·

Lentoyhtiö Norwegianilla suorat lennot 21 kohteeseen Helsingistä

Lentoyhtiö Norwegianian tarjosi kesän 2023 aikana suorat lennot 21 kohteeseen Helsingistä. Tätä kirjoittaessani minulla ei ole vielä käsitystä siitä onko reittejä tullut lisää.

Meille on tarjoutunut ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua Norwegianin toimintaan pienimuotoisen yhteistyön kautta. Lensimme Gran Canarialle ja pari muutakin lentoa Flex-lipulla ja pääsimme haastattelemaan lentokoneiden miehistöä. Mitä saimme keskusteluista irti?

Entä miten sujuivat lähtötarkastukset? Miten koimme matkustamisen? Voimmeko suositella Norwegiania kaikille matkustajille? Miten Norwegian pärjää ilmastomittaustaistossa? Ja miksi yhtiö päätti uudistaa logonsa? Tämä kaikki ja muutakin selviää tästä artikkelista.

(Päivitetty 22.3.2024)

(Osittainen yhteistyö Norwegianin kanssa.)

Norwegian laseeraa uusia toimintoja lähtöselvitysautomaateilla, joita on jo useimmilla lentoasemilla. Matkustajien selvästi eniten käyttämä palvelu on paikkavaraus, mutta myös Fast Track- ja Priority Boarding -palvelut ovat suosittuja. Lähtöselvitysautomaattien parannusten lisäksi Norwegian-sovellukseen on tehty merkittäviä uudistuksia.

Kokemustemme mukaan nuo Norwegianin itsepalveluautomaatit ovat toimineet erinomaisesti eikä jonoja ole päässyt syntymään. Tuon paikkavarauksen olemme kyllä tähän mennessä tehneet jo ennakkoon verkon kautta.

Lue lisää tästä uudistuksesta täältä:

Norwegian parantaa itsepalvelua lentoasemilla

Norwegianilla on ollut alusta lähtien vuodesta 2002 sama logotyyppi, ja se on vakiintunut ja vahva tavaramerkki. Muutoksen taustalla on tarve mukauttaa visuaalinen ilme nykypäivän vaatimuksiin ja markkinoinnin tarpeisiin, mutta myös toive, että sillä voidaan osoittaa selkeämmin yhtiön ja tavaramerkin persoonallisuus ja luonne. Päivitys on jatkoa yrityksen 20-vuotisjuhlavuodelle vuonna 2022, ja tavoitteena on tulla Euroopan pidetyimmäksi ja luotettavimmaksi lentoyhtiöksi.

Norwegianin logo on ollut tyylikäs tähänkin saakka, mutta ehkä tämä vastaa aiempaa paremmin nykypäivän vaatimuksiin. Lue lisää logouudistuksesta täältä:

Norwegian uudistaa logotyyppinsä ja visuaalisen ilmeensä

Norwegian tekee minkä lupaa. Tässä uusinta uutta tietoa CDP-ilmastoluokituksesta:

Norwegian paransi maailmanlaajuista CDP-ilmastoluokitustaan | Norwegian

Eri lipputyyppien vertailua Norwegianin lennoilla

Olemme eläkeläisinä ”tarkan euron reissaajia”, joten pyrimme löytämään aina edullisimmat mahdolliset lennot järkevillä lentoajoilla. Olen kirjoittanut näistä halvoista lennoista blogiini ja tässä uudistettu versio siitä:

Kerron tuossa jutussani mm. sudenkuopasta, joka piilee halpoja lentoja ostettaessa. ”Huippua” negatiivisessa mielessä on se, kun halpalentoyhtiö x tarjoa lentoa esim. 40 €:lla, mutta käsimatkatavara maksaakin sitten 80 €. Norwegianilla edullisin lipputyyppi on nimeltään LowFare. Se sisältää ainoastaan pienen käsimatkatavaran 30×20×38 cm (max 10 kg), jonka tulee mahtua istuimen alle.

Esim. Gran Canarialle on tätä kirjoitettaessa maaliskuun lopulle suora tarjouslento 99 € (LowFare-lippu). Mikäli haluaa lisäksi mukaan isomman käsimatkatavaran ja ruumaan menevän laukun (max 23 kg), on kokonaishinta LowFare+ -lipulla 149 €. Huomaa, että istuimen alle asetettava + matkatavarahyllyllä kuljetettava laukku saavat painaa yhteensä enintään 10 kg.

Flex-lipusta joutuu tuolle samalle matkalle maksamaan peräti 399 €! Kiinnostuksemme Flex-lippua kohtaan heräsi yllättävästi, kun hinta on noin korkea. Halusimme selvittää mitä muuta sillä saa kuin toisen suuren laukun ruumaan ja max. 15 kg verran käsimatkatavaroita matkustamoon?

Onko Flex-lipun hintansa väärtti?

Sekä LowFare+ että Flex-lippu sisältävät ennakkoon tehtävän maksuttoman istumapaikkavarauksen, jonka voi tehdä lipun oston yhteydessä.

Lähtöselvitys

Teimme normaaliin tapaan lähtöselvityksen ennakkoon. Norwegianilla se on mahdollista tehdä useimmille lennoille 48 tuntia ennen lennon lähtöä. Saimme istumapaikat menomatkalle 3. riville, paluumatkalle ensimmäiselle, mikä olikin sitten jo luksusta!

Tässä tarkemmat ohjeet lentokentällä tapahtuvaan lähtöselvitykseen:

Lähtöselvitys ja koneeseen nousu

Helsinki-Vantaan lentokentällä lennoille on käytössä itsepalvelupiste, jossa henkilökorttia/passia tai lipun koodeja käyttämällä voi tehdä lähtöselvityksen. Samasta automaatista saa myös tarran matkalaukkuun, jonka voi sitten jättää hihnalle matkaamaan koneen ruumaan. Jos paikalla on jonoja, Flex-lippuun kuuluvalla Fast Trackilla pääsee erilliseen näille matkustajille varatulle tiskille.

Koneeseen siirryttäessä Flex -lippu kuuluu kategoriaan A, jotka päästetään ensimmäisenä koneeseen.

Fast Track turvatarkastuksessa

Flex-lipun lunastaneilla on oikeus käyttää Helsingin lentoasemalla Fast Track -linjaa, joka sijaitsee turvatarkastuksessa äärimmäisen oikealla. Tullessamme lauantaiaamuna ennen klo 7 paikalla, siellä ei ollut yhtään jonoa ja muuallakaan ei ollut tungosta. Aina tilanne ei ole noin hyvä vaan matkaajat voivat joutua odottamaan pitkiäkin aikoja päästäkseen turvatarkastukseen. Silloin tuo linja voi olla kiireiselle matkustajalle arvokas. Tuon Fast Track -linjan voi ostaa 12 €:lla vielä lentokentältä silloin, kun pinna ei kestä odottamista.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on siirrytty uuteen asiakasystävälliseen turvatarkastukseen, jossa pieniä nestemääriä eikä tietokoneita yms. tarvitse enää ottaa pois laukusta. Laukku laatikkoon ja menoksi vaan. Varaudu silti siihen, että laukkusi joutuu melko helposti sivuraiteelle, jolloin pääset erityistarkastukseen. No, se on yleensä simppeli homma, jossa saatetaan kysyä jonkin laukussa olevan esineen perään tai sinulle tehdään ns. liuskatesti 🙂

Lentokoneessa Flex-lipulla istumapaikat voi varata mihin vaan

Koneessa Flex-lipulla paikkavarauksen voi tehdä minne vaan eikä rinnakkaisia paikkoja oteta välttämättä käyttöön. Niinpä esim. meille oli varattu 3 paikan rivi kahdelle.

Sen näkee naamasta, kun…
…on saanut hyvät paikat.
Norwegianin Norwegianin lentokoneiden täyttöaste oli tammikuussa 78 % ja samoissa lukemissa lennettiin myös Gran Canarialle. Kesää kohti mentäessä täyttöasteet ovat nousseet entisestään.

Tässä tarkempaa tuoretta tietoa täyttäasteesta:

Norwegian vastasi korkeaan lomamatkojen kysyntään toukokuussa | Norwegian (mynewsdesk.com)

No onko Flex-lippu hintansa väärtti? Rehellisesti sanoen, ei välttämättä meille. Se sopii kuitenkin mainiosti sellaisille, jotka

  1. haluavat viedä paljon tavaraa mukanaan (käsimatkatavarat ja kaksi max 23 kg laukkua)
  2. haluavat joustavat lentoajat. Liput voi maksutta vaihtaa toiselle päivälle mikä on erinomainen juttu matkaajalle, jonka aikataulut voivat muuttua hetken mielijohteesta ajatuksella ”jatkanpa tätä upeaa lomaani vielä muutamalla päivällä?”.
  3. tykkäävät hieman herraskaisemmasta meiningistä lennoilla.
  4. joutuvat perumaan matkansa. Liput hyvitetään kokonaan ja voidaan peruuttaa verkossa.

Ainakin tällä kertaa koimme, että nautimme Flex-lipun mukanaan tuomista lisämukavuuksista. Etenkin 1. rivin mukanaan tuoma lisätila pitkäkoipiselle oli oikein lenheetiä.

Mistä on hyvä lentoyhtiö tehty?

Olen toiminut suurimman osan työelämästäni työyhteisövalmentajana, joten minua kiinnosti kovasti mistä kumpuaa se positiivinen ilmapiiri, joka oli vaistottavissa lentokoneen miehistössä mennen tullen ja palatessa? Päätin haastatella muutamia miehistön jäseniä ja ottaa asiasta selvää.

Juttelin menomatkalla Mikan kanssa ja kysyin miten hän viihtyy työssään? Hän vakuutti, että erittäin hyvin. Mika sanoi, että suurimmat syyt ovat Norwegianin luomat työolosuhteet ja se miten henkilökunta ja heidän tarpeet huomioidaan. Asennoituminen tuntuu vaikuttavan kaikkeen. Suomessa asuu noin 100 yhtiön työntekijää ja ”kaikki tuntevat kaikki”. Henkilökunta jopa viettää paljon vapaa-ajastakin yhdessä.

Kata, Soffi ja Nora

Haastattelin paluumatkalla iloista naistrioa. Heidän kokemuksensa Norwegianista olivat hyvin samanlaiset kuin Mikalla. Kaikki viihtyvät työssään erinomaisesti sarjassa ”paras lentoyhtiö koskaan”. Ymmärsin, että yhtiön palkat pärjäävät vertailussa muiden kanssa ja inhimillisyys sekä positiivinen asenne nousivat esiin myös naistrion puheissa. Tuntui, että heitä ja heidän tarpeitaan kuunnellaan, aidosti.

Parasta tässä on se, että henkilökunnan tyytyväisyys näkyi myös heidän palveluhenkisyydessään ja ystävällisyydessään. Kiitos!

Pääsin ennen paluulentoa haastattelemaan myös lentokoneen kapteeneja Mariania (vas.) ja tällä kertaa perämiehenä toiminutta Andersia. Nämä herrat olivat yhtä hymyä ja myös tyytyväisiä työpaikkaansa. He kertoivat auliisti miten nykytekniikalla ja uudehkoilla koneilla pyritään optimoimaan ilmastopäästöt.

Lentoreitin valinnalla on merkitystä paitsi lentonopeuteen myös polttoaineen kulutukseen. Tässä yllä paluulentomme reitti, joka meni tällä kertaa melko läheltä Lontoota. En alkanut kysellä miksi, mutta sen verran olin ymmärtävinäni, että lentokorkeudellakin on suuri merkitys päästöjen pienentämisessä ja nopeudessa.

On selvää, että mitä pienempi on polttoaineen kulutus, sitä vähemmän aiheutuu päästöjä. Sen verran sain kuitenkin lentäjiltä ja yhtiön sivuilta selville, että Norwegian käyttää AVTECHin uusinta sääteknologiaa, joka tuottaa kehittyneitä säätietoja suoraan ohjaamoon lentäjille.

Vuonna 2019 Norwegian otti käyttöön myös SkyBreathe-mobiilisovelluksen, joka auttaa lentäjiä vähentämään polttoaineen kulutusta entisestään. Tuosta sovelluksesta lentäjät näkevät, mitkä lennot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin on suunniteltu ja he voivat tehdä yksinkertaisia toimenpiteitä, joilla polttoaineen kulutusta vähennetään. Sovellus käyttää ns. Big Data -algoritmeja ja se on kehitetty EU:n rahoittamassa Clean Sky -hankkeessa.

SkyBreathen ja AVTECHin ansiosta CO2-päästöt vähenevät noin 2 %:lla vuodessa.

Lämmintä ruokaa jos annetaan

Lueskelin juuri Finnairin tiedotteesta, että he lopettavat Euroopan lennoillaan ostosten myynnin huhtikuun 2023 loppuun mennessä. Samoin lämmintä ruokaa ei enää myydä koneissa. Norwegianilla homma jatkuu, ainakin toistaiseksi.

Matkustajien on mahdollista tilata lennolle lämmin ruoka-annos ennakkoon. Tarjolla oli kolmenlaista vaihtoehtoa ja minä nappasin sen tavallisen. Kana, riisi ja kasvikset sekä suklaavanukas maksoivat noin 11 € ja maistuivat ihan siltä mitä odotinkin. Syödyksi tulivat.

Norwegianilla on valikoimassaan kohtuullisen paljon syötävää ja juotavaa Kanarian lennoilla. Jotain lämpimiä juttuja voi tilata vielä koneessakin. Erilaisia ostoksia kosmetiikasta aurinkolaseihin yms. on tarjolla kohtuullisen paljon.

Suuret kiitokset Norwegianille ja upealla henkilökunnalle miellyttävästä lentokokemuksesta. Koneet olivat etuajassa mennen tullen ja palatessa. Meille jäi tästä matkasta sama hyvä tunne mitä aiemminkin olemme kokeneet eli varmasti palaamme uudelleen. Itse asiassa palaamme melko pian, sillä olemme lentämässä saman yhtiön siivin Teneriffalle maaliskuussa.

Norwegian Reward -ohjelma

Meinasipa ihan unohtua, että kannattaa liittyä Norwegian Reward -kanta-asiakasohjelmaan. Voit ansaita lentopisteitä monella tavalla:

  • kaikki lennot
  • hotellit
  • auton vuokraus
  • Norwegian-kortti
  • kumppanien tarjoukset

Tarkemmin kaikki selviää tästä linkistä:

Norwegian Reward – Kanta-asiakasohjelma | Norwegian

HUOM!

Tässä muiden matkaajien kokemuksia Norwegianista:

https://finnoytravel.com/fi/matkapalveluiden-arvostelut/norwegian-air-arvostelu/

Norwegianilla on paljon suoria lentoja eri puolille Eurooppaa

Tuntuu, että nykyisin aika on rahaa. Siksi matkustajat iloitsevat suorista lennoista. Norwegianilla niitä on paljon Helsingistäkin maaliskuusta lähtien. Tällä hetkellä (2/23) se lentää mm. Gran Canarialle ja Teneriffalle päivittäin, joinakin päivinä on jopa kaksi lentoa.

Norwegianin suomalaisten matkustajien matkusinto on palannut voimakkaana viime kuukausien aikana. Suomi luopui koronarajoituksista myöhemmin kuin muut Pohjoismaat, mikä merkitsi, että suomalaisten matkailu on palannut hitaammin kuin muilla. Nyt varaustiedot viittaavat siihen, että tilanne on muuttumassa – Suomessa on suuri kysyntä erityisesti Välimeren alueen suosituimpiin kohteisiin, joista erityisesti Espanja on Norwegianin matkustajien suosiossa.

Norwegianin suorat lennot Helsingistä kesällä 2023.

Yllä esimerkki suorista lennoista Helsingistä. Kohteet vaihtelevat osin jopa kuukausittain ja esim. kesällä kohteita on suorilla lennoilla Helsingistä 21.

Lisäksi on mahdollisuus lentää välilaskullisilla lennoilla Helsingistä Tukholman, Oslon tai Kööpenhaminan kautta. Norwegianin reitit ovat nykyisin pohjoismaisista kaupungeista muihin eurooppalaisiin kaupunkeihin eli esim. aiemmin olleita Espanjan sisäisiä lentoja ei enää ole.

Norwegianilla on erittäin laaja kohdeverkosto eri puolilla Eurooppaa.

Helsingin reittikartasto löytyy tästä.

Kaikki kohteet: https://www.norwegian.com/fi/reittikartta

Tästä löydät kaikki Norwegianin kohteet ja hinnat:

Kohteet – Löydä paikkoja | Norwegian

Tästä löydät tarjouslentoja:

Halvat lennot ja hyvät lentotarjoukset | Norwegian

Edulliset hinnat, suorat lennot, uudehkot koneet ja hyvä palvelu ovat tehneet meistä Norwegianin ystäviä. Nyt olemme sopineet pienimuotoisesta Norwegian-yhteistyöstä ”agenttimme” Tarja Valde-Brownin avulla, jonka kanssa olemme tehneet jo aiemminkin yhteistyötä. Tarja toimii johtavana seniorikonsulttina viestintään ja vaikuttamiseen erikoistuneessa asiantuntijayrityksessä Eurofactissä.

Otimme tammikuussa todellisen äkkilähdön, sillä päätimme matkastamme vasta pari päivää aikaisemmin. Valitsimme matkakohteeksemme Gran Canarian, jonne Norwegianilla on päivittäin suorat lennot maaliskuun loppuun saakka. Lipputyypiksemme olimme sopineet Flex-lipun, jota emme aiemmin olleet käyttäneetkään sen korkeammasta hinnasta johtuen. Nyt meillä oli mahdollisuus selvittää, mitä hyötyä saa noilla lisäeuroilla ja se olikin mielenkiintoinen kokemus.

Maaliskuussa lensimme jälleen Norwegianin koneilla, tällä kertaa Teneriffalle. Niitä kokemuksia voit lukea täältä:

Norwegian tiedottaa: Tänne suomalaiset matkustavat talvilomalle

Suomalaisten matkustusinto on jatkunut myös talvikuukausina. Tämä käy ilmi Norwegianin tämänhetkisestä varaustilanteesta. Sekä etelän klassikot Espanjassa että hiihtoloma Lapissa kuuluvat talvilomien suosikkeihin.

Talvilomat ja perinteiset hiihtolomaviikot lähestyvät kovaa vauhtia, ja Norwegianin varaustiedot osoittavat, että monille se on kauan odotettu tauko talvesta ja kylmyydestä kotimaassa. Norwegianin suositut reitit aurinkoisiin ja lämpimiin kohteisiin ovat myös talvilomien aikana varauslistan kärjessä. Samaan aikaan näemme, että monet käyttävät tilaisuutta hyväkseen lähteäkseen hiihtolomalle Lappiin tai kaupunkilomalle Lontooseen, sanoo Magnus Thome Maursund, Norwegianin verkosto-, hinnoittelu- ja suunnittelujohtaja.

Aina suosittujen espanjalaisten matkakohteiden Teneriffan, Malagan, Las Palmasin ja Alicanten lisäksi Lontoo ja Rovaniemi ovat tänä talvena suosikkikohteiden joukossa. Monille talviloma merkitsee mahdollisuutta hiihtää ja silloin kohteena on Rovaniemi, josta on hyvät yhteydet Lapin hiihtokeskuksiin.

Norwegianin talviohjelma tarjoaa Helsingistä lähtevien suorien lentojen lisäksi mahdollisuuden lentää yhdellä vaihdolla Oslon tai Tukholman kautta moniin Euroopan kohteisiin.

Osa lennoista on jo melko täyteen varattuja, kuten hiihtolomaviikoksi ohjelmistoon palaavat lennot Helsingistä Kittilään. Varaukset kannattaakin tehdä melko nopeasti, jos haluaa varmistaa lennot omaan suosikkikohteeseen, Maursund sanoo.

Norwegianin suosituimmat kohteet Helsingistä lähtevillä lennoilla helmi-maaliskuussa:

  1. Teneriffa
  2. Malaga
  3. Las Palmas
  4. Alicante
  5. Lontoo
  6. Rovaniemi

Maaliskuun lopussa voimaan tulevan kesäaikataulun myötä Norwegianin reittivalikoima suorilla lennoilla Helsingistä eurooppalaisiin kohteisiin kasvaa merkittävästi.

Nyt myös kaukolennoille norjalaisin siivin

Norwegian luopui mannerten välisistä lennoista osin uuden strategiansa, osin koronan vuoksi. Kuulin uudesta norjalaisesta halpalentoyhtiöstä Norse Atlantic Airways, joka aloittaa mannertenväliset lennot. Mieleeni tuli, että voisiko tuossa olla tulevaisuudessa yhteistyön sauma Norwegianin kanssa? Entäpä jos lentäisimme kaukomaille vaikka Oslon kautta ensin Norwegianilla ja siitä eteenpäin Norsella?

Otin asiasta selvää ja huomaan, että haaveeni on kuultu. Kävi ilmi, että Norwegian on solminut viime vuoden heinäkuussa yhteistyösopimuksen Norsen kanssa. Varauksia voi tehdä Helsingistä lähteville lennoille täältä:

https://connections.flynorse.com/

Norwegianin tarina

Norwegian perustettiin vuonna 1993 ja halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti vuonna 2002. Yhtiöstä tuli vahva kansainvälinen tuotemerkki – ensin lyhyen matkan reiteillä Euroopassa ja myöhemmin jo nyt lakkautetuilla kaukoreiteillä Yhdysvalloissa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.

Yhtiö on saanut palveluistaan ja tuotteistaan vuosien varrella useita kansainvälisiä tunnustuksia ja palkintoja.

Lisätietoja:

https://www.norwegian.com/fi/tietoja-meista/tarinamme/palkinnot-tunnustukset/

(Listaa päivitetään koko ajan.  Sinne tulee tuota pikaa vuoden 2021 ja 2022 palkinnot.)

Vuonna 2018 yhtiö muutti strategista suuntaansa keskittyäkseen enemmän ydinkohteisiinsa sekä yhtiön koon sopeuttamiseen kysyntään ja globaaleihin matkustustrendeihin.

COVID-19:n nopea leviäminen vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla vauhditti prosessia yhtiön uudelleen järjestelemiseksi ja uuden markkinaolosuhteisiin sopeutetun yhtiön luomiseksi. Tämä tilaisuus tarjosi yhtiölle myös mahdollisuuden arvioida uudelleen asiakaslupaustaan, joka keskittyy aiempaa suurempaan valinnanmahdollisuuteen, kasvavaan digitalisuuteen ja asiakkaille yksilöidympään matkaan.

Norwegian oli koronan johdosta konkurssin partaalla. Yhtiö myi paljon uudehkoja koneita ja henkilökunta erotettiin lähes kokonaisuudessaan. Hätiin tuli myös mm. Norjan valtio, joten konkurssilta vältyttiin.

Kriisi käännettiin lopulta voitoksi. Norwegianille löytyivät uudet omistajat, mm. Suomesta. Löydät 20 suurinta omistajaa täältä:

https://www.norwegian.com/fi/tietoja-meista/yritys/investor-relations/shares/

Lopputulos jo aiemmin aloitetusta muutoksesta ja koronasta oli, että Norwegian teki kriisin johdosta perusteellisen strategisen muutoksen ja keskittyy nyt pelkästään Euroopan lentoihin. Jo nyt näyttää siltä, että muutos on ollut järkevä ja onnistunut.

Tilanne helmikuussa 2023

”Norwegian lähti uuteen vuoteen merkittävällä myyntikampanjalla, 1,1 miljoonalla matkustajalla ja 78 prosentin käyttöasteella perinteisesti vuoden hiljaisimpana matkustuskuukautena.” (Yhtiön tiedote 6.2.2023)

Norwegianin konsernijohtaja Geir Karlsen kertoo tiedotteessa, että tämän vuoden kesän lento-ohjelmassa on 300 reittiä 114 kohteeseen ja mukana on useita uusia kohteita. Samalla, kun reittiverkosto ja uusien koneiden määrä kasvavat, Norwegian palkkaa lisää henkilöstöä.

Tammikuussa Norwegianilla oli keskimäärin 62 lentokonetta käytössä, ja se lensi 99,5 prosenttia aikataulun mukaisista lennoista. Täsmällisyys, mitattuna lentojen määrällä, jotka lähtivät 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta ajasta, oli 85,0 prosenttia tammikuussa.

Vastuullisuus on kaiken tekemisen keskiössä

Norwegian pyrkii edistämään vastuullista matkailua ja tekemään lentämisestä ympäristöystävällisempää, Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman. jonka ytimenä on, että yhtiö on sitoutunut tulemaan hiilineutraaliksi ennen vuotta 2050. Miten tuo temppu onnistuu, käy ilmi täältä:

Ympäristöystävällistä lentomatkailua | Norwegian

Norwegianille on ensisijaisen tärkeää pyrkiä kohti täydellisen kestävää tulevaisuutta. Saavuttaakseen tämän yhtiö investoi uusiin, polttoainetehokkaisiin lentokoneisiin ja kouluttaa lentäjiä säästämään polttoainetta lennon aikana. Se tarvitsee valtavia määriä kestävää lentopolttoainetta, josta nykyään suuri osa on Nesteen tuottamaa. Norwegian käy vuoropuhelua pohjoismaisten päättäjien kanssa, jotta polttoaineen tuottajia kannustettaisiin investoimaan entistää suurempaan tuotantoon.

Norwegian hyvittää yli 40 prosenttia CO2-päästöistä EU:n päästökauppajärjestelmän (ETS) kautta. Yhteistyössä CHOOOSEn kanssa se lanseerasi vuonna 2019 asiakkaille mahdollisuuden lentomatkojen ilmastokompensointiin.

Halpalentomallit vähentävät polttoaineen ja resurssien kulutusta, mikä merkitsee sekä edullisempia lippujen hintoja että alhaisempia hiilidioksidipäästöjä.

Kevyemmät materiaalit ja tehokkaammat moottorit alentavat polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana yhtiö investoi miljardeja uusiin lentokoneisiin, minkä johdosta päästöt ovat vähentyneet 33 prosentilla.

Norwegian haluaa olla maailman ilmasto- ja resurssitehokkain lentoyhtiö ottamalla käyttöön jatkuvasti uutta teknologiaa, kun sitä tulee kaupallisesti saataville.

Tästä aukeaa Norwegianin tarina kokonaisuudessaan.

Tarinamme | Norwegian

Samankaltaiset artikkelit

4 Kommenttia

  1. Aika paljon itsekin on Norwegiania tullut käytettyä, mutta eniten lentoja on tullut lennettyä Qatarilla. Norwegianin luottokorttia on muuten myös tullut käytettyä, harmi että edut ovat huonontuneet siinä. Tänä vuonna mekin lennetään taas Norwegianilla, pitkästä aikaa.

    1. Meillä oli myös Norwegianin luottokortti juuri siitä saatujen lentopisteiden vuoksi, mutta melko pian sen käyttö osoittautui turhan monimutkaiseksi ja lopetimme sen käytön. Nyt olemme sulkeneet koko tili ja huomasin siinä vaiheessa, että sen korkokin oli noussut pilviin.
      Onneksi lentoyhtiön hinnat ovat vielä kohtuullisia ellei halvimmasta päästä ja taas lennämme Norwegianin siivin kuukauden kuluttua.

  2. Paljon hyödyllistä tietoa tässä artikkelissa. Olemme aina vaikuttuneet monipuolisesta taustatyöstäsi artikkeleita kirjoittaessasi.

    Norwegian on tosiaan yksi suosikeistamme. Mielestämme Norwegian Reward on myös yksi parhaista bonusohjelmista, jos käytössä on Norwegianin Visa. Palkintolentojen suhteen ei ole blackout-ajankohtia kuten Finnairilla on.

    Uuden sukupolven Boeing 737 -koneet ovat luotettavia ja mukavia. Halpalentoyhtiöillä on luonnollinen tavoite vähentää päästöjä kaikin tavoin sillä polttoaine on iso kuluerä. Tämän vuoksi Norwegian onkin vähemmän ympäristöä kuormittava vaihtoehto.

    Harmittaa vieläkin ettemme ehtineet kokeilla kaukolentoja silloin kuin niitä vielä oli. Pitääpä tutustua mainitsemaasi Norseen.

    Ja kiitos kun mainitsit meidät. 🙂

    1. Kiitos palautteesta! Yritän tehdä hommat kunnolla, jotta lukijat saisivat mahdollisimman hyödyllistä tietoa.
      Meillä oli tuo Visa, mutta luovuimme, kun siinä näyttivät korot olevan todella kovat. Emme mielellään maksele turhia korkoja. Miten tuossa onkaan? Milloin korot alkavat juosta?
      Kannattanee tutustua tuohon Norseen. Ymmärsin, että aloittavat jonkinlaista yhteistyötä Norwegianin kanssa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *