Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla Swiss Diamondin kyydissä
Toteutimme tämän Tonavan risteilyn yhteistyössä Kristina Cruisesin kanssa.
Jokilaivaristeilyt Tonavalla ym. Keski-Euroopan joilla kasvattavat suosiotaan niin, että uusia laivoja ei ehditä tehdä niin paljoa kuin tarve vaatisi. Meillä oli mahdollisuus käydä ensimmäistä kertaa eläissämme matkustamassa jokilaivalla, joita olemme toki nähneet auton ikkunasta jo vuosikymmenien ajan liikkuessamme Moselin ym. kauniiden jokien varrella.
Tämän matkakertomuksen päätavoite on esitellä yksi niistä sadoista jokilaivoista, joita liikkuu pelkästään Keski-Euroopassa. Koekenttänämme oli sveitsiläinen Swiss Diamond, jota suomalainen matkatoimisto Kristina Cruises käyttää yhtenä monista risteilyaluksistaan. Miten koimme viikon joella? Pärjääkö siellä merisairauteen taipuvainen henkilö, joka ei tykkää lainkaan keinutuksesta? Jaksaako satunnainen matkaaja viikkoa samassa paikassa? Riittääkö laivan taso vaativan matkaajan tarpeisiin? Mitä pidimme laivan ruoka ja juomatarjoiluista? Näihin ja moniin muihin ennen matkaamme mieleen tulleihin kysymyksiin etsin vastausta ja nyt voin kokemuksen syvällä rintaäänelle jakaa joitain ajatuksia.
Swiss Diamond on sveitsiläisen Skylla AG –perheyrityksen (Skylla Tours) alus, jota suomalainen perheyritys Kristina Cruises vuokraa omaan käyttöönsä kymmenkunta viikkoa vuodessa. Tuo vuonna 1996 rakennettu laiva on remontoitu vuonna 2015. Sen pituus on 101 m, leveys 11,40 m ja syväys 1,30 m. Kulkevat siis melkein aamukasteella nuo suuret laivat, mikä oli melkoinen yllätys minulle. Laivaan mahtuu 123 matkustajaa. Miehistöä oli matkallamme mukana 29 peräti 10:stä eri maasta.
Sisätilat
Hyttimme numero 214 sijaitsi laivan ylemmällä asuinkannella eli 2. kerroksessa. Sisustus sopi mukavasti laivan yleisilmeeseen.
Samoin kuin hotelleissa, meitä kiinnostaa aina huone, jota tässä tapauksessa hytiksi kutsutaan. Astuessamme seuraavan viikon majapaikkaamme kohtasi meidät tällainen näkymä. Hytti on perussiisti kahdelle tehty majapaikka, jossa on kaikki tarpeellinen. Hyvä juttu, että kaikissa hyteissä on ikkuna.
Hytistä löytyy myös kirjoitus-/kampauspöytä.
Kassakaappi on täyden palvelun matkalla hyvä lisävaruste. Koska laiva oli varattu kokonaisuudessaan meille suomalaisille, televisiosta näkyi ainoastaan suomalaisia kanavia. Kanavapaikalla 1 pyöri koko ajan päivän ohjelma.
Ainoa ”puute” laivassa oli, että wlanin saa käyttöön ainoastaan erillistä maksua vastaan. Asiaa selviteltyämme päätimme, että muutimme operaattorimme tarjoamaa pakettiamme sen verran, että saimme käyttöömme 10 GT/kk datayhteyden. Siitä joutui maksamaan ainoastaan 2 € lisää liittymätyyppiä vaihtamalla, joten meille taisi tulla pysyvä lisä. Se tuli sikäli tarpeeseen, että olemme lähes joka kuukausi jossain muualla kuin Suomi tai Baltian maat & Pohjoismaat, joissa datan käytöstä ei mene erillistä korvausta.
Suihku- ja WC-tilat olivat totutun pienet laivaoloissa. Hyvin riittivät.
Siistijöiden ammattitaitoon kuuluu luonnollisesti pyyhetaiteilu. Tällainen komistus odotti meitä eräänä päivä palatessamme retkeltä.
KOKEMUS: Jokilaiva liikkui lähes äänettömästi ja niin tasaisesti, että keinutus ei havainnut. Ei tarvitse siis jättää matkaa väliin sen takia, ettei kestä meren käyntiä.
Laivan sisustus miellytti ainakin minua.
Sisääntuloaulassa on pieni kauppapuoti sekä lehtisali/kirjasto, jota matkamme johtaja Tapio Reingoldt ja oppaamme käyttivät myös toimistotilanaan.
Matkaoppaamme Ralf Löfström ja Pirjo Toivanen suunnittelemassa tulevaa…
Pieni kirjasto kuuluu merkittävänä osana hyvin varustettuun laivaan.
Kannella on parhaat näköalapaikat
Jotenkin se vaan tuntuu hyvältä nähdä Suomen lippu liehumassa varustamon lipun vieressä.
Lämmitetty poreallas löytyy kannelta. Laivan alakerran peräosassa on myös pieni infrapunasauna. Se jäi tällä kertaa käyttämättä ja käymättä.
Tästä saa jonkinlaisen käsityksen 100 m pitkästä laivasta.
Pääsimme pari kertaa jumppaamaan Pirjon johdolla.
Meiltähän tämä käy! Jos minä olisin presidentti, määräisin heti tuon kuntopyörän satulan vaihdettavaksi. Minähän en rikkinäisellä pyörällä polje 🙂
Aah! Maistuis varmaan sullekin!
Onnelliset Swiss Diamond -matkaajat.
Kapteenilla on hyvät oltavat, kuten pitääkin.
Yksi merkittävä lisäosa jokilaivoissa on alas käännettävä tutka. Myös kapteenin komentosilta on mahdollista laskea alemmaksi hissillä syystä, että veden korkeus Tonavassa saattaa laskea tai nousta monta metriä. Normaalioloissakaan laiva ei pääse siltojen ali ”selkä suorassa” ja niitä siltoja on matkalla paljon.
Jos ei muuta tekemistä keksi, voi katsella rannalla tasavälein olevista kylteistä kuinka kaukana ollaan.
KOKEMUS: Laivan varustetaso oli tässä tapauksessa riittävä. Sieltä puuttuu loistokkuus, mutta meille tuo kaikki oli jopa positiivinen yllätys. Pienehkössä laivassa on viihtyisä tunnelma ja kaikki pelaa mukavasti. Olisi siellä mennyt toinenkin viikko putkeen, sillä ohjelmaa oli niin paljon, ettei ehtinyt ainakaan kyllästyä.
Säälläkin on suuri vaikutus jokiristeilyllä. Meitä ilmojen haltijat vähän kiusasivat, joten odotuksissamme olleet lueskelut kannella maisemien lipuessa ohi jäivät kokematta. Ehkä sitten ensi kerralla?
Ravintola saa hyvät pisteet
Jokaisen täysihoitoristeilyn sydän on ravintola. Sen tarjoilujen perusteella arvostellaan paljon. Kyllä Kristina Cruiseskin saisi kuulla kunniansa ellei ruoka olisi hyvää eikä tarjoilu pelaisi, vaikka kaikki tällainen tuleekin heille ostopalveluna. Tässä tapauksessa ei ollut huolta, sillä kaikki pelasi erinomaisesti.
Aamiainen ja lounas tarjottiin pääosin seisovasta pöydästä. Aamiaiselle voi tilata erikseen kananmunaa eri muodoissa tai puuroja. Lounaalla ja illallisella viinit, oluet ja virvoitusjuomat kuuluivat täysihoitoon. Ystävälliset tarjoilijat pitivät huolen, ettei lasi päässyt tyhjäksi ja olivat kiikkevänä tarjoilemassa lisää, jos lasi alkoi olla puoleksi tyhjä/täysi.
Kuulimme, että risteilylle oli tilattu 120 laatikkoa tätä valkoviiniä, joka oli todella hyvä valinta. Tuntui että viinin nimi piti paikkansa tuolla upealla risteilyllä. Noudatimmekohan ohjeita liiankin hyvin? 🙂
Illalliset tarjoiltiin aina pöytiin. Kyllä tuntui hienolta olla asiakkaana. Tässä tapauksessa voi todeta, että ”kyllä se aina kotiolot…” 🙂 Kiitos vielä kerran upeat uudet ystävämme Raija, Juha, Leea ja Reima, joiden kanssa viihdyimme niin hyvin, että seuraava tiimipalaveri sovittiin jo heinäkuulle.
IHMETYS: Sitä jäimme miettimään, että miksi näillä matkoilla pitää istua samassa seurueessa, samassa paikassa joka ruokailun ajan? Meillä kävi enemmän kuin ”säkä” tiimi Transitin syntymisen suhteen, mutta entä jo kemiat eivät kohtaisi? Ymmärrän, että homma on keittiölle helpompi hahmottaa ja tarjoilijoiden hoitaa, mutta entä jos haluaisikin tutustua muihinkin matkustajiin? Ryhmäytyvätkö kaikki porukat hyvän ruoan ja viinin johdosta niin mainiosti kuin tämä meidän ryhmämme? Täytynee luottaa siihen, että Kristina Cruises ja muut matkatoimistot tietävät kokemuksesta mitä tekevät.
Onko teillä kokemuksia ja näkemyksiä? Kirjoittakaa tuonne alle kommenttiosioon. Haluaisin ymmärtää paremmin tuota logiikkaa.
Viimeisen juhlaillallisen kattaus oli keskimääräistä parempaa plaatua.
Ymmärsin vinkin. Juhlaillalliselle olisi pitänyt laittaa rusetti 🙂 Pakkohan minun oli testata miten rusetti sopi muuhun asuuni.
Kavalkadi kauniiden ruoka-annosten maailmaan, jossa myös muita aisteja hemmoteltiin
Tästä alkaa kuvakavalkadi, joka saattaa tuoda veden kielelle.
Alkupaloja:
Pääruokia:
Kalaa oli tarjolla joka päivä sekä lounaalla, että illallisella. Ylimmässä kalakuvassa olevan annoksen hollandaise-kastike oli täydellisen hyvää!
Jälkiruokia:
Yllä0levissa kuvissa muutama esimerkki Swiss Diamondin loisteliaasta jälkiruokatarjoilusta.
Positiivisena juttuna koimme, että kaikilla aterioilla oli kauniisti tehty menu näytillä. Paljon pisteitä keräsi erään lounaan jälkiruokana tarjottu !!!!!!. Yllätys paljastui ruokailun lopussa kun kuulimme, että salongissa oli tarjolla erinomaisia jäätelöitä.
Maistuivathan ne meillekin.
KOKEMUS: Laivan ruokalista riitti mainiosti viikon risteilyyn ilman, että olisi tullut tuntumaa, että ”taas tätä samaa”. Ruoka oli ehdottoman hyvää ja sitä oli riittävästi. Kaikki 3 viiniä eli valko-, rose- ja punaviini olivat hyvä valinta.
Muuta…
Kiitoksena loisteliaasta ruoasta matkamme aikana päätin antaa laivamme kokille, indonesialaiselle Rezalle suomen kielen oppitunnin. Mukaan pääsi myös aina hymyileva vastaanottovirkailija Vesna.
Harjoitus tekee mestarin 🙂
Jututin videolla päätähtenä loistavaa indonesialaista pääkokki Rezaa muutaman kerran. Hän kertoi tulleensa laivalle 5 vuotta aikaisemmin tiskaajaksi. Reza innostui ruoan laitosta seuratessaan vierestä kokkien touhuja hän päätti opetella itsekin kokkaamaan. Homma johti siihen, että pääkokki alkoi opettaa Rezaa. Heille syntyi perinteinen kisälli-oppipoika-suhde. Sen lopputulos oli, että pääkokki oli lähtenyt vuotta aiemmin muualle hommiin ja Reza oli siirtynyt hänen paikalle. Melkoinen tuhkimotarina.
Henkilökunnan iltashow
Viimeisenä iltana juhalillallisen jälkeen osa laivan henkilökunnasta päätti laittaa shown pystyyn:
Argentiinalainen muusikko viihdytti meitä pianon soitolla mm. iltapäiväkahvien aikana ja illallisten jälkeen laivan salongissa. Iltashown ensimmäinen ohjelmanumero oli ”pyyheshow”, jossa siistijät näyttivät miten nuo taideteokset syntyvät. Ei siinä kauan nokka tohissut, kun tämäkin pariskunta näki päivän valon.
Monimuotoisen ohjelman yksi hauskimmista numeroista oli tämä keittiövälineorkesteri. Hauska idea keittiöhenkilökunnalta! Monenmoista muutakin koimme shown aikana, mutta sitä en paljasta…
Positiivinen juttu oli, että laivaan pääsi myös vierailulle. Siskoni poika Joonas oli puolisonsa Julian kanssa juhlimassa Joonaksen syntymäpäivää Budapestissa läheisessä hotellissa. Oli kiva tavata heitä laivamme salongissa. Vieraskortti kaulaan ja kaffeelle.
HUOM! HUOM!
TARJOUS APPA MATKUSTAA -BLOGIN LUKIJOILLE!
Sain Kristina Cruisesilta teitä miellyttävän viestin, joka kannattaa hyödyntää, jos olette lähdössä Tonavan risteilylle:
”Kristina Cruises tarjoaa APPA MATKUSTAA – blogin lukijoille erikoisedun kauden 2020 Tonavan risteilyille m/s Swiss Diamondilla.
Saat Appa100 tunnuksella 150 eur alennuksen risteilyn normaalihinnasta!
Etu koskee m/s Swiss Diamondin Historian ja kulttuurin Tonava – risteilyjä kaudella 2020.
Varaa etuhintaan soittamalla Kristina Cruisesille puh 05 – 211 44 (ma-pe klo 10-16).
Tonavan risteilymme varsinainen matkakertomus löytyy täältä:
Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla oli huippukokemus
Ihmettelit tuota ”saman pöydän” järjestelyä. Taitaa olla yleinen ja hyväksi havaittu käytäntö että käytetään samaa illallispöytää koko matkan ajan. Ruokailija tilaa pöytään oman viinipullon ja se edellisiltana vajaaksi jäänyt pullo odottaa omassa pöydässä seuraavana iltana. Tarjoilijakin oppii tuntemaan asiakkaansa kun palvelee koko matkan samaa pöytää. Aamiaisella ja päivällisellä pöytävalinta on vapaa ja voit silloin tutustua muihin kanssamatkustajiin lyöttäytymällä samaan pöytään.
Taitaa olla hyvinkin erilaisia käytäntöjä. Meillä oli todella onni, että löysimme intuition varassa päivän aikana lounaan ja iltapäiväkahvin aikana samahenkisiä ihmisiä, joista tulikin sitten loppuelämäksi meille ystäviä. Vielä tässä iässä! Elämä on ihmeellistä.
Olen samaa mieltä siitä, että vakiopaikat ei välttämättä aina ole hyvä asia. Oma kokemukseni vastaavalta risteilyltä oli lähinnä kiusallinen, kun eräs pöytäseuralainen käyttäytyi muita kohtaan ikävällä tavalla. Joillakin matkanjärjestäjillä on ollut tapana kehottaa vaihtamaan pöytiä eri iltoina, jotta on mahdollisuus tutustua useampiin matkalaisiin. Se on minusta miellyttävämpi tapa.
Niinpä! Nämä ovat ongelmallisia asioita. Meillä on nyt kokemusta molemmista systeemeistä ja niillä on puolensa. Se, että ensimmäisestä risteilystämme syntyi ”elinikäinen” Team Transit, on huippujuttu. Mutta aina eivät kemiat loksahda niin paikalleen. Siispä lienee paras heittäytyä valmismatkalla matkanjärjestäjän kokemuksien varaan ja tyytyä kohtaloon. Onneksi voimme itse vaikuttaa moneen asiaan vielä paikanpäälläkin. Nyt lähdemme matkalle taas tuon tiimimme kanssa ja siksi haluamme myös viihtyä siinä seurassa. Se on homman juju, kun kyseessä reissu risteily-ystävien kanssa. Onkin mielenkiintoista nähdä miten meitä ohjaillaan Välimeren risteilyllä.