40 minuuttia New Yorkista: Patersonin suuret putoukset ja upea teollisuusmuseo New Jerseyssä on ehdottomasti katsomisen arvoinen paikka

Paterson Great Falls ja sen vieressä sijaitseva Patersonin teollisuusmuseo on visiitin arvoinen kohde New Jerseyssä noin 40 minuutin ajomatkan päässä New Yorkista. Pennsylvania Stationilta pääsee sinne helposti junalla. Jo pelkästään suurten putousten näkeminen on “se juttu”, mutta vierailu museossa täydentää reissun. Tässä matkakertomuksessa on hieman houkuttimia lähteä välillä pois New Yorkin hälyn keskeltä. Sanoisin, että kannattaa!

Tämän matkakertomuksemme kohteen valinnasta on “syyllinen” luokkakaverini Pirkko Pattanayak (os. Voltti). Olemme tavanneet hänet parilla aiemmalla New Yorkin matkallemme eikä kaksi ilman kolmatta. Sitä pyyntöä tosin edelsi tapaaminen Jersey Gardensin Outletissa. Olimme selvittäneet, että bussilla olisi helppo siirtyä Pennsylvania Stationin bussiterminaalista Jersey Gardensin ostoskeskukseen.

Pienen etsinnän ja kyselyjen jälkeen löysimme oikean laiturin valtaisan suuresta bussiterminaalista. Matka kohti The Mills at Jersey Gardens Outletia alkoi. Viihdytimme itseämme muutaman tunnin tuossa valtaisassa ostoskeskuksessa, jossa luottokortti vinkui uhkaavasti, mutta toisaalta teimme todella hyviä löytöjä.

Tapasimme Pirkon sen jälkeen, kun olimme ensin täyttänneet laukkumme paluumatkaa varten.

Parin päivän päästä Pirkko viestitteli ja kysyi lähtisimmekö hänen veljensä Markun ja tämän pojan kanssa käymään Patersonissa katsomassa upeita putouksia? Meitä ei ollut vaikea puhua ympäri. Niinpä hyppäsimme Manhattanilla junaan ja siirryimme Perth Amboyn asemalle, josta Pirkko nappasi meidät kyytiin.

 

Paterson Great Falls yllätti komeudellaan

 

Ajelimme Pirkon turvallisessa kyydissä reilut puoli tuntia ja saavuille Patersoniin.

Aloitimme tutustumiskäynnin käymällä aluksi opastuspisteessä.

Tämä ystävällinen herrasmies antoi meille vähän taustatietoa paikasta.

Sitten olikin aika kävellä katselemaan putouksia.

Kuvat eivät riitä kertomaan, millainen pauhu putouksilla kävi. Sillalla oli onneksi riittävän korkeat kaiteet.

Mitäs me pohjalaiset!

Tämä kuva oli pakko laittaa tähän syystä, että siinä on jotain samaa tunnelmaa kuin ex-kotipaikkamme (siis minun ja Volttien) Ylivieskan museokohteessa Savisillassa.

Tässä vielä Pirkon nappaama kuva meikäläisestä ajatuksella “kouluttaja ja koulubussi“. Oli aika siirty syömään hieman huikopalaa paikalliseen hampurilaisravintolaan ja sen jälkeen teollisuusmuseoon.

 

 

Teollisuutta vetureista ja Golt-pistooleista sukellusveneisiin ja silkkiin

 

Paterson on tullut kuuluisaksi ennen kaikkea teollisuutensa vuoksi. Vierailu paikallisessa Paterson museossa oli varsinainen elämys. En yleensä kopioi tekstejä vaan tyydyn linkkeihin. Nyt haluan palvella lukijaa laittamalla tämän tekstin pätkän suoraan nähtäväksi. Se kertoo, kuinka ainutlaatuista teollisuutta syntyi tuossa kaupungissa, vesiputouksen juurella. Alexander Hamiltonin vierailulla 1700-luvun lopulla on kauaskantoiset merkitykset tuolle alueella. Alla olevat kuvat puhuvat puolestaan…

Industrial development[edit]

Statue of Hamilton overlooking the falls

In 1778, Alexander Hamilton visited the falls and was impressed by its potential for industry. Later when Hamilton was the nation’s Secretary of Treasury, he selected the site of the nation’s first planned industrial city, which he called a “national manufactory.” In 1791, Hamilton helped found the Society for the Establishment of Useful Manufactures (S.U.M.), state-chartered private corporation to fulfill this vision. The town of Paterson was founded by the society and named after New Jersey Governor William Paterson in appreciation of his efforts to promote the society.

