· · · ·

Asuntoautoreitti Jäämeren rantaa Altasta Lyngen-vuonolle on huikean kaunis

Nyt se on nähty, että asuntoautoreitti Jäämeren rantaa Altasta Lyngen-vuonolle on huikean kaunis. Jopa niin kaunis, että se peittoaa maisemiltaan jopa Lofootit. Tuolla reitillä voi ajella lähes koko matkan vuonoja ihaillen ja poiketa välillä  lumihuippuisia vuoria ja vielä toukokuun lopussa osin jäisiä järviä ihailemassa.

Toteutimme tämän asuntoautomatkamme yhteistyössä Touring Carsin kanssa, jolla on toimistoja myös Norjan puolella Tromsassa ja Oslossa. Vuokraamo on tehnyt toukokuussa artikkelin, jossa annetaan tärkeitä vinkkejä asuntoautoiluun Norjassa. Tämä kannattaa lukea, mikäli olet suuntaamassa noille seuduille:

Vinkkejä matkailuautoloman suunnitteluun Norjassa | Touring-autot (touringcars.eu)

(VINKKI! Tuo artikkeli aukeaa englannin kielellä. Jos haluat lukea sen suomeksi, klikkaa (Windows-laitteilla) hiiren oikeaa nappia ja valitse sieltä ”Käännä kielelle suomi” ja voit lukea suomeksi.)

Johdanto ja siirtymä Norjaan on luettavissa edellisestä postauksestamme:

Asuntoautolla läpi Suomen kohti Pohjois-Norjaa

Mikäli automatka Suomen päästä päähän ei kiinnosta, voit hypätä junaan tai lentää Rovaniemelle, ja vuokrata auton sieltä Touring Carsin toimipisteestä.

Maisemat Kautokeinon kautta Altaan ovat jo toisenlaista Lappia

Aloitimme tämän reittiosuuden Enontekiöltä Norjan rajalta ja etenimme Kautokeinon kautta Altaan ja hivuttauduimme siitä sitten etelään Lyngen-vuonolle saakka Skibotniin (470 km). Jatkoimme siitä päivällisen jälkeen vielä Finnsnesiin Senjan saaren kupeeseen ollaksemme aamulla valmiit Senjan saarikierrokseen. Tuo päivä oli paitsi huikean kaunis maisemiltaan, matkamme pisin eli yli 600 km. Jälkeenpäin ajatellen se urakka kannatti ja oli jopa pakollinen onnistuneen lomareissun takaamiseksi.

Olimme saaneet ystäviltämme Anjalta ja Roopelta vinkin pysähtyä Kautokeinoon ja käydä tutustumassa siellä toimivaan nähtävyyteen, Juhls-hopeapajaan.

Valitettavasti Frank ja Regine Uhlsin  vuonna 1959 perustaman hopeapajan uudisrakennus aukeni sunnuntaina vasta klo 12, joten emme halunneet jäädä odottelemaan.
Tämä muutaman kilometrin päässä Kautokeinon keskustasta sijaitesva erikoisen näköinen matkailunähtävyys on syystäkin varsin suosittu.

Tässä hieman kuvatauluissa esiteltävää hopeapajan historiaa:

Harmitti, kun emme päässeet sisään näyttelyhalliin, mutta vielä kiinnostavammat luonnon järjestämät taidenäyttelyt odottivat.

Heti Kautokeinon jälkeen käy ilmi, että maisemat Altaan ovat jotain aivan muuta mihin saimme tottua Suomen puolella.

Altan tien varressa kulkeaa Kautokeino-joki, mikä on varsin kaunista katseltavaa.

Altan Revontulikirkko ja museo

Kauniit vuoristo- ja jokimaisemat ohjaavat matkaajan kohti Altaa. Kaupungin suosituimpia nähtävyyksiä ovat Revontulikirkko (Nordlyskatedral ) ja Altan museo, jossa näkee kalliopiirroksia, joista vanhimmilla on ikää noin 7000 vuotta.

Revontulikirkko (Northern Lights Cathedral) halitsee Altan keskustaa kauniilla ulkonäöllään.

Altan museo on suosittu maailmanperintökohde (World Heritage Rock Art Centre). Se on auki ympäri vuoden.

Museon kahvilan terassilta aukeaa vaikuttava näkymä Jäämerelle. Taustalla alue, jossa ovat kuuluista kalliomaalaukset pienen kävelyn päässä.

Huikea maantie kulkee Lyngen vuonon rannalla

Altasta alkoi asuntoautomatkamme ehkä vaikuttavin osuus. Reitti kulki Jäämeren rantaa ja Lyngen-vuono kruunasi nähtävyydet.

Vaikea on edetä pysähtymättä, kun näitä huikeita maisemia tuli vastaan eri lakkaamatta.

Lyngen-vuono yli 100 km osuus on matkailuautoilua parhaimmillaan. Erinomaiset tiet ja kuvankauniit maisemat ovat autoilun aatelia.

Kelpasi siinä kuskinkin ihmetellä Luojan luoman taidenäyttelyn kauneutta.
Ajatutksemme oli matkata tällä lautalla Lyngenin vuonon toiselle rannalle, mutta ne muuttuivat soitettuani siellä asuvalle ex-ylivieskalaiselle. Ei kuulemma ole välttämättä vierailun väärtti, jos tarkoituksena on vaan ihmetellä maisemia. Loistavia vaellusmaastoja olisi tarjolla, mutta sääennusteet kertoivat, ettei ole nyt aikaa pysähtyä vaeltamaan. Katselimme sen verran tilannetta, että lauttaa meni yli 40 ajoneuvoa, joukossa kuorma- ja asuntoautoja. Ruuhka-aikana noihin pääsyä voi joutua odottamaan tuntikausia, sillä kaikki eivät taatusti mahdu kyytiin.

Jatkoimme siis matkaa ja päätimme ajaa mahdollisimman lähelle Senjan saaristoa, joka olisi seuraavan päivän pääkohteemme.

Pysähdyspaikkoja riitti. Tämä vesiputous oli yksi syy pieneen jaloitteluun.

Asuntoautoilevan eläkeläisen arkea.

Norjassa on ”5 tähden levähdyspaikkoja”

Nyt voimme kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että Norjassa on ”5 tähden levähdyspaikkoja”, josta löytyy kaikki tarvittava. Noin ainakin tuntui sen jälkeen, kun olimme yöpyneet Skibotnissa.

Löysimme Skibotnin jälkeen aivan upean levähdyspaikan, jossa ”oli kaikkea mahdollista”. Siellä oli grillauskatos, WC:n tyhjennyspaikka, siistit WC:t ym. Suuri suositus tuolle useita rakennuksia käsittävälle levähdyspaikalle, joka on sopivan lähellä tietä helposti havaittavissa. Silti liikenteen melu ei häiritse pahemmin asuntoautoilijoita.
Olimme ajaneet koko päivän, joten oli grillauksen aika. Broilerit olimme laittaneet maustumaan jo pari tuntia aikaisemmin, joten oli aika grillailun.
Koska suurella alueella ei ollut kuin pari autoa lisäksemme, laitoimme automme parkkiin tämän picnic-katoksen viereen ja nostimme kaasugrillimme tuulen suojaan.
Voin vakuuttaa, että sisäfileet ja ensin keitetyt ja sitten grillissä paistetut perunat maistuivat.

Tässä vielä lyhyt elävä kuva tuosta 5 tähden paikasta:

Koska meidän oli uhkaavien säätiedotusten vuoksi kierrettävä Senjan saari päivässä ehtiäksemme vielä tutustua Lofootteihin ennen sateita, lähdimme ruokailun jälkeen vielä ajamaan. Edessä oli noin parin tunnin (130 km) ajo mahdollisimman lähelle Senjaa. Jaksoimme mukavasti ja löysimme hyvä yöpymispaikan erään ostoskeskuksen parkkipaikalta. Emme olleet ainoa asuntoauto sillä alueella. Senja! Täältä meitä tulee!

Palkintoja ajurille ja grillimestarille oli pieni lepotuokio ennen nukkumaan menoa. Huomista reittiä oli hyvä alkaa ennakoida. Olimme onneksi saaneet Pirjolta Lyngenistä jo hyvän reittivinkin ja sen mukaan lähtisimme aamulla liikenteeseen. Odotettavissa oli huikea päivä, kuten voitte lukea seuraavasta matkakertomuksestamme!
Miellyttävät ovat puitteet asuntoautoilijalla.

PÄIVÄN  OPETUS ASUNTOAUTOILIJALLE:

Norjassa on kauniita maisemia joka puolella maata. Asuntoautoilijan on hyvä huomioida, että useilla levähdyspaikalla on maksuttomia wc:n tyhjennyspaikkoja, jotka on merkitty liikennemerkeillä levähdysalueelle tultaessa. Valitettavasti en huomannut ottaa sellaisesta kuvaa, mutta symbolit kertovat kaiken oleellisen.

Tulossa oli huikean hieno päivä Senjan saarella

Matkamme jatkui seuraavana päivänä Senjan saarelle ja seuraavan postauksen otsikkoluonnos on tässä:

”Senjan saari on kaunis karkki, jota ei kannata ohittaa”

Voimme ennakkotietona kertoa, että Senja ”kilpailee” lomailukohteena jopa Lofoottien kanssa. Löysimme sieltä mielenkiintoisia kohteita ja sykähdyttävän kauniita maisemia, joita asuntoautoilijakin pääsee ihailemaan ilman pitkiä kävelylenkkejä. Kaikille vaellukset eivät sovi, joten kannattaa lukea seuraavakin artikkelimme.

Sen jälkeen tulemme julkaisemaan vielä muutaman postauksen, joiden teemat ovat mahdollisesti nämä:

1. Lofootit – automatkailijoiden suosikkikohde Norjassa
  2. Matka Ruotsin halki Kiirunan kautta Haaparantaan yllätti kauneudellaan
  3. Muutama namupala Suomen länsirannikon reitiltä kannattaa ottaa huomioon reittiä suunniteltaessa
  4. Mustion kartano, Friitalan ruukkialue ja Hanko ovat näkemisen arvoisia kohteita

Seuraa postauksiamme myös Facebookista ja Instagramista, jotta huomaat, kun jotain tapahtuu…

PS.

Jos asuntoautoilu alkoi kiinnostaa, kannattaa lukaista myös tämä:

Vinkit matkailuautolomalle – unelmaloma odottaa!

Samankaltaiset artikkelit

2 Kommenttia

1. Meiltä jäi valaiden näkeminen vähään. Lofooteilla näimme pari, kun olimme liikenteessä. Kuvia emme valitettavasti saaneet vangituksi vauhdissa. Valitettavasti meidän osalta säät estivät pidemmän oleskelun alueella, mutta onneksi vielä pari matkakertomusta on tulossa. Ehdimme sentään nähdä aika paljon. Senja yllätti, Lofoottien kauneutta osasimme odottaa, kun kaikki sitä hehkuttavat.