· · · · · · · · · ·

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla oli huippukokemus

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla oli huippukokemus, jossa toteutui pitkäaikainen haaveemme. Kävimme matkan aikana viidessä maassa (Unkari, Slovakia, Itävalta, Tsekki ja Saksa) ja pääsimme näkemään todella upeita kohteita. Vierailimme Budapestissa, Bratislavassa, Wienissä, Dürnsteinissa, Melkissä, Linzissä, Ceský Krumlovissa ja Passaussa.

(Tämä postaus on päivitetty 31.7.2023)

(Toteutimme tämän risteilyn osittaisessa kaupallisessa yhteistyössä Kristina Yhteismatkat kanssa.)

Mielikuvissamme matka, jossa paikka vaihtuu päivittäin, mutta meidän tarvitsee vain ”mennä valmiiseen pöytään” ilman matkalaukkujen purkamista ja pakkaamista kuulosti ennakkoon lähes täydelliseltä lomalta. Kun pakettiin sisältyy vielä täysihoito, ruokailut kauniissa ravintolamiljöössä maisemien vaihtuessa jokilaivan lipuessa eteenpäin, alkoi unelmamatka olla kasassa. Mutta ei! Kun tuohon lisätään vielä retket, jonka kohteet joku on valmiiksi miettinyt, kuljettaa kohteisiin ja kertoilee niistä oleellisen, se on siinä!

Miten unelmamme lopulta toteutuivat, selviää muutamasta matkakertomuksesta, joissa elämme läpi viikon kokemuksemme plussineen ja miinuksineen. Haluamme niiden kautta jakaa lukijoidemme kanssa kokemuksemme Kristinan järjestämästä jokilaivaristeilystä.

 

Kristina Cruisesin järjestämän Tonavan  jokilaivaristeilyn reitti 

 

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla kulki Unkarin Budapestista Saksan Passauhun.

Yllä olevassa kartassa on ympyröity Swiss Diamond -laivan pysähdyspaikat.

Yllä olevassa kuvassa on yksityiskohtia risteilystämme. Siitä paljastuu mm., että matkasimme viikon aikana 578 km, ohitimme yksitoista sulkua, joiden korkeusero on yhteensä 163 m. Ei ole ihme, että Tonava virtaa nopeasti silloin, kun sitä ei kahlita padoilla.

Mielenkiintoinen tieto oli, että myötävirtaan Swiss Diamondin matkanopeus on 20 km/h ja vastavirtaan 12 km/h. Vilkkaasti virtaa Tonava.

 

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla alkaa Budapestista

 

Kristina Cruises lähetti ennen matkaa erittäin hyvät ja tarkat toimintaohjeet sekä riittävän yksityiskohtaisen matkaohjelman. Ainoa asia, josta halusimme lisää informaatiota oli laiva. Yritimme etsiä tietoa netistä kuvineen, mutta sitä löytyi yllättävän niukasti. Sen vuoksi aion korjata hieman tätä asiaa ja tein erillisen matkakertomuksen Swiss Diamond laivasta ja kokemuksistamme siellä.

Meille oli annettu ennakko-ohje tulla kentälle reilut pari tuntia ennen lähtöä. Kristina Cruisesin henkilökunta oli helppo löytää lähtöaulasta. Käteemme lyötiin kirjekuori, jossa olivat lentoliput ja muuta ohjeistusta.

Helppo oli vähemmän matkustaneenkin lähteä reissuun, etenkin kun Pirjo Toivanen lähti matkaan kanssamme. Meistä pidettiin huolta matkan kaikissa vaiheissa niin hyvin, että kielitaidottomien ja ei-niin-vikkeläjalkaistenkin oli turvallista lähteä mukaan. Tuollaisella matkalla on lähes mahdoton joutua tilanteeseen, jossa täytyisi huolehtia juuri muusta kuin siitä, että toimii erittäin tarkasti annettujen ohjeiden mukaan. Esimerkillistä toimintaa!

Ainoa hetki, joka aiheutti hämmennystä matkamme aikana oli, kun 60-henkinen porukkamme pakkautui Budapestin lentokentällä tuloaulaan odottamaan pääsyä busseihin. Siellä oli sen verran hälyä, että oppaan ääntä oli vaikea kuulla. Busseihin jakautuminen ei mennyt aivan toivotulla tavalla, mutta kaikki pääsivät bussiin. Tilannetta olisi ehkä helpottanut, jos kuoren yläkulmaan olisi merkattu numeron sijasta sen bussin numero, johon kyseinen henkilö menee ja se olisi kerrottu jo lähtöhallissa Helsingissä.

Kun kaikki olivat busseissa, meidät kuljetettiin Budapestin keskustaan lounaalle. Unkarin pääkaupunki toivotti meidät tervetulleeksi kunnon vesisateen kera. Se ennakoi (valitettavasti) hieman tulevan viikon säätä.

Ensimmäinen yhteinen tapaamisemme oli budapestilaisessa ravintolassa syöty lounas. Passausta Budapestiin matkannut edellinen ryhmä oli samassa paikassa ruokailemassa ennen lähtöään lentokentälle. Oli siinä ravintolassa suomalaisia!

Matkanjohtaja Tapio Reingoldt toivotti porukan tervetulleeksi ja antoi ensimmäiset ohjeensa. Tapsa osoittautui viikon aikana selkeäsanaiseksi, rauhalliseksi oppaaksi, jonka puheenvuorojen jälkeen mikään ei jäänyt epäselväksi. Selkeästi ammattilainen työssään on hän.

Asia, johon palaan vielä myöhemmin, oli pöytäseurueiden muodostuminen. Meille kävi niin, että satuimme istumaan samaan pöytään Reiman ja Leean kanssa. Vähän aikaa jutusteltuamme kävi ilmi, että olemme asuneet Leean kanssa lähes naapureina Ylivieskassa ja pelailleet lapsena samoilla pelloilla pesäpalloa. Ikäerostamme johtuen en tietty muistanut sitä pikkutyttöä, mutta hänen vanhempansa paremminkin 🙂 Ei ole suuri yllätys, että pöytätiimimme alkoi muotoutua.

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla toteutettiin Swiss Diamond -laivalla

 

Kristina Cruises Swiss Diamond
Kristina Cruises Swiss Diamond -laiva

Lounaan jälkeen oli aika palata busseihin ja suunnata kohti Tonavaa, jossa laivamme odotti.

Laivaan majoittuminen sujui herraskaisesti. Meidän ei tarvinnut välittää matkalaukuistamme, sillä olimme saaneet kirjekuoressa laukkuihin kiinnitettävät lipukkeet, joissa oli hyttimme numero. Ei aikaakaan, kun laukkumme ilmestyivät hytteihin. Kätevää!

Purettuamme matkalaukkumme hytteihimme, oli meillä aikaa tutustua Budapestiin. Laiva oli rantautunut Pestin puolelle lähelle upeaa kauppahallia, joten pieni kävelyretki niille kulmille oli paikallaan. Sade ja kylmähkö ilma tosin rajoittivat vaimoni kävelyintoa, joten tein yksin pienen kierroksen.

Ennen illallista  oli tervetulotilaisuus, jossa pikkupurtavien ja kuohuviinin kera saati tunnelma vapautumaan. Mukana oli seurueita, mutta suurin osa porukasta kulki puolisonsa kanssa. Ryhmien muodostus oli käynnistynyt ja illallisella ne olivat jo kasassa.

Kristina Cruises Swiss Diamond
Kristina Cruises risteilyn matkanjohtajien ja Swiss Diamond -laivan päällystön esittely

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla aloitettiin kuohuviinitilaisuudella, jossa laivan henkilöstön esimiehet sekä Kristina Cruisesin oppaat esittäytyivät. Vasemmalla on matkanjohtaja Tapio Reingoldt, esittäytymässä laivahotellin johtaja, keskellä matkaoppaamme Ralf Löfström, sitten laivan kapteeni ja oikealla toinen oppaamme Pirjo Toivanen.

Tervetulotilaisuudessa kävi ilmi, että laivassa oli 29 miehistön jäsentä kymmenestä eri kansallisuudesta. Meitä matkasta nautiskelijoita oli tällä kertaa ainoastaan 60. Kun laivaan sopii 123 matkustajaa, meillä oli tällä kertaa mukavan väljät oltavat.

Erillinen esittely laivasta avautuu tästä alta:

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla Swiss Diamondin kyydissä

 

Sulutuksia löytyy reitiltä peräti 11

 

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla oli alkanut. Ennen reitin esittelyä käydään katsomassa sulutuksia, jotka mahdollistavat liikkumisen Tonavalla. Ne ovat varsin merkittävä kokemus (ja hidaste) jokiristeilyllä. Kuten alussa olevasta reittiselosteesta käy ilmi, tälle vajaan 600 km matkalle mahtui sulutuksia 11 kappaletta.

Tämä 275 m pitkä, 34 m leveä ja 20 m korkea Gapcikovo-sulku on tuon reitin suurin ja kaunein. Siihen mahtuu pari jokilaivaa vierekkäin ja pari peräkkäin.

Olihan se jännää touhua seurata miten perämies ohjaili yli 100 m pitkää laivaa pienellä joystickillä millintarkasti.

Kun laiva on noussut 20 metriä ylemmäs, oli aika jatkaa matkaa kohti Bratislavaa. Vasemmalla toinen samanlainen allas toiseen suuntaan matkaavaa liikennettä varten. Laivoja riittää Tonavalla, paljon!

Katso video sulutuksesta tästä:

Tunnelmapaloja risteilyltä löydät videon muodossa täältä:

Tunnelmapaloja Kristina Cruisesin jokilaivaristeilyltä Tonavalla

 

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla Budapestista Passauhun  oli huippukokemus

Viikon risteily Kristina Cruisesin jokilaivaristeilyllä Tonavalla oli huippukokemus, jonka vaiheet halusin avata erillisten matkakertomusten avulla voidaksemme myöhemmin muistella mitä kaikkea ihanaa pääsimme kokemaan. Toivottavasti sinä, arvoisa lukijani, innostut postauksistani niin paljon, että lähdet kokemaan tuon upean reitin.

Matkareittimme Kristina Cruisesin jokilaivaristeilyllä Tonavalla 

Esittelen tässä alla koko matkamme pähkinänkuoressa. Jottei postauksesta tulisi kohtuuttoman pitkä, tein kohteista erilliset matkakertomukset, jotka linkitän vähitellen osaksi tätä artikkelia.

Tässä vielä reitti kuvattuna hyttimme televisioruudulta, jossa pyörii sen lisäksi informaatiota kunkin päivän ohjelmasta.

Esittelen kaikki pysähdyskohteemme tarkemmin erillisten postausten avulla. Aloitamme matkan Budapestista. Miellyttävää risteilyä!

 

UNKARI – Budapest (1. matkavuorokausi)

Lentomme oli Budapestiin ja sieltä lähdimme lounaan jälkeen liikkeelle.

Budapest Parlamenttitalo
Ohitimme Kristina Cruisesin Tonavan risteilyllä Budapestin Parlamenttitalon

Parlamenttitalo aukeaa risteilyltä kaikessa komeudessaan, joten en malttanut olla laittamatta sitä tänne matkakertomuksen perään. Tämä kuva aukaisee jotain siitä, mistä jokilaivaristeilystä on kyse.

Laivasta näkee jotain sellaista mitä kadulta ei… Budapestissa on toinen toistaan kauneimpia siltoja ja tämä on yksi niistä.

(Pari viikkoa matkamme jälkeen tämän sillan alla tapahtui järkyttävä onnettomuus, jossa maksimikokoinen (135 m) pitkä jokilaiva törmäsi pienempään laivaan kohtalokkain seurauksin.)

Mitä koimme ja näimme Budapestissa, käy ilmi tästä matkakertomuksesta:

Opastettu kaupunkikierros Budapestissa osana Kristina Cruisesin jokilaivaristeilyä

SLOVAKIA – Bratislava (2. matkavuorokausi)

Bratislavassa kävimme 1. kertaa eläissämme. Merkittävää on, että eri maiden jääkiekkoilijoita saapui samaan aikaan Budapestin lentokentälle osallistuakseen MM-kisoihin, joissa Suomi voitti mestaruuden kaikkien odotusten vastaisesti. Kävimme antamassa hyvää karmaa Bratislavaan 🙂

Joutsenparvi toivotti meidät tervetulleeksi Slovakiaan.

Matkakertomus Bratislavasta löytyy tästä alla olevasta linkistä (klikkaa kuvaa!)

Bratislava Slovakiassa on Kristina Cruisesin jokilaivaristeilyn pysähdyspaikka

 

ITÄVALTA – Wien (3. matkavuorokausi)

Seuraavana aamuna rantauduimme Itävallan pääkaupunkiin Wieniin, jossa olemme käyneet pari kertaa aiemminkin. Tällä kertaa laiva ei rantautunut ihan kaupungin keskelle vaan noin 3 km päähän ydinkeskustasta.

Wien on aina Wien – stopover Itävallan pääkaupungissa osana Tonavan risteilyä

 

ITÄVALTA – Dürnstein (4. matkavuorokausi)

Seuraava kohteemme oli Wachaun laaksossa sijaitseva kaunis pikkukaupunki Dürnstein, joka tunnetaan paitsi historiallisesti merkittävistä linnan raunioistaan luostarista, viineistään ja likööreistään. Tämä oli varsinainen pieni helmi Tonavan risteilyllämme.

Dürnstein – helmi Tonavan rannalla Itävallassa ja Wachaun kaunis viinilaakso

 

ITÄVALTA – Melkin luostari sai porukan haukkomaan henkeä (5. matkavuorokausi)

Melkin luostari (Stift Melk) on kohde, jossa jokaisen alueella kävijän kannattaa piipahtaa. Etenkin sen kirjasto ja marmorisali ovat vaikuttavan kauniita.

Melk (Itävalta) on kaunis luostarikaupunki Kristina Cruisesin Tonavan risteilyllä

 

ITÄVALTA – Linz (6. matkavuorokausi)

Seuraava pysähdyspaikkamme oli Itävallan Linzissä. Olimme varanneet erillismaksullisen retken Tsekkeihin. Vaihtoehtona olisi omatoimitutustuminen Linziin, jonne osa 60 hengen matkaseurueestamme jäi kaupunkia ihmettelemään.

 

TSEKKI – Ceský Krumlov (erillismaksu)

Viimeinen vierailukohteemme oli lisämaksullinen retki Ceský Krumlovin kauniiseen kaupunkiin Tsekin tasavallassa, noin 70 km automatkan päässä Linzistä,  Linzin näimme siten ainoastaan laivasta ja linja-auton ikkunasta ajaessamme sen läpi kohti Ceský Krumlovia. Miten tuon matkan koimme, käy ilmi alla olevasta matkakertomuksesta, joka aukeaa klikkaamalla alla olevaa linkkiä/kuvaa.

Ceský Krumlov – kaunis UNESCOn suojelukohde Tsekin tasavallassa

 

Juhlaillallinen kruunasi upean Tonavan risteilyn

Saavuttuamme matkalta takaisin laivalle, oli vuorossa juhlaillallinen, miehistön järjestämään ohjelmaa ym. mukavaa.

Kuohujuomaa, kiitospuheita, musiikkia ym. mahtui tuohon haikeiden tunnelmien iltaan. Oli aika aloittaa irtautuminen.

Matkan aikana syntynyt ja hitsautunut Team Transit (Asko, Marjatta, Raija, Juha, Leea ja Reima) ehti illan aikana päättää seuraavan tiimipalaverin ajan ja paikan. Tästä äkkiä syntyneestä ystävyydestä saattaa syntyä pitkäaikainen ilo. Jokainen meistä nuoreni useita vuosia tai jatkoi ikäänsä, jos se on naurun määrästä kiinni. Vuoden naurukiintiö tuli täyteen 🙂 Kiitos tiimiläiset! Tapaamme heinäkuussa.

Tämän kuvan avulla vinkkaan, että siinä matkakertomuksessa, jossa esittelen Swiss Diamond -laivaa tarkemmin, on esillä useita kauniita gourmet-ruoka-annoksia. Tuo viikko oli paitsi naurun ja hyvän olon, myös ruokailun juhlaa. Huikea kokki oli kasvanui  t täyteen mittaansa tuon laivan keittiössä kisälli-oppipoikametodilla. Tästäkin kertoilen myöhemmin lisää.

 

SAKSA – Passau (7. matkavuorokausi) oli Kristina Cruisesin jokilaivaristeilyn päätöspaikka

Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Edessä oli enää huoneiden luovutus. Jälleen kävi niin, että meidän tarvitsi ainoastaan siirtää matkalaukkumme käytävälle, kiinnittää niihin oikean värinen nauha ja kohta ne siirtyivät bussiin. Kun tämä oli tehty, Tapsa kuulutteli, että voisimme lähteä käveleskelemään Passaun kaupunkiin, joka oli ihan nurkan takana. Olimme siis jälleen päässeet laivalla keskelle kaupunkia.

Meidät kävelytettiin ensin keskustorille kirkon viereen. Siitä lähtisimme ”laitimmaiselle yhteiselle kävelylle” kohti ravintolaa. Oppaat olivat miettineet kaiken viimeisen päälle, sillä tuo paikka oli helppo löytää sokkeloisessa kaupungissa. Kiertelimme kuka missäkin, kunnes 11.30 oli edessä konserttilippujen jako juuri tässä paikassa. Tuossa takana näkyvässä kirkossa on maailman edelleen suurimmat Steinmeyerin perheen rakentamat barokkiurut, jotka ovat valmistuneet vuonna 1928.  Tuon 208 äänikertaa sisällään pitävän urkumammutin lisäksi kirkossa on vielä neljät muut urut. Urkuri pystyy soittamaan niitä kaikkia yhtaikaa samasta pisteestä. Mitähän tuostakin tulee? Se jäi kuultavaksi.

Tässä ohjelma, jonka kirkon urkuri Brigitte Fruth esitti keskipäivän konsertissa 1000-päiselle yleisölle. Kirkko oli täynnä risteilyvieraita ym. Viikon aikana kävi ilmi, että Tonavan risteilyilla on reitin kaupungeille mäkipeuramainen merkitys.

Soivathan nämä barokkiurut komeasti. Kun urkuri veti lopussa hanat auki, korvatulpilla olisi ollut käyttöä. Yhdessä kappaleessa hän soitti etänä kirkon keskiosan tornin jossain onkalossa olevia pieniä urkuja ja kuuluihan sieltä jotain. Ei kuitenkaan mitään sellaista, joka olisi vakuuttanut niiden urkujen hyvyyttä. Kikkailuako vaiko mistä oli kysymys? Varmaan niistäkin ääntä lähtee, kun haluaa?

Kiitos matkanjärjestäjälle miellyttävästä konserttituokioyllätyksestä, joka kruunasi upean viikon.

 

Paluumatka alkoi samoin kuin risteilykin eli lounaalla

Olimme tottuneet syömään laivalla erinomaisesti. Kun olimme laskeutuneet Budapestiin, meidät vietiin aluksi lounaalle. Samalla tavalla jokilaivaristeilymme päättyikin eli kävimme vielä lounaalla paikallisessa ravintolassa.

Ruokaa oli tälläkin kertaa riittävästi ja olut hyvää 🙂 Kiinnitimme huomiota ravintolan seinällä oleviin lauseisiin, jossa annetaan ymmärtää, että ”alkoholi on ihmisen vihollinen”. Toisaalta Raamatussa sanotaan, että ”rakasta myös vihollista”. Että sellaista!

Ruokailun jälkeen bussit ajoivat lähes ravintolan eteiseen, ettei vaan tarvitse kävellä. Edessä oli reilun parin tunnin ajomatka Münchenin lentokentälle.

Kaikki sujui loppuun saakka hienosti ja oppaat vahtivat kuin paimen laumaansa ”valomerkkiin” saakka. Olimme Suomessa illalla klo 22 jälkeen. Kaikki kolme opastamme tulivat kanssamme takaisin Suomeen, sillä tämä oli Kristina Cruisesin viimeinen matka tälle keväälle. Syksyllä alkoi uusi kausi ja tuota reittiä pääsi liikkumaan 5 viikon ajan.

Voinpahan sanoa, että ”ei Askompi” viikko ollut tuo. Veikkaan, että meihin taisi tarttua pysyvä jokiristeilykipinä. Hieno viikko, josta kiitos Kristina Cruisesille! Teitä voi vilpittömästi suositella.

Lisää Kristina Cruisesin risteilyistä voit lukea tästä heidän blogistaan, jossa myös Appa matkustaa on mukana

Mitä nähtävää ja koettavaa risteilymatkoilla voi olla? – Kristina Cruises

 

Kristina Cruises on suomalainen palkittu perheyritys

 

Kristina Cruises on kotkalaisen Keijo Partasen vuonna 1952 perustama yritys, joka on niittänyt mainetta upeilla risteilymatkoillaan jo neljällä vuosikymmenellä. Sillä oli aluksi omia aluksia (mm. Kristina Brahe ja Kristina Regina), mutta nykyisin se järjestää täyden palvelun matkoja eri puolille maailmaa vuokralaivoilla. Jokilaivaristeilyt yritys aloitti vuonna 2006 yhteistyössä sveitsiläisen Skylla AG –perheyrityksen (Skylla Tours) kanssa.

Odotellessamme tätä risteilyä keskustelimme useiden tuttaviemme kanssa. Mielenkiintoista oli, että useat tuttavistamme, ja mm. oma 86-vuotias äitini, olivat olleet Kristina Cruisesin matkalla. Kysyessäni heidän kokemuksiaan, ne olivat poikkeuksetta positiivisia. Oli todella kiintoisaa päästä kokemaan, voiko sellainen pitää paikkansa? Pitihän se!

Onneksi olkoon Kristina Cruises! Yritys palkittiin 4.10.2019 Finnish Travel Galassa: 

Kristina Cruises valittiin vuoden matkanjärjestäjäksi

 

Miten Kristina Cruises ”pärjäsi”?

Olen toiminut lähes koko elämäni johdon ja henkilöstön valmennustehtävissä, joten yritysten arvot kiinnostavat minua erityisesti. Katsoin Kristina Cruisesin nettisivuilta heidän arvonsa:

Inhimillisyys

Olemme helposti lähestyttävä, ihmisten tarpeet huomioiva, ystävällinen
ja aito suomalainen perheyhtiö.

Vastuullisuus

Noudatamme parhaita mahdollisia käytäntöjä. Olemme sitoutuneita olemaan sanojemme mittaisia, myös ennalta arvaamattomissa tilanteissa.

Ennakkoluulottomuus

Panostamme jatkuvaan muutosten ennakointiin ja uuden luomiseen.

Tältä pohjalta lähdin tekemään tuttavuutta tämän meille vieraan yrityksen toiminnan kanssa. Kun nyt analysoin arvoja, voin todeta, että kaksi ensimmäistä (inhimillisyys ja vastuullisuus) toteutuivat mainiosti. Ennakkoluulottomuutta on viikon mittaisen matkan perusteella mahdotonta arvioida.

Vilkaisin myös Kristina Cruisesin tästä linkistä aukevaa asiakaslupausta. Pakko myöntää, että toteutuivathan nuo lupaukset. Kelpo kumppani on tuo suomalainen perheyritys!

 

Kristina (kristinacruises.com)

Samankaltaiset artikkelit

31 Kommenttia

  1. Ihana postaus! Tuo olisi minunkin unelmani, mutta jää toteutumatta. Vaihtoehtounelmana on ristely Reinillä Baselista Hollantiin, kun asunkin Reinin varrella. Kunhan jalat vielä huononevat, niin annan maiseman liikkua. Pieniä matkoja Keski-Reinillä maailmanperintökohteessa on tullut tehtyä useammin.
    Tonavalle pääsin suomalaisten naisten ryhmän kanssa eräänä viikonloppuna. Tutustuimme keskenämme ja kaupunkioppaan kanssa Passauhiin ja teimme 2 tunnin risteilyn Tonavalla. Ravintolan kuva muistuttaa kovasti samaa, missä kävimme syömässä, ja hotellimme oli melkein vastapäätä. Kannatti käydä.

    1. Kiitos palautteesta. Kiva, jos miellytti. Se Reinin tai Moselin varsi olisi kiva nähdä muutenkin, kuin autolla. Kauniita seutuja. Hyviä reissuja minne suuntaatkin ja hyvää kesää.

  2. No huh, pääsinpäs taas kivalle (virtuaali)reissulle!
    Upea kokemus kaikkinensa, sää ei tainnut olla kaikkina päivinä parasta mahdollista, mutta hienoja nähtävyyksiä ja kokemuksia täynnä👌

    Kuvat kertovat kyllä omaa tarinaansa, mielenkiintoisen sanallisen tarinan rinnalla. Kiitos! Jatkoa odotellen.

  3. Kiitos Anne! Lämmittää enemmän kuin sää Tonavalla 😂 Oli kyllä miellyttävä kokemus. Meikäläinen on vannoutunut omatoimimatkailija, mutta kyllä tuollaisissa täyden palvelun reissuissa on puolensa. Ikävä puoli, että niihin voi jäädä koukkuun.

  4. Hauskoja yksityiskohtia sisältävä matkakuvaus! Hyvä tietää, että tällaisiakin houkuttelevia risteilyjä on Euroopassa tarjolla. Vaan miksi ihmeessä ei kesäaikaan?

    1. Kiitos palautteesta! Tuo on hyvä kysymys, että miksi ei kesäaikaan? Pitääpä muistaa selvittää. Silloinhan sinne olisi paras aika lähteä.

  5. Kiitos mielenkiintoisesta aiheesta. Jokiristeilyt kiinnostaa, sillä kaikenlaiset risteilyt ovat yksi blogimme teemoista ja jokiristeilyä emme ole vielä kokeneet. Olemme ajatelleet että sellainen voisi olla helppo myös pienten lasten kanssa, mutta hieman silti epäilyttää miten lapset viihtyisivät laivalla. Minulla on sellainen mielikuva että jokiristeilyt ovat iäkkäämpien matkustajien suosiossa eikä lasten tarpeita ole välttämättä mietitty niin paljon. Tästä täytyy ehdottomasti ottaa selvää. Tuo teidän reitti vaikuttaa tosi kivalta. Valitsisin itsekin varmaan Tonavan.

    1. Kiitos Martina! Kannattaa olla yhteydessä Kristina Cruisesin toimistoon ja kysyä tuota lapsiasiaa. Tosiasia on, että tuolla meidän risteilyllämme ei ollut lapsia, mutta onhan heillä muitakin laivoja. Hyvä, kun nostit asian esille.

  6. Teillä on ollut kiva tapa nähdä eri paikkoja! Kivoja kaupunkeja matkan varrella. Cesky Krumlovkin on kyllä niin suloinen paikka 🙂

    1. Jep. Oli kiva päivä. Harmittavasti sateli koko ajan ja se latisti tunnelmaa. Matkalla oli jokin Outlet-kylä lähellä rajaa. Siinä olisi mielellään pysähtynyt, mutta ei kuulunut nyt ohjelmaan. Kauniit maisematkin latistuivat säästä johtuen. Cesky Krumlov on ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka.

  7. Onpa mielenkiintoista kuulla jokiristeilykokemuksistanne! Juuri tuollainen reissu on ollut itselläkin haaveissa, eniten kiinnostaisi tällä hetkellä risteily Rhone-joen linnalaaksoissa. Mahtaakohan Kristina Cruises järjestää sellaisia? Todella paljon ehtii kyllä nähdä kun tuolla tapaa matkustaa. Mielenkiinnolla jään odottamaan myös laivapostausta.
    Omat kokemukset jokiristeilyistä rajoittuvat seitsemän vuoden takaiseen Niilin risteilyyn, joka oli aivan huikea elämys ja ehdottoman suositeltava jos haluaa saada mahdollisimman paljon irti Egyptin kulttuurihistoriallisista nähtävyyksistä ja nähdä Egyptiä monelta kantilta. Valitettavasti maan turvallisuustilanne ei taida oikein kannustaa matkustamista alueella tällä hetkellä…
    Mutta tosiaan, olisi mahtavaa tehdä joskus vastaava reissu jollakin Euroopan isoista joista!

  8. Pari risteilyä ehdimme Kristina Cruisesilla tekemään silloin kun heillä oli vielä omia laivoja. Kristina Regina oli symppis, se uudempi ei ollut ja se olikin sitten jo luonteeltaan niin lähellä isoja risteilijöitä, että siirryimme luontevasti kansainvälisen tarjonnan pariin, etenkin kun suomenkielisistä oppaista ja seurasta saa kuitenkin maksaa aika reippaasti lisähintaa.
    Oppaiden kanssa on aina niin riskinsä kuin mahdollisuutensa.
    Yksi Kristina Cruisesin opas jäi mieleen Skotlannista, kun ensin kaveri kehui seinämaalauksia Ulko-Hebrideillä ja sitten kun olimme palaamassa kylän kautta laivalle, niin kuittasi nopeasti, että ei kai me haluta pysähtyä tässä, eivätkös kaikki jo halua oluelle! No eivät tosiaan halunneet, kurjaa yleistystä, että suomalaiset matkailijat olisivat reissussa vaan oluen takia. No, pysäytti sitten bussin vaatimuksestamme ja saimme katsoa seinämaalaukset ja kävellä loppumatkan laivalle – emmekä juoneet yhtään olutta matkan varrella!
    Nyt olemme joskus katsoneet joitakin M/S Hamburg -risteilyjä, joita Kristina Cruiseskin myy, mutta tarjonta ja meidän (omituinen) kysyntämme eivät ole vielä kohdanneet.

    1. Niinpä niin Pirkko. Ymmärrän, että Kristina Cruises ei ole välttämättä se halvin, mutta aistin, että tällainen pelkästään suomalaisille räätälöity risteily on todella hyvä paketti. Joukossa on aina väkeä, jotka eivät pärjää ilman suomalaisia oppaita. Tämä oli meille ensimmäinen tällainen opastettu matka ja yllätyimme positiivisesti. Näiden oppaiden kohdalla ei tullut onneksi vastaan tuollaista nonsaleeraamista. He olivat täysillä mukana koko ajan ja pitivät porukasta todella hyvää huolta. Tuo esimerkkisi osoittaa kuinka merkittävä rooli on oppaalla ja hänen asenteellaan. Pieni väärä heitto saattaa pahimmillaan tuhota koko muun uurastuksen.

  9. Johan oli kattava reissureportaasi. 😀 Kyllä näitä jokiristeilyitä tehdään kesällä paljonkin. Ei ehkä sitten vain Kristina Cruisesin toimesta. Todennäköisesti ainoastaan suomalaiset saa houkuteltua paikalle kylmään aikaan ja kesällä, lämpimällä säällä paikalla on muun maalaiset. 😉 Olimme heinäkuussa Budapestissa ja siellä oli joen varrella varmaan lähemmäs kymmenen jokilaivaa ja illalla ne lähtivät liikkeelle. Katseltiin silloin, että tuollainenkin olisi joskus hauska testata, kun ollaan muuten paljon risteilty.

    1. Kiitos Elina. Kyllähän tuossa on sen verran tavaraa, että supistan sitä hieman sitä mukaan, kun saan kohderaportit tehdyksi 🙂 Tuo ristelyjen ajankohta onkin hyvä kysymys. Olen saanut kyselyjä, miksi niitä ei järjestetä kesällä. Jos Kristine Cruisesin edustaja lukee tämän, hän voisi kenties kommentoida miksi näin ei ole. Toki risteilystä saisi paljon enemmän irti lämpimällä säällä, mutta olihan niitä ollut sopivasti ennen meidän risteilyä. Noilla leveysasteille lämmintä riittää paljon pidemmälle kuin tällä Koti-Suomessa.

      1. Terve, tuo kesän jokiristeilyjen tarjonta on vähän sen suuntaista kuin Elina mainitsikin. Kesäkuukausina vallalla on sellainen ymmärrys, että mieluiten nautitaan Suomen lyhyestä kesästä . Meillä on tietysti jonkin verran jokiristeilyjä kesälläkin tarjonnassa, mutta suurin osa ajoittuu sinne keväälle ja syksylle. Rhonejoen risteilykin itse asiassa tänä vuonna tehdään lokakuussa, mutta matka on ollut loppuunmyyty jo hyvän tovin. Antti Partanen / Kristina Cruises

        1. Kiitos tiedosta Antti! Olette varmaan testanneet kesäristeilyjen menekin, joten syy löytynee sieltä. Toki on paljon väkeä, jotka haluavat parhaana aikana myös Keski-Eurooppaan. Teillä näkyy olevan myös Mosel kohteidenne joukossa. Olemme ajelleet siellä autolla useana kesänä sen kauneuden ja viinitilojen vuoksi. Se voisi olla huikea kokemus joelta käsin.

  10. Kiitos mielenkiintoisesta ja perusteellisesta risteilyn kuvauksesta!
    Pieni korjaus kuvatekstiin Wienin kohdalla: kuvassa ei mielestäni ole ”Pyhän Mikaelin kirkko” vaan Wienin yksi tärkeimmistä nähtävyyksistä ja kuuluisin katedraali Stephansdom (jos haluaa suomentaa, niin Tapaninkirkko). Katon värikkäät ”paanut” ovat sen tunnusmerkki. Mikaelinkirkko on kyllä lähikaduilla myös.

    1. Suuri kiitos OK! Hyvä, että olet tarkkana. Noita nimiä tuli reissun aikana sen verran paljon ja kun näitä Pyhän Tapanin kirkkojakin on useassa kaupungissa niin ei meinaa aina osua kohdalleen 🙂 Nyt on nimi korjattu.

  11. Kaksi kertaa koettu Tonava Budapestista Paassauhun, toinen Swiss Diamondilla ja kolmas Wienistä Belgradin Rautaportin kautta Der Kleine Prinzillä. Kerran Reinillä Amsterdamista Baseliin, kerran kolmen joen risteily Mosel, Rein ja Main, kerran Elbe Berliinistä Prahaan, kerran Seine Pariisista Honfleuriin maihinnousurannikolle ja takaisin ja kerran Moskovasta Pietariin. Ja 2 pöivän kulttuuriristeily Savonlinnan oopperajuhlille. Kaikki onnistuneita matkoja, juuri sellaisia, joita 5.1.2020 Helsingin Sanomien pääkirjoitussivulla kaivattiin vähän varttuneemmille matkustajille. Loistavien oppaiden lisäksi myös matkaseura on ollut mukavaa, sopivasti samanhenkistä.

    1. Ohhoh Leena! Sinä olet valinnut erinomaisen tavan nauttia elämästä. Meille tuo oli 1. jokilaivaristeily, mutta pahoin pelkään ettei viimeinen. 🙂

    1. Niinpä. Innostuimme valmiista matkapaketeista tuon upean kokemuksemme jälkeen eli annamme jatkossa niillekin mahdollisuuden 🙂 Onhan se hienoa, kun saa joka paikassa mennä ”valmiiseen pöytään”. Harvinaista herkkua omatoimimatkaajalle. Siihen voisi vaikka tottua 🙂

  12. Hauskaa varmasti nähdä Tonavaa myös noin ”sisältä päin!” Olen Budapestissä ja Wienissä asuneena/asuvana nähnyt paljon suomalaisikin jokilaivamatkustajia, jotka pörräävät kauppahallin ja ydinkeskustan tienoilla. Itse en ole vielä laivaan noussut, mutta olen juuri nyt pyöräilemässä osittain samaa reittiä, mutta toiseen suuntaan. Matkaan siis Tonavan pyörätietä Regensburgista Wieniin. Tonava on valtavan mielenkiintoinen, upea, vaihteleva joki. Haluaisin pyöräillä koti-Wienistä seuraavaksi etelään, jopa Mustallemerelle asti, mutta siihen eivät taida tämän vuoden lomat eivätkä kelit riittää.

    1. Happy You, joka saat nauttia noista maisemista lähes päivittäin. Me tulimme eilen Wienistä, sillä olimme viikon Itävallan Alpeilla Maria Almissa. Upea reissu sekin. Kun risteilimme Tonavalla, näimme sen varrella paljon pyöräilijöitä. Kävi usein mielessäni, että ei olisi ”Askompaa” tuokaan. Kristinan pitäisikin kehittää sellainen konsepti, että heiltä voisi vuokrata sähköpyöriä, jotta voisi kulkea halutessaan laivareittiä niillä. Taidanpa heittää idean muhimaan 🙂

  13. Olipa mukava lukea teidän reissusta ja saada esimakua tulevasta. Olemme risteilleet suurilla matkustajalaivoilla eri puolilla maapalloa, mutta joet on vielä kokematta. Varasimme juuri ensi kesälle parin viikon jokiristeilyn Passausta Mustalle merelle ja takaisin. Kaikki matkajärjestelyt hoidamme itse, lennot, majoitukset ja siirtymiset lähtösatamaan. Matkat on yleensä ostettu suoraan laivayhtiöiltä ja siten että on saatu hyödynnettyä heidän tarjouksia ja alennuksia. Nyt olemme menossa matkalle jossa laivalla on vain saksankielistä palvelua. Saksaa on yli 40v sitten koulussa opiskeltu, mutta sen käyttö on jäänyt sen jälkeen vähäiseksi, saa nähdä miten pärjätään. Näitä matkoja vielä miettiville voi kehua ylellisiä puitteita ja täysihoitoa, sekä päivittäisiä pysähdyspaikoista tehtäviä retkiä. Lokoisa tapa viettää lomaa ja tutustua uusin maihin ja kohteisiin.

    1. Huikeaa, että pääsette peräti 2 viikoksi nauttimaan. On se mahtava tapa lomailla. Ja onneksi se saksan kieli ei taida olla kynnyskysymys tuolla matkalla 🙂 Millä laivalla teette tuon reissun?

          1. Kiitos laivatiedoista. Katsoin videon ja onhan tuo varsin houkutteleva laiva. Arvostan kovasti mm. sitä, että siellä näyttää olevan mahdollista avata ovi hytistä ulos parvekkeelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *