· · · · · ·

Englanti matkailuautomaana – Eaves Wood ja Lake District

Esittelen tässä matkakertomuksessa hieman mm. Eaves Wood -puistoa sekä Lake Districtiä, joka on järviensä johdosta erittäin suosittu lomakohde. Pariviikkonen asuntoautomatka Englannissa ja Skotlannissa oli nyt päässyt vauhtiin. Avaan samalla hieman kokemuksiamme Englannin tiestöstä, puskaparkeista ym. etenkin karavaanaria kiinnostavista asioista.

(Teimme tämän matkan kaupallisessa yhteistyössä Touring Carsin kanssa.)

Saimme ensimmäisen tuntuman Englantiin matkailuautomaana moottoritiellä, mutta lähdimme kyllä pikaisesti pienemmille teille, jotta näkisimmekin jotain. Yhteenvetona voi sanoa, että ”ei helppo”. Liikenne ja tiet aikaansaavat sellaisia haasteita, että Skotlanti tuntuu parin viikon kokemuksen perusteella näistä kahdesta helpolta.

Ensimmäinen tavoitteemme oli ajaa Lake Districtin kansallispuiston halki kohti Skotlantia.

Tässä tämän artikkelin alku- ja päätepiste eli Touring Carsin toimistolta Skotlannin puolelle Langholmiin ilman muutamaa poikkeamaa (ajomatkaa kertyi noin 300 km).

Puskaparkki löytyi Silverdale Beachin läheltä 

Meitä oli varoiteltu siitä, että Englannissa puskaparkit (eli levähdyspaikat joissa saa yöpyä) ovat todella kortilla. Pysähdysalueita kyllä löytyy, mutta useimmissa niissä on yöpyminen kielletty eli tässä mielessä Englanti poikkeaa selkeästi aiemmista kokemuksistamme Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sekä nyt Skotlannissa. Nyt sellainen löytyi vasta Silverdale Beachin läheltä lähes tuskaisan etsimisen jälkeen.

Olimme etsineet lähes epätoivon partaalla yöpymispaikkaa viimeisten  kilometrien ajan poistuttuamme M6-moottoritieltä, mutta eihän sellaista löytynyt. Olin saanut jostain päähäni, että voisi olla hyvä käydä katsomassa maaseudulla, löytyisikö sieltä yöpaikkaa.

Ajelimme jotain pikkutietä siinä toivossa, että kyllä sieltä jokin parkkipaikka tulee vastaan, mutta ei. Sen sijaan saimme ensi kosketuksen siihen mitä tuleman pitää teiden suhteen.

Yllä oleva kuva ei ole suinkaan napattu siltä tieltä, jota avoimme illan hämärtyessä, sillä meille ei tullut mieleenkään kuvata sitä tietä, koska tarkkaavaisuus piti kiinnittää KIVIAITOIHIN. Tuo puistosta kuvattu kuva kertoo vähän millaisia ne olivat. Tosin, kapean tien varressa olevat kiviaidat olivat lähellä tietä, osittain niin korkeita, että 7 m pitkän ja 2,3 m leveän matkailuauton lisäleveyttä tuovat n. 30 cm leveät peilit tekivät autosta todella leveän. Lähes hikikarpaloita sai aikaan se, että peilit ajoittain lähes hipoivat korkeaa aitaa. Kun tien vieressä oli ajoittain lisäksi pensaita/puita, ei matkanteko sillä osuudella ollut mitään mukavaa.

Onneksi illalla tuolla tiellä on vain vähän vastaan tulevaa liikennettä. Henkilöautoista ei niin väliä, mutta jos vastaan tuli asuntoauto, jonka peilit ovat samalla korkeudella, oli piilopaikoista puute. Saman koimme muuallakin Englannissa (ja osin Skotlannissa). Kuorma- ja linja-autojenkin kanssa pärjäsi paremmin, sillä niiden peilit kulkivat omissa korkeuksissaan. Silti en tykännyt niistä noilla kapeilla teillä.

PS: Sen verran voin paljastaa, että selvisimme koko 2-viikkoisen matkan ilman ainuttakaan vauriota, mutta mahdollisuuksia sellaiseen kyllä oli, ja paljon. Jotain kuvaa asiasta se, että kun luovutimme auton reissumme lopussa, meitä onniteltiin siitä, että tulimme Skotlannista peilit ehjinä 🙂

Mutta parkkialuetta ei löytynyt, vaikka kävimme Silverdale Beachin tuntumassa. Kylät olivat kertakaikkia päättäneet, että siellä eivät matkailuautoilijat yövy. Tuntuu oudolta, sillä voisin kuvitella karavaanarien tuovan sinne rahavirtaa.

Katsoimme kartalta, että seuraava kylä eli Arnside olisi muutaman kilometrin päässä, joten jatkoimme matkaa sinne.

Car Park

Ehdimme ajaa reilun kilometrin kylältä kohti Arnsidea, kun tien poskessa oli kyltti ”Car Park”. Meillä ei aiemmilta reissuilta ollut kokemusta mitä se oli vaikka nimestä voi hyvin päätellä, että autojen pysäköintipaikasta on kyse. Mutta millaisia autoja varten se on, voiko siellä yöpyä yms. Päätimme kuitenkin ottaa asiasta selvää ja se kannatti!

Pysäköintialue on maksuton ja siihen mahtuu varmaankin 2-30 henkilöautoa. Kun ajoimme sinne illan pimentyessä, siellä oli pari autoa, jotka häipyivät, kun koirat oli kusetettu. Saimme olla yksin tuolla alueella koko yön vaikka meitä eivät muut karavaanarit olisi suinkaan häirinneet. Ei ehkä ole sen autoilijajoukon tiedossa tuo syrjäinen paikka.

Eaves Wood

Kun aloimme aamulla tutkia mihin olimme majoittuneet, kävi ilmi, että olimme todella mielenkiintoisessa paikassa. Kävi ilmi, että Eaves Wood on

Eaves Wood on tieteellisesti erityisen kiinnostava alue (SSSI)[1][2] Arnsiden ja Silverdalen kansallismaisemassa[3] Lancashiressa, Englannissa. Se sijaitsee 1 km Silverdalesta pohjoiseen. Tähän suojelualueeseen kuuluu King Williams Hill, jossa on kuningatar Victorian valtaistuimelle nousun kultaisen juhlavuoden muistomerkki, joka tunnetaan nimellä ”Pepperpot”. Tämä metsä on suojeltu siellä esiintyvien kasvilajien ja puna-oravan vuoksi.” (Wikipedia)

Lisäksi Wikipedia kertoo, että metsää hallitsevat puut ovat saarni ja pähkinä. Muita puulajeja ovat istumaton tammipienilehtinen lehmus, luonnonvarainen palvelupuu ja lancashire-valkopalkki. Tässä metsässä on havaittu yli 250 sienilajia. 

Eaves Wood kannattaa laittaa karttaan. Se on laajahko, upea puistoalue, jota erityisesti koirien ulkoiluttajat suosivat (se kävi ilmi viimeistään aamulla).Varsin mielenkiintoinen puistoalue on siis kyseessä, joten ei kun ihmettelemään.

Hyväntuulinen karavaanari oli aamulla hyvin leväänneenä valmis valloittamaan Eavew Wood -puistoaluetta.
Alueella on monia kävelyreittejä, joilta aukeaa kauniita näkymiä alla polveilevaan maalaismaisemaan.
Erityishuomio kiinnittyi kiviaitoihin, joiden kanssa olimme tehneet jo illalla tuttavuutta teiden varsilla. Niitä oli kaikkialla.
Aitoja on jopa keskellä puistoa, joka puolella.

Arvelimme, että kiviaitoja tehtiin, jotta voitaisiin raivata kivimaat pelloiksi ja jotta lampaille ym. saataisiin omat selkeät karsinat. Minun oli pakko killauttaa kaverille eli ChatGPT:lle, joka vastasi näin:    (Klikkaa linkkiä niin näet ChatGPT:n vastauksen.)

Miksi Englannissa on niin valtavan paljon kiviaitoja, kaikkialla?

Tuosta vastauksesta käy ilmi mm, että Englannin maisemissa näkyvät kiviaidat (engl. dry stone walls) ovat todella silmiinpistävä ja vuosisataisen työn tulos. Niitä on arvioiden mukaan yli 200 000 km koko Britanniassa, etenkin Pohjois-Englannissa, Cotswoldsissa, Lake Districtissä ja Yorkshire Dalesissa.

Puistometsässä on hyvät opasteet. Päätimme lähteä katsomaan mikä on tuo kuningatar Victorian valtaistuimelle nousun kultaisen juhlavuoden muistomerkki, joka tunnetaan nimellä ”Pepperpot”. Rannassa oleva luolan The Coven jätimme väliin.
Pepperpot
Muistomerkiltä on upeat näkymät Silverdale Baeachille.

Tämä yllä videon kansikuvassa näkyvä kompassi lienee osa Pepperpot-muistomerkkiä. Selvitin sitäkin ChatGPL:tä ja sain tällaisen vastauksen:

  • Metallinen kompassimerkintä (tai kompassisuuntien kaiverrukset) olivat osa tornin alkuperäistä arkkitehtuurista, suunnittelusta 1835.

  • Se on todennäköisesti kivipintaan kaiverrettu (tai vastaava), ei välttämättä erillinen pelkkä metallilaatta.

  • Tornin siirrot (ensimmäinen 1881, sitten uudelleen 2023-24) ovat vaikuttaneet siihen, että suuntamerkit eivät enää ole täysin “täsmälleen oikein” suhteessa magneettiseen pohjoiseen/geografiseen pohjoiseen.

Kuten tiedämme, ChatGPT:n antamiin tietoihin pitää aina suhtautua epäilevästi, mutta minulle kelpaa nyt tuo yllä oleva selitys.

Sitten oli aika jatkaa matkaa…

Nämä maisemat matkalla kohti Arnsideä enteilivät jo sitä mitä on odotettavissa, kun pääsemme Lake Districtin alueelle.

Jatkoimme matkaa kohti pohjoista. Tämä matala ranta on erittäin voimakasta nousu-laskuvesialuetta, jossa vesi nousee vauhdilla ja on siten varpaistelijoille vaarallista aluetta.

Lake Districtin kansallispuisto on Englannin merkittävin järvialue

Englannin järviseutu tai Järviseutu[1] (engl. Lake District) on järvi- ja ylänköalue Luoteis-Englannissa. Suurin osa siitä on Cumbrian kreivikunnassa. Alueen tärkeimmät osat muodostavat Järviseudun kansallispuiston. Englannin korkeimmat huiput, kuten Scafell Pike, sijaitsevat Järviseudun alueella.[2] Järviseutu on lännestä itään noin 53 kilometriä leveä ja pohjoisesta etelään 64 km pitkä.[3] Puiston alueella elää vakituisesti noin 41 000 henkeä. Vuonna 2007 siellä kävi 8,3 miljoonaa matkailijaa.[4

Lake Districtin kansallispuisto on Englannin merkittävin järvialue, jonka vuoksi halusimme nähdä sen, etenkin kun se sattui sopivasti reitillemme matkalla kohti Skotlantia.

Olimme saaneet englantilaiselta pariskunnalta hieman opastusta Lake Districtiin liittyen ihan kartan avulla.
Reittimme Silverdalesta Lake Districtin halki kohti Skotlantia. Windermere on Englannin suurin järvi.

Windermere

Goolle Map kertoo, että ”Windermere on kuuluisa, 18 saaren täplittämä suuri jäätikköjärvi, jolla voi kulkea lauttojen kyydissä ja harrastaa veneilyä.”

Windermere on Englannin suurin järvi. Se sijaitsee Cumbriassa Englannin järviseudulla kansallispuiston alueella. Windermere on 16,9 km pitkä ja suurin leveys on 1,6 km.[1] Järven pinta-ala on 14,7 km² ja suurin syvyys 67 metriä lähellä pohjoispäätä. 

Halusimme nähdä Englannin suurimman järven, joten suuntasimme ”Sitikan” keulan kohti Lake Districtin sydäntä Windermereä. Jo edellisenä päivänä olimme havainneet, että kaupunkien keskustasta on vaikeaa, ellei lähes mahdotonta löytää parkkipaikkaa. Sama toistui mielenkiintoisessa, kauniissa Windermeressä. Pysähdyimme jonkin matkan päässä bussipysäkille ja katselimme kartasta reitin järven rantaan.

Ajelimme pari kilometriä kaupungin keskustan ulkopuolella järven rannassa olevalle upealle satama-alueelle ihmettelemään järveä ja sen tuomaa härdelliä. Sellaista elämä näytti olevan tuossa satamassa. Väkeä riitti, kaikki parkkipaikat laajalla alueella olivat täynnä vaikka kyseessä oli maanantai-iltapäivä.

Veikkaan, että tämä on yksi Lake Districtin kuvatuimpia kohteita. Belle-saari avautuu ensimmäisenä, kun katselee kohti Windermere-järveä. Ihan kuin olisi Suomessa!
Väkeä riitti kaikkialla rantamaisemissa ihailemasssa paitsi järjeä myös joutsenia ym. lintuja, joita tuolla riitti.
Tämä hauskanvärinen jäätelöä ym. herkkuja myyvä auto oli pakko kuvata.
Huikeilla kallioilla ja sen viereisessä puistossa piti myös käydä kävelemässä.

Asuntoautoilua Lake Districtissa

Lake Districtin kansallispuistossa maisemat muuttuivat oikeaan suuntaan. Siellä silmä lepäsi vaikka ajoittain kapeat tiet rajoittivat kauneuden ihastelua

Käveltyämme aikamme Windermeren rannalla lähdimme liikenteeseen ja maisemat alkoivat olla sitä mitä tulimme hakemaan. Aloimme päästä itse asiaan.
TIetkin olivat tässä vaiheessa erinomaisia, mutta sitä ei kestänut kauaa.
Järven rannalla oli jopa jokunen levähdyspaikka, mutta ne aidat. Niitä alkoi olla vaivaksi asti kapeahkolla tiellä ja aivan liian lähellä tietä.
Tämä kuva kertoo kuinka lähellä kiviaidat olivat tietä. Tämä aita oli sentään sen verran matala, ettei peili ollut vaarassa. Silti, kun tie oli kapea ja asfaltin reunalla selkeä pudotus, vaara leijui ilmassa. Ei kivaa!
Matkailuautoilun ylivoimainen plussa on se, että jos kahvihammasta alkaa pakottaa, sille voi helposti tehdä jotain. Tällaista elämää lähdimme hakemaan ja sitä saimme. Kauniit maisemat kuuluvat luonnollisesti asiaan.
Jokainen karavaanari tietää sen tunteen, kun saa hetkeksi vetää vaikka oikooseksi ja keitellä siinä samalla kahvit. Voihan karavaanarielämä!
Tämän levähdyspaikan/kaupungin nimi ei ole rekisteröitynyt tietoihimme, mutta alamme lähestyö Keswickiä.
Lake Districtin alueella riitti kaunista nähtävää.

Tässä vielä lisää tunnelmapaloja ajelusta tuossa kauniissa Lake Districtin luonnonpuistossa:

Hyvää yötä Skotlannista!

Keswick

Ohitimme menomatkalla Keswickin, mutta paluumatkalla kävimme siellä vaihtamassa vanhat vuoden 2007 Skotlannin ja Englannin pankin setelit pankissa uusiksi. Vaikka ne eivät olleet käyneet enää kaupassa, vaihtuivat ne omaan arvoonsa pankissa ja sehän oli meille mieluisa yllätys.

Tällaista rakennusarkkitehtuuria löytyi muualtakin Englannista ja Skotlannista.
Tämä majatalo houkuttelee, aivan oikein, asiakkaita kukkien avulla. Tehoaisi ainakin meihin. Mieluusti voisi käydä sisällä katsomassa jatkuuko sama kauneuslinja siellä.

Jotain viehättävää on näissä vanhahkoissa englantilaisissa kaupungeissa. Sade tosin vähän latisti tunnelmaa, mutta sellaista säätä oli tarjolla lähes joka päivä.

Väkeä riitti niin Keswickissä kuin muuallakin.

Kiitos Keswick ja ennenkaikkea postissa ollut pankki, joka ymmärsi vaihtaa vanhentuneet setelimme uusiksi. Käytimme heti osan niistä paikallisessa liikkeessä pieneen lahjamuistoon, perhoskoruun. Lentäköön se vakavasti sairastuneen tyttäremme rintapieleen.

Palatkaamme taas takaisin kronologiseen järjestykseen. Jätimme siis menomatkalla Keswickin vielä odottamaan ja kiirehdimme kohti pääkohdettamma Skotlantia. Scottish Borders odotti.

Seuraava matkakertomuksemme vie meidät Skotlantiin. Aloitamme Langholmista, jatkamme siitä kohti Hawickia jne. Matkailuautoreissumme alkaa olla sitä mitä tulimme hakemaan. Tulossa oli huikean upea reilun viikon kestävä matka ympäri Skotlantia.

Paras (?) osa Skotlantia tuli jo esitellyksikin, mutta paljon kaunista nähtävää on tulossa tämän lisäksi:

Skyen saari on Skotlannin ”taivaspaikka”

Samankaltaiset artikkelit

Yksi kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *