Autonvuokrauksen ihmeellinen maailma – Ole tarkkana!

Autonvuokrauksen ihmeellinen maailma paljasti meille ikävämmän puolen kasvoistaan vuokratessamme auton Malagasta autovuokraamo Fireflyn toimistosta. Olemattomasta vuokrahinnasta johtuen tiesimme odottaa, että matkaan tulee monenlaista mutkaa. 15 euron viikkohinta oli niin naurettavan halpa, että se ei voinut olla totta. Uteliaisuuteni ja pieni uhman poikanen sai minut kuitenkin testaamaan, mistä on kyse. Päätin samalla, että kirjoitan tämän tarinan muillekin opiksi ja ojennukseksi kävi miten kävi.

Millainen prosessi tästä kehkeytyi, selviää tästä tarinasta. Lopputulos selviää, kun luet tämän artikkelin. Monta ihmeellistä asiaa auton vuokrauksesta opimme tämän prosessin aikana. Ole tarkkana!

(Editoitu 8.4.2020, kun prosessi on tullut päätökseen.)

Autonvuokrauksen ihmeellinen maailma -tarinan taustaa

Vaikka olemme vuokranneet autoja kymmenien vuosien ajan, olemme vanhemmuuttamme tulleet entistä varovaisemmaksi. Vaikka mitään ihmeellistä ei olekaan sattunut (tai juuri sen vuoksi), on meille alkanut tulla pelko persuuksiin, että entäpä jos? Siksi olemme viime vuosina ottaneet aina kaikenvaravakuutuksen eli sellaisen, että emme joudu maksamaan, jos naarmutamme autoa tms. Kerran siitä oli hyötyäkin, kun liian pienet piirit aikaansaivat pienen vaurion autoon. Vanhemmuuttamme olemme tietoisesti siirtyneet käyttämään julkisia kulkuvälineitä, mikä onkin ollut järkevä ratkaisu. Aina on löytynyt hyvä mahdollisuus reissata ja käytännössä hyvinkin edullisesti.

Meistä tuli jälleen auton vuokraajia sen jälkeen, kun OP Platinum-luottokorttiimme tuli yllättäen lisävakuutus, joka poistaa autovuokrauksen omavastuun 2000 euroon saakka. Niinpä säästeliäät eläkeläisetkin voivat jälleen vuokrata autoa ilman, että vakuutusmaksut nostavat vuokrahintaa liian korkealle. Tuon uudistuksen ajoitus oli sikäli hyvä, että olimme lähdössä Malagan seudulle pariksi viikoksi. Olimme lukeneet, että etenkin 1. viikon aikana auto on välttämätön hotellin sijainnin vuoksi.

Koska lähtötilanne oli näin otollinen, aloin etsiä meille autoa pariksi viikoksi. Löysin ensimmäisen välittäjän kautta auton, jonka vuokrahinta oli vajaat 30 €/2 vkoa. Tuo tuntui liian hyvältä ollakseen totta  Koska olen ”varmistajatyyppi”, aloin selvittää ”missä se kuuluisa koira on haudattuna?” Luin autovuokraamon sopimusehdot todella tarkkaan. Lopputulos oli, että vakuutusehdot ovat samat eri vuokraamoilla eli omavastuu 1250 € tai jotain. Se sopi hyvin meille.

Tein jo alustavan varauksen eräästä autosta, mutta sitten huomasin ylimääräisen toimistomaksun 40 € syystä, että joudumme palauttamaan auton ennen klo 7 aamulla aikaisen lennon vuoksi. Katselin asiaa toisen välittäjän kautta. Löysin firman, joka ei ehtojen mukaan ota ylimääräistä palautusmaksua. Riittää, että avaimet palauttaa laatikkoon. Kun vuokrahinta oli edelleen alle 30 €, siirsin varauksen sinne.

Sen jälkeen alkoi varmistelu. Soitin ensin OP-Pohjolaan kysyäkseni vakuutusehdoista. He ohjasivat ottamaan yhteyttä tuon lisävakuutuksen tarjoavaan AXA Partners -vakuutusyhtiöön. Soitin sitten heille ja kerroin tilanteen. Laitoin ehdotkin näkyviin. Lopputulos oli, että kaikki on ok.

 

Yhteydenotto välittäjään antoi lupauksia

 

Laitoin välittäjäfirmalle (Auto Europe) sähköpostia ja liitin mukaan kaiken tarvittavan. Sain tällaisen vastauksen.

Hei Asko Leppilampi,

Kiitos viestistäsi.

Seuraavat palvelut sisältyvät vuokrahintaan

– Vastuuvakuutus
– Kolari- ja varkausvakuutus omavastuulla 1250 euroa
– Paikalliset verot (ALV)
– Sijainnista johtuvat lisämaksut lento- ja rautatieasemilla

Jos tarvitset lisävarusteita, kuten navigaattorin, lastenistuimen ym. tai jos haluat lisätä lisäkuljettajia tai matkustaa Espanjan rajojen yli, niihin liittyvät kulut maksetaan erikseen paikan päällä. Jos et tarvitse lisävarusteita, lisämaksuja ei tule.

Autovarauksessasi on omavastuu 1250 euroa vahinko- ja varkaustapauksissa. Vuokraamo todennäköisesti yrittää myydä sinulle lisävakuutuksen, jolla omavastuu laskee 0 euroon tai ainakin pienenee huomattavasti. Kyseinen vakuutus ei ole pakollinen, joten voit kieltäytyä, ethän tarvtise sellaista. He saattavat kysyä myös, haluaisitko vakuutuksen kuljettajalle/matkustajille, mutta sitäkään ei ole pakko ottaa.

Autoa noudettaessa vuokraamo pyytää sinulta vakuuden EUR 950.00 takuuksi, he palauttavat summan kokonaisuudessaan kun auto palautetaan samassa kunnossa kun se noudettiin.

Auton voi palauttaa aukioloaikojen ulkopuolella, avaimet jätetään laatikkoon ilman lisäkustannuksia.

Muistathan ottaa kaikki dokumentit mukaan kun noudat autoa:
– Passi kuljettajan nimellä
– Luottokortti kuljettajan nimellä, tarpeeksi katetta vakuuteen
– Varausvahvistus
– Kuskin ajokortti

Vastaamme mielellämme mahdollisiin lisäkysymyksiin.

Tuon ja siihen liittyvän puhelun jälkeen olin varsin tyytyväinen asiaan ja valmis testaamaan. Silti mielessäni oli aavistus, että ei tämä voi toimia näin. Kiitos Auto Europe!

 

Autonvuokrauksen ihmeellisen maailman arki alkoi valjeta 

 

Saavuttuamme Malagan lentokentälle marssimme autovuokraamon tiskille. Hyvät päivät ja iloiset small talk -tervehdykset heiteltyämme aloimme täyttää papereita.  Kun ilmoitimme, että meillä on omavastuun poistava vakuutus, ilme alkoi vakavoitua tiskin toisella puolelle. Jatkoimme kuitenkin sopimuksen allekirjoitusta. Präntti on pientä ja sitä on paljon vieraalla kielellä ja vauhti hirmuinen. Nimi tuonne, tuonne ja tuonne ja sillä selvä. Vielä nimikirjaimet 1250 e omavastuiden viereen. Hän mainitsi pariin kertaan, että jos autosta löytyy cm:kin naarmu, joudumme sen korvaamaan. Asia ymmärretty!

Sitten piti vielä sopia avainten palautuksesta. Ilmoitin lukeneeni, että avaimet saa pudottaa laatikkoon ilman lisämaksua. Virkailija ilmoitti, että niin saa, mutta se maksaa 225 €, jonka jälkeen vastuuta ei ole. ”Kaikki ottavat sen”.

Nyt alkoi ilme tiukentua myös tiskin toisella puolella. Sanoin, että teillä ei sellaista lue, johon virkailija, että kyllä se lukee heidän papereissaan. Olin käynyt heidän ehtonsa mielestäni läpi tarkoin ja samaa kirjoitti myös välittäjä tuolla edellä. Lisämaksua ei pitäisi tulla.

Koska emme päässeet yksimielisyyteen, ilmoitin, että tuomme auton edellisenä päivänä. Siitä tulee meille hieman lisäkustannuksia, kun joudumme ajelemaan taksilla aamulla ym., mutta mieluummin se kun 225 €. Näin sitten sovimme.

Saimme käyttöömme suhteellisen tuoreen FIAT 500 X:n eli kohtuullisen kookkaan pirssin, jollaisen olimme tilanneetkin. Oikein hyvä valinta tarpeisiimme!

Otimme autosta kuvia ja videoita, kävimme läpi jokaisen naarmun ja vertasimme lappuun merkattuun 11 naarmupisteeseen, jotka autosta löytyivät. Kaikki piti olla näiltä osin kunnossa, mutta mutta…

Vaikka tiesin, että  vakuutuksemme hoitelee mahdolliset kolaroinnit, häiritsi tämä minua koko pariviikkoisen ajan. Mitenhän tämä lopulta menee? Mikään firma ei pärjää tällaisella toiminnalla. Mitähän ne vielä keksivät?

 

Auton palautuksen mielenkiintoiset, ei niin kivat, vaiheet

 

Benalmadenassa satoi auton palautuspäivänä vettä ja niin teki myös Malagassa. Siispä päätimme lähteä puolen päivän jälkeen palauttamaan autoa. Voisimme palata junalla, käppäillä kaupungilla ja mennä syömään illalla.

Olin videokuvannut ja kuvannut jälleen auton ennen tarkistusta siinä tarkistuspisteessä. Olimme liikkeellä klo 13 maissa ja kävi ilmi, että virkailijat ovat lähdössä lounastunnille. Toinen naisista tuli tarkistamaan auton kohtuullisen hämärässä autohallissa. Hän ei missään vaiheessa kiertänyt autoa ja katsonut onko autoon tullut lisää vaurioita niiden 11 lisäksi. Hän ainoastaan vilkaisi kuljettajan puoleisen oven. Sitten rouva (?) istui kuljettajan paikalle, käynnisti auton ja tarkisti, että dieseliä on riittävästi. Siitä hän merkitsi papereihin. että kaikki ok. Hyvä!

Sen jälkeen virkailija otti taskulampun esiin, osoitti sillä tuulilasia tiettyyn kohtaan ja totesi, että tuossa on kiven iskeymä. Sanoimme hänelle, että ainakaan meidän ajon aikana se ei ole tullut. Olisimme kuulleet napsahduksen. Hän totesi, että sellainen voi tulla missä vaan. Joku muu on sen voinut tehdä, mutta vastuu on kuulemma meidän. Tässä vaiheessa alkoi kylmä hiki nousta. Miten hän osasi katsoa lampulla juuri sitä kohtaa, josta löytyi pienen pieni, huomaamaton naarmu? Miksi emme edes nähneet sitä?

Kuvasin kohdan, jossa naarmu on, mutta en saanut siihen mitään havaittavaa.

Kun kysyimme mistä on kyse, hän otti jonkin merkkauskynän, jolla pyöräytti merkin tuon olemattomaan naarmun ynpärille,  joka on kaiketi laskutettu tuossa autossa jo monta kertaa vakuutusyhtiöltä. Muuten hän ei olisi osannut edes etsiä sitä. Miksi hän osoitti sitä heti lampulla ja vain siitä kohtaa, missä pienen pieni iskeymä oli? Itse emme sitä edes nähneet emmekä löydä kuvastakaan, jonka otin ”löydön” jälkeen. Ihmettelemään jäimme myös sitä, miksi hän ei tarkistanut autoa muualta lainkaan? Taisi olla kiire syömään?

Kerroimme, että olemme vakuuttuneita siitä, ettei se ole tullut ajomme aikana. Hän totesi, että meitä ei laskuteta siitä NYT! Kysyin, että laskutetaanko myöhemmin, johon hän ylimielisesti vastasi, että se jää nähtäväksi. Hän ilmoitti meille hyvästiksi, että ”ensi kerralla teidän pitää ottaa vakuutus heiltä eikä tehdä varausta netin kautta”. Kun kysyin, voiko hän kertoa asian/tarinan videolle, hän suuttui. ”Jos kuvaat mitään, soitan poliisille.” ja lähti saman tien kävelemään lankapuhelimen luo.

No, en tietystikään kuvannut, vaan annoin rouvan lähteä ruokatunnille. Kovin surullisella mielellä lähdimme kohti juna-asemaa tämän kokemuksen jälkeen. Espanja on paska maa! 🙂

PS. Millähän mielellä virkailija lähti syömään?

 

Miten homma eteni autonvuokrauksen ihmeellisessä maailmassa?

 

Asia jäi kaivelemaan ja pelkäsimme, mitä tässä vielä tapahtuu? Odotimme ensin jännityksellä miten käy takuurahana olevalle 850 €:lle? Palautuuko se luottotilillemme vai häviääkö petkuhuiputuksen seurauksena autovuokraamolle, joka saisi maksimissaan 879 € parin viikon vuokrasta.

Koska asiat eivät sujuneet Fireflyn toimistossa kuten ennakkotietojen mukaan piti, ilmoitin varmistajatyyppinä välikohtauksesta ja ylimääräisistä maksuvaatimuksista Auto Europelle. Ihmettelivät siellä ja pyysivät ottamaan yhteyttä heidän reklamaatioonsa. Ilmoitin myös pankkiini, etteivät vaan maksa 850 € takuumaksua, koska perusteita ei ole. Onneksi tilillä näkyi jo seuraavalla viikolla, että varaus on lähtenyt pois, joten asia taisi olla tässä. Huokaisimme helpotuksesta.

Kuukauden kuluttua saimme kirjeen Hertziltä. Kävi ilmi, että Firefly onkin arvostamamme Hertzin halpavuokraamo. No, tuossa kirjeessä oli invoice, että pitäisi maksaa 143,50 €. Maksaa mistä? Emme olleet saaneet laskua emmekä vahinkoilmoitusta. Ilmoitin kuitenkin asiasta AXA:lle siltä varalta, että joudun maksamaan tuon summan, joka ei ole iso, mutta joka on määritelty kieruudella ja vääryydellä. Outi AXA:sta otti asian hoitaakseen, lähetti maksumääräyksen ja kuunteli ystävällisesti asiakkaan huolen. Sainkin heiltä tarvittavan aineiston, jotta voin laskuttaa vakuutusyhtiötä, kun olen maksanut Fireflylle.

Olin kuitenkin päättänyt katsoa tilanteen loppuun saakka. Reilun kuukauden kuluttua tuli uusi määräys, johon en reagoinut, kun ei ole tullut edes laskua.

Olin yhteydessä vielä Auto Europeen. Laitoin heille 20.2.2020 vielä asiakirjoja ja selityksiä. Nyt siellä reagoitiin ja sain jopa vahinkolimoituksen ja kuvan ”vahingosta” heidän kauttaan, en Fireflyn. Kiitos Auto Europe!

Kun minulla nyt oli 1. kertaa mustaa valkoisella, laitoin tiedot AXA:aan ja soitin perään. Heidän erinomainen asiakaspalvelijansa Outi (jolle ylisuuret kiitokset) hoiti lopulta asian niin, että sain maksun maksetuksi ja hän lupasi laittaa rahan tililleni.

Niin siinä sitten kävi, että asiakas ei ollut tällä kertaa oikeassa! Firefly toimi arvojensa mukaisesti ja minä en enää halunnut vääntää. Hävisin! Sitä minä jäin miettimään, että miltä tuntuu Firaflyn asiakaspalvelijasta (jonka nimen tiedän, mutta en julkea kertoa), kun hän joutuu toimimaan epärehellisesti omassa työssään, päivästä toiseen. Parempi toimia, jos aikoo pitää työpaikkansa. Valitettavasti.

Minun arvomaailmaan kuuluu rehellisyys. Olemme erilaisia ihmisiä!

Tässä on se kuuluisa naarmu, jonka virkailija löysi ”etsimättä” eli hän näytti siihen välittömästi, kun oli tarkistanut, että dieseliä on täysi tankki. Tarkka täti. Itse emme olleet huomanneet sitä 2 viikon aikana emmekä nytkään erottaneet sitä hallissa. Muut saa selittää!

 

Mitä tästä opimme?

 

Huomasin surukseni itsestäni, että aloin tapauksen johdosta kuvitella asioita, ennakoida lisämaksuja, tulin pahalle päälle, ajattelin, etten enää ikinä vuokraa autoa. Minusta löytyi yllättäviä piirteitä noiden edellä kertomieni kokemuksien vuoksi. Silti vuokrasin taas auton seuraavaksi kesäksi, mutta en taatusti Fireflysta. Auto Europen kautta kyllä, sillä he toimivat asiallisesti ja auttaen koko ajan.

Hyvä ystäväni teki aikoinaan tutkimuksen autovuokraamojen toiminnasta ja kertoi tutkimustuoksena, että se on niin villi maailma, että siellä ei rehellinen peli toimi. Tämän jälkeen alan uskoa, että niin on. Olemme vuokranneet autoja kymmeniä kertoja emmekä ole koskaan tulleet petetyksi, mutta pelotelluksi kyllä. Joskus olemme sortuneet ostamaan pelottelujen jälleen turhia päällekkäisiä vakuutuksia, koska ”tuo vakuutus ei korvaa peilejä eikä renkaita” tms. Nyt olin varmistanut, että nekin korvataan.

Halusin uskoa, ettei lisämaksua tule tästäkään tapausesimerkistä, mutta valitettavasti olin pahasti väärässä. Se ei ollut tällä kertaa meiltä pois vaan vakuutusyhtiöltä. Me ja muut pankin/vakuutusyhtiön asiakkaat maksamme lopulta nekin vakuutusmaksujen nousut, joita autovuokraamot ryöstävät niiltä. Ei tämä maailma saa niin toimia. Toimii kuitenkin. Sain kuulla vakuutusyhtiöstäkin, että tällaista se on eli ei mitään yllättävää. Toiminta oli minulle uutta, mutta ei heille.

Pääsin tavallaan loppuun tutkimuksessani ja ymmärrän, miten autovuokrauksella tehdään businesta. Jos jokainen niistä (osin pienen pienestä) 11 naarmusta/kolhusta on laskutettu samalla tavalla ja tämä jälki ikkunassa ehkä useasti, puhutaan jo isoista rahoista. Mieluummin maksaisin kuitenkin sen ”oikean” summan kuin vedätetyn summan. No, nythän sen tosin maksoi vakuutusyhtiö, mutta silti tällainen ei ole reilua.

Sen opin myös, että jatkossa en enää hermoile tällä tavalla vakuutusmaksuista. Otan vastaan mitä tuleman pitää. Silti olen varovainen, kuvaan kaiken ennen ja jälkeen vuokrauksen, varmistelen vakuutusehdot eli toimin kuten järkevää on.

Tähän prosessiin meni aikaa 4 kuukautta. En olisi taatusti lähtenyt mittaamaan autovuokraamon toimintaa ellen olisin halunnut tutkia miten homma etenee. 143 € oli mitätön korvaus tästä prosessissa ja sen aiheuttamasta mielipahasta.

PS. Jos sinulla on vastaavia kokemuksia, kerro niistä tämän postaukseni palauteosioissa. Kiitos!

PS 2. Kun vapaudumme jälleen matkailemaan ja autoja varailemaan, on Andalusia joka tapauksessa erinomainen kohde. Siellä onneksi pärjää hyvin myös julkisilla kulkuvälineillä. Bussit kulkevat edullisesti lähes kaikkialle ja junallakin pääsee katselemaan Rondat ym. Täällä melko mukava kattaus suosikkipaikoistamme.

Pieni matkaopas Aurinkorannikon parhaisiin paikkoihin

 

 

Comments

  1. Petri says:

    Noinhan se menee. Tuossa tapauksessa vuokraamoa saattoi myös kismittää se, että he joutuvat maksamaan provision AutoEuropelle. Firefly vuokraamona on ns. ”alempaa kastia” eli syntyi aikoinaan kun Hertz luopui Dollar-Thirfty hankinnan yhteydessä Advantage:sta ja ulkomailla Advantage muuttui Firefly:ksi. Autovuokraamojen RyanAir.

    Jokatapauksessa hienoa että olit hyvin varautunut tuohon eikä lopputulos suoranaisesti tullut yllätyksenä 🙂

    Toinen on tietysti itse bisnes. Autovuokraamot eivät yleensä tee rahaa vuokraamalla autoja vaan lisäpalveluilla, joista vakuutus on tietysti se ns. tärkein. Oikeastihan se ei ole edes vakuutus vaan vuokraamo vain hoitaa asiat parhaaksi katsomallaan tavalla; eri maiden lainsäädännön mukaan autot ovat sitten vakuutettuja tai eivät. Vaurioita veloitetaan mutta ei välttämättä korjata kuin vasta auton siirtyessä eteenpäin. Vaikka auton bookkaisi 0€ omavastuulla, esimerkiksi rengas- tai tuulilasivakuutusta kaupataan ahkerasti.

    Sama malli leviää myös muualle. Kamux ei tee katetta myymällä autoja vaan myymällä niihin rahoituksen, rahoitusyhtiö maksaa provikan myyntityöstä. Kun ostat kodinkoneen tai uuden television, rahoitusta ei kaupata sen takia että näytät köyhältä vaan sen takia että siinä on parempi kate kuin itse televisiossa.

    Kuluttajalle tuo ei tietenkään tee elämästä yhtään sen mukavampaa, autovuokraamoissa vielä vähemmän koska monessa luottokortissa on tosiaan omavastuun kattaminen tai sen voi ostaa jostain icarhireinsurance.com:ista muutamalla kympillä vuodessa itselleen.
    (Jos jostain positiivista hakee niin kun yrityksillä on sopimus autovuokrauksesta niin tuolloin tuota pelleilyä ei yleensä jakseta tehdä koska tietävät ettei se mene läpi..)

    1. Asko Leppilampi says:

      Kiitos Petri! Tämä oli vakuuttavin selitys, mihin olen tähän mennessä törmännyt. Tuo tuntuu niin todelta. Saanko käyttää vastaustasi myös facebook-sivullani ja tämän kirjoitukseni lopussa nimelläsi varustettuna. Tätä minä tällä kirjoituksella hain!

  2. Margit says:

    Tuo kohta ’palauta sellaisena kuin sait auton’ jänskätti keväällä aikalailla Azoreilla, me kun palautimme sinisen kärryn kera paksun valkoisen suolakuorrutuksen – auto seisoi pari tuntia ihan yleisellä parkkiksella Atlantin rantamilla pikku viimadsassa. Se vuokrahemmon ilme! Mutta ei tullut lisämaksua edes pesusta.
    Meillä on tähän saakka vuokraus toiminut hyvin, mutta joka kerta se aiheuttaa turhaa hermoilua ja tarkkaa syyniä. Mustaa autoa on muuten vihoviimeistä kuvata!

    1. Asko Leppilampi says:

      Samoja tunteita meillä tuntuu olevan, kun vuokraamme autoa. Mahtavaa, että olette selvinneet tähän mennessä ilman yllätyksiä. Niin olemme mekin. Saas nähdä miten käy tämän kanssa? Onneksi meillä ON vakuutus.

  3. Hei Asko! Ikävä kuulla negatiivisesta auton vuokrauskokemuksesta. Olen toiminut samoin moottoripyöriä vuokratessa, kuvannut jokaisen pienemmänkin naarmun ja merkinnyt sen papereihin. Tähän mennessä ei ole ollut mitään ongelmia vuokraajien kanssa.

    Suosittelen sinua käymään kaiken keskustelun vuokraamon kanssa kirjallisena, kuten sähköpostitse. Jos ette pääse sopuun autovuokraamon kanssa vaan katevaraus muuttuu veloitukseksi, tee korttireklamaatio luottokorttiyhtiöösi ja liitä kyseiset keskustelut reklamaation liitteeksi. Toivottavasti asia ratkeaa parhain päin!

    T. Laura/ Lauran tarakalla-matkablogi

    1. Asko Leppilampi says:

      Moi Laura. Kiitos neuvoista. Näin toiminkin, tuli laskua tai ei. Sitähän ei ole vielä tullut, mutta tuollahan sen estää. Tämä on meikäläiselle ensimmäinen kerta ja aion kääntää jokaisen kiven🤣 Mutta toistaiseksi tämä on vasta pelkotila tulevastajohtuen virkailijan sanomisesta, että NYT emme joudu maksamaan. Ymmärsimme, että perästä voi tulla. Silloin se olisi petkutus. Onneksi on vakuutus.

  4. Marianne says:

    Meillä on samankaltaisia kokemuksia Kroatiasta Gold Carin kanssa. Vuokrauksemme piti sisältää kaiken, kattavan vakuutuksen, rajan ylityksen ja lautalle menon. Meillä oli vuokra-sopimus paperiversiona mukana, josta virkailija viisveisasi. Tiskillä virkailija aloitti vakuutusten pakkomyynnin ja uhkailun. Virkailijan mukaan vuokrasopimuksessa mainitut ja maksetut lisäpalvelut eivät kelvanneet. Virkailija vaati meitä uudestaan maksamaan nuo jo kertaalleen maksetut maksut, johon emme tietenkään suostuneet. Hän jopa alensi vakuutuksen hintaa, jotta olisimme maksaneet. Myöskään tähän vaihtoehtoon emme suostuneet. Sitten alkoi uhkailu. Käytössämme oleva auto kuulemma tarkastetaan palautuksen jälkeen suurennuslasilla ja, jos yksikin pieni naarmu löytyy se maksaa meille 1500€. Lopulta suostuimme maksamaan lautalle meno maksun, koska meillä oli saarilta majoituksia varattu. Tämän shown vuoksi rajanylitys jäi meiltä tällä kertaa tekemättä. Lauttamatkan maksaminenkin oli turhaa, koska kukaan lautalle mentäessä ei näistä vakuutuksista mitään kysellyt. Auton jonka saimme oli valmiiksi naarmutettu KIA. Tietenkin syynäsimme ja kuvasimme auton tarkkaan luovuttajan kanssa ja tarkistimme, että on myös naarmut on merkitty lomakkeeseen. Auton palautuksen yhteydessä autossa valmiiksi olleita naarmuja alettiin heti taivastelemaan… onneksemme ne oli merkitty vuokra-auton vuokrasopimukseen….Jännityksellä odotimme palauttaako firma meille vakuusrahat (1500€)…takaisin… 6 viikoa siihen lopulta meni. Valitimme seuraavana päivänä välitysfirmalle Gold car in toiminnasta, johon saimme vastauksen, että meidän olisi pitänyt olla jo auton noutotilanteessa yhteydessä heihin. Näin jälkikäteen he eivät voi kuulemma tehdä enää asialle mitään. Välitysfirma kertoi, että virkailija saa bonuksia myymistään vakuutuksista. Jatkossa kierrämme COLD CARin kaukaa.

    1. Asko Leppilampi says:

      Voihan hitto! On tämä maailma! Saanen käyttää teidän casea, jos innostun tekemään tästä vielä toisenkin jutun? Tässä on tullut niin hulluja juttuja esiin että tätä ei usko enää naapurin Erkkikään. Meillä on nykyisin vuosivakuutus, joka sisältyy platinum-korttiin. Se kattaa, kuten kirjoitan, omavastuun 2000 € saakka Eihän se ole toisaalta kiva, jos vakuutusyhtiö joutuu maksamaan lumejutuista. Palaillaan!

  5. Seppo Koskinen says:

    Aivan samanlainen case oli itselläni viime marraskuussa Malagan lentokentältä vuokraamastani autosta. Varasin auton Rentalcarsin kautta Wiber autovuokraamosta kolmeksi viikoksi. Auto oli Focus C-Max (varaus Ford Focus farmari tai vastaava) eli auto hieman tilavampi varaamaani. Otin täysvakuutuksen Rentalcarsin kautta etukäteen, koska tiesin suunnilleen, mitä täysvakuutus maksaisi Wiberillä ( kokemus edelliseltä vuodelta Ok-cars vuokraamosta) – Rentalcarsin oli vakuutus noin puolta halvempi! Noutaessani auton kuvasin kaikki naarmut, mitkä löysin – olisi pitänyt olla vielä tarkempi kuvatessa! Wiber lähetti sähköpostilla seuraavana päivänä heidän kuvansa, mutta en käynyt niitä läpi, koska niitä oli toistakymmentä. Autoa palauttaessani kaikki naarmut käytiin läpi ja löytyihän sieltä vasemmam etupuskurin yläpuolelta naarmu, jota putsattiin vuokraamon toimesta oikein olan takaa ja sanottiin, että kyllä tämä on uusi naarmu. Sitten papereita tekemään ja laskemaan naarmun hinta, jonka hinnaksi tuli 127,34€ – ei siis paloa. Tietenkin Wiber oli ottanut vakuudeksi 1.200,-€, mutta palautti summan vähennettynä yllämainitulla naarmun hinnalla. Laitoin Rentalcarsille kaikki saamani paperit ja laskun. Sieltä sain rahani takaisin muutaman päivän kuluessa. Eli mitä opin? Jos haluat vuokrata auton tressaantumatta, niin ota KALLIS täysvakuutus autovuokraamosta. Rentalcarsia voin suositella tämän casen hoidosta eli hoitivat SUOMEKSI kaikki erinomaisesti – toki ei varmaan halvin vaihtoehto, mutta halvempi kuin autovuokraamoiden!
    Sen, minkä olen myös sisäistänyt autonvuokrauksesta Espanjassa, on, että halpa vuokrahinta on vasta pieni osa koko vuokrahinnasta.

    1. Asko Leppilampi says:

      Ajattelepa Seppo miltä tuntuisi olla töissä firmassa, jossa on pakko kusettaa saadakseen palkkansa. Tämä meidän case on vielä kesken. Takuurahat tulivat takaisin, mutta… Eilen tuli Hertziltä (Firefly on heidän halpavuokraamo) noin 140 € maksumääräys ilman mitään perusteita. Tein reklamaation välitysfirmalla ja nyt jään odottelemaan saavatko asian hoidetuksi. Ei tunnu hyvältä tällainen ei! Minulla siis on vakuutus, joten siitä menee tuo 140 €, jos sen maksan. Tutkin kuitenkin asian loppuun saakka eli en maksa ainakaan vielä. Jos välittäjä ilmoittaa, että pitää maksaa niin sitten. Mitään vauriota autoon ei kuitenkaan tullut. Hyvää joulua vaikka tämän laulumme myötä!
      https://www.youtube.com/watch?v=H5m-elMGG6E

  6. Pekka Koskinen says:

    Minua huijatiin lähes samalla tavalla keväällä 2019 Las Palmasin kentällä.
    Yritys oli AVIS/BUDGET.
    Ensinnäkin ottivat 20 euron lisämaksun tankkauksesta jo heti sopimuksenteko-vaiheessa ja kun palautin auton, veloittivat 400 eur tililtäni naarmusta joka oli jo autossa. Kun lähetin heille kuvat jotka otin ensimäisenä päivänä, niin lupasivat maksaa rahat takaisin. No eivät maksaneet, joten otin pankkiini yhteyttä täällä Fuengirolassa. Pankkini hoiti maksun takaisin tilileni. Aikaa multa meni hukkaan noin 10 tuntia. Tuon jälkeen olen käyttänyt matkoilla taksia.

    1. Asko Leppilampi says:

      Tämä pakottaa siihen, että pitää ottaa aina kaikenvaravakuutus ja sitten ne huiputtavat vakuutusyhtiöltä rahat. On se niin väärin. Kuten kirjoitan, minulla on nyt sellainen vakuutus ympäri vuoden voimassa kiitos Platinum-kortin. Jatkossa en enää vaivaa päätäni näillä, mutta aion kyllä raportoida vakuutusyhtiölle väärinkäytöistä. Nyt kirjoitukseni meni koko AXA:n tiimille. Se oli tavoitteenikin. Kai nuo asiat pitäisi jotenkin saada kuriin. Ja siltikään ei saada, sillä näin on toimittu kautta aikain.

  7. Malla says:

    Minulla on ihan samanlainen kokemus Firefly:n toiminnasta: kun palautin auton ( en ollut suostunut ottamaan vakuutusta, koska minulla oli vastaava vakuutus muualta), vuokraamon tyttö käveli suoraan auton eteen, meni polvilleen sen eteen ja sanoi, että helmapellissä näkyy olevan uusi naarmu. Se oli mahdoton huomata polvistumatta! Olen 110% varma, että ei ollut minun aikaansaannokseni, mutta mikäs auttoi….Autosta olisi voinut vaikka puuttua takaovi, tarkistaja ei vilkaissutkaan mitään muuta paikkaa. Kuinkahan monta kertaa se mainittu naarmu on maksettu?

    1. Asko Leppilampi says:

      Että näillä mennään Malla. Tavallaan hyväkin, että joku on kokenut täsmälleen samanlaista kohtelua. Muuten joku saattaisi pitää meitä höperöimämpinä mitä olemme 🙂 Sama on siis kokemus eikä noita …koja saa kuriin. Elämä on!

  8. Rauno Suikkola says:

    Vuokrasin auton viime talvena puolentusinaa kertaa tuosta samasta Fireflystä. Yhtään kertaa en ostanut mitään lisäpalveluja. Autot oli tosi halpoja medium luokan autoja. Kerran jopa ihan uusi auto. Kerran yrittivät yhtä naarmua laskuttaa, mutta kun näytimme valokuvat niin luovuttivat. Vaikka mulla meni hyvin niin tarkkana on Fireflyyinkin kanssa oltava. Olen vuokrannut autoa parin vuoden aikana lähes kymmenestä vuokraamosta Malagan kentällä. Monta vuokraamoa on sellaista, että en enää mene uudelleen. Yhdestä lähdin kävelemään kesken ennenkuin sain auton sieltä. He ja välitysfirma palauttivat kyllä kaikki rahat !
    Aion jatkaa Fireflyltä vuokraamista ainakin niin kauan kun saan pidettyä ne aisoissa (Se kun on kävely-yhteyden päässä kentältä. Sesonkiaikana kuljetukset ei tahdo vuokraamoihin pelata). Noin kolmen viikon vuokrausjakso näyttää edullisimmalta.
    Eli huijauksia yritetään lähes aina joten tarkkana on oltava. Neuvoksi älkää koskaan vuokratko Gold Car:lta tai heidän sisaryhtiöltään InterRentiltä. Ehkä asiallisimpia ovat OK-Rent ja Centauro (tosin on sielläkin yritetty monenlaista).
    Helpolla pääsee ja kaikki toimii kun vuokraa Jari’s Rentalilta suomenkielellä, mutta auto on sitten yli 50€ vuorokausi täysillä vakuutuksilla, kun noilta muilta auton voi saada parilla eurolla/vrk.

    1. Asko Leppilampi says:

      Kiitos kokemuksiesi jaosta Rauno! Mukava kuulla, että on positiivisiakin kokemuksia. Veikkaan, että kaikkien ”halpisvuokraamojen” kohdalla tilanne on vähän sama. Pitäähän heidänkin elää 🙂

      1. Rauno Suikkola says:

        Hei
        Joudun nyt itsekin luopumaan Firefly:n käytöstä. Auton palautuksessa vastaanottaja kiersi autoa (jo vanha) niin kauan, että löysi naarmun(alumiini vanteesta), josta mulla ei ollut otettuna kuvaa ennen vuokrausta. Ja ei muuta kuin maksuun. Koronan takia auto oli ollut 90% vuokrausajasta lukitussa tallissa, joten pystyin olemaan varma, että en ko. naarmua ollut aheuttanut. No vakuutusyhtiö maksaa, muttapetoksesta ei voi olla hyvillä mielin. Eli älkää käyttkö Firefly:tä. Itse jatkan nyt Centauri vuokraamon käyttöä (n puolitusinaa vuokrausta nyt ilman ongelmia).

        1. Harmi, että jouduit todistamaan samaa Rauno. Luulen, että moni muukin kiertää @firefly-vuokraamon kokemuksiemme jälkeen. Onneksemme meillä on hyvät vakuutukset, jottemme joudu itse makselemaan vuokraajien petkuhuiputuksia.

  9. Päivi says:

    Juuri näin kävi meille parisen vuotta sitten. Otin auton AutoEuropen kautta Firefly’ltä Malagan kentälle. Otin AutoEuropelta myös sen omavastuun poiston, koska se on edullisempi kuin tiskiltä vuokraamolta ostettu. Tietenkin vuokraamon tiskillä on aina ne pakolliset vakuutusten tuputukset (vaikka joskus olen senkin ostanut) ja huijausta on myös se, että bensatankin maksun yhteydessä veloittavat useamman kympin palvelumaksua bensan lisäksi, kun heillä ei ainakaan silloin ollut full-full -mahdollisuutta. Oltiin kovina, eikä otettu Firefly’n vakuutuksia tiskiltä. Tietenkin tutkittiin ja kuvasin auton tarkasti sekä pimeässä hallissa että vielä päivän valossa. Kun palautettiin autoa, niin eikös mies fikkarin kanssa löytänytkin heti alkuun etupuskurin alta naarmun, joka olisi meillä muka tullut. Ei auttanut, vaikka kuinka sanottiin, että emme ole sitä aiheuttaneet. Tiskillä meiltä veloitettiin lähes 200€ naarmusta. Ei auttanut, vaikka uhkailin, etten ikinä teiltä enää varaa autoa, enkä ole sitä tehnytkään. Suomessa olin yhteydessä AutoEuropeen ja lähetin heille kaikki pyytämänsä paperit muistaakseni sähköpostilla ja saimme rahat sieltä jossain vaiheessa takaisin. Tämä on kyllä uskomatonta huijausta, mutta onhan se selvä, ettei niillä vuokraushinnoilla voida toimiakaan. Toisaalta, kun olen lukuisia kymmeniä kertoja vuokrannut samalla systeemillä pääosin Malagasta autoja, niin olen ajatellut, että pitkässä juoksussa se on kuitenkin edullisempaa, vaikka välillä ”ottaisi vähän takkiinkin”, kun maksaa se vuokraushinnoissa. Ja saahan siinä vähän jännitystä elämään, kun ei etukäteen tiedä, kuinka tulee käymään autoa palauttaessa. Useimmiten ollaan kuitenkin onnistuttu välttämään huijaus muuten, paitsi tässä bensan maksussa. Mutta sehän on muistaakseni mainittukin siellä jossain vuokrausehdoissa, jos lukee tarkkaan.

    1. Asko Leppilampi says:

      Niinpä Päivi! Meitä saman kaavan käyneitä alkaa löytyä aika monta. Te olette jo toiset, joilla se ”naarmu” oli puskurissa. Se minua todellakin säälittää ja ihmetyttää, että virkailijat pakotetaan huijaamaan asiakkaita. Luulisi siinä omatunto kolkuttavat, mutta ”sen lauluja laulat, kenen leipää syöt”. Silti tuo on raivostuttavaa. Laitoin todellakin vakuutusyhtiölle tämän postaukseni ja ottivat kiitollisuudella vastaan. Auttaako se mitään, on toinen juttu. Näin on toimittu ”aina” ja tulla toimimaan jatkossakin. Eläköön auton vuokrauksen ihmeellinen maailma 🙂

    2. RS says:

      Itse olen vuokrannut Fireflyltä aina FULL-FULL sopimuksella enkä ole joutunut maksamaan lisää. En suostu enään muihin sopimuksiin, kun niistä hinnoista joutuu aina tappelemaan.

      1. Asko Leppilampi says:

        Hienoa Rauno, jos kaikki on teillä mennyt hyvin. Meilläkään ei ollut tuon dieselin kanssa ongelmia, mutta kuten jutusta käy ilmi, muuten kaikki ei mennyt kuin siellä kuuluisassa Strömsössä.

  10. Ollaan myös vuokrattu auto todella useita kertoja. Suurimmalla osalla kerroista homma on mennyt kuten pitikin, mutta on meillä ongelmiakin muutamana kertana ollut. Ei mitään suurempia, mutta juuri viimeksi väitettiin pölykapseliin tulleen jonkun naarmun, josta olen kyllä varsin varma, että ei meidän ajomme aikana sellaista tullut. Aika pieni summahan siitä tuli, mutta kuitenkin tuntui vähän hölmöltä. Aiotaan kuitenkin jatkossakin vuokrata autoa, kun se on tarkoituksenmukaista eli kuten tähänkin saakka.

    1. Kuullostaa tutulta. Tosin tämä oli niistä kymmenistä kerroista 1., kun piti alkaa vääntää. Ja syy oli aavistettavissa. Ei mikään firma vuokraa tuollaista autoa 15 €:lla viikko 😅 Mutta halusimme testata ja lopputulos oli odotettavissa, mutta tyylipisteitä ei firmalle heru tervehdyssanoja pidemmälle.

  11. Taito Räsänen says:

    Malagassa kentän läheisyydessä vuokraamo ALL In carhire ( löytyy toisellakin nimellä )
    siinä varauksen yhteydessä otat haluamasi vakuutuksen . all inclusive niin = omavastuu 0
    selkeä tiedät mistä maksat ja millä ehdoilla.. jolloin mitään vääntöä ei synny
    ( hintakin on ollut kohdallaan ei tosin tietenkään noita 30€ viikko ) Tulevat hakemaan kentältä ja vievät kun palauttaa auton. Mikä parasta et tarvitse MITÄÄN LUOTTOKORTTEJA !! auton voi maksaa rahalla toimistolla . . . ps olen myös vuokrannut eri maissa paikan päällä rahalla autoja ilman luotto kortteja kysykää pikku virmoista ja niitä on, eikä tule kuluja perässä.

    1. Kiitos vinkistä Taito. Hyvä, jos sinulla on positiivisia kokemuksia. Meilläkin on tähän saakka kaikki mennyt hienosti, mutta tämä toimisto teki nyt oharit. Tiedänpä nyt ainakin yhden, jonne ei kannata mennä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.