· ·

Tallink Silja Megastar neitsytmatka – uusi tähti on syttynyt!

(Tehty yhteistyössä Tallink Silja Linen kanssa)

Minulla oli pari vuotta sitten mahdollisuus olla mukana Tallink Silja Linen uuden laivan Megastarin neitsytmatkalla Tallinnaan. Nyt olen jälleen matkaamassa sillä, joten nosto on paikallaan. Huomasin laivan sen verran upeaksi, että sitä kannattaa suositella muillekin.

Pohdin tässä vuoden 2017 alussa kirjoittamassani blogissani onko siitä tähdeksi, joka loistaa vuosia Helsingin ja Tallinnan lauttaliikenteen kirkkaimpana tähtenä? Tutustutan teidät tuohon upeaan laivaan tässä sanoin ja kuvin. Otan myös kantaa siihen, miten varteenotettava vaihtoehto se on, kun suuntaan seuraavan kerran Tallinnaan ja jos, niin miksi?

(julkaistu 1. kerran helmikuussa 2017)

Megastar on sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co:n uusin luomus

Tammikuun lopulla 2017 alkoi kovasti kilpaillulla reitillä Helsinki-Tallinna dSign Vertti Kivi & Co:n aikakausi, kun se suunnitteli yhteistyössä suunnittelutoimisto Aprocosin kanssa Megastarin. Reitille tulee uusia tai uudistettuja laivoja lähes vuosittain, mutta ei ihme. Sitä kulkee yli 8,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa eikä kasvu tunnu taittuvan. Verinen kisa jatkuu, kunnes joskus vuonna 2030 liikumme sinne junalla puolessa tunnissa meren alla kulkevaa tunnelia pitkin. Nappaako uusi Megastar riittävän lisäpotin saadakseen kalliin 230 miljoonan euron maakaasulaivainvestointinsa takaisin? Jos tämän reissun perusteella pitäisi arvata, vastaus olisi kyllä!

Tässä http://megastar.tallink.com/fi/ lukuina:

2 kerrosta myymälässä, 5 sisäänkäyntiä myymälään, 7 ravintolaa, baaria ja kahvilaa, 19 kassaa myymälässä, 25 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, 27 solmun matkanopeus, 40 hyttiä, 85 % vähemmän typen oksideja, 200 hengen miehistö, 212 metriä pitkä, 300 istumapaikkaa upeassa istumasalongissa, 700 istumapaikkaa kolmessa loungessa, 2800 neliötä ostostilaa kahdessa kerroksessa

Sunnuntai 29.1.2017 oli historiallinen ”tuplaneitsytpäivä”. Tallinkin uusin laiva Megastar teki neitsytmatkansa Tallinnaan ja minä olin mukana blogiyhteistyössä Tallink Siljan kanssa ensimmäistä kertaa minkään laivan neitsytmatkalla, sillä 1980-luvulla tekemäämme kanoottia ei lueta laivaksi.

  Mennessämme laivaan oli ensin vuorossa kuvaus.

Jokaiselle matkaajalle lähti mukaan kuvamuisto tuosta historiallisesta risteilystä.

Comfort Lounge – omaa rauhaa pikkurahalla

Aloitetaan laivaan tutustuminen Comfort Loungesta, joka oli kutsuvieraiden kokoontumis- ja informaationjakamispaikka. Sinne pääsee reittimatkalla 20 € lisämaksusta. Hintaan sisältyy kahvia, teetä, virvokkeita, jotain pientä naposteltavaa, päivän lehdet sekä langaton internetyhteys.

Mitenkä muuten voisi neitsytmatkaristeilyä aloittaa muuta kuin shampanjalla?

Alkupalaksi oli vähän muutakin tarjolla.

Laivan sisustussuunnittelun (Business Lounge, Comfort Lounge ja ravintolat), vastaava suunnittelija Samuli Hintikka (vas.) ja toimitusjohtaja Vertti Kivi kertoivat taustasta ja ajatusmaailmasta, jotka ovat vaikuttaneet tilaratkaisuihin, väri- ja muotovalintoihin yms. Niistä näettekin esimerkkejä alla olevista kuvista.

Merkittävä juttu on myös x:n muotoinen pääsisäänkäynti, josta on helppo suunnistaa laivan eri osiin ilman, että tarvitsee ohitella pitkiä käytäviä. Tosin tuo sisäänkäynti ei ollut vielä käytössä, sillä uusi terminaali ei ollut vielä valmis. Sen valmistuttua terminaalista laivaan on alle 100 m matka ja se on mannaa kaikille juomien rahtaajille 🙂

Minua työyhteisövalmentajana miellytti erityisesti se, että matkustajien toiveita on kuunneltu tarkasti ja että suunnittelu on tehty TIIMITYÖNÄ! Pääsuunnittelija Pölläsen nöyrä asenne esittelyssä oli myös mukavaa kuultavaa.

Laivan sisustussuunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota muotokieleen ja värimaailmaan.

Eri tiloissa on vaihtelevia teemoja. Yhtenevät kuviot ja hillityt värit tekevät sisustuksesta kauniin ja harmonisen.

Geometriset kuviot näkyvät kaikkialla, tarkoin harkitusti. Mattojen materiaali on huolella valittu kestämään kovan käytön ja merenkäynnin rasitukset.

Lamppuihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Niitä on paljon, erilaisia, kaikkialla kauniita, tyylikkäitä, jopa erinomaisia.

Business Lounge – harvoille ja valituille

Business Lounge on tehty niitä varten, jotka arvostavat kaunista ja tyylikästä ympäristöä poissa hulinasta. Jos haluat sijoittaa 36 €:n laivalipun lisäksi 65 €, saat matkustaa todennäköisesti muutaman hengen kanssa väljissä tiloissa.

Nämä kuvat on otettu silloin, kun laiva oli Tallinnan satamassa ja matkustajat vaihtuivat. Siksi siellä oli tyhjää. Todellisuutta en päässyt testaamaan.

Upeita lamppuja ja koristeita löytyi joka paikasta.

65 € hintaan sisältyy monipuolinen buffet-ruoka, juomia laidasta laitaan sekä tietty päivän lehdet ja langaton verkko.

Star-luokka – kaukana karvalakkitasosta

Megastarin ”karvalakkiosastollakin” huomaa, että asiakasta on kuultu. Kun matkustaja astuu laivaan, hänen on helppo mennä valitsemaansa osastoon ilman pitkiä kävelymatkoja. Keskellä laivaa on ”pikaruokapaikka” Fastlane. Tarjotin käteen, ruokaa keräämään ja sopiva istumapaikka jostain mukavasta sopesta. Erilaisilla sermeillä, kukkaistutuksilla ja seinämillä laivaan on saatu enemmän viihtyisyyttä kuin missään muussa laivassa. Huomaa, että suunnittelu on viety tyylikkäästi loppuun saakka koko kansaa kunnioittaen.

Erilaisilla istuimilla ja istuinryhmillä on saatu aikaan käsittämättömän hieno tunnelma. Ei mitään suuria halleja vaan mukavia sopukoita joka puolella. Mahtava veto!

Tämä ”lavoshemppu” on hauska yksityiskohta keskellä kulkuväylää. Sitä on pakko koskettaa ohikulkiessa. Saa nähdä käykö sille kuten patsaille eri puolilla, että kosketuskohta alkaa muuttaa väriä ja kiiltää eri tavalla kuin muu hevonen? Haaska heppa!

Hampurilaispaikka on ”must” kaikkialla – täälläkin

Niin se vaan on, että jokaisessa itseään (ja asiakkaitaan) kunnioittavassa tavaratalossa ja laivassa täytyy olla vähintään yksi hampurilaispaikka. Täällä sen kunnian oli saanut Burger King, joka oli saanut hyvät tilat keskeltä laivaa.

Sitting Lounge – tervetuloa!

En testannut miltä noissa suunnittelutoimisto Aprocosin suunnittelemissa Sitting Loungen tuoleissa tuntuu istua, mutta ulkonäkö tuskin pettää. Todella viehättävän näköinen ympäristö ja mukava etenkin ryhmille. Ehkä olisi voinut laittaa osan upeista tuoleista menosuuntaan ilman ”vastakkainasettelua”, mutta hyvä noinkin.

Pahoin pelkään, että minun istuinpaikkani on noissa tuoleissa, kun lähden seuraavalle matkalle Megastarilla. (Erehdyin. Olen jälleen menossa Comfort Loungeen.)

Kävimme vilkaisemassa yhtä ikkunallista A-hyttiä. Ihan ok, mutta mutta… No, onhan paljon ihmisiä, jotka haluavat levätä sen parituntisen mitä matka kestää. Mutta peräti 40 hyttiä tuntuu isolta luvulta. Hinnat 35 € A-hytti ja 30 € B-sisähytti.

Lapsiakaan ei laivassa unohdeta. Sieltä löytyi askartelupisteitä, liukumäkiä,…

Traveller Superstore – innovatiivinen rahankerääjä

Olisi luullut, ettei laivojen taxfree-myymälöihin löydetä enää mitään erityistä uutta, mutta löytyipä. Lopputuloksesta voi päätellä, että laivayhtiö haluaa rahastaa matkustajia maksimimäärän parin tunnin aikana. 2-kerroksinen myymälä imaisee porukan sisään viidestä eri ovesta. Kassoja on riittävästi isommallekin porukalla. Tilat on suunniteltu erittäin tyylikkäiksi, osin jopa puoleensa vetäviksi. Kruununa on, että myymälän vieressä on autoparkki 100 autolle, jonne voi ainutlaatuisesti viedä ostokset jo matkan aikana. Kuvittelen, että kärryralli tulee käymään ahkerasti. Noita paikkoja voi kuulemme varata ennakkoon ja se kannattanee tehdä ajoissa. Pitiköhän ottaa auto mukaan ensi kerralla?

 

megastar_screenshots2

Yllä olevat pari myymäläkuva ovat Tallink Silja Linen sivuilta syystä, että omani jäivät epätarkoiksi.

Juomapuoli houkuttelee jo esillepanollaan ja istumaryhmillään.

Ei kai nykyaikana voi tehdä laivoja ilman selfieseinää? Ei voi!

Talvipuutarhalle voi löytyä käyttöä, ainakin kesällä. Infrapunalämmittimet houkuttelevat väkeä varmaan viileämmälläkin säällä.

Tähän loppuun vielä kavalkaadi hienoista yksityiskohdista, joita laivalla riittää.

Laivan maksullisten loungien ja sisustuksen pääsuunnittelija Samuli Hintikalla oli hymy herkässä, eikä suotta! Kiitos Samuli, Vertti & Co! Laivalla tavataan!

 

Summa summarum:

Kun menen seuraavan kerran Tallinnaan, valitsen mielelläni Megastarin, mutta tyydyn istumaan karvalakkipuolen lukuisissa viihtyisissä tiloissa. Eläkeläinen laskee tunnetusti rahansa tarkkaan, joten maksulliset lounget jätän väliin, ehkä 🙂 Siitäkin tulee viihdyttävä reissu, jossa aika kuluu paljolti tutustumalla laivaan. Mielenkiintoista nähtävää riittää.

Kuten edellä totesin, karvalakkipuoli on edelleen testaamatta nyt syyskuussa 2019, kun matkaan jälleen kerran Comfortissa.

 

 

 

Samankaltaiset artikkelit

38 Kommenttia

  1. Kyllä on komea paatti! Meidän seuraavalle Viron-reissulle ei nyt valikoitunutkaan vielä Megastar, mutta ehkä sitten kesemmällä. Malttaakohan tuolta parituntisen jälkeen vielä poistuakaan?

    1. Me emme malttaneet, vaan tulimme samalla laivalla takaisin ?
      Jos saisi edullisen päivä Tallinnassa risteilyn tuolla mennen tullen niin ei olisi huono se. Täältä Lahdesta pääsisi ensi viikon maanantaina sellaiselle Viking Expressillä 8,90 € sisältäen myös bussimatkat Lahdesta. Sellaista odotellessa Megastarilla…

  2. Hytti voi pienten lasten kanssa matkustaville olla kätevä.
    Lamput tosiaan ovat hauskoja, niihin minäkin monesti kiinnitän huomiota.

  3. No nyt on aika tyylikästä menoa Tallinnan laivaksi! Hienosti mietitty tuo, että ostokset saa pakata myymälästä suoraan autoon. Ainoa, mikä pisti silmään, oli tuo business loungen hinnoittelu, mutta myöhemmin kävi ilmi, että se sisältää myös ruuan. Varmaan ihan ok siinä tapauksessa.

    1. …unohtamatta juomia. Taitaa olla, että ”mitä enemmän syöt/juot, sitä enemmän tienaat”. ?

  4. Onnea uudelle blogillesi! 🙂
    Kaipasit kommentteja postauksestasi: olisin hieman vähentänyt kuvien määrää, vaikka hieno laiva onkin kyseessä. Ei määrä vaan se laatu. Juttusi oli hyvä tietopaketti!

    1. Kiitos palautteesta Heidi.Optimaalisen kuva- ja tekstimäärän päättäminen löytynee kokemuksen myötä. Paljon on vielä opittavaa, etenkin kun lähtökohtana on ollut omat matkapäiväkirjani vuosien varrelta. Nyt, kun kirjoitan välillä muitakin ajatellen, homma muuttunee ajan myötä. Matkakertomuksissa aion ollakin itsekäs ja kirjotan edelleen omiin tarpeisiini. Jos joku saa niistä apua, se luetaan plussaksi.

  5. Joo, no, mä toivon, ettei mitään merta alittavaa putkea tule tai jos tuleekin, niin eestiläiset maksavat sen. Mutta itse laivasta pitää sanoa, että on kyllä mahtava rutistus saatu aikaiseksi päästöjen vähentämisessä ja siitä onnittelut! Samoiten olen ihan samaa mieltä siitä, että olisi ollut muunlaisiakin penkkejä kuin sellaisia, jotka on sijoiteltu vastakkain. Minussa on vielä sen verran härmäläisyyttä, etten tykkää katsoa ventovierasta silmiin.

  6. Mä kyllä luulen tuon hyttimäärän olevan just sopiva. Oman käsitykseni mukaan suurin osa ei ota sitä lepäämistä, vaan matkatavaroiden säilyttämistä varten – ei tarvi raahata matkalaukkuja ja tuliaisviinoja ympäri laivaa. Tosin nyt saattaa entistä useampi ottaa auton mukaan samaa tarkoitusta varten….

  7. Upea ja tyylikäs laiva, kyllä tuolla mielellään sen pari tuntia viettää 🙂 Minäkin olen ihmetellyt hyttien määrää noin lyhyellä matkalla. Kuka niitä oikein käyttää?

  8. KIva juttu. Mietin tässä, että millä tavoin yhteistyöpostaajat saavat kutsun, kun itseäni ei ikinä kutsuta mihinkään….no on kuitenkin megastar testissä maaliskuussa kun menemme Tallinnaan. Shampanja aamiainenkin tulee testatuksi.

    1. Moi Sari. Sain erään ryhmän kautta kutsun. Nautinnollista matkaa maaliskuussa.

  9. Olipa kattava postaus uudesta, upeasta laivasta! Itsekin olisin mieluusti tuolle neitsytmatkalle osallistunut.

    Oli kiva erityisesti lukea kokemuksiasi kaupasta, sillä sukulaiseni on ollut suunnittelemassa joitain osia siitä.

  10. Itse en ole tuota laivaa vielä testannut, mutta kaveri juuri kommentoi aamupalaa ”Tallinkin uusi Megastar on oikein hieno laiva, mutta aamiaisen hinnoittelussa on jotain pahasti vialla. Pieni otaitse linjastoaamiainen 9.80 kuulostaa kohtuulliselta, mutta kassalla paljastuu että se ei sisällä puuroa +2.50 ei kahvia +2.50 eikä vesilasillista +1.50.”

  11. Onnea uuden blogin johdosta! Kuvia on tosiaan aika paljon, kuten joku kommentoikin. Siihen on kyllä tässä itse kukin syyllistynyt – varsinkin bloggailun alkuvaiheessa. Ja mainitsemasi omiin tarpeisiin kirjoittaminen on mielestäni varsin oiva lähtökohta tehdä tätä juttua!

  12. Olipa kattava kuvaus. Täytyy pistää harkintaan seuraavan kerran Tallinnaan suunnatessani. Saakohan tuossa Comfort Loungessa tuolla matkalla rahalleen vastinetta? Hmm..Ehkä se