Asuntoautolla läpi Suomen kohti Pohjois-Norjaa
Päätimme tehdä matkan asuntoautolla Jäämerelle, Senjaan ja Lofooteille. Aikavaraus oli 2 viikkoa. Kilometrejä kertyi lopulta 4700, joten päivämatkat olivat keskimäärin 350 km. Onko sellaisessa mitään järkeä, kun Norjassa tiet ovat kapeita ja mutkaisia?
Miten koimme tuollaisen asuntoautoilumaratonin? Miten viihdyimme kaksi viikkoa ei-niin-tilavassa majapaikassa? Kuinka selvisimme Norjan tunnelimaailmasta ja kapeista teistä, jossa liikennettä riittää?
Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen, jos lähdet nojatuolimatkalle kanssamme. Tulemme julkaisemaan sivuillamme kuvauksia matkamme vaiheista, esittelemme parhaita piipahduspisteitä, annamme vinkkejä asuntoautoiluun, kertoilemme miten selvitä, kun kaasu loppuu ja pullot eivät ole yhteensopivia norjalaisten versioiden kanssa ym. ym.
(Teimme tämän matkamme yhteistyössä Touring Carsin kanssa.)
Vuokra-auton varustepaketin valinta ja luovutusprosessi ovat matkan tärkeimpiä vaiheita
Kävimme hakemassa auton Touring Carsin Helsingin pisteestä Tiilenlyöjänkujalta Petikosta ja voimme nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä vakuuttaa, että vuokra-auton varustepaketin valinta ja luovutusprosessi ovat matkan tärkeimpiä vaiheita. Kannattaa kysyä ja varmistaa kaikki mahdollinen, ettei sitten matkan aikana tarvitse pyöritellä peukaloita ihmeissään.
Huolehdi, että saat kunnon perehdytyksen autoon
Olimme saaneet ohjeeksi tulla hyvissä ajoin, sillä perehdytys autoon veisi aikaa jopa pari tuntia. Jälkeen päin ajatellen tuo oli varsin viisasta ajattelua, sillä asuntoautoilussa voi tulla vastaan monenlaista mutkaa muutakin kuin maanteillä. Ja niin kävikin. Palaan niihin sitten myöhemmin, mutta sen voin paljastaa, että Touring Carsin ympärivuorokautinen päivystys on hyvä juttu.
Harkitse lisävarusteet tarkkaan
Toinen vinkkimme on, että harkitse lisävarusteet tarkkaan. Kahdelle matkaajalle tilaa riittää riittävästi, joten tilat sietävät kyllä melko hyvin suurpiirteistäkin suunnittelua. Meillä ainakin tuli otetuksi melko paljon turhaankin tavaraa.
Autoamme kotipihassa pakatessa tulimme toisiin aatoksiin pyörän suhteen eli päätimme jättää ne kotiin. Tavaraa oli kertynyt sen verran paljon, ettei ollut järkeä ahtaa enää pyöriä takakoppiin. Myöhemmin meille selvisi, että asuntoautoissa isot pyörät kuljetaan yleensä takaosan pyörätelineissä, joita löytyy useista automalleista. Osassa autoissa tavaransäilytystila on niin suuri, että sinne mahtuu lastenpyörien lisäksi aikuistenkin malli. Nyt emme asiaa testanneet vaikka oletamme, että olisi saattanut mahtuakin, mutta hankalaksi olisi homma mennyt pyörien kanssa. Etenkin sähköpyörä on sen verran raskaskin, että taisimme tehdä viisaasti, kun emme ottaneet pyöriä mukaan. Tosin matkalla selvisi, ettei meillä olisi ollut sellaiseen edes aikaa, sillä säät sääsivät matkaamme niin, että mentävä meidän oli…
Matkailuautoa varatessa on hyvä mielikuvitella reissun vaiheet sen verran hyvin, että voi ostaa tarvittavat perusvuokraan kuulumattomat lisävarusteet mukaan. Olimme ruksittaneet lisävarusteista mm. grillin hiilineen ym. tarvikkeineen, pari retkituolia ja -pöydän. Tietotekniikan suurkuluttajana aivan must-varuste oli invertteri, joka muuntaa akkujännitteen 230V vaihtojännitteeksi. Lisäksi kannattaa sopia erikseen loppusiivouksesta, kaasupulloista yms.
Jälkikäteen ajatellen kannattaa selvittää mistä löytyy ohjeet mahdollisille virhekoodeille ym., joita voi tulla vastaan autoa lämmitettäessä. Pyysimmekin autovuokraamoa tekemään jokaiseen autoon selkeät ohjekoosteet yleisimpiä virhetilanteita varten. Ainakin meille niistä olisi ollut hyötyä vaikka autosta löytyivätkin tarvittavat englanninkieliset ohjekirjat. Oli varsin rasittavaa etsiä paksuista kirjoista/vihkoista illalla nukkumaan mennessä mitä tarkoittaa koodi ”se ja se”, jotta saisi vaienneen lämmittimen toimimaan muutaman asteen lämpötilassa. Onneksi kuulimme autoa palauttaessamme, että sellaisia täsmäohjeita qr-koodeineen ollaan tekemässä. Erinomainen juttu, joka kannattaa hoitaa ASAP.
Kun edellisestä asuntoautomatkastamme oli kulunut kymmenkunta vuotta, oli liikkeelle lähtö ja ajaminen isolla 3500 kg painavalla autolla aluksi pientä varovaista opettelua. Äänikin autossa oli sitä luokkaa, että hybridiautoilija ihan säikähti. Onneksi ääneen tottui ja tuhansien kilometrien matkalla se alkoi tuntua jo mukavalta hyrinältä, sillä nykyautot ovat kyllä melkoisia voimanpesiä. Jos olen ihan rehti niin musiikkia emme viitsineet kuunnella ajon aikana niistä kaiuttimista. Taitaa olla asuntoautoilla haaste edessä tässä suhteessa. No, keskityimme maisemien ihailuun ja seurusteluun, kun radioa eikä edes äänikirjaa viitsinyt kuunnelle niiden desibelien keskellä. Olemme varmaan irtautuneet arjesta tässä äänimaailmaasiassa 😉
Kun harkitset asuntoautoilua tai olet jo sopinut sellaisen vuokraamisesta, kannattaa sinun lukea tämä artikkeli:
Ensin on ajettava Suomi päästä päähän (1150 km), jotta pääsee Pohjois-Norjaan
Karu totuus on, että ensin on ajettava Suomi päästä päähän, jotta pääsee nauttimaan Pohjois-Norjan upeista maisemista. Vaihtoehtona on vuokrata auto Touring Carsin Rovaniemen toimipisteestä ja vaihtaa 800 km ajo juna- tai lentomatkaan. Näissä tapauksissa joutuu kyllä luopumaan joistakin varusteista, joita on järkevää ottaa kotoa mukaan.
Kilometrejä kertyi meillä noin 1150 ennen kuin Norjan raja häämötti. Olimme ajoittaneet matkamme niin, että pystyin osallistumaan menomatkalla historialliseen 65-vuotisluokkakokoukseen Ylivieskassa. Nyt tuli isketyksi kaksi kärpästä yhdellä täsmäiskulla.
Päätimme ajaa vähintään tunnin ja etsiä sitten sopivan levähdysalueen testataksemme miltä maistuu uni asuntoautossa vuosien tauon jälkeen.
Iltateen jälkeen jälleen tunti ajoa ja yöpuulle levähdysalueelle hieman ennen Kemiä. Kyllä asuntoautoilu on joustavaa matkan tekoa!
Aamulla ajoimme lähellä olevaan kauppakeskuksen ostamaan ruokia sekä vaihtamaan mukaan ottamaamme kaasugrilliimme kaasupullon.
Pääsimme korkean maavaran turvin helposti yli pahimpien paikkojen. Vaara oli ohi osaltamme, mutta matkan varrella näimme, että useat talot olivat saarroksissa tulvaveden keskellä.
Enontekiö oli Suomi-osuutemme päätepiste
Olimme sopineet lukiokaverini Roopen kanssa, että tapaamme lauantaina hänen lomapaikassaan Enontekiöllä. Koska se sijaitsee lähellä Norjan rajaa, Enontekiö oli Suomi-osuutemme päätepiste.
Mikäpä on ihmislapsen vetäytyä luonnon rauhaan tällaiseen ympäristöön.
Elämysmatkailu ja Pohjois-Norja valloittavat mielemme ja tunteemme seuraavissa matkakertomuksissamme
Tämä ensimmäinen matkakertomuksemme oli valmistautumista Pohjois-Norjan matkamme esittelyyn. Koska ajamamme Suomen osuus on meille vuosikymmenten ajalta vähintäänkin tuttu, olimme päättäneet ajaa sen läpi ilman sen kummempia kohteiden bongailua.
Tulemme julkaisemaan muutaman postauksen, joiden teemat ovat mahdollisesti nämä:
- Asuntoautoreitti Jäämeren rantaa Altasta Lyngen-vuonolle on huikean kaunis
- Senjan saaret on kaunis karkki, jota ei kannata jättää väliin
- Lofootit – automatkailijoiden suosikkikohde Norjassa
- Matka Ruotsin halki Kiirunan kautta Haaparantaan yllätti kauneudellaan
- Muutama namupala Suomen länsirannikon reitiltä kannattaa ottaa huomioon reittiä suunniteltaessa
- Mustion kartano, Friitalan ruukkialue ja Hanko ovat näkemisen arvoisia kohteita
Tunnen itseni kirjoittajana sen verran hyvin, että kaikki voi vielä muuttua, mutta tuosta edeltä käy ilmi ainakin se reitti, jota ajoimme loppuloman aikana.
Sen verran voin paljastaa tulevasta, että asuntoautoilijan ei koskaan kannata suunnitella tulevaa kovin tarkasti. Jopa sää voi muuttaa suunnitelmia täydellisen ratkaisevasti. Meille tuli kiire pääkohteissamme Senjalla ja Lofooteille sillä säätiedote kertoili, että olimme joutumassa myrskyn silmään. Ja niin kävi!
YÖPYMINEN SUOMESSA
Koska etenkin meidän tapauksessamme vesisäiliö oli lähteissä täysi ja wc tyhjä, emme tarvinneet leirintäalueen tarjoamia palveluita. Suomessa on mahdollista pysähtyä majoittumaan levähdysalueille ym. melkein missä vaan, mutta jo haluat yöpyä leirintäalueella, tässä linkki niistä:
Camping – Leirintäalueiden ja lomakylien varauspalvelu
Norjan palveluihin palaamme myöhemmissä matkakertomuksissamme.
Jos innostuit matkailuautoilusta, varaa auto täältä:
Seuraa postauksiamme myös Facebookista ja Instagramista, jotta huomaat, kun jotain tapahtuu…
Varsin pikiä olivat tosiaan päivämatkat. Muutamaan kertaan ollaan mekin Pohjois-Norjaan ajettu, ja Suomenkin päästä päähän ajamiseen menee tosiaan aikaa ja kilometrejä. Samoin Lofooteillekin on Norjan puolella vielä yllättävän pitkä matka. No, onneksi kivoja paikkoja löytyy Suomenkin puolelta ja Norjastakin ennen Lofootteja.
Niin olivat Mikko! Tässä tapauksessa, kun pääkohde oli Norjassa, Suomen päästä päähän ajaminen oli lähinnä pakkopullaa. Siksi emme etsineet edes tutustumiskohteita, kun meillä oli niin kova hinku päästä Norjan puolelle. Paluumatkalla ei sitten enää ollutkaan kiire mihinkään, joten etsimme mukavia kohteita, joista sitten loppupuolella lisää. Kannattaa pysyä nojatuolissa, sillä hienoja kokemuksia olemme saaneet ja niistä tulemme kertomaan.
Tuttuja paikkoja, vaikka me olemmekin kiertäneet samoja alueita ihan henkilöautolla! Jään innolla odottamaan uusia postauksianne, mukavaa kun jaksat kirjoittaa!
Kiitos kannustuksesta, Bea! Auttaa jaksamaa kirjoittamisessa, kun juttuja luetaan. Katsoin matkakertomuksiasi. Olette vaeltaneet paljon noissa maisemissa ja löytäneet upeita paikkoja. Sopinee, että laitan juttusi tänne muidenkin ihailtaviksi?
https://pikkuretkia.blogspot.com/
Seuraavaksi heitän tarinaa, jossa etenemme Altan kautta Skibotniin, sitten kauniille Senjan saarella jne. Kiva, kun kuljet mukana matkallamme.
Siinä on matkustamista, mutta varmasti upea matka! Minkälaiset asuntoauton tarvikkeet olisivat sellaisia, jotka olisi hyvä olla? Meillä nimittäin on harkinnassa ostaa asuntoauto ja lähteä kiertämään Suomea ensi vuonna. Ehkä käymme myös Norjan puolella.
Kiitos kysymästä Saimi. Kokosin tällaiset asiat tähän artikkeliini, joka kannattaa lukea huolella.
https://appamatkustaa.fi/onnistuneen-asuntoautomatkan-vaiheet-alusta-loppuun-lue-nama-vinkit/
Asuntoauton hankinta on kallis investointi, joka kannattaa kyllä suunnitella huolella. Ellei teillä ole viime vuosilta kokemusta asuntoautoilusta, suosittelen jopa ensin auton vuokraamista. Sen aikana ehtii itse miettiä noita varuste- ym. asioita ja investointi on murto-osa auton ostamisesta. Itse olemme usein pohtineet asuntoauton hankkimista, mutta sen säilytys, huollot ym. ovat sen verran kallista puuhaa, että olemme luopuneet ajatuksesta. Jos se olisi ainoana autona, voisi olla jotain järkeäkin, mutta… No, tämä on maku- ja elämäntapa-asia. Me pysyttäydymme vuokramarkkinoilla. Siten esim. asuntoautoilu Keski-Euroopassa alkaa lennolla jonnekin ja vuokraamme auton sieltä. Ei ole halpaa viedä omaa autoa Suomesta sinne. Viisautta päätökseen.