Dubain Down Townista löytyy maailman suurimmat ja korkeimmat…

Dubain Down Townista löytyy maailman korkein rakennus ja suihkulähde, suurin ostoskeskus ja akvaario. Tässä matkablogissa tutustumme suurimman ostoskeskuksen Dubai Mallin ulkopuoliseen osioon. Ihailemme kuvien avulla ympäristön loisteliasta arkkitehtuuria, esimerkkinä Burj Khalifa.  Käppäilemme myös Down Townissa, nautimme maailman suurimmista soivasta suihkulähteestä Dubai Fountainista sekä käymme ihmettelemässä kaunista Oopperataloa. Maailman suurimmasta ostoskeskuksesta Dubai Mallista on erillinen postaus tässä linkissä.

Vedän tämän jutun lopussa vielä hieman yhteen kokemuksiamme Arabiemiraateista. Menenkö enää, enkö mene, menenkö? Kas siinä pulma! Vedä itse johtopäätökset summauksistani.

Burj Khalifa

Burj Khalifa on maailman korkein rakennus (828 m) ainakin toistaiseksi. Dubai Mall -ostoskeskusta esittelemästäni jutusta käy ilmi, että muutaman vuoden kuluttua se jää toiseksi (elleivät kiinalaiset tms. aja ohi ennen sitä). Rakennuksessa pääsee käymään hissillä peräti 148 kerrokseen, mutta hinnat ovat sen verran suolaisia, että jätimme vierailun tälläkin kertaa väliin. Tyydyimme ihailemaan sitä ulkoapäin. Se on sen verran kaunis, että kuvakavalkadi puhukoon puolestaan.

Dubai Fountain – maailman korkein suihkulähde

Koska kaiken pitää Dubaissa olla suurinta ja kauneinta, on sinne rakennettu varsinainen turistinähtävyys Dubai Fountain. Se kerää päivittäin tuhansia ihmisiä katsomaan musiikin säestyksellä toteutettavia suihkulähde-esityksiä, joissa vesisuihkut kohoavat parhaimmillaan 150 m korkeuteen eli korkeammalle kuin missään muualla maailmassa.

Noita esityksiä kannattaa käydä katsomassa useammankin kerran, sillä musiikki ja esitykset vaihtuvat ja ovat toinen toistaan upeampia. Päivällä on pari esitystä klo 13 ja 13.30. Iltaisin  ne alkavat klo 18 ja toistuvat puolen tunnin välein klo 23 saakka.

Tässä on pari esimerkkiä suihkulähteen esityksistä. Ensimmäinen on tältä matkaltamme:

Burj Khalifan valotaidetta

Edellisen käyntimme jälkeen Dubai Fountainin huikeiden iltaisin puolen tunnin välein toistuvien suihkulähde-esitysten oheistuotteiksi oli tullut valoshowt, joita pääsi ihailemaan väliohjelmina. Tässä pieni väläys niistä:

Down Town

Kanavan varteen on rakennettu erillinen souq-alue ravintoloineen ja hotelleineen.

Alueen keskelle oli jätetty pätkä vanhaa raitiovaunurataa ja esimerkki kulkuvälineestä. Kaunis kuin karamelli.

Shakespeare on souq-alueella sijaitseva kaunis englantilaistyylinen ravintola, jonka terassille pysähdyimme virkistäytymään kylmällä juomalla.

Mangolassi ja kiwimojito maistuivat varjoisalla terassilla vähintäänkin hyviltä.

Souqissa oli kymmenien liikkeiden lisäksi pieni piste, jossa hiekkataiteilija ikuisti turistien nimiä, kuvia yms. lasipullon pintaan taustalla aavikon hiekkaa.

Dubain ooppera

Johtuen yölennosta olimme päättäneet mennä viimeisenä reissuiltanamme Dubain oopperaan. Edellisenä iltana eli ystävänpäivänä oli puolalaisella miehityksellä tähditetyn Aida-oopperan ensi-ilta. Onneksi se esitettiin myös torstaina, sillä emme ole aiemmin Aidaa nähneet. Hankimme sinne pari päivää aiemmin liput 300 dirhamin (noin 70 €) hintaan, joten meille oli tiedossa hyvää ohjelmaa lennon lähtöä odoteltaessa.

Dubain oopperatalo on arkkitehtuuriltaan tyylikkään kaunis. Se sijaitsee saman kanava-alueen varrella kuin Burj Khalifa ja Dubai Fountain.

Taideteos oli myös oopperan wc:n käsienpesuallas.

Väliajoilla saattoi käydä ihailemassa Dubai Fountainin suihkulähteitä ilman musiikkia.

Kotimatkalle

Oopperaesitys päättyi 23.30. Haimme käsimatkatavaramme oopperan alakerrasta maksuttomasta säilöstä. Tämä ooppera onkin erinomainen vinkki kaikille matkaajille, jotka ovat liikenteessä Norwegianin lennolla. Suorilla edullisilla lennoilla on myös huonot puolensa eli lentoaikataulu. Kone saapuu Dubaihin klo 3 maissa ja lähtee 4 maissa, joten kaikille tuollainen aikataulu ei sovi. Siirryimme taksilla lentokentälle kohtuullisella noin 10 euron hinnalla. Emme olleet onnistuneet tekemään checkiniä verkossa, joten jouduimme odottamaan noin tunnin 3 tuntia ennen lähtöä avautuvan tiskin aukeamista. Tarkastustoimenpiteitä riitti, mutta ne sujuivat ruuhkitta. Loppuaika menikin loungessa ja pakkohan sitä oli kuluttaa viimeiset dirhamit kaupoissa. Meitä onnisti istumapaikkojen arvonnassa sikäli, että muuten täydessä koneessa meillä oli 3 paikkaa käytössämme. Paluumatka sujui mukavasti torkkuessa.

SUMMA SUMMARUM:

Tämä oli kolmas matkamme Arabiemiraatteihin. Ensimmäisen teimme jo 1990-luvun alussa. Silloin olimme mukana Net-Matkojen viimeisellä reissulla yhtiön mentyä konkurssiin. Siitä matkasta ei valitettavasti ole matkakertomusta, mutta ehkä etsin videon vielä joskus esiin. Mukana ollut lakimies Timo hoiteli silloin homman sheikkien ym. kanssa viimeisen päälle upeasti. Emme joutuneet lähtemään saman tien kotiin vaan saimme viettää lomamme normaalisti ja säästyimme lisämaksuilta Timon loistavien neuvottelutaitojen ansiosta. Dubai oli siihen aikaan kaikkea muuta kuin nykyinen ökyemirikunta.Toisesta matkastamme löytyykin näillä sivuilla pari matkakertomusta, jotka kannattaa käydä vilkaisemassa. Linkit niihin ovat tämän postauksen lopussa.

Mutta mutta, mitä tämän jälkeen ajattelemme Arabiemiraateista?

• Paras aika matkustaa sinne on ajanjakso marras-maaliskuu. Muulloin siellä on liian kuuma.
  • Lentoaika (reilu 6 tuntia) on kohtuullinen ottaen huomioon, että lämpö on taattu. Siinä mielessä hyvä vaihtoehto Kanarialle.
  • Norwegianin suora lento on edullinen, kun sen varaa ajoissa. Lentoaikataulu on surkea, sillä perillä ollaan klo 3 ja lähtö klo 4 aamuyöstä. Ymmärtääkseni Finnair lentää myös suoraan Dubaihin.
  • Hiekka-autiomaahan tehdyt kaupungit ovat valtavan laajoja. Kaikkialle on pitkä matka.
  • Arabiemiraatit ei ole kävelijöiden paikka. Esim. katuja pääsee ylittämään omalla vastuulla. Suojateitä saa etsiä. Liikennevaloja jalankulkijoille on varsin rajoitetusti, jos ollenkaan.
  • Sharjahissa ei ole mitään ihmeellistä nähtävää ja koettavaa tai ainakin ne ovat hyvin kaukana toisistaan. Emiirikunta on tympeän näköinen yksitoikkoisine rakennuksineen. Puita ei ole. Alkoholia siellä saa hienoista hotelleista kalliiseen hintaan.
  • Sheraton Sharjah oli hyvä valinta (ks. erillinen matkakertomus) majapaikaksi. Sillä on oma pieni hiekkaranta ja lähettyvillä on kohtuullisen hyvä yleinen uimaranta. Lähettyvillä muitakin hyviä hotelleja, ravintoloita, kauppoja. Elämä siellä keskittyy siis hotellin tarjoamiin palveluihin ja visiitteihin Dubaihin ym. Auton vuokraaminen järkevää.
  • Dubaissa on nähtävää ja koettavaa yllin kyllin, kuten matkakertomukseni alla osoittavat. Moni jättää sen väliin syystä, että Dubain loisto on revitty ulkomailta värvätyn “orjatyövoiman” selkänahasta. Silti, jos sen kanssa voi elää, kannattaa se kokea edes kerran elämässä. Ihmeellinen emiirikunta täynnä suurinta ja kauneinta.
  • Voisimme mennä seuraavalla kerralla vain ja ainoastaan esim. Abu Dhabiin. Julkiset kulkuyhteydet sinne eivät ole häävit. Bussit kulkevat, mutta on oma seikkailunsa sekin. Lento Dubaista lienee yksi vaihtoehto, joka pitää selvittää, jos tulee ajankohtaiseksi.

Maailman suurin ostoskeskus Dubai Mall on osa velkarahalla rakennettua Dubai Worldia

Dubai – täynnä suurta ja ihmeellistä