· · ·

Unelmamatka matkailuautolla Keski-Norjaan (1. osa)

Pääsimme tekemään jo toisena kesänä peräkkäin unelmamatkan matkailuautolla, tällä kertaa Keski-Norjaan. Aiempien reissujemme perusteella tiesimme, että nyt on odotettavissa erityisen kauniita reittejä. Tarkoituksemme oli käydä Norjan kauneimmilla paikoilla, mikä tarkoittaa Keski-Norjan vuonoja ja vuoria, mm. Geirangeria. Parin viikon matka on nyt takana ja on aika raportoida mitä koimme ja antaa suosituksia hyvistä reiteistä. Tämä ensimmäinen osa käsittää matkan vaiheet auton luovutuksesta Ruotsin halki Norjaan ja ensimmäisiin karavaanarikokemuksiin.

(Tämä matka toteutettiin osittaisessa kaupallisessa yhteistyössä Touring Carsin, Norwegianin ja Lentoparkin kanssa.)

Tämän matkan suunnittelun voi sanoa alkaneen jo kesällä 2023. Olimme vastikään tulleet vastaavalta matkalta Pohjois-Norjasta. Unestaan herätetty matkailuautonälkä kasvoi tuolla Jäämeren, Lyngen-vuonon, Senjan saaren ja Lofootit ym. käsittäneellä reissulla niin suureksi, että oli ”pakko” päästä uudelleen asuntoautoilemaan Norjaan. Sovimme Touring Carsin kanssa yhteistyön jatkumisesta jo Lahden Caravan-messujen aikaan syyskuussa 2023, jota meillä oli jotain mitä odottaa.

Touring Cars on suomalainen matkailuautoja myyvä ja vuokraava yhtiö, jolla on toimipisteitä Suomessa, Norjassa Ruotsissa, Islannissa, Latviassa, Virossa ja Yhdistyneessä Kuningaskunnassa. Vuokrasimme auton vuonna 2023 Suomesta Vantaan toimipisteesta, mutta halusimme kokeilla sitä, että lennämme Tukholmaan ja vuokraamme auton sieltä.

Olimme varanneet Norwegianin lennot, jolla siirryimme Tukholmaan juhannusaattona. Koska lento oli aikaisin aamulla, emme voineet hyödyntää Lahdesta lähijunaa, jolla kuljemme usein lentokentälle. Siksi varasimme meille pariksi viikoksi pysäköinnin Lentoparkilta, jota käytämme lähes aina, kun menemme omalla autolla lentokentälle.

Lentoparkin itäinen parkkialue on Ohtolankatu 19:ssä vajaan 10 min päässä. Bussi kulkee non-stopina noin 15 min välein. Lentokentällä se jättää ja ottaa kyyditettävät pysäkiltä 42 eli hyvin lyhyen päässä lähtö- ja tuloterminaalista. Lentokentän päässä on painonappi, jolla voit tilata bussin paikalla jopa yölläSuosittelen, että jos tarvitset autoparkkia, tilaa Lentoparkin asiakaskirje. Siinä on usein 30 % alennuksia (myös Finnairin jäsenille), kuten nytkin.

Lentoparkin kuljetus pelaa joustavasti ja nopeasti eikä laukkuja tarvitse raahata pitkiä matkoja. Normaalisti liikumme käsimatkatavaroiden kanssa, mutta parin viikon asuntoautoreissulle oli pakko ottaa mukaan monipuolista vaatetusta, raskaat vaelluskengät ym. ym., joita ei normaaleilla reissuilla tarvitse. Sen vuoksi otimme mukaan pari ruumaan laitettavaa laukkua.

Norwegianin Flex-lippu on tavallista lentoa hintavampi, mutta se sisältää jokaiselle matk.ustajalle 2 x 23 kg (hirveän paljon!) ruumaan menevät laukut sekä pari matkustamoon vietävää lento-/olkalaukkua. Flexiläisille on myös omat asiakaspisteensä, joissa ei tarvitse jonotella.
Myös Fast Track -turvatarkastus, Priority Boarding sekä koneen etuosassa olevat istumapaikat kuuluu Flex-lipun tarjoamiin etuihin.

Voit lukea tästä artikkelista ja sen alla olevasta artikkelista mitä muuta etuja sisältyy Norwegianin Flex-lippuun ja mitkä ovat eri lipputyyppien väliset erot.

Täällä vielä tarkempia tietoja lentoyhtiöstä ja sen palveluista:

Vakioaamiais-/lounaspaikkamme Helsinki-Vantaan lentokentällä on Aspire-lounge, jonne menemme aina hyvissä ajoin aloittamaan reissua. Tuo lounge-etu sisältyy mm. OP:n Platinum-korttiin. Tällä kertaa Norwegianin lento lähti Aspiren kohdalta portilta 27.
Aamulennolla Tukholmaan kone oli vain puoleksi täynnä.

Laskeuduimme Arlandaan samaan kellonaikaan kuin olimme lähteneet, sillä matka kestää tunnin ja aikaero Ruotsiin on saman verran. Ohjemassa oli auton hakeminen Touring Carsin Tukholman toimistolta.

Touring Carsin vuokraan kuuluu nouto lentokentältä. Oli iloinen yllätyt, että meidän haki Lahdessakin asunut Pekka, jonka kanssa ei tarvinnut heti alkaa vääntää engelskaa. Mukava mies muutenkin tuo Pekka, joka tuntui olevan toimiston monitoimimies :-I Vaihtoi toimimattoman monitoimilaitteenkin autoon muutamassa minuutissa.
Tutut bannerit ja julisteet tulivat vastaan astuessamme Touring Carsin toimistoon. Perusteellinen paperien läpikäynti ja perehdytys autoon alkoi. Aikaa kannattaa varata ainakin tunti koko savoittaan.
Ystävällinen asiakaspalvelija kävi kanssamme läpi auton jokaisen yksityiskohdan, jotta mahdolliset naarmut ja vauriot kartotettaisiin ennen asiakirjojen allekirjoituksia. Uudessa autossa oli edellinen asiakas rikkonut tiskipöydän kannen ja se dokumentoitiin luovutussopimukseen.

Kokemuksestamme voimme sanoa ensikertaisille, että kannattaa kysyä eritoten asuntoauton sisällä olevien laitteiden toiminnoista niin, että ymmärtää sitten jokaisen vimpaimen. Eritoten lämmityslaite on hyvä käydä läpi ymmärryksellä eli milloin homma hoituu kaasulla, milloin sähköllä, millaisia varoitusvaloja tauluun voi tulla, jos esim. liekki vilkuttaa ym. Vaikka ohjekirjoja löytyy, paksusta kirjasesta ei ole helppoa löytää haluamaansa. Onneksi Touring Carsilla on 24/7-puhelinpäivystys, mutta eipä olisi kiva alkaa soitella ja yrittää selittää sitä ja tätä vieraalla kielellä. No, onhan puhelimessa sentään videopuhelumahdollisuus…

Kokemattomalle vuokraajalle vähintään yhtä tärkeää on käydä läpi vesisysteemit eli niiden täytöt ja tyhjennykset. Ne, kuten myös wc-säiliön tyhjennys opetetaan kuitenkin perusteellisesti autoa luovutettaessa.

Vinkki jokaiselle karavaanarille: Hanki sovellus Campercontact! Sen maksuttomastakin versiosta on paljon iloa. Sieltä voi katsella mm. reitillä olevat levähdyspaikat. Sovellus kertoo mitä palveluita niissä on ja mitä mikin maksaa. Me hyödynsimme muutaman kerran tuota appia ja löysimme mukavia levähdyspaikkoja sen avulla vaikka useimmat bongasimme tien varresta. Ne on onneksi useimmiten ilmoitettu liikennemerkein hyvissä ajoin ennen levähdyspaikkaa. Tuo sovellus ilmoittaa sen tärkeimmän eli saako levähdyspaikalta vettä, voiko sinne tyhjentää wc-säiliön ja mitä mikin maksaa. Useimmiten ovat ilmaisia… Kiitos valtiot!

Noita sovelluksia on muitakin ja tutkailen vielä omista linkeistäni mitä tänne kannattaisi nostaa, mutta jos tiedät jotain, jota voit suositella, laita kommenttipalstalle. Nosta ne sieltä tänne artikkeliin muiden hyödynnettäväksi. Kiitos avusta!

Valmistautumisessa matkalle kannattaa lukea tämä edelliselle matkalle kirjoittamani artikkeli, jota täydensin reissumme jälkeen. Siellä on paljon hyviä vinkkejä, joten lue huolelle. Yksi niistä on mm. se, että hanki Touring Carsin toimiston pisteellä asioidessasi Autopass, johon tulee merkata auton rekisterinumero. Sen jälkeen moottoritie- ja tunnelimaksut siirtyvät automaattisesti samaan sovellukseen. Lasku erittelyineen tulee sitten joskus matkan jälkeen sähköpostiisi. Kätevää, sillä tuo sovellus kattaa ainakin Norjassa myös lauttamaksut,

Tässä jo hyppäys Norjaan. Menimme tällä matkalla ainoastaan yhden kerran lautalla. Reitille ei sattunut muita. Odotimme, että maksu suoritetaan lippumyymälässä, mutta ei. Nuori mies kierteli lautalla, tutkaili autojen rekisterikilvet ja kun meille oli ePass, kiitti ja kumarsi. Maksu oli hoidettu.

Olen saanut Facebook-ryhmiin valtavan määrän kokemuksia ja vinkkejä matkailuautoiluun liittyen. Tässä joitain poimintoja niiden joukosta. Lisää tulee, kun lueskelen Facebookia.

  • Norjassa tie/tunneli/siltamaksut hoituvat kätevästi kirjautumalla Autopass-sovellukseen.
  • Liikennetiedot, tietyöt, suljetut tiet, lautat, tietullipaikat, levähdyspaikat jne. löydät täältä:  https://www.vegvesen.no/trafikk/… Kartan oikeassa yläreunassa on ” kartinnhold” josta voi valita mitä kartalla näkyy. Kartalla olevaa merkkiä klikkaamalla saa lisää tietoa esim. suljetusta tiestä, lautasta jne.
  • Kannattaa tarkistaa lauttahinnat aina etukäteen ettei tule yllätyksiä. https://www.torghatten-nord.no/
  • Jos lautoilla haluaa matkustella, kannattaa ostaa Autopass. Sen avulla on helppoa ja edullista matkustaa. ”Käyttämätön” raha palautui nopeasti takaisin tilille https://skyttelpass.no/en/
  • tämäkin listaa päivittyy…

Emme liene ainoita, jotka haluavat päästä nopeasti Ruotsin halki lyhintä tietä Norjaan, jossa odottavat upeat maisemat. Niinpä etsimme juhannusaaton kunniaksi nopeimman mahdollisen reitin kohti pääkohdettamme Geirangeria ym., joka kulki tällä kertaa Karlstadin kautta. Koska olimme päässeet liikkeelle vasta iltapäivällä Touring Carsin toimipisteestä, halusimme päästä Norjan puolelle saman päivän aikana ja yöpyä siellä. Miksikö? Muut saavat selittää…

Tuo yllä oleva reitti on suhteellisen nopea, sillä se on lähes koko ajan moottori- tai moottoriliikennetietä. Matka joutui siis nopeasti ja Vänernit ja muut pienemmät järvet vilisivät silmissä. Mutta olihan se matkanteko kaikkea muuta kuin lomailua. Se oli suorittamista. Tavoitteenamme oli päästä mahdollisimman pian paikasta A paikkaan B, joka oli Norja, mutta joksi matkan varrella valikoitui Granli syystä, että ajokiintiö tuli täyteen 1. päivältä ja löysimme upean levähdyspaikan. Siinä jäivät Västeråsit, Karlstadit ym. väliin, kun piti päästä äkkiä Norjaan. Onneksi paluumatkalla oli aikaa pysähdellä, mikä oli hyvä valinta. Siitä sitten viimeisessä matkaraportissa joskus myöhemmin. Sen verran voin jo paljastaa, että tämä reitti on todella upea ja suosittelemme sitä tuon pikatiereitin sijaan:

Vaikka tämä reitti on kolme varttia pidempi, valitkaa se! On todella levollista ajella kaikessa rauhassa ruuhkattomilla alueilla. Järviä ja vaaroja riittää. Sielu ja keho lepäävät.

Meillä oli sen verran kiire Norjaan, että teimme Ruotsin moottori(liikenne)tien varressa vain pakolliset pysähdykset eli kaupassa käynnit ym. Vinkiksi se, että Ruotsi vaikutti olevan pääsääntöisesti edullisempi maa kuin Norja, joten kannattaa ostaa ruokatarvikkeet ja polttoaineet Ruotsin puolelta.

Pysähdyimme matkan varrella ainoastaan kahville ja välipaloille, kun kiva levähdyspaikka ilmestyi oikeaan aikaan. Onneksi niitäkin löytyi moottoritien varrelta.

Ylitimme kuningaskuntien rajan Morokulienin kylän kohdalla, jossa sentään oli tullikin. Tosin mitään liikettä emme siinä illan suussa huomanneet, joten rajan ylitys ei aiheuttanut mitään viivästyksiä.

Norjan puolella ajaminen oli sikäli mukavaa, että saimme päästellä mukavaa päätietä, jossa pääosassa olivat metsät ja järvet. Tähtäimessämme oli löytää mukava levähdysalue. Ensimmäinen majapaikkamme löytyi lopulta Granlista, lähellä Kongsvingeria Norjassa. Se oli levähdyspaikka ilman mitään ihmeellisyyksiä, joten kuvatkin jäivät ottamatta lukuun ottamatta tätä videopätkää, jonka laitoimme juhannustervehdykseksi Suomeen:

Tällaisen matkan kuljimme toisena matkapäivänä. Alamme lähestyä pääkohteitamme. Kartassa olevat tähdet ja sydämet kertovat, että nähtävää tulee olemaan. Eivätkä ne suinkaan noihin rajoitu.

Lähdimme aamulla suurin odotuksin ajelemaan kohti korkeampia paikkoja, joissa oli odotettavissa parempia maisemia. Emme malttaneet kovasti pysähdellä, joten ohitimme sujuvasti niin Kongsvinger kuin Hamarkin.

Pysähdyimme kahville ja muistelemaan reittiä tähän mennessä. Parempaa onneksi on edessä…

Lillehammerin olympiakaupungin kohdilla vuoret alkoivat tulla näkyviin ja maisemat muuttuivat sen mukana. Into matkata kohti lumihuippuisia vuoria oli edelleen kova, joten ainoa kunnon pysähdys tehtiin siinä vaiheessa, kun aloimme lähestyä Lillehammeria.

Kahvipaussin jälkeen matka jatkui kohti Lillehammeria.

Tämä osuus oli viimeisiä moottoritiepätkiä pitkään aikaan. Emme jääneet kaipaamaan, sillä vaikka tiet pienenivät, maisemat paranivat. No. tämä pätkä kyllä kelpasi meillekin.
Emme malttaneet pysähtyä Lillehammeriin, sillä parempaa oli odotettavissa.

Kun Lillehammer oli jäänyt taakse, maisemat alkoivat olla koko ajan paremmat. Matkaa oli kuitenkin taitettu jo yli 400 km, joten oli aika alkaa etsiä yöpaikkaa. Matkailuautoilun parhaita puolin on se, että voi koko ajan elää hetkessä ja taipua sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Vaihtoehtoja riittää, joten usein päätös tulee tehdyksi hetkessä, kun kiva paikka tulee kohdalle. Ellei se miellytä, jatketaan matkaa kunnes askelmerkit ovat kohdallaan.

Ensimmäiseksi yöpaikaksi kelpasi rauhallinen levähdyspaikka, sillä olimme ajaneet sen verran kauan, että lepo oli nyt prioriteeteissä kärjessä. Seuraavina päivinä vähensimme matkamäärää, joten pääsimme hyvissä ajoin valitsemaan yöpaikkaa. Tämä Bjorlista löytämämme levähdyspaikka istui oikein hyvin meidän tarpeisiimme.

Kun kosken vieressä sattui olemaan meille sopiva levähdyspaikka, päätimme jäädä siihen. Grilli esiin ja supermarketista ostetut lohet ja perunat grilliin.
Maistuisi varmaan sinullekin!
Hänelle ja minulle ainakin maistui, kuten hymystä voi päätellä.

Unelmamatka matkailuautolla Keski-Norjaan oli päässyt hyvään vauhtiin ja sen parhaat palat lähestyvät. Edessä oli tämän yön lisäksi vielä 12 muuta miellyttävää kokemuspäivää, joiden väleihin mahtui uskomattoman hienoja maisemia eli juuri sitä mitä tiesimme odottaa ja mitä saimme. On hienoa olla karavaanari edes pari viikkoa vuodesta!

Matkamme seuraava osio kulki alla olevan kartan mukaista reittiä. Maisemat muuttuivat entistä jylhemmiksi ja kosket suuremmiksi, kuten tulette näkemään. Millaisen vaikutelman saimme Ålesundista, jota monet pitävät Norjan kauneimpana kaupunkina? Me jäimme hieman ihmettelemään…

Pysy kanavalla niin näet mitä kaikkea ihanaa saimme nähdä. Se kannattaa!

PS.

Valmistauduimme tälle matkalle hyödyntäen omia aiempia matkakertomuksiani Norjasta, joita onkin kertynyt vuosien varrella kohtuullinen määrä. Kokosin tähän postaukseen kaikki artikkelini, joista muutama toimi hyvänä neuvonantajana uudelle matkallemme. Katsopa noista mikä osa Norjasta ja mitkä kohteet sopisivat parhaiten teidän tarpeisiinne? Monet vannovat Lofoottien, Senjan ja koko Pohjois-Norjan nimeen. Vähintäänkin tasavertaisena nostan esille Keski-Norjan vuonoineen ja vuorineen. Onneksi näitä ei tarvitse laittaa paremmuusjärjestykseen. Kannattaa katsastaa koko Norja, tuo kaunis maa!

Samankaltaiset artikkelit

4 Kommenttia

  1. Never say never! Kyllä matkailuautoilu on yksi parhaista matkailumuodoista kokemuksiemme mukaan. Teidän pitäisi kokeille joskus. Jos tulee mieleen joskus kokeilla, voin yrittää avittaa hinnassa mikäli valitsette Touring Carsin 😉

  2. Heh, Kongsvinger palaa mieleen, kun teimme Värmlännin puolella olevalta vuokramökiltä päiväretken Osloon. Jätimme auton parkkiin Kongsvingerin asemalle ja siitä sitten päiväksi Osloon junalla.

    1. Oli varmasti järkevä juttu päräyttää junalla vauhdilla Osloon. Saa nauttia kauniista maisemista junan ikkunasta eikä tarvitse maksella kalliita parkkimaksuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *