Ateena vuorokaudessa – näkee siinä ajassa sentään jotain

Olimme viettäneet viikon Santorinilla ja paluumatkalla meillä oli lentoteknisistä syistä varattuna yksi yön Ateenassa. Tässä matkakertomuksessa kävelemme nähtävyyksiä katsellen. mm. Panathinaikon stadionilla, Plakan kuhisevalla kävelykadulla, Athens Flea Marketissa Monastirakissa sekä Agoran ym. antiikin paikkoja ihmettelemässä.Olimme viettäneet huikean hienon viikon Santorinilla. Siitä osiosta löytyy matkakertomuksia tämän linkin takaa:

Sunnuntaiaamuna söimme aamiaisen Oian kauniissa kylässä jo klo 8 ja kipusimme sen jälkeen 10-15 m ylöspäin jyrkkiä portaita pitkin. Olimme bussipysäkillä odottamassa kuljetusta, joka vei meidät Firan kautta lentokentälle. Kolmen vartin lennon jälkeen olimme Ateenassa.

Jatkoimme metrolla (8 eu/nenä) Holiday Suites -hotelliimme, joka osoittautui varsinaiseksi löydöksi. Se sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä Megaro Moussikis- asemalta Ilissia kaupunginosassa.

Hotellissa on suuret huoneistot, josta löytyy keittokomero, sohvakalusto, kirjoituspöytä yms. Kun tuosta komeudesta maksoi 74 euroa aamiaisineen, voi sitä todella suositella.

Päätimme sitten lähteä kävelylle. Ellei jaksa kävellä vajaan 2 km matkaa Monastirakiin yms., pääsee esim. metrolla hetkessä 1,40 euron hinnalla.

Kävelimme nähtävyyksiä katsellen, mm. Panathinaikon stadionia.

Plakan elämää kuhiseva kävelykatu.

Jatkoimme sunnuntaimarkkinoille (Athens Flea Market) Monastirakiin todetaksemme, että täällähän olimme samassa paikassa ihmettelemässä samoja markkinoita jokunen vuosi sitten.

Siellä on myytävänä mieletön määrä vanhoja tavaroita ja romppeita antiikista rihkamaan. Mielenkiintoinen paikka.

Vaelsimme Agoran ym. antiikin paikkoja ohittaen etsimään ruokapaikkaa ja eksyimme samalle alueelle, jossa edelliselläkin kerralla ruokailimme eli Tholou-kadulle.

Päädyimme viehättävään Sissifos Tavernaan. Se sijaitsee portaiden yläpäässä ylisuosittujen ravintoloiden/kahviloiden ylimmässä osastossa, hieman rauhassa valtavan puheensorinan täyttämästä pääkadusta. Hyvä ja edullinen paikka, jossa viininlehtikäärylöihin kääritty yli 5 tuntia padassa muhitettu yrttimausteinen lammas ja fetajuusto oli erinomainen valinta 10,80 euron hintaan. Marjatta otti jo perinteeksi muodostuneen salaatin, nyt kreikkalaisen. Hyvää olivat molemmat. Hinta juomineen yhteensä 23 euroa. Ilta alkoi pimentyä, joten kiirehdimme metroon ja kämpille naatiskelemaan huoneistostamme.  Siinä se ilta sitten menikin upean kirjoituspöydän ääressä kuvia luokitellen ja tiistain koulutuspäivää suunnitellessa.

Maanantai 15.4. oli matkapäivä. Koska koneemme lähti vasta klo 18.20, ehdimme kuljeskella vielä ostoskaduilla Kolonakissa. Marjatta bongasi matkaoppaasta jonkin erityisen kenkäkaupan, käveli sisään, löysi etsimänsä ja osti hienot ruskeat saappaat 80 eurolla hyvässä alessa. Minä olin missannut Stockmannin Hullujen päivien alesta kivat mokkasiinit, mutta onnistuin löytämään viereisestä kenkäkaupasta hyvät Geoxxin mokkasiinit, josta puhuin 20 % alennuksen. Hinnaksi jäi 80 eu. Marjatta sai samalla rahalla paljon enemmän nahkaa. Ei ole reilua, ei!

Sitten piipahdimme erään tavaratalon 6. kerroksessa juomassa puristetun appelsiinituoremehun ja tuplacappuccinon. En tosin ymmärrä, miksi se oli ”tupla”, ehkä espressoa tuplat. Hyvää kuiteskii… Koska aikaa oli, kävelimme hotelliimme, haimme laukkumme, menimme metroasemalle, josta portieerin vinkistä ostimme ryhmälipun kahdelle, jolloin hinnaksi tuli 7 eu eilisen 8 euron sijaan. Ei ymmärrä, ei.

Nyt istumme lentokentän Olympia-loungessa. Lounassnacksit on syöty ja cappucccinot nautittu, Viinikin maistui ja oli pakko vielä maistaa laitimmainen ouzo, kun Kreikassa kerran ollaan. Upea matka on paluuta vaille valmis.

Kiitos jälleen rakkaani! Olet sinä loistavaa matkaseuraa! Eikä matka muutenkaan ollut Askompi, sikseen!

Summa summarum

Upean matkamme kokonaiskustannukset eivät olleet kovin pienet, mutta tällä kertaa kyllä reissu oli hintansa väärtti, siltikin. Lennot muodostivat suurimmat kustannukset.

lennot Helsinki – Ateena 2 x 190 =                 380

lennot Ateena – Thira 2 x 190 =                      380

Danae Villa, Fira                                                   35

Mill Houses Studios & Suites, Fira                     73

Onar Villas, Oia                                                   360

Holiday Suites, Ateena                                        74

Yhteensä        1312 eu

Lisäksi taksimatkat, junat, metrot, mönkijä, bussit noin 150 eu.

Jotta pääsisitte helposti kiinni kohteisiimme, laitan matkakertomukset tähän alle:

Santorini 1/4: Kreikan kaunein saari ja sen pääkaupunki Fira

Santorini 2/4: mönkijällä saaren ympäri

Santorini 3/4: Huikean kaunis kävelyreitti Oia – Fira

Santorini 4/4: Oia – kauniin auringonlaskun valkoinen kylä

Santorini: Onar Villas ansaitsee oman bloggauksensa

Jos haluat pysyä mukana vauhdissa, käy tykkäämässä Facebook-sivustoani “Appa matkustaa“. Saat aina tiedon, kun uusi juttu ilmestyy. Niitä tulee aika paljon ja kohta menee 200 postauksen raja rikki!