· ·

KROATIA Dubrovnik – suomalaisten suosikkikohde jo vuosikymmenten ajan

Dubrovnik on ollut yksi suomalaisten suosikkikohteista ainakin 1970-luvulta lähtien eikä suosio tunnu hiipuvan. Samalla koko Kroatia on noussut maaksi, jonne kansa haluaa ja jonne on edullista lentää. Kun kauniiden maisemien lisäksi oleilu maassa on kohtuullisen edullista, ei ole ihme, että kuume sen kuin nousee. Tämän matkan teimme vuonna 2012 ja palasimme sieltä yllättäen Skotlannin kautta. Miksikö? No, se selviää, kun lukee nämä kolme tuon matkamme kertomusta.

Tämä matkakertomus on siis osa erityistä vuonna 2012 tehtyä kiertomatkaa, jossa lentojen hinnat ohjasivat paluureittimme Kroatiasta Skotlannin kautta Suomeen. Aloin kokeilla miten lähinnä American Expressin käytöstä kertyneillä British Airwaysin pisteillä voi reissata. Löysin aluksi sen yhteistyökumppanin Finnairin suoran lennon Dubrovnikiin 50 eurolla ja 12500 pisteellä. Paluumatkaa ei niin helpolla löytynytkään. Kovasti etsiessäni se kuitenkin järjestyi Skotlannin kautta ja lennot maksoivat lopulta 75 eu ja 37500 pistettä/hlö.

Neljästä eri matkakertomuksesta löytyy kuvaukset siitä, mitä koimme, miten liikuimme yms. Tämä 1. kertomus keskittyy pelkästään Dubrovnikiin, jossa emme olleet aiemmin käyneet, vaikka Kroatian pohjoisosaa onkin tullut katselluksi. Kokemus maan pääkaupungista ja eteläisestä Kroatiasta oli niin hieno, ettei tämä varmasti ollut viimeinen reissumme sinne.

KROATIA DUBROVNIK

Olimme halunneet jo jonkin aikaa tutustua eteläiseen Kroatiaan Istrian alueen kokemustemme jälkeen.
Varasin netistä meille kämpän Dubrovnikista Old Town View Apartmentista 5 min kävelymatkan
päässä vanhasta kaupungista hintaan 75 eu/yö. Tuo valinta osoittautui erinomaiseksi: 1 mh,
olohuoneen ja keittiön huoneisto näkymineen vanhaan kaupunkiin oli oikea ”namupala”.

Jätimme 10.9.2012 automme Lentopysäköintiin, uuteen parkkialueeseen, jonne lunastimme paikan
Grouponin kautta edullisesti. Menimme jälleen aamiaiselle uuteen terminaaliin.”olohuoneloungeen” Tuo viehättävä , kodikas lounge on mainio paikka aloittaa lomamatka. Matkamme 1. yllätys oli, kun törmäsimme ystäväämme Irina Blissiin loungessa kera uuden miehensä. Irinasta oli tullut Lindqvist valitessaan Christianin elämänkumppanikseen. Tuosta törmäyksestä oli meille paljon iloa matkallamme. Kirurgien Euroopan konferenssiin tulleet Lindqvistit olivat varanneet itselleen koko business-luokan ja me matkasimme ymmärrettävistä syistä karvalakkipuolella.

Dubrovnikin lentokentällä meitä odotti varaamamme auto. Tällä kertaa pääsimme tekemään
tuttavuutta Huyndai-autoon 1. kertaa eläissämme. Tuo pienokainen oli yllättävän tilava ja hiljainen
auto. Ei ihme, että H alkaa saada jalansijaa kaikkialla maailmassa.Viikon vuokrahintaa 350 euron
omavastuulla oli n. 300 eu. Olimme todella positiivisesti yllättyneitä.

Ystävämme Tom Tom ohjasi meidät jälleen kerran oikeaan paikkaan. Ei voi lakata ihmettelemästä,
miten se muistaa nuo kaikki reitit! Huoneistomme edessä oli vieraille varattu parkkipaikka, mikä on
välttämätöntä. Muuten auton olisi joutunut viemään todella kauas tai kalliiseen parkkitaloon.

Ihailimme aikamme kauniita näkymiä merelle ja vanhaan kaupunkiin, jonka jälkeen suuntasimme
muurien sisälle.

Google Earthin avulla olin jo voinut ennakoida mitä tuleman pitää. Vanha kaupunki on laaja alue
muurien sisällä valtavine korkeuseroineen ja kapeine katuineen. En varauksetta syttynyt tuolle niinpaljon-kehutulle sikseen ihan upealle alueelle. Kävimme vaihtamassa euroja pankissa kurssiin n. 7,39 kunaa/euro.

Kiertelimme ja hikoilimme muurien sisällä vailla päämäärää. Jossain vaiheessa jano yllätti.
Löysimme ylhäällä merenrannan puolelta muurissa aukon, johon meidät johdatti kyltti ”Cold
drinks”.

Kapeat portaat johdattivat meidän kallion reunamalla olevaan juottolaan, joka osoittautui
erittäin kivaksi paikaksi.

Kylvimme auringossa ja naukkailimme kuohuviiniä elämästä nauttien.
Elämä on! Nautiskelun jälkeen kävimme vielä pienen kierroksen kaupungilla ja suuntasimme
majapaikkaamme odottelemaan tuttuja.

Miellyttävä majapaikkamme Old Town View Apartmen sijaitsi lähes Dubrovnikin ytimessä

Majapaikkamme Old Town View Apartment oli varsin viehättävä kokonaisuus.

Tuttuja drinkille

Lindqvistit ajoivat hotellistaan taksilla huoneistoomme alkudrinkille.

Kroatialainen kuohuviini täytti tehtävänsä vaikkei aiheuttanutkaan mitään kätten taputuksia. Hinta-laatu kohdallaan, kun pullon sai noin 5 eurolla.

Ihailtuamme aikamme näkymiä ja päivitettyämme kuulumisia suunnistimme vanhaankaupunkiin.

Tuosta sisään ja vanha kaupunki odottaa…

Erinomainen illallinen Dubrovnikin vanhassakaupungissa

Nälkä näykki jo ja etsiydyimme saman tien syömään aiemmin bongaamaamme ravintolaan.

Merenelävät löysivät syöjänsä. Meille raavaille miehille maistui eritoten paistetut calamarit. Niitä
oli pakko tilata annos lisää vaikka kalalautanen kera merenelävien oli jo tullut tyhjennetyksi. Lasku
ylläreineen ja juomineen oli kohtuullinen, n. 60 eu/pariskunta.

Sen jälkeen olikin aika saatella ystävämme taksiin ja kävellä kämpillemme.

Ti 11.9. valmistimme aamiaisen huoneistossamme ja suuntasimme sitten Valamar Presidenthotelliin, jossa Lindgvistit majailivat.

Olimme sopineet Irinan kanssa, että menemme hänen se urakseen uimaan ja aurinkoa ottamaan. Hän avecina otti konferenssista vai kiinnostavat palat ja nautti muuten elämästä.

Tuo älyttömän suuri Jugoslavian aikainen betonihotelli sijaitsee noin 5 km päässä vanhasta
kaupungista. Siellä ei ollut nuukailtu betonilla ja käytävillä. 5 tähden hotelliksi se ei ollut kovin
ihmeellinen, mutta sijainti oli ok.

Nautiskelimme iltapäivän Irinan ja myöhemmin Christianinkin seurassa kuulumisia vaihdellen.
Hieno kokemus.

Tämä kuvajainen löytyi jostain matkan varrelta eli kuva kuvasta.

Illaksi jätimme pariskunnan valmistautumaan konferenssin vastaanottoon, jossa Kroatian presidentti
kunnioitti tilaisuutta läsnäolollaan. Koko skabat kuulemma myös televisioitiin. Järjeston entisellä
presidentillä C:lla oli omat velvollisuutensa ja uskottavasti heillä oli hieno ilta. Me karvalakkiporukka etsimme ensin janotuhoamis- ja sitten nälänlähtöpaikan.

Hyvissä ajoin jälleen asunnolle ja lueskelemaan. Illalla olin jo unten mailla, kun vanhasta kaupungista alkoi kuulua hirveä pauke. Olivatkin järjestäneet meille ilotulituksen, jota oli pakko kunnioittaa katseella parvekkeeltamme. Seuraavana aamuna lähdimme tutustumaan Dalmatian rannikkoon, josta voitte lueskella muista matkakertomuksistamme:

KROATIA – autoilu Dalmatian rannikolla on huippujuttu!

Korculan kaunis saari Kroatiassa kannattaa kokea

ja yksi tulee vielä…
Tässä vielä videokooste koko matkastamme:

Samankaltaiset artikkelit

2 Kommenttia

1. Moi Asko!

Vihreää Dalmatia-linkkiä ei voi klikata.

Mukavaa sunnuntaita!

Jerry

1. Hyvä, kun huomasit. Näistä sovelluksista ei aina ymmärärrä, miksi toimivat noin. Kaikki näytti olevan kunnossa… Muutin hieman systeemiä. Nyt toimii. Kiitos veljeni!