· · · · ·

Kristina Yhteismatkat 4 joen risteilyyn kolmessa maassa on lastattu sopivasti elämyksiä

Saimme kokea, että 4 joen risteilyyn kolmessa maassa on lastattu elämyksiä riittävästi. Edes se, että yksi joki jäi näkemättä sulutusongelmien vuoksi ei latistanut tunnelmaa. Yli 100-metrinen jokilaivamme Leonardo Da Vinci lähti liikkeelle Luxemburgista, kulki Mosel-jokea, poikkesi Saar-joelle, palasi Moselin kuvankauniiseen laaksoon, jatkoi Tierin, Cochemin ja Koblenzin kautta Reiniä pitkin satoja kilometrejä päätyäkseen Strasbourgiin Ranskaan. Viikkoomme mahtui noin 550 km äänetöntä, tasaista matkantekoa kauniiden viiniviljelmien ja upeiden linnojen toimiessa katseen vangitsijoina. Hieno viikko!

Aloitan tämän kirjoitussarjan kertomalla 4 joen risteilystä kokonaisuutena sekä matkastamme risteilyn alkupisteeseen Luxemburgiin. Esittelen myös kauniin Bernkastel-Kuesin kaupunkia, joka paljasti kauniit kasvonsa lounaspysähdyksemme aikana.

(Osittainen kaupallinen yhteistyö Kristina Yhteismatkat kanssa.)

Rakkautemme jokilaivamatkailuun puhkesi kukkaan osallistuessamme Kristina Cruisesin järjestämälle  Tonavan matkalle toukokuussa 2019. Se oli rakkautta ensiristeilyllä syystä, että Tonava on verraton jokilaivakohde ja että Kristina osasi hommansa. Tein tuosta matkasta useita matkakertomuksia, joiden kautta ymmärrät, miksi me vannoutuneet omatoimimatkaajat hurahdimme valmismatkoihin.

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla oli huippukokemus

Tämänkertaisen jokilaivaristeilymme vauhdittajana oli Tonavan matkalla muotoutunut Team Transit, 6 hengen porukka, joka syntyi ja kasvoi tuon risteilyn aikana. On lähes ihme, että toisilleen vieraat eläkeläiset kohtaavat ja ystävystyvät vielä vanhoilla päivillään. Olemme sittemmin kohdanneet kolmen vuoden aikana jo kymmenkunta kertaa ja seuraava tapaaminen sovittiin 4 joen risteilyn päätteeksi elokuuksi 2022. Jotain maagista on noissa Kristinan matkoissa.

Tästä risteilystä sovimme, kun tapasimme syyskuussa Lapissa. Päätimme, että jonnekin valmismatkalle pitää taas lähteä koronan hellittäessä otettaan. Kristinan matkoja selaillessamme valitsimme 4 joen risteilyn. Teimme matkavaraukset, maksoimme ennakkomaksut ja jäimme jännittämään, pääsemmekö matkaan vai pitääkö korona edelleen otteessaan. Onneksemme pandemia väistyi ja reissu toteutui.

Tämä kirjoitus on 1. artikkelini tuolta upealta reissulta. Muutama kuvaus kohteista ja kokemuksistamme on tulossa tämän jälkeen. Tervetuloa jokilaivaristeilylle!

4 joen risteilyyn kolmessa maassa on lastattu sopivasti elämyksiä

Olemme päässeet kokemaan Kristinan kyydissä Tonavan lisäksi pari muuta mainiota matkaa (ks. linkit tämän artikkelin lopussa). Noiden kolmen kokemuksen perusteella jokilaivaristeily oli ”meidän juttu”, joten oli luontevaa, että halusimme sellaista lisää.

Koska olimme päässeet muutamalla automatkalla ihailemaan Mosel-laakson kuvankauniita maisemia, meillä oli todella suuret odotukset. Voimme käsi sydämellä sanoa, että ne täyttyivät suurelta osin. Viimeisen eli yllätysartikkelini (ilmestyy noin kuukauden sisällä) ”Summa summarum” -osiossa arvioimme miten matka onnistui, mikä toimi, mitä voisi kehittää ja mitä jäimme kaipaamaan.

Tämä risteily käynnistyi Luxemburgista ja koukkasi Saksan kautta Ranskaan. Pääsimme vielä käymään Sveitsissä, jota ennen Kristina Cruises tarjosi meille erinomaisen yllätyksen, jonka paljastan viimeisessä postauksessani.

Jokilaivaristeilyn reitti oli Remich – Saarburg – Trier – Cochem – Koblenz – Rüdesheim – Mannheim & Heidelberg – Strasbourg

Tulen kirjoittelemaan artikkeleita, joissa esittelen merkittävimmät retkikohteemme alkaen Luxemburgista. Matkasimme aluksi Moselia pitkin, josta koukkasimme välillä Saar-jokea pitkin Saarburgiin. Sitten takaisin Trierin kautta Mosel-joelle, joka oli tämän matkan ehdoton helmi.

Reitin ensimmäiset sadat kilometrit näkyvät tässä kartassa. Lähtöpaikkana oli Remich ja Mosel-joen loppupisteenä Koplenz.
Tämä Bernkastel-Kuesista löytynyt kartta paljastaa etäisyydet ja polkupyöräilijöitä ym. vaeltajia varten piirretyt korkeuserot. Tuo osuus on polkupyöräiljöiden ja viininmaistajien paratiisi.

Tarkkasilmäiset voivat etsiä kartoista kohteita, joissa pääsimme käymään matkan alkuvaiheessa. Mosel-joki on ehdottomasti tämän reitin kaunein osuus.

Kuten edellä mainitsin, otan teidät arvoisat lukijani mielelläni mukaan todella mielenkiintoiselle matkalle artikkelieni välityksellä. Kuljemme muutaman sata kilometriä Reiniä ja sen upeita linnoja ja viiniviljelmiä ihaillen, joudumme skippaamaan Neckar-joen, mutta saimme korvaukseksi yllätyskohteen, johon palaamme sitten lopuksi.

Lähdetäänpä kuitenkin kelaamaan matkaamme alusta eli lento- ja bussimatkoista. Matka alkakoon!

Frankfurtin kautta Luxemburgiin

Matkasimme aamulla klo 7.30 Finnairin siivin Frankfurtiin, josta jatkoimme bussilla Luxemburgiin.

Olimme sopineet Team Transitin kanssa, että kohtaamme Aspire-loungessa ja niin kävi.
Tapasimme viimeksi Tampereella joulukuun alussa joulumarkkinoiden ja musikaalin merkeissä, joten juteltavaa piisasi.
Kristinanvihreä asiantunteva, monikielinen oppaamme Ira Multaharju kokosi joukkonsa Frankfurtin kentällä ja antoi tärkeät ohjeet matkaajille.
Tämä oli niitä harvoja hetkiä, kun meitä ohjeistettiin käyttämään maskia. Marjatan kädessä reissun kallein vesipullo, josta taustalla oleva kioski laskutti 4,5 €. Ei se ole hullu, joka pyytää vaan joka maksaa. Minä maksoin, sillä tarvitsimme juomaa pitkälle linja-automatkalle.
Oppaamme Ira päästi sanaisen arkkunsa vauhtiin bussissa.
Tienvarret olivat täynnä tätä keltaista kukkaa. Samaa kirkkaankeltaista väriloistoa tarjosivat myös makkeimmillaan olevat rypsipellot, joita matkalla kohti Luxemburgia riitti. Niitä ja muita mukavia maisemia näytän myöhemmin videoiden avulla, joita tulen julkaisemaan Youtube-sivustossa https://www.youtube.com/channel/UCCIpXpiBWb7Mn2D_Bu4GDew

Lounaspaikaksi valittu Bernkastel-Kues yllätti kauneudellaan

Olimme saaneet naatiskella pari tuntia matkantekoa kauniissa maisemissa. Etapin loppuosassa pääsimme jo nauttimaan Moselin viinilaakson kauniista maisemista, mutta kuvatunnelmat sieltä laitan katsottavaksi vasta myöhempään postaukseeni. Matkan suunnittelija oli valinnut 1. pysähdyspaikaksi Bernkastel-Kuesin ja lounaan jälkeen ymmärsimme miksi.

Bernkastelin vanhan asemarakennuksen tiloihin tehdyssä ravintolassa meidätkin toivotettiin tervetulleiksi ihan omalla kielellä.
Lyhytuniseksi jääneen yön johdosta hiljaisen tulomatkan jälkeen olut ja viini saivat kielenkannat liikkeelle ja hymyt herkiksi. Näyttää siltä, että porukka alkoi päästä vauhtiin. Vasemmalta tiimimme jäsenet Juha, Leea ja Reima.
Tämä paikallinen sienikastikkeella koristeltu perinneleike oli harvinaisen maukas tuttavuus. Hyvä saksalainen olut kyytipoikana ateria maistui nälkäisille matkaajille.
Bernkastel
Lounaan jälkeen lähdimme katsomaan minne olimmekaan tulleet. Kuvassa etualalla Raija ja Marjatta.

Nämä hauskan näköiset puut johdattivat meidät Bernkastelin keskustan yllätyksiin.

Olimme ajaneet ainakin kolme kertaa autolla Bernkastel-Kuesin kautta nauttiessamme Moselin laakson kauneudesta, mutta emme olleet koskaan käyneet Bernkastelin keskustassa. Olisi kannattanut. Onneksi nyt pääsimme kuittaamaan virheemme.

Ei tarvinnut kävellä kuin 100 metriä rantakadulta keskustaa kohti, kun eteemme aukesi kaunis näkymä. Keski-Euroopan vanhoille kaupungeille tyypilliset ristikkokoristeiset talot ovat valloittava näky, johon ei koskaan kyllästy.

Bernkastel
Lähin viinitila ja ravintola ovat parin sadan metrin päässä keskusaukiolta.

Asko, Leea, Raija, Juha ja Reima antautuivat tämän kaivon ääressä Marjatan kuvattaviksi.

Bernkastel Mosel
Ukrainan liput sillalla olivat muistuttamassa meitä siitä, että kaikkialla ei ollut rauha ja mahdollisuus lomailla. Pani ajattelemaan se.
Mosel Bernkastel
Ja pitihän sitä kuvauttaa itsensä Mosel-joen yllä viiniviljelmien edessä. Olimme eräällä maailman kuuluisimmista ja kauneimmista viinialueilla.
Tämä kartta paljastaa sen, että olimme lähdössä risteilylle Mosel-joelle, josta on vaikea löytää suoria reittejä.

Jokilaivaristeilymme alkoi Luxemburgista

Jatkoimme matkaa kohti laivaristeilymme alkupistettä Remichiä, jossa pääsimme majoittumaan ja valmistautumaan seuraavana päivänä alkavaa laivamatkaa.

Ranskalaisen Croisi Europen 105 m pitkä jokilaiva Leonardo da Vinci otti meidät vastaan Remichissä. Miehistö ja matkustajat olivat valmiit!
Risteilyjen onnistumisen kannalta tärkeä elementti on mukava hytti. Leonardo da Vincissä se tyydytti meidän odotuksemme. Vain parveke puuttui 🙂
Leonardo da Vinci
Saatuamme majoitusjärjestelyt kuntoon meidät kutsuttiin laivan salonkiin tervetuliaistilaisuuteen, jossa kohotimme maljat alkavalle risteilylle ja tutustuimme laivan miehistöön.
Laivan kapteeni kävi myös esittäytymässä.
Risteilyisäntä ja -emäntä sekä pelimanni olivat merkittävässä roolissa tulevan viikon aikana.
Leonardo da Vinci
Team Transit kokoontui muiden matkaajien kanssa ensimmäiselle illalliselle ruokasaliin, jossa tulisimme tapaamaan kolme kertaa päivässä. Herraskainen matka oli valmis alkamaan.

(Laivastamme Leonardo da Vincistä ilmestyy muutaman päivän sisällä erillinen artikkeli, jossa kertoilen tarkemmin millaisessa paatissa saimme matkata ja keitä muista mukavia suomalaisia matkaajia meillä oli mukana.)

Seuraavana aamuna kävimme retkellä Luxemburgin pääkaupungissa Luxemburgissa. Siitäkin retkestä ilmestyy erillinen matkakertomus.

Emme osallistuneet tällä kertaa erillishintaisiin retkiin, joten meillä oli aikaa tutustua Remichin kaupunkiin. Tuosta viehättävästä pikkukaupungista ei jäänyt kovin paljoa kerrottavaa lapsenlapsille.
Kiertelimme Leean ja Reiman kanssa iltapäivällä Remichissä ja pyysimme satunnaista ohikulkijaa nappaamaan meille todisteen siitä, että Luxemburgissakin tuli käydyksi.

4 joen risteilyn merkittävimmät tutustumiskohteen pähkinänkuoressa

Minulle ei ole tätä kirjoittaessani vielä täysin valjennut montako matkakertomusta tulen tekemään tästä 4 joen risteilystä. Kuva-aineistoa on niin paljon, että eläkeläisen aivokapasiteetti ei pysty käsittelemään asiaa kunnolla kuin vasta prosessin aikana. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kirjoittelen ainakin seuraavista paikoista joko erillisinä artikkeleina tai parin kolmen paikan yhdistelminä. Aika näyttää… Jotain tällaista on tulossa:

1. Luxemburg yllätti positiivisesti kiitos hyvän opastuksen

Olimme vuosia sitten käyneet automatkallamme Luxemburgissa, mutta nyt meillä oli mahdollisuus tutustua sen kauniiseen pääkaupunkiin opastetun kierroksen avulla.  Sen jälkeen jäi tunne, että sinne pitää mennä joskus uudelleen pariksi yöksi tutustumaan kaikessa rauhassa.

Luxemburg-kokemusten esittely ilmestyy blogiini lähipäivinä.

2. Saarburgin kaunis kanava ja komea vesiputous kuuluvat risteilyn must-kohteisiin

Laivamme teki Saar-jokea pitkin visiitin Saarburgiin, jossa kävimme iltakävelyllä katselemassa komeaa keskellä kaupunkia virtaavan kanavan varrella.

Saarburgin vesiputous oli etenkin iltavalaistuksessa kaunis nähtävyys.

3. Trier on vanha kaunis kaupunki täynnä historiaa

Trierin kaupunkiin kävimme tutustumassa puolipäiväretkellä. Kannatti!

Tirerin kuuluisin nähtävyys on tämä roomalaisaikainen kaupunkiportti Porta Nigra, jolla on ikää noin 2000 vuotta.

Voit halutessasi tutustua tähän porttiin tämän mainion Matkoillablogin Alexin  blogikirjoituksen avulla.

4. Jokilaivaristeilyä Moselilla kohteina Cochem ja Koblenz

Cochemista ja Koblezista kirjoittelen myös lisää kuvineen ja videoineen.

5. Rüdesheim am Rhein ja mekaanisen musiikin museo

Rüdesheim am Rheinin kaupungissa kävimme maistelemassa viinejä ja ihastelimme mekaanisen musiikin museon erikoisia soittopelejä, joita oli paljon. Erityisen innokas museo-oppaamme teki meihin vaikutuksen. Olisipa kaikilla sellainen palo tehdä työtä!

6. EU-pääkaupunki Strasbourg

EU-pääkaupunki Strasbourgia kävimme katselemassa lähinnä bussin ikkunasta. Erään asuinalueen kadunvarsipuiden latvoihin asuinyhteisön perustaneet haikarat olivat erikoinen tuttavuus. Kerran aikaisemmin erään europarlamentaarikon vieraan Strasbourgissa muutaman päivän viettäneenä olisin haluannut, että olisimme tehneet kävelykierroksen X:n kaupunginosassa. Mikä se on, selviää tulevassa artikkelissani.

7. Yllätyskohde Saksan ja Sveitsin rajalla

Tämän haluan pitää yllätyksenä siihen saakka, että artikkeli julkaistaan. Huikea paikka, joten pysy kanavalla.

Kaikki mainitsemani artikkelit ilmestyvät kesäkuun aikana ja mielenkiintoista katsottavaa on tulossa.

Seuraa myös videoblogiani ja muita somekanaviani

Minulla on lisäksi tuntikaupalla videoaineistoa, josta teen tästä risteilystä osin erillisiä videonpätkiä videoblogiini eli arkisemmin vlogiini.

(13) Appa matkustaa blogi ja Asko Leppilampi – YouTube

TILAA tuo Youtube-sivusto, jotta näet, kun uusia videoita ilmestyy sinne kymmenien eri puolilta maailmaa olevien matkailu- ym. videoiden jatkeeksi.

Löydät minut myös Facebookista

(4) Appa matkustaa | Facebook

sekä Instagramista

Asko Leppilampi/appamatkustaa (@appamatkustaa) • Instagram-kuvat ja -videot

KAIKKI Kristinan matkojemme kirjoitukset löytyvät tämän linkin kautta:

You searched for kristina – Appamatkustaa

Tässä pari näytettä noista lukuisista artikkeleista:

Neljä Kanarian saarta, Madeira ja Marokko viikossa? – Haloo!

Kristinan uuden ajan hittituote RAILS-junaristeily käynnistyi Joensuusta

Samankaltaiset artikkelit

2 Kommenttia

1. Tuollainen jokiristeily kuulostaa kyllä kiinnostavalta, kun rannalle näkee periaatteessa koko ajan. Ja tässä nimenomaisessa olisi paljon sellaisia kohteita, jotka itseänikin kiinnostavat. Kauanko kussakin kohteessa ehditään yleensä olemaan?

1. Se on herkkua. Eipä sitä paljon ehdi tutustumaan. Muutama tunti ja sillee. Teen artikkelit kohteista ja selvitän niissä lisää. Pyöräily Mosel-joen laaksossa olisi varmasti upea kokemus sekin. Pysy kanavalla niin pysyt kartalla. Mutta niinhän sinä pysytkin 😂 Hyvää kesää teillekin.