Asuntoautolla Keski-Euroopassa osa 2: Onko Grindelwald maailman kaunein kylä? (edit. 6.10.2018)

Olimme lähteneet yli 15 vuoden paussin jälkeen asuntoautoilemaan Alpeille. Itävallan ja Davosin vuorten jälleen saavuimme pääkohteeseemme Grindelwaldiin, joka sijaitsee eteläisessä Sveitsissä, Interlakenin kaupungin kupeessa. Edessä oli, ties monenneko kerran vaeltelua maailman kauneimmassa maastossa, yli 2 km korkeudessa. Olimme tulleet maanpäälliseen paratiisiin. Tämän matkakertomuksemme loppupuolella käymme tyhjentämässä loput maktkakassastamme Metzingenin Outletkylässä sekä huuhtelemme vielä matkan pölyjä kuuluisassa Hochbräuhausin olutkuppilassa.

Matkakertomuksemme edellinen osio löytyy täältä.

Asuntoautolla Itävallan kautta Sveitsiin (edit. 5.8.2018)

Juhannusaatto valkeni  pienoisessa sateessa, mutta aamiaisen jälkeen kirkastui. Oli aika lähteä nauttimaan pääkohteestamme. Aurinko porotti jo täysillä, kun ohitimme Interlakenin. Emme malttaneet jääda kaupunkin ihailemaan vaan jatkoimme Grindelwaldiin.

Ajoimme kaupingin keskustaan turistitoimistoon, otimme muutamat kartat ja esitteet, jonka jälkeen suuntasimme lähimmälle leirintäalueelle varaamaan autolle paikkaa. Löytyihän sieltä tilaa. Hinta oli reilut 40 frangia (eli n. 37 eu) yöltä. Positiivista oli, että alueella on wlan-yhteys, joten saatoimme hieman päivittää nettiasioita. Lumia 900 ei suostunut nimittäin toimimaan vaikka otin pakettiyhteyden käyttöön. Syy ei selvinnyt tämän reissun aikana, mutta selvitetään, kun päästään kotiin.

Leiriytymisen jälkeen emme malttaneet jäädä paikalleen vaan teimme eväät ja kävelimme vajaan 1 km päässä olevalle Firstin hissin ala-asemalle tavoitteena lähteä valloittamaan huippua. Petyimme, kun monitorit kertoivat pilviverhon peittävän Firstin.  Ei siis kannattanut lähteä vaan siirtää matka seuraavaan päivään.

Päätimme hyödyntää leirintämaksuun sisältyvän ilmaisen kaupunkibussilipun ja ajaa bussilla mahdollisimman korkealle. Siirryimme reilun parin km päässä sijaitsevan hotelli Wetterhornin parkkialueelle ja aloitimme siitä vaelluksen. Päätimme ottaa kohteeksi lähellä leirintäaluettamme olevan Phingstegin kaapelihissin yläaseman.

Reitti osoittautui todella ”hintansa väärtiksi” eli toiveemme ylittyi selvästi. Panoraamapolku parin ravintolan välillä oli  yllättävän kaunis.

Kukkia oli reitillä riittävästi.

Grindelwaldin laakso avautui täydessä loistossaan rinteeltä ja matkalle sattui mm. noin 100 m tunneli.

Laskeuduimme laaksoon lyhintä reittiä, mikä ei välttämättä ollut järkivalinta. Polku kulki metsän keskellä ja oli todella jyrkkä. Olisi ehkä kannattanut satsata vähän pidempään ja helpompaan reittiin.

Jaloissa tuntui viimeiset metrit jo melko tavalla, mutta kylmä olut ja kunnon suihku maistuivat sitäkin paremmilta.

Grindelwald First!

Juhannuspäivä valkeni aurinkoisena ja suuntasimme ajoissa liikkeelle.

Nousimme Firstille (32 frangia/hlö) ja ihailimme loittonevan Grindelwaldin kylän kauniita maisemia.

Päästyämme yläasemalle voimme onneksemme todeta, että pilvet olivat vielä meitä korkeammalla.

Aloitimme vaelluksen kohti pääkohteemme Bachalpseen pieniä järviä (2265 m korkeudella)

Reitti on vähintäänkin HUIKEAN HIENO!

Jaksaa jaksaa! Vaikka Pringlesien voimalla.

Bachalpseen korkeudella vuoret olivat jo osittain pilvien peitossa. Se ei kuitenkaan himmentänyt iloamme. Olimme kävelleet noin tunnin hissiltä ja päässeet perille.

Oli aika korkata kuohuviinipullo! Nautimme lasilliset kera hyvien eväiden, ihailimme kauniita vuoristomaisemia ja olimme onnellisia. Voimme suositella!

Vajaan puolen tunnin kuluttua aloitimme laskeutumisurakan. Reitti oli todella kaunis ja vaihteleva.

Kuljimme Waldspitzin ravintolan kautta ja nautimme siellä kahvit.

Sen jälkeen alkoi jyrkin osuus kohti Bortin hissiasemaa ja ravintolaa. Laskeuduimme aluksi metsässä ja ennen hissiasemaa ylitimme vuolaan vuoristopuron, jonka varrelle oli tehty grillauspiste kauniille niitylle.

Jatkoimme Bortilta saman tien ”potkulautatietä” kohti Grindelwaldia. Tuo asfaltoitu reitti vie reilun tunnin kylään ja saimme tämän tästä väistellä ohikiitäviä potkulautailijoita (ks. merkki kuvassa), jotka perhekunnittain painalsivat kovalla vauhdilla ohitsemme. Voimme kuvitella, että jälkikasvumme olisi valinnut sen huvin. Sen verran hauskan näköistä homma se oli.

Ohitimme mehiläistarhan, jossa isäntä oli keräämässä satoa.

Väsyneinä, mutta onnellisina, saavuimme asuntoautollemme vajaan 5 tunnin kävelyn jälkeen. Voimme vakuuttaa, että viimeiset sadat metrit ottivat jo lujille.

Kahtena päivänä peräkkäin kunnon urakat olivat kokeneillekin kävelijöille kova haaste, sillä olimme nousseet Firstistä yli 100 m korkeammalle, josta laskeuduimme Bachalpseelle. Se jälkeen tulimme vielä yli 1,2 km lähemmäs meren pintaa 1034 m korkeuteen. Oli siinä yli 60-vuotiaille tekemistä. Suihkut, oluet ja pienet venyttelyt eivät estäneet lainkaan sitä, että parina seuraavana päivänä kävelystä puuttui kaikki nautinto 🙂 Mutta me teimme sen!

Paluumatka Metzingerin ja Münchenin kautta kotiin

Kun paras osuus matkasta oli takana, alkoi tuntua, että joudamme sunnuntaina liikkeelle. Ajelimme kaikessa rauhassa maisemia ihaillen. Poikkesimme ensi Lauterbrunnenin kylässä, jossa olimme vaihtaneet junaa matkalla kohti Jungfraujochia Annen ja Maijun kanssa 1980-luvun lopulla, kun vierailimme Euroopan korkeimmalla rautatieasemalla (3454 m). Nyt tyydyimme selvittämään, millä hinnalla tuon silloin 600 markkaa (Maiju ilmaiseksi) maksaneen matkan tekisi tänä päivänä. Totesimme, että hinta olisi suunnilleen sama, mutta euroissa. Tähän on tultu rahan arvon kanssa. Kylältä olisi päässyt hammasratajunilla ja kaapelihisseillä kauniisiin Wengenin ja Mürrenin autottomiin kyliin, mutta päätimme jättää väliin.

Ajelimme hissukseen eteenpäin kauniita järvenrantamaisemia. Vihreänä kutsuvasti houkutteleva, kaunis Brienzersee lumosi meidät, mutta päätimme silti jatkaa kohti uusia seikkailuja.

Ajelimme Sveitsin opaskirjan houkuttelemana pitkin järvien rantoja. Piipahdimme entisten julkkisten suosimalla hotellialueella. Petyimme aluksi, sillä hotellit oli päästetty ränsistymään. Tosin alueelle oltiin tekemässä ainakin kuvista päätellen upeaa resortia. Rakennustyöt olivat jo täydessä vauhdissa. Paikka sijaitsi yli 500 m (?) korkeudella haasteellisen tien takana.

Kävely alueella kannatti, sillä näkymät olivat todella kauniit yli järven Luzerniin päin ja riittävän siistit myös vuoriston puolelle. Veikkaanpa, että parin vuoden kuluttua alue on saanut aivan toisenlaisen ilmeen, jota kannattaa käydä katsomassa. Sitten kaartelimme jyrkkää rinnettä alas ja jatkoimme järvikierrosta. Olimme lukeneet, että alueelta löytyisi uimarantoja.

Sää oli sitä luokkaa, että menimme ensimmäistä kertaa tällä matkalla uimaan ja rannalle lueskelemaan. Hämmästys ja kummastus, että vaikka Sveitsistä löytyy järviä ei sieltä löydy uimarantoja. Tämäkin oli kivikkoranta, josta oli lähes haasteellista luikerrella isojen kivien päältä uimaan. Virkistävä, vihreän kirkas vesi palkitsi taiteilun: olipa turkki heitetty nyt myös Sveitsissä. Valtavat korkeusvaihtelut joka puolella ja kapeat rantakaistaleet selittänevät sen, että asukkailla on todella vähän mahdollisuuksia asustella kauniiden järvien rannoilla. Yleensä ne on pyhitetty teille ja rautateille.

Poikkesimme illan suussa vielä kauniissa xxx kaupungissa haistelemassa sen rantakadun elämää.

Kaunista oli, väkeä paljon liikkeellä, maisemat sveitsimäisen kauniit. Se oli pieni pilkahdus välimeren maiden upeita rantabulevardeja. Jatkoimme tunnin kävelyn jälkeen matkaamme ja suuntasimme kohti Saksaa. Yövyimme tutuksi tulleella alueella eli urheilupuiston parkkipaikalla pikkukylässä ennen Staffshausenia. Aamulla ajelimme katsomaan kuuluisia putouksia Staffshausenin kupeeseen, mutta yöllä alkanut sade ei innostanut meitä kävelemään puistoon vaan päätimme jatkaa matkaa.

Pakollinen pysähdys outlet-kylässä Metzingenissä

Ajoimme suoraan Metzingeniin tekemään vaatelöytöjä kuuluisaan outlet-kylään. Löysimme suurehkolle autollemme parkkipaikan rautatieaseman parkkipaikalta 3 euron päivähintaan. Suunnilleen samalla taksalla olisi selvinnyt ostosalueen parkkitaloistakin, mutta havaitsin vasta kävellessämme, että sinne olisikin sopinut alle 4 m korkea asuntoauto. No, hyödynsimme paikan vielä yölläkin sillä nukuimme aseman parkissa.

Outlet-kylä oli kasvanut kovasti reilun 10 vuoden aikana ja tuntui laajenevan entisestään. Vietimme shoppaillen muotiliikkeissä muutaman tunnin ja teimmekin joitain ”löytöjä”. Ainakin matkakassa keveni kummasti, mutta ehkä takeista ym. on iloa pitkäksi aikaa.

Münchenissä Hofbrauhausessa ym.

Jatkoimme aamulla matkaa kohti Müncheniä, aamiaistimme matkalla kauniilla levähdysalueella ja saavuimme leirintäalueelle ennen puolta päivää. Eläintarhan vieressä sijaitseva camping osoittautui edulliseksi, siistiksi (n. 20 eu) paikaksi, josta oli hyvät yhteydet keskustaan. Receptionista sai ostaa päiväkortin (a´5,20 eu), joka kelpasi kaikkiin julkisiin keskustan alueelle. Bussi kuljetti meidät reilun km päässä olevalle metroasemalle, josta U3-linja vei meidät 8 minuutissa Marienplatzin  aukiolle keskelle kaupunkia.

Ihmettelimme aikamme ydinkeskustan nähtävyyksiä, söimme erinomaisen maukasta 4 juuston piirakkaa, jonka jälkeen olikin pakko lähteä Hofbräuhausin oluttupaan ottamaan yhdet.

Hinta oli kohtuullinen, kun litra olutta maksoi 7,30 €.

Otimme Hofbrauhausessa “pienet”.

Sitten lähdimme vielä kaupunkia katselemaan.

Ostimme iltapalaksi ruokatorilta juustoja ja oliiveja kera leivän.

”Illallinen” asuntoauton edessä kera viinin maistui yllättävän hyvältä. Sen jälkeen olikin aika pakkaamisen ja auton siivouksen. Mm. WC-astia piti tyhjentää ja pestä ellei halunnut maksaa aamulla siitä hyvästä 150 euroa. Valitsimme mielellään tuolla hinnalla siivousvaihtoehdon.

Seikkailu Tom Tomin kanssa

Jouduimme nousemaan aamulla hyvin aikaisin ja olimme sopineet, että vastaanottovirkailija päästää meidät alueelta jo 6.30. Meillä oli  auton palautuspaikassa treffit puoli tuntia ennen avaamista klo 7.30, joten aikaa oli mukavasti. Olin laittanut illalla Tom Tomiin osoitteen valmiiksi ja lähdimme rauhassa liikkeelle. Määränpäätä lähestyessämme aloimme ihmetelle, että kovin on kaupunkimaista aluetta, kun otimme auton kuitenkin pikkukylästä. Olin tehnyt sen mokan, että etsin kadun Münchenistä enkä Markt Schwabenista. En älynnyt edes tarkistaa asiaa kartalta vaan ajelimme strasselle, kun piti mennä wegille. Tom Tom uudelleen töihin ja menoksi. Osoittautui, että oikea paikka olisi noin 30 min päässä ja kello kävi. Koimme matkamme hikisimmät hetket tuossa vaiheessa, kun karttakin oli jo pakattu laukkuun ties minne ja olimme herrojen Tom & Tom varassa. Kun vielä harhauduimme yhdestä tunnelista ulos väärälle kaistalle saimme 3 lisäkilometriä. Onneksi loppu sujui mainiosti ja olimme paikalla 7.40 eli vain 10 min myöhässä. Tosin, virkailija, joka oli luvannut nukkua toimistolla ja päästää meidät sisään ennen aukioloaikaa, loisti poissaolollaan. Hakkasimme turhaan ovia ja ikkunoita. Väkeä alkoi lappaa paikalle vähän ennen klo 8:aa, joten homma eteni. Luvattu taksikaan ei tullut klo 8, joten jouduimme odottamaan uutta vielä 15 min. Onneksi aamuruuhkat kentälle olivat  pieniä, joten olimme jo ennen 9:ää laukkuinemme kentällä. Rutiinit sujuivat ripeästi ilman jonoja, joten jo 9.10 istuimme loungessa juomassa kuohuviiniä ja syömässä aamiaista. Upea loma oli kotimatkaa vaille valmis.

Summa summarum

Seuraavaa asuntoautomatkaa ajatellen on hyvä huomioida seuraavat seikat:

• autossa ei ollut mitään keittiövälineitä eikä vuodevaatteita/pyyhkeitä
  • kyseinen vuokraamo hoiti hommansa hienosti ja lopullinen kustannus ylimääräisine vakuutuksineen oli vain hieman yli 800 eu
  • leirintäalueet ovat melko halpoja, etenkin Saksassa
  • asuntoautolla oli todella mukava matkustaa, jälleen kerran
  • Tom Tom oli matkalla aivan välttämätön apu! Nokialainen kartta ei toiminut joka paikassa.
  • Ota silti kunnon kartta mukaan joka maasta, kaiken varalta.

Huikean hienon matkamme 1.osio löytyy alla olevasta linkistä.

Asuntoautolla Itävallan kautta Sveitsiin (edit. 5.8.2018)

Mikäli haluat tuoreeltaan tutustua uuteen matkakertomukseen, käy tykkäämässä Facebook-sivustoa Appa matkustaa.