Hamilton commissioned civil engineer Pierre Charles L’Enfant, responsible for the layout of the new capital at Washington, D.C., to design the system of canals known as raceways supplying the power for the watermills in the new town.[8] As a result, Paterson became the nucleus for a burgeoning mill industry. In 1792, David Godwin was commissioned to build the first water-powered cotton spinning mill in New Jersey. He subsequently built the first Dam on the falls, it was a structure made of wood.[9] In 1812, it was the site of the state’s first continuous roll paper mill. Other products whose construction used the falls as a power source include the Rogers Locomotive Works (1832), the Colt revolver (1837), and the USS Holland (SS-1)(1898). The oldest extant structure in the historic district is the Phoenix Mill, built in 1813.[10] The industrial area also became the site of labor unrest, as it was a center for the 1913 Paterson silk strike. Immigrant workers, facing harsh conditions in factories staged numerous strikes, giving the United States its first organized labor movement.

Koko juttu löytyy täältä: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Falls_(Passaic_River)
Paterson museo löytyy kartan vasemmasta alakulmasta.
 
Patersonissa aloitettiin vetureiden valmistus vuonna 1831. Etenkin minulle, joka olen kasvanut “veturien varjossa” Ylivieskan rautatieaseman kasarmilla, museon edessä oleva veturi herätti kovasti muistoja lapsuudesta. Voltin sisaruksille ja Marjatalle niiden merkitys ei liene ihan vastaava.
Siitä se lähti Patersonissa.
Tämä kutomakone teki vaikutuksen ainakin meikäläiseen. Pitääkö tuosta päätellä, että reikäkortit olivat suunnan näyttäjiä tietokoneiden vallankumoukselle? Onko tässä maailman ensimmäisiä tietokoneita?
On siinä ollut näpertämistä, kun nuo kortit on ohjelmoitu.
 Pannapa tuohon sukellusveneeseen vähän isompi ihminen, kuten esim. meikäläinen.
Lähes huvittavalta näyttävät nämä maailman ensimmäiset sukellusveneet 🙂 Ja tuo suunnittelijan asuvalinta piirroksessa osuu kyllä nappiin. Noin sitä pitää arvostaa uutta keksintöä.
Meille jokaiselle ovat Coltit tuttuja sarjakuvalehdistä ja villin lännen elokuvista. Kuinka moni tiesi, että tuon brändin takana on herra nimeltä Samuel Colt, joka teki ensimmäisen revolverin vuonna 1836?
 Ettäkö mikä? Muut saavat selittää…
Tiesiköhän palomiehemme, että ensimmäiset sammutusvaunut on kehitelty 1800-luvun alussa?
Samaisessa tehtaassa on tehty myös lentokoneiden moottoreita, tottakai! Huh huh, mikä tehdas!
Upean päivän lopuksi siirryimme vielä Pirkon ja hänen miehensä Danin kotiin South Amboyhin illalliselle. Tässä Pirkon suunnittelema kotitalo.
Dan on innokas kokki, jonka grillauksista ym. olemme päässeet nauttimaan aiemminkin.
 Isäntäpariskunta piti meistä hyvää huolta, jälleen kerran. Kiitos Pirkko ja Dan!
Palasimme Manhattanille junalla. Tämän persoonallisen tavan merkata, että lippu on leimattu, muistamme hyvin edelliselta matkaltamme.
Tämän matkamme ( myös parin muun) matkakertomukset löytyvät tämän linkin takaa:

http://appamatkustaa.fi/category/amerikka-usa/usa-new-york/

 

Kannattaa katsoa! Tässä linkki New Yorkin uusimpaan “villitykseen” High Linelle:

 http://appamatkustaa.fi/high-line-kavelypuisto-katujen-ylapuolella-new-yorkissa/

Jos haluat saada tietoa aina, kun uusi matkakertomus ilmestyy, käy tykkäämässä Facebook-sivustoani

https://www.facebook.com/appamatkustaa/

1,240 total views, 9 views today

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *