· ·

Maistuisiko viikon purjehdus vuokraveneellä?

Maistuisiko viikon purjehdus vuokraveneellä? Moni varmaan haaveilee sellaisesta mahdollisuudesta, sillä oman purjeveneen hankkiminen on kallis investointi ja koskaan ei voi tietää miltä moinen ”juppiharrastus” maistuisi.

Minulla oli mahdollisuus käydä testaamassa 1980-luvun haavettani muutaman tunnin purjehduksella Turun saaristossa. Jaan tässä kirjoituksessa tuntojani ja kokemuksiani tuosta hienosta retkestä, joka palautti mieleen purjehduksen parhaita puolia. Minulle selvisi tällä matkalla, että viikon purjehduskokemuksen voikin saada yllättävän halvalla. Lue, niin ymmärrät miten!

HUOM! Nappaa artikkelin lopusta 15 % alennuskoodi ensi kesän purjehduksille!

(Yhteistyöpurjehdus Midnight Sun Sailingin kanssa.)

Sain syyskuun puolivälissä kutsun, josta en voinut kieltäytyä. Ainoa haaste oli saada yhden päivän purjehdusreissu sopimaan bloggaajan täynnä olevaan kalenteriin. Ulkomaanmatkojen väistyessä keväällä kotimaan matkat astuivat ryminällä ohjelmaamme. Nyt uomasin, että olimme olleet 2,5 kk ajan lähes koko ajan menossa jonnekin päin Suomea.

Onneksi kysyntä ja tarjonta kohtasivat tällä kertaa. Tulimme nimittäin edellisenä päivänä Lapista ja purjehduksen jälkeisenä päivänä oli lähtö Tampereelle, mutta juuri tuo syyskuinen torstai oli vapaa.

Lupautuessani purjehdusreissulle laitoin ehdoksi, että pitää olla vähätuulinen, sateeton keli. PR-matkan järjestäjä Essi ilmoitti, että purjehdus perutaan, ellei sää suosi. Hyvä juttu, sillä edellisenä päivänä yleensä tietää mitä seuraavana päivänä on tulossa.

Järjestäessäni itselle kyytiä Turun saaristoon ajattelin, että menen junalla Turkuun ja sieltä muiden mukana Taalintehtaalle, joka oli purjehduksen lähtösatama. Häpeä tunnustaa, etten ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta paikasta. Pari päivää ennen lähtöä otin kartan esiin ja huomasin, ettei se ole lähelläkään Turkua. Lopputulema oli, että menin aamujunalla Helsinkiin ja hyppäsin muiten bloggareiden kanssa samaan taksiin. Se oli hyvä päätös!

Kohtasin Helsingin rautatieasemalla sisarukset Essi Maaninka ja pikkusiskonsa Anni Maaninka, jotka edustivat PR-matkan järjestänyttä toimistoa. Samaan taksiin tuli myös Tampereen kuntoileva Katja-äiti blogista Optimismia ja energiaa.

Purjeveneitä vuokraavan Midgnight Sun Sailingin vaatimaton, mutta toimiva toimistorakennus sijaitsee Taalintehtaan vierassatamassa. Se oli kokoontumispaikkamme ja siellä kohtasimme miehistön jäsenet eli veneen päällikkö Hannun, perämies Iiron ja kansimies Mikaelin lisäksi pari minulle tuntematonta kollegaa Turuust blogeista Arjen pilkahduksia ja Elämän makuisia matkoja.

Senn verran paljastan, että meillä oli koossa erinomainen porukka, mutta perusteista lisää myöhemmin.

 

Taalintehdas on vanhaa ruukkialuetta ja nykyinen suosittu veneilykeskus

 

Maantiedon tärkeät kellot alkoivat soida päässäni, kun tutkin karttaa kotona ja vielä tarkemmin Taalintehtaalla. Kävi ilmi, että se sijaitsee melkein Turun ja Hangon puolivälissä Kemiön kauniilla saarella.

Opastaulu kertoo, että Suomen suurin mereinen saari tarjoaa luontoa ja kulttuuria moneen makuun. Niinpä! Saariryhmän eteläpuolella sijaitsee Pohjoismaiden korkein ja Suomen suosituin majakka, Bengtskär. Myös Örön linnakesaari löytyy noista maisemista ja moni muu nimeltä tuttu kohde.

”Taalintehtaalla on mielenkiintoinen historia, joka näkyy kylän monikerroksisessa ilmeessä. Kylä ei ole museo, vaan elävää ruukkihistoriaa näihin päiviin asti. Kylän rannassa seisoo Euroopan mittakaavassakin ainutlaatuinen kokoelma kuona- eli slagitiilestä muurattuja hiiliuuneja ja vanhan ruukin jäänteet masuuneineen muodostavat jännittävän miljöön Masuunilammen kupeeseen. Kylän lähes kaupunkimainen asemakaava muodostaa viehättävän kokonaisuuden herrojen huviloita, puistoja sekä työläisasuntoja eri vuosikymmeniltä.”

Taalintehtaasta sen sijaan en ollut koskaan kuullut mitään. Siksi olikin mieluisa yllätys päästä näkemään mikä paikka se on ja miksi se on niin suosittu, kun on.

Vierassatamaa vastapäätä on harvinainen rakennusrypäs eli muutama hiiliuuni. En ole sellaisiin missään aiemmin törmännyt enkä sellaisistakaan edes kuullut. Aloin tuntea itseni vähintäänkin sivistyssyrjäytyneeksi. Miksi kukaan ei ole kertonut minulle hiiliuuneista?

Nämä 11 harvinaista hiiliuunirakennusta kertovat siitä, että alue on ollut aikoinaan merkittävä raudan tuottamispaikka. Satamaan kuskattiin laivoilla puuta, josta tuotettiin hiiltä, jota taas tarvittiin raudan valmistuksessa. Taalintehdas on ollut merkittävä ruukkikylä.

Vierassatamasta katsottuna hiiliuunit näyttävät tältä.

Kun lähestyin hiiliuuneja vierassatamasta päin, oli matkallä näitä taalintehtaalaisia ”hattivatteja”.

Koska meillä oli lähtöön vielä tovi aikaa, tein kierroksen Taalintehtaan lähes kaupunkimaisessa miljöössä.

Kylällä oli kauniita rakennuksia…

eikä puistojakaan oltu unohdettu.

Maisemaa hallitsee vierassataman takana oleva vanha telakka, jossa on nykyisin vielä erilaisia veneilyyn liittyviä säilytys-, korjaamo- ym. liiketiloja.

Taalintehtaan suosittu vierassatama.

 

Maistuisiko viikon purjehdus vuokraveneellä?

 

”Vuokraa vene valmiina käyttöösi. Midnight Sun Sailingin veneet ovat täysin varusteltuja lomapurjehdustasi varten. Mukaasi tarvitset vain henkilökohtaiset varusteesi ja riittävästi evästä.

Voit vuokrata veneen kesäaikana viikon jaksoksi kerrallaan. Keväällä ja syksyllä vuokraus myös viikonlopun ajaksi. Sinulla tulee vuokraajana olla riittävä kokemus veneen käsittelystä; navigoinnin apuna veneessä on elektroniset merikartat ja karttaplotteri.

Midnight Sun Sailingin veneet ovat vuokraveneeksi katsastettuja ja vakuutettuja. Vuokraajana olet vastuussa venevakuutuksen omavastuuosuudesta.”

En ollut aiemmin edes ajatellut kuinka helppoa purjeveniden vuokraaminen on. Teimme tämän purjehduksen Midgnight Sun Sailingin suurimmalla aluksella Gib Sea 51:llä. Yhtiöllä on vuokrattavana 12 venettä, joista yksi on moottorivene Uttern 62 Daycruiser

Yhtiön ”lippulaivan” eli suurimman veneen Gib Sea 51:n esittely ja vähän hintapolitiikkaa

Selvittelimme purjehduksen aikana mitä vuokraaminen maksaa ja mitä saa vastineeksi. Nyt olimme liikkeellä yrityksen lippulaivalla 16-metrisellä Gib Sea 51 -veneellä ”Matamilla”,

Tällaisen veneen vuokraaminen huippukaudella maksaa 4000 €/vko. Sen voi vuokrata, mikäli mukana on yksi purjehdustaitoinen matkaaja, joka hallitsee noin suuren veneen metkut. Silloin viikkohinnaksi jäis esim. 8 hengen seurueella 500 €/hlö, mikä on kyllä todella halpa hinta viikon elämyksestä.

Mikäli ystävä-/tuttavapiiristä ei löydy purjehduksen taitajaa, kapeenin voi yrittää vuokrata Midgnight Sun Sailingiltä 1600 euron viikkohintaan. Huomaa, että nämä henkilöt ovat ”kortilla”, joten varaus kannattaa tehdä todella ajoissa. Tuokaan vaihtoehdo ei kuullosta kalliilta. Mieti mille viikon risteilylle pääsisit esim. 700 eurolla?

Yhtiön veneet ja hinnat löydät täältä:

Tarkempaa tietoa kannattaa kysellä vuokraajalta, sillä hinta on edullisempi pienillä veneillä ja korkeimman sesongin ulkopuolella.

Tämä uljas 12-paikkainen Gib Sea 51 purjevene odotti meitä vierassatamassa valmiina lähtöön.

Ranskalaisvalmisteinen kaunotar on 16 metriä pitkä vene, jossa majoittuu hyvin 8-10 aikuista, ahtaammin luvan varaisesti jopa 12.

Veneessä on peräti 5 hyttiä, joissa osassa omat WC:t.

WC-tila erottaa neljä muuta hyttiä ”kapteenin hytistä” eli jos haluaa vuokrata veneen mukana vieraskapteenin, hänelle on oma sisäänkäynti keulahytissä olevan kattoluukun kautta

Vene on vimpanpäälle varustettu pidempiäkin purjehduksia varten. Suunnilleen samankokoisella Swanilla seikkailunhaluinen kummipoikammekin purjehti Atlantin yli samannimisessä televisiosarjassa jokunen vuosi sitten ja koki elämänsä seikkailun. Sellaiselle matkalle minua ei saisi millään, mutta saaristoon kylläkin. Mutta tuollaisella paatilla voi lähteä vuokraviikkoreissulle ilman, että tarvitsee käydä välillä kaupassa. Mutta onneksi sellaiseen ei ole tarvetaa, sillä saaristokyliä ja kauppoja riittää.

Etenkin pidempiä valtameripurjehduksia varten veneessä on pelit ja vehkeet, mutta kyllä noille on käyttöä Suomenkin merillä.

Kannen alla jyskyttää tarvittaessa tämä 100 hv:n moottori, sillä aina ei pääse liikkumaan tuulen voimalla.

 

Kokemuksia viiden tunnin purjehduksesta Kemiön saaristossa

 

Purjehduskokemusta lähdimme hakemaan ja sellaista myös saimme. Itse oli purjehtinut viimeksi kaverini kanssa vuonna 1989, kun me pari keltanokkaa olimme juuri saaneet sinipurjehtijakurssitodistuksen. Siirsimme tuolloin purjeveneen kahdestaan Raahesta Pietarsaareen, joten siinä pääsi jo mukavan purjehdusmeiningin makuun.

Tällä kertaa käytössä oli ammattimiehistö ja pari pykälää suurempi vene. Muutoin homma haiskahti melko tutulta. Kokeneet työkumppanit perämies Iiro ja aluksemme päällikkö, yhtiön toimitusjohtaja Hannu Pahta pitivät huolta, että vene siirtyisi turvallisesti kapeita väyliä pitkiä määränpäähän eli Kasnäsiin.

Hannu esitteli meille ennen purjehdusta veneen, pakotti jokaisen ”merkkaamaan” oman pelastusliivinsä ja kertoili muutenkin turvallisuusohjeista ”mies yli laivan” -komentoja myöten. Mukava oli lähteä liikkeelle, kun meistä todella välitettiin. Sissoot kuuntelivat tarkkaan mitä päällikkö kertoili.

Kun pääsimme matkaan, Essi otti meistä ryhmäkuvan. Varsin tyytyväiseltä näytti porukka aistiessaan, että taitaa tulla hyvä purjehdusreissu.

Pannapa siihen äkkinäinen etsimään purjehdusreittiä Taalintehtaalta. No, rehellisyyden nimissä on todettava, että moottorivetoisesti sitä mentiin ensimmäiset kilometrit.

Sää oli huippua koko ajan. Miten voikaan syyskuun loppupuolella olla niin lämmintä? Sen verran tuulta aina on merellä, että takkeja tarvitaan.

Pitihän sitä selfie ottaa lähdön kunniaksi.

Ohitimme kauniita paikkoja, joita saaristossa riittää.

Kalajalostamo Salmonfarmista  tulee kalaa kauppoihin eri muodoissa.

Matkan varrelle sattui tällainen merkittävä paikka, jossa Suomen kaikkien aikojen suurimmat sota-alukset panssarilaivat Väinämöinen ja Ilmarinen olivat välillä piilossa. Ilmarinen törmäsi vuonna 1941 merimiinaan noilla seuduilla Utön saaren liepeillä, upposi ja vei mukanaan 271 miestä.

Väylät olivat ajoittain todella kapeita, joten moottorilla piti silloin mennä.

kuva merikotkasta
Optimismia ja energia -blogin Katjan kuva merikotkasta.

Saarilla lenteli merikotkan lisäksi haikaroita, jotka olivat rakennelleet pesiään puiden latvoihin.

Nyt alkoi näyttää siltä, että tuuli nousee ja purjeet sen myötä.

Jossain vaiheessa keulepurje ”Jenni” ei enää meitä tyydyttänyt. Silloin oli edessä ”Storan” nosto, joten tarvittiin vähän vahvempaa miestä avuksi 🙂 Jos olen ihan rehti niin työstä tuollainen käy.

Muutaman tunnin aikana ehtii hyvin vaikka päivittää somemaailmaa. Kansipoika Mikael piti huolta siitä, että purjeet saatiin ylös lähes 20 metrin korkeudelle ja että rantautuessa lepuuttajat olisivat oikeaan aikaan oikeassa paikassa veneen ja laiturin välissä.

Anni ja Essi ovat paitsi siskokset, parhaat ystävykset. Sen kyllä huomasi.

Tässä on menossa Instagramin käyttöopastus. Saatte arvata kuka opetti ketäkin? 🙂

Pitihän sitä myös välillä katsella missä liikuimme.

Jos kuva kertoo jotain, niin nyt se kertoo, että joku on onnellinen.

 

Lampaita laskemassa Högsåran saarella, joka elää vain kesäisin

”Högsåra on yli sata vuotta ollut erittäin suosittu lomailukohde, ja tsaari Alexanteri III piti saarta kesäresidenssinään monena kesänä.”

Jos tämä Högsåran saari on kelvannut aikoinaan Venäjän keisarille, kelpasi se nyt meillekin. Miehistö oli päättänyt, että käymme tutustumassa yhteen saariston viehättävämmistä kylistä.

Högsåra ja Kasnäs

Högsåram saari merkitty karttaan punaisella pisteellä. Sen jälkeen Kasnäsiin ja kotia kohtia.

Saaren laituri oli uusittu täysin kuluneen kesän aikana, joten helppoa ja mukavaa oli sinne pysähtyä.

Tämä oli kuin suoraan jonkin kotimaisen elokuvan kulisseista.

Niin oli myös pieni kaunis kylä, jossa autoilla oli 20 km/h nopeusrajoitus ja paljon lampaita

Mukava oli käveleskellä noissa ”Vaahteramäki-maisemissa”.

Bloggaajakollegat väittivät, että Farmor´s Cafe on saaren kuuluisin kahvila, jonne veneilijät ja kesälomalaiset haluavat välttämättä mennä kahville. Niinpä mekin kävimme siellä, mutta oli kiinni se!

Kun katselin myöhemmin internetistä tuota linkkiä. ymmärrän jo kuvien perusteella miksi kaikki haluavat suunnistaa juuri sinne. Nappasin tuon yllä olevan kuvan netistä.

Kesä oli auttamattomasti ohi vaikkei sitä voinut säästä päätellä. Talon isäntä oli sentään paikalla. Jututimme häntä tovin ja kuulimme, että hän käy päivittäin töissä Turussa. Se tarkoittaa 1-1,5 tunnin matkaa/sivu!

Uusi laituri oli juuri oikea paikka ottaa ryhmäkuva upeasta seurueestamme. Kiitos kaikille!

 

Purjehdus päättyi Kasnäsiin

Kello alkoi olla sen verran paljon, joten matkan piti jatkua. Meille oli varattu ruokailu Kasnäsin kylään. Sieltä alkaisi myös paluukuljetuksemme autoilla.

Kimpsut ja kampsut mukaan. Iiro ja Mikael veisivät vielä veneen takaisin Taalintehtaalle, mutta ma jatkaisimme taksilla.

Kasnäs ei olekaan ihan pikkupaikka. Siellä näkyi olevan peräti kylpylähotellikin. Osa siitä näkyy kuvassa oikealla.

Meille oli varattu ruokailua varten kabinetti Kasnäs Paviljongista, joka sijaitsee kauniilla paikalla meren rannassa.

Ei ollut vaikea valita pääruokaa, kun tarjolla oli tuoretta kuhaa lähivesiltä.

Jälkiruoaksi katalonialaisen ja lappilaisen herkun yhdistelmä houkutti eniten.

 

Summa summarum

 

Esitin jo otsikossa tärkeän kysymyksen ”Maistuisiko viikon purjehdus vuokraveneellä?” Sitähän minä lähdin selvittämään ja nyt reissun jälkeen vastaus on yksiselitteinen ”KYLLÄ”. Purjehduskipinä nosti päätään 30 vuoden jälkeen. Pakko tuota on harkita.

Tämä reissu kannatti tehdä. Sen se opetti, että purjehtiminen ei edellytä oman veneen hankkimista, sillä sitä voi harrastaa vuokraveneellä. Ja sanoisin, että siihen nimenomaan kannattaa tutustua vuokraveneellä, jos haluaa aistia mistä siinä on kyse.

Omien vähäisten kokemusteni perusteella oivallan, että purjehtiminen on elämäntapa. Itse en osaa kuvitellakaan, että viettäisin koko kesän purjeveneessä, mutta aika moni osaa ja tekee niin. Viikoksi lähtisi mielelläni, etenkin jos kylkiäisenä saisi lupauksen hyvästä säästä 🙂

Suuri kiitos Hannu, Iiro ja Mikael mahtavasti purjehduskokemuksesta. Suuri kiitos myös teille bloggaajakollegat, joiden kanssa meni muutama tunti todella mukavissa merkeissä.

Toivottavasti tapaamme purjehduksen tai jonkin muun yhtä hyvän syyn merkeissä.

Vuokraa vene ja kokeile!

Tämän matkan perusteella annan hyvän neuvon. Vuokraa vene ja kokeile mitä purjehdus on ja miltä se maistuu. Ota saman tien yhteyttä Midnight Sun Sailing– firmaan ja varaa vene. Tässä lisätietoa ja yhteystiedot:

Nappaa Early Bird -alennus marraskuun loppuun mennessä!

Ensi kesän Early Bird venevuokraukset saa nyt marraskuun 2020 loppuun asti -15% normaalihinnoista koodilla: EARLYBIRD tai puhelinvarausten yhteydessä mainitsemalla tarjouksen varausta tehdessä.

Lisää tietoa vuokrauksesta https://www.midnightsunsailing.fi/fi/Venevuokraus-lyhyesti ja veneistä https://www.midnightsunsailing.fi/fi/B%C3%A5tar-och-priser. 

Midnight Sun Sailing -yhtiön muut tärkeät linkit ovat

https://www.facebook.com/MidnightSunSailing /

@MidnightSunSailing

 

Lue tästä matkasta myös kollegoiden kirjoitukset:

Vuoden parhaita päiviä – purjehduksella Midnight Sun Sailingin Matamin kyydissä

https://www.rantapallo.fi/elamanmakuisiamatkoja/2020/09/27/saaristomerella-purjehtimassa/

Tässä vielä Arjen pilkahduksia blogin kirjoitus:

Päivä merellä Taalintehtaalta vuokratulla purjeveneellä

 

 

 

Samankaltaiset artikkelit

6 Kommenttia

  1. Tuttuja paikkoja entiselle purjehtijalle nuo kaikki! Jäin kuitenkin miettimään tuota laskelmaasi, jonka olit tehnyt 51-jalkaisesta veneestä 8 hengellä, että jos joku tästä oikeasti innostuu, niin kannattaa muistaa, että tuo vene on Suomen saaristoon sen verran iso, niin pituudeltaan, leveydeltään kuin varmaan syväykseltäänkin, että sillä ei paljon Kasnäsiä ja Hankoa pienempiin paikkoihin rantauduta ainakaan kesän parhaina viikkoina, jolloin satamat ovat hyvinkin täysiä, eli kannattanee ehkä harkita maltillisemman kokoista venettä näillä vesillä. Karibialla tuo tietysti olisi jo veneenä ellei nyt pieni, niin korkeintaan keskikokoinen 🙂

  2. Moi Pirkko! Sinä tiedät kokemuksesta, minä en. Minä en noista tiedä mitään muuta kuin että tuohon veneeseen saa ottaa 10+1 henkilöä. Laskin sen siis varovasti 8:lle. Samaan hintaan/hlö pääsee 34 jalan veneessä, jonka hinta kalleimpana aikana on 2500 €. No, siellä hinnastossahan ne tiedot ovat. Ja veikkaan että yhtiö kyllä antaa suosituksen veneen koosta yms. Minulle riittäisi kyllä pienempikin eli 31 tms., jolla itse olen hommaa harjoitellut. Kun on riittävän hyvä porukka, pienempikin riittää 🙂

  3. Olen samoilla linjoilla kanssasi: viikon ajan voisin purjehtia, mutta koko kesää en Suomen vesillä purjehtien haluaisi viettää. Onneksi siis on mahdollista myös vuokrata vene, jopa kapteenin kanssa.

    1. Jep! Se oli minullekin yllätys ja vielä kohtuulliseen hintaan. Ja tuo Pirkon kommentti siitä, että tuo vene on vähän liian iso saaristoon, kannattaa ottaa huomioon. Veikkaan, että 34 jalan vene ja 6 henkilöä olisi ideaali?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *