· · ·

Wien on aina Wien – stopover Itävallan pääkaupungissa osana Tonavan risteilyä

Tässä matkakertomuksessa tutustumme Itävallan pääkaupungn Wienin parhaisiin kohteisiin. Wien on eurooppalaisen (musiikki)kulttuurin kehto. Meillä oli mahdollisuus aistia pieni murunen tuosta uskomattoman hienosta kaupungista ja siihen liittyvästä musiikista yövyttyämme siellä osana elämämme ensimmäistä jokilaivaristeilyä.  Teimme sen Kristina Cruisesin järjestämällä matkalla, jonka kohteena oli 578 km pätkä Tonavaa Budapestista Passauhun.

Ehdimme käveleskellä vuorokauden aikana Wienin keskustassa, käydä yhdessä kaupungin kuuluisimmista rakennuksista Schönbrunin palatsissa, jota myös Sissi-linnaksi kutsutaan. Lisäksi pääsimme aistimaan miltä tuntuisi istua uudenvuoden konsertissa taputtamassa Radeztsky-marssin tahtiin. Päivä oli täynnä elämyksiä.

(Tämä risteily toteutettiin yhteistyössä Kristina Cruisesin kanssa toukokuussa 2019.)

Olimme haukanneet palan Budapestia, käyneet pohjustamassa maailmamestaruutta Suomen jääkiekkomaajoukkueelle Bratislavassa ja nyt oli vuorossa jo kolmas maa ja kolmas pääkaupunki. Alkoi  tuntua siltä, että jokilaivaristeily on ”meidän juttumme”. Omatoimimatkailuun vannoutunut eläkeläiskaksikko joutui tarkistamaan omia käsityksiään päästyään maistamaan mitä on matkailu silloin, kun ei tarvitse ”tehdä mitään” itse. Oli vähintäänkin helppoa mennä sinne minne Kristina Cruisesin oppaat meitä veivät. Kaikki annettiin valmiina. Ei Askompaa!

Kiertoajelu Wienin keskustassa

Laivamme Swiss Diamond oli rantautunut aamulla 3 km päähän Wienin ydinkeskustasta. Matkanjohtajamme ohjeisti meitä jälleen kerran suomalaisella tarkkuudella siirtymään laivan vieressä odottavaan bussiin. Lähdimme vaeltamaan ruuhkaisia katuja pitkin kohti oopperataloa ym. nähtävyyksiä, joihin meillä oli tarkoitus luoda silmäys.

Päästyämme keskustaan jalkauduimme oopperatalon vieressä ja lähdimme vaeltamaan oppaidemme johdolla. Sateen ropistessa varjoihimme tai huppuihimme kiertelimme päänähtävyyden porukalla läpi. Yksi niistä oli valtaisan kokoinen Imperial Palace (Hofburg).

Pannapa siihen äkkinäinen arvaamaan missä kaupungissa ollaan tällä kertaa. Yllä olevassa kuvassa on yksi ainutlaatuinen patsas, josta on helppo päätellä, että ollaan Wienissä. Toki patsas täytyy tuntea.

Kyseessä on tämä Plague Column (Pestsaule) eli ”ruttopatsas”, joka on tehty keskiajalla riehuneen ruton voittamisen kunniaksi. Keisari Leopold I oli luvannut, että kun tauti voitetaan rakennetaan Pestsaule sen kunniaksi.

Upeita patsaita löytyy keskustasta lähes joka aukiolta ja nurkalta.

Pakkohan meidän oli käydä myös hevostalleilla. Haju oli noilla kulmilla sen mukainen.

Pyhän Tapanin tuomiokirkko on ns. must-kohde Wienissä.

Tuloaulassa nämä käytöstä poistetut (?)  urut toivottavat kansan tervetulleeksi.

Tällä kertaa kirkossa oli vaikuttava Sky Of Stones -näyttely. Tuo kiviä muistuttava paperista tehty 6 m korkea taideteos on nähtävissä 10.6.2019 saakka.

On se niin vaikuttava, että on pakko laittaa vielä toinen, vähän suurempikin versio muistoksi käynnistä.

Kuvaajan silmiin pistivät tässäkin kaupungissa kauniit seinämaalaukset.

Tämän maalauksen funktio oli kertoa, että läheisessä Albertina-taidemuseossa on meneillään näyttely, jossa Rubensin maalaamat uhkeat neitokaiset ym. taiteilijoiden teokset ovat näytillä rajatun ajan. Hieno oivallus, joka näkyy! Tuonne taidemuseoon olisimme varmaan menneet, jos olisimme olleet omatoimimatkalla.

Oli ihan pakko käydä (jälleen kerran) edes katsomassa  hotelli Sacherin ravintolaa, jossa maailman kuulu sacher-leivos on hotellin mukaan kehitetty. Tapahtuiko se tuolla vai kuten sen tekijä Franz Sacher sanoo, Bratislavassa, ei minua hetkauta. Ainakin tuo hotelli kerää tuohta kunnioittavat määrät kakun nimellä ja sen ympärille rakennetulla liiketoiminnalla. Tarinat ovat kivoja, ovat ne sitten totta tai ei 🙂

Schönbrunin palatsi eli Sissi-linna (erillismaksu)

Wienin yksi suosituimmista vierailukohteista on epäilemättä Sissi-linna eli Schönbrunnin palatsi. Teimme lisämaksullisen retken tähän  palatsiin iltapäivällä, jonka keisarinna Maria Teresia korjautti tämän upean linnan 1700-luvulla asunnokseen.

Tätä palatsia kutsutaan myös Sissi-linnaksi syystä, että Itävallan rakastetuin keisarinna Elisabet (Sissi) asui siellä. Kauniin keisarinna Elisabetin suuri ongelma oli sairaalloinen painon tarkkailu eli vyötärön piti pysyä ohuena ja ruokatottumukset olivat sen mukaiset. Linnaan myydään erillisiä Sissi-museo lippuja. Matkamuistomyymälässä ostetuimpia tuotteita taitavat olla kuvat Sissistä, tuosta keisarinnasta, josta on tehty saman niminen elokuvakin.

Tästä pronssiin valetusta pienoismallista saa jonkinlaisen kuvan siitä kuinka valtavasta rakennuksesta on kyse. Palatsissa on 1441 huonetta ja siellä voi kuulemma majoittuakin eli se toimii osin hotellina. Enpä tosin odottaisi pääseväni kovinkaan ihmeelliseen huoneeseen, jos sieltä majapaikkaa kysyisin.

Kuvaaminen loppui siinä vaiheessa, kun aloitimme askeltamisen portailla toiseen kerrokseen, jossa varsinainen loisto tuli vastaan. Tyydyin kuvaamaan ulkotilojen lattiaa syystä, että se oli tehty osin puusta. On kestävää se!

(Tämän kuvan kopioin Wikipediasta.)

Huikean hienon kierroksen jälkeen meille jäi jonkin verran omaa aikaa, jotta saatoimme kierrellä katselemassa puutarhaa.

Satuimme olemaan oikeaan aikaan liikkeellä,  jos kriteenä pitää puiden kukkimisaikaa.

Tästä valtavasta tilasta tuli mieleen Versaillesin palatsi Pariisissa. Ihan vastaavanlaista näkymää kohtasimme noin 30 vuotta aiemmin siellä.

Hieno kierros on takana ja oli aika suunnistaa kohti bussia. Konsertti-ilta odotti.

Wiener-Hofburg-orkesterin konsertti (erillismaksu)

Wien-päivä oli täynnä toimintaa. Käytyämme illallisella oli aika vetää ykköset päälle ja lähteä lisämaksulliseen konserttiin Wiener Konzerthausen Mozart-saliin. Vajaa kolmekymmentä suomalaismatkailijaa kuljetettiin jälleen bussilla keskustaan.

Maanmainio oppaamme Ralf piti jälleen huolta, että kukaan ei eksy porukasta.

Kukapa muu kuin maestro itse eli säveltäjämestari Mozart oli meitä vastaanottamassa.

Pääsimme nauttimaan erinomaisesta konsertista Tällaisessa Mozart-salissa .

Noin 30-henkinen Wiener Hofburg-orkesteri johtajanaan Giuseppe Montesano piti huolta siitä, että kansa viihtyi. Loisteliaat laulajat Andrea van der Smissen ja Peter Edelmann valloittivat kuulijoiden sydämet Mozartin Papagenon ja Papagenan aarialla ym. solistiosuuksillaan. Straussin ja Mozartin sävelet olivat pääosassa tuon 1,5 tunnin loisteliaan konsertin aikana, josta ei puuttunut tanssia eikä huumoria. Eihän konsertti Wienissä olisi mitään ilman ylimääräisenä soitettua Radetzsky-marssia, jossa yleisö pääsi taputtamaan mukana. Aivan kuin olisi ollut Uudenvuoden konsertissa 🙂

Siitä vaan taputtamaan! Olihan se upea elämys!

Eihän Wien olisi kulttuurikaupunki ilman nykykulttuuria. Joen varressa olevat graffititeokset olivat merkittävä osa linja-automatkaamme takaisin laivalle. Niitä nimittäin oli paljon!

Koska laivamme lähti vasta seuraavana aamuna puolen päivän aikaan, oli aikaa tehdä kävelykierros. Laivaa vastapäätä oli tämä kaunis koulurakennus.

Pitihän vielä yksi kirkko käydä katsomassa, kun sattui hollille.

Hyvästi Wien ja kiitos taas!

Matkamme jatkui kohti Dürnsteinia ja Melkiä, joista ilmestyy matkakertomus muutaman päivän kuluttua.

Kooste koko Tonavan risteylystämme löytyy tästä linkistä:

Kristina Cruisesin jokilaivaristeily Tonavalla oli huippukokemus

HUOM! HUOM!

TARJOUS APPA MATKUSTAA -BLOGIN LUKIJOILLE!

Sain Kristina Cruisesilta teitä miellyttävän viestin, joka kannattaa hyödyntää, jos olette lähdössä Tonavan risteilylle:

”Kristina Cruises tarjoaa APPA MATKUSTAA – blogin lukijoille erikoisedun kauden 2020 Tonavan risteilyille m/s Swiss Diamondilla.
Saat Appa100 tunnuksella 150 eur alennuksen risteilyn normaalihinnasta!
Etu koskee m/s Swiss Diamondin Historian ja kulttuurin Tonava – risteilyjä kaudella 2020.

Varaa etuhintaan soittamalla Kristina Cruisesille puh 05 – 211 44 (ma-pe klo 10-16).