· · · ·

Asuntoautolla läpi Suomen kohti Pohjois-Norjaa

Päätimme tehdä matkan asuntoautolla Jäämerelle, Senjaan ja Lofooteille. Aikavaraus oli 2 viikkoa. Kilometrejä kertyi lopulta 4700, joten päivämatkat olivat keskimäärin 350 km. Onko sellaisessa mitään järkeä, kun Norjassa tiet ovat kapeita ja mutkaisia?

Miten koimme tuollaisen asuntoautoilumaratonin? Miten viihdyimme kaksi viikkoa ei-niin-tilavassa majapaikassa? Kuinka selvisimme Norjan tunnelimaailmasta ja kapeista teistä, jossa liikennettä riittää?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen, jos lähdet nojatuolimatkalle kanssamme. Tulemme julkaisemaan sivuillamme kuvauksia matkamme vaiheista, esittelemme parhaita piipahduspisteitä, annamme vinkkejä asuntoautoiluun, kertoilemme miten selvitä, kun kaasu loppuu ja pullot eivät ole yhteensopivia norjalaisten versioiden kanssa ym. ym.

(Teimme tämän matkamme yhteistyössä Touring Carsin kanssa.)

 

Vuokra-auton varustepaketin valinta ja luovutusprosessi ovat matkan tärkeimpiä vaiheita

 

Kävimme hakemassa auton Touring Carsin Helsingin pisteestä Tiilenlyöjänkujalta Petikosta ja voimme nyt kokemuksen syvällä  rintaäänellä vakuuttaa, että vuokra-auton varustepaketin valinta ja luovutusprosessi ovat matkan tärkeimpiä vaiheita. Kannattaa kysyä ja varmistaa kaikki mahdollinen, ettei sitten  matkan aikana tarvitse pyöritellä peukaloita ihmeissään.

Huolehdi, että saat kunnon perehdytyksen autoon

Olimme saaneet ohjeeksi tulla hyvissä ajoin, sillä perehdytys autoon veisi aikaa jopa pari tuntia. Jälkeen päin ajatellen tuo oli varsin viisasta ajattelua, sillä asuntoautoilussa voi tulla vastaan monenlaista mutkaa muutakin kuin maanteillä. Ja niin kävikin. Palaan niihin sitten myöhemmin, mutta sen voin paljastaa, että Touring Carsin ympärivuorokautinen päivystys on hyvä juttu.

Touring Carsin Station Manager Lauri Hellen piti meille varsin perusteellisen perehdytyksen autoon. Kävimme läpi kaikki mahdolliset kohteet auton kuntoa, naarmuja ja kolhuja unohtamatta.

Harkitse lisävarusteet tarkkaan

Toinen vinkkimme on, että harkitse lisävarusteet tarkkaan. Kahdelle matkaajalle tilaa riittää riittävästi, joten tilat sietävät kyllä melko hyvin suurpiirteistäkin suunnittelua. Meillä ainakin tuli otetuksi melko paljon turhaankin tavaraa.

Olimme toivoneet autoa, joka olisi mahdollisimman sopiva kahdelle henkilölle ja polkupyörille. Sen vuoksi siinä piti olla riittävän iso takaluukku.

Autoamme kotipihassa pakatessa tulimme toisiin aatoksiin pyörän suhteen eli päätimme jättää ne kotiin. Tavaraa oli kertynyt sen verran paljon, ettei ollut järkeä ahtaa enää pyöriä takakoppiin. Myöhemmin meille selvisi, että asuntoautoissa isot pyörät kuljetaan yleensä takaosan pyörätelineissä, joita löytyy useista automalleista.  Osassa autoissa tavaransäilytystila on niin suuri, että sinne mahtuu lastenpyörien lisäksi aikuistenkin malli. Nyt emme asiaa testanneet vaikka oletamme, että olisi saattanut mahtuakin, mutta hankalaksi olisi homma mennyt pyörien kanssa. Etenkin sähköpyörä on sen verran raskaskin, että taisimme tehdä viisaasti, kun emme ottaneet pyöriä mukaan. Tosin matkalla selvisi, ettei meillä olisi ollut sellaiseen edes aikaa, sillä säät sääsivät matkaamme niin, että mentävä meidän oli…

Matkailuautoa varatessa on hyvä mielikuvitella reissun vaiheet sen verran hyvin, että voi ostaa tarvittavat perusvuokraan kuulumattomat lisävarusteet mukaan. Olimme ruksittaneet lisävarusteista mm. grillin hiilineen ym. tarvikkeineen, pari retkituolia ja -pöydän. Tietotekniikan suurkuluttajana aivan must-varuste oli invertteri, joka muuntaa akkujännitteen 230V vaihtojännitteeksi. Lisäksi kannattaa sopia erikseen loppusiivouksesta, kaasupulloista yms.

Jälkikäteen ajatellen kannattaa selvittää mistä löytyy ohjeet mahdollisille virhekoodeille ym., joita voi tulla vastaan autoa lämmitettäessä. Pyysimmekin autovuokraamoa tekemään jokaiseen autoon selkeät ohjekoosteet yleisimpiä virhetilanteita varten. Ainakin meille niistä olisi ollut hyötyä vaikka autosta löytyivätkin tarvittavat englanninkieliset ohjekirjat. Oli varsin rasittavaa etsiä paksuista kirjoista/vihkoista illalla nukkumaan mennessä mitä tarkoittaa koodi ”se ja se”, jotta saisi vaienneen lämmittimen toimimaan muutaman asteen lämpötilassa. Onneksi kuulimme autoa palauttaessamme, että sellaisia täsmäohjeita qr-koodeineen ollaan tekemässä. Erinomainen juttu, joka kannattaa hoitaa ASAP.

Kun edellisestä asuntoautomatkastamme oli kulunut kymmenkunta vuotta, oli liikkeelle lähtö ja ajaminen isolla 3500 kg painavalla autolla aluksi pientä varovaista opettelua. Äänikin autossa oli sitä luokkaa, että hybridiautoilija ihan säikähti. Onneksi ääneen tottui ja tuhansien kilometrien matkalla se alkoi tuntua jo mukavalta hyrinältä, sillä nykyautot ovat kyllä melkoisia voimanpesiä. Jos olen  ihan rehti niin musiikkia emme viitsineet kuunnella ajon aikana niistä kaiuttimista. Taitaa olla asuntoautoilla haaste edessä tässä suhteessa. No, keskityimme maisemien ihailuun ja seurusteluun, kun radioa eikä edes äänikirjaa viitsinyt kuunnelle niiden desibelien keskellä. Olemme varmaan irtautuneet arjesta tässä äänimaailmaasiassa 😉

Kun harkitset asuntoautoilua tai olet jo sopinut sellaisen vuokraamisesta, kannattaa sinun lukea tämä artikkeli:

Vinkit matkailuautolomalle – unelmaloma odottaa!

 

Ensin on ajettava Suomi päästä päähän (1150 km), jotta pääsee Pohjois-Norjaan

 

Karu totuus on, että ensin on ajettava Suomi päästä päähän, jotta pääsee nauttimaan Pohjois-Norjan upeista maisemista. Vaihtoehtona on vuokrata auto Touring Carsin Rovaniemen toimipisteestä ja vaihtaa 800 km ajo juna- tai lentomatkaan. Näissä tapauksissa joutuu kyllä luopumaan joistakin varusteista, joita on järkevää ottaa kotoa mukaan.

Kilometrejä kertyi meillä noin 1150 ennen kuin Norjan raja häämötti. Olimme ajoittaneet matkamme niin, että pystyin osallistumaan menomatkalla historialliseen 65-vuotisluokkakokoukseen Ylivieskassa. Nyt tuli isketyksi kaksi kärpästä yhdellä täsmäiskulla.

Koska asumme Lahdessa, ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli kotimme. Kävimme hakemassa tarvittavat tavarat sieltä, katsoimme MM-lätkäottelun Saksaa vastaan ja lähdimme vielä sen jälkeen bahnalle. Emme malttaneet jäädä paikalleen, sillä tätä matkaa oli odotettu jo aivan liian kauan.

 

Päätimme ajaa vähintään tunnin ja etsiä sitten sopivan levähdysalueen testataksemme miltä maistuu uni asuntoautossa vuosien tauon jälkeen.

Olimme saapumassa Joutsaan, kun hokasimme, että ABC-huoltoaseman pihapiirissä on valtava pysäköintialue. Ajoimme sen äärimmäiseen reunaan havaitaksemme, että siellä on oikein nimikoidut paikat karavaanareita varten. Siispä sinne ja yöpymään. TIedoksenne, että alueella on erillinen tyhjennyskoppi WC:n tyhjennystä varten. Koodin saa kassalta 5 € maksua vastaan.
Ensimmäinen etappimme oli Ylivieska, jossa yövyimme äitini pihalla entisessä kodissani Kalajoen rannalla.
Käymme tapaamassa 90-vuotta elokuussa täyttävää Kaino-äitiäni muutaman kerran vuodessa. Meitä kävi moikkaamassa myös sisareni poika Joonas.
Seuraava päivä oli merkittävä. Tämä 1A- ja 1B-luokkien porukka aloitti koulunkäynnin vastavalmistuneessa Ylivieskan kirkonkylän kansakoulussa vuonna 1958. Nyt tapasimme suuren osan kanssa ensimmäistä kertaa yli 60 vuoteen. Nostalgiaa oli ilmassa.
1B-luokka vuonna 1958 opettajansa Marjatta Törmin kanssa. Meikäläinen takana neljäs oikealta.
Samainen luokka samassa järjestyksessä samoilla portailla. Rivit ovat valitettavasti harvenneet muutamalla ja osa ei päässyt mukaan tapaamiseen. Huikean hieno juttu kohdata ex-luokkakavereita.
Lähdimme heti luokkakokouksen jälkeen liikenteeseen vielä yötä vasten. Oulunsalon kohdalla testasimme olisiko Marjatan serkku Mikael vaimonsa Marjon kanssa kotona. Olivat! Niinpä kutsuimme itsemme iltateelle pariskunnan kauniiseen kotiin meren rantaan.

Iltateen jälkeen jälleen tunti ajoa ja yöpuulle levähdysalueelle hieman ennen Kemiä. Kyllä asuntoautoilu on joustavaa matkan tekoa!

Aamulla ajoimme lähellä olevaan kauppakeskuksen ostamaan ruokia sekä vaihtamaan mukaan ottamaamme kaasugrilliimme kaasupullon.

Seuraava pysähdyspaikka oli Kukkolankoski Tornion pohjoispuolella.
Torniojoki oli poikkeuksellisen leveä syystä, että oli tulva-aika. Kuohut olivat korkeasta veden pinnasta johtuen keskimääräistä pienempiä.

Sitten alkoikin mielenkiintoinen vaihe. Tornionjoen tulvat olivat suurimmat miesmuistiin ja sen huomasi. Vettä oli kaikkialla ja nämäkin pellot veden alla.

 

Tuskin jos koskaan on vesi yltänyt vajaan kilometrin päähän joesta niin, että se ylittää jopa tien. Vesi nousi paikoitellen niin korkealle, että ainakin yksi auto oli sammunut tielle veden yllättäessä ja pelastushenkilökunta tarvittiin apuun.

Pääsimme korkean maavaran turvin helposti yli pahimpien paikkojen. Vaara oli ohi osaltamme, mutta matkan varrella näimme, että useat talot olivat saarroksissa tulvaveden keskellä.

Olimme saaneet luokkakaveriltani Roopelta, jonka luo olimme menossa, vinkin, että kannattaisi pysähtyä Vihreällä pysäkillä. Sen teimme.

Vihreällä pysäkillä on ravintola ja useita myymälöitä. Kannattaa pysähtyä!
Lapissa liikkujan kannattaa olla varuillaan poroista, sillä niitä liikkuu vähintäänkin riittävästi myös teillä. Tällä kertaa ei ollut pahin aika niiden kannalta emmekä nähneet niitä paljoakaan. Silti, ole varuillasi koko ajan!

Enontekiö oli Suomi-osuutemme päätepiste

Olimme sopineet lukiokaverini Roopen kanssa, että tapaamme lauantaina hänen lomapaikassaan Enontekiöllä. Koska se sijaitsee lähellä Norjan rajaa, Enontekiö oli Suomi-osuutemme päätepiste.

Mikäpä on ihmislapsen vetäytyä luonnon rauhaan tällaiseen ympäristöön.

Molemmista asuinrakennuksista on valloittava näkymä järvelle ja sen takana aukeaville tuntureille.
Isäntä lämmitti saunan ja se olikin laitimmainen saunakokemus tällä reissullamme. Kun on riittävän hyvä, vähempikin riittää.
Anja ja Roope olivat valmistautuneet vierailuumme niin hienosti, että lähtöaamuna meitä saatteli matkaan koko lomareissumme paras sää. Aurinkoa ja 18 astetta peilityynessä säässä oli nappivalinta asuntoautoilijoille. Kiitos isäntäpariskuntamme!

 

Elämysmatkailu ja Pohjois-Norja valloittavat mielemme ja tunteemme seuraavissa matkakertomuksissamme

 

Tämä ensimmäinen matkakertomuksemme oli valmistautumista Pohjois-Norjan matkamme esittelyyn. Koska ajamamme Suomen osuus on meille vuosikymmenten ajalta vähintäänkin tuttu, olimme päättäneet ajaa sen läpi ilman sen kummempia kohteiden bongailua.

Tulemme julkaisemaan muutaman postauksen, joiden teemat ovat mahdollisesti nämä:

  1. Asuntoautoreitti Jäämeren rantaa Altasta Lyngen-vuonolle on huikean kaunis
  2. Senjan saaret on kaunis karkki, jota ei kannata jättää väliin
  3. Lofootit – automatkailijoiden suosikkikohde Norjassa
  4. Matka Ruotsin halki Kiirunan kautta Haaparantaan yllätti kauneudellaan
  5. Muutama namupala Suomen länsirannikon reitiltä kannattaa ottaa huomioon reittiä suunniteltaessa
  6. Mustion kartano, Friitalan ruukkialue ja Hanko ovat näkemisen arvoisia kohteita

Tunnen itseni kirjoittajana sen verran hyvin, että kaikki voi vielä muuttua, mutta tuosta edeltä käy ilmi ainakin se reitti, jota ajoimme loppuloman aikana.

Sen verran voin paljastaa tulevasta, että asuntoautoilijan ei koskaan kannata suunnitella tulevaa kovin tarkasti. Jopa sää voi muuttaa suunnitelmia täydellisen ratkaisevasti. Meille tuli kiire pääkohteissamme Senjalla ja Lofooteille sillä säätiedote kertoili, että olimme joutumassa myrskyn silmään. Ja niin kävi!

YÖPYMINEN SUOMESSA

Koska etenkin meidän tapauksessamme vesisäiliö oli lähteissä täysi ja wc tyhjä, emme tarvinneet leirintäalueen tarjoamia palveluita. Suomessa on mahdollista pysähtyä majoittumaan levähdysalueille ym. melkein missä vaan, mutta jo haluat yöpyä leirintäalueella, tässä linkki niistä:

Camping – Leirintäalueiden ja lomakylien varauspalvelu

Norjan palveluihin palaamme myöhemmissä matkakertomuksissamme.

Jos innostuit matkailuautoilusta, varaa auto täältä:

TOURING CARS

Seuraa postauksiamme myös Facebookista ja Instagramista, jotta huomaat, kun jotain tapahtuu…

Samankaltaiset artikkelit

6 Kommenttia

  1. Varsin pikiä olivat tosiaan päivämatkat. Muutamaan kertaan ollaan mekin Pohjois-Norjaan ajettu, ja Suomenkin päästä päähän ajamiseen menee tosiaan aikaa ja kilometrejä. Samoin Lofooteillekin on Norjan puolella vielä yllättävän pitkä matka. No, onneksi kivoja paikkoja löytyy Suomenkin puolelta ja Norjastakin ennen Lofootteja.

    1. Niin olivat Mikko! Tässä tapauksessa, kun pääkohde oli Norjassa, Suomen päästä päähän ajaminen oli lähinnä pakkopullaa. Siksi emme etsineet edes tutustumiskohteita, kun meillä oli niin kova hinku päästä Norjan puolelle. Paluumatkalla ei sitten enää ollutkaan kiire mihinkään, joten etsimme mukavia kohteita, joista sitten loppupuolella lisää. Kannattaa pysyä nojatuolissa, sillä hienoja kokemuksia olemme saaneet ja niistä tulemme kertomaan.

  2. Tuttuja paikkoja, vaikka me olemmekin kiertäneet samoja alueita ihan henkilöautolla! Jään innolla odottamaan uusia postauksianne, mukavaa kun jaksat kirjoittaa!

    1. Kiitos kannustuksesta, Bea! Auttaa jaksamaa kirjoittamisessa, kun juttuja luetaan. Katsoin matkakertomuksiasi. Olette vaeltaneet paljon noissa maisemissa ja löytäneet upeita paikkoja. Sopinee, että laitan juttusi tänne muidenkin ihailtaviksi?
      https://pikkuretkia.blogspot.com/
      Seuraavaksi heitän tarinaa, jossa etenemme Altan kautta Skibotniin, sitten kauniille Senjan saarella jne. Kiva, kun kuljet mukana matkallamme.

  3. Siinä on matkustamista, mutta varmasti upea matka! Minkälaiset asuntoauton tarvikkeet olisivat sellaisia, jotka olisi hyvä olla? Meillä nimittäin on harkinnassa ostaa asuntoauto ja lähteä kiertämään Suomea ensi vuonna. Ehkä käymme myös Norjan puolella.

    1. Kiitos kysymästä Saimi. Kokosin tällaiset asiat tähän artikkeliini, joka kannattaa lukea huolella.

      https://appamatkustaa.fi/onnistuneen-asuntoautomatkan-vaiheet-alusta-loppuun-lue-nama-vinkit/

      Asuntoauton hankinta on kallis investointi, joka kannattaa kyllä suunnitella huolella. Ellei teillä ole viime vuosilta kokemusta asuntoautoilusta, suosittelen jopa ensin auton vuokraamista. Sen aikana ehtii itse miettiä noita varuste- ym. asioita ja investointi on murto-osa auton ostamisesta. Itse olemme usein pohtineet asuntoauton hankkimista, mutta sen säilytys, huollot ym. ovat sen verran kallista puuhaa, että olemme luopuneet ajatuksesta. Jos se olisi ainoana autona, voisi olla jotain järkeäkin, mutta… No, tämä on maku- ja elämäntapa-asia. Me pysyttäydymme vuokramarkkinoilla. Siten esim. asuntoautoilu Keski-Euroopassa alkaa lennolla jonnekin ja vuokraamme auton sieltä. Ei ole halpaa viedä omaa autoa Suomesta sinne. Viisautta päätökseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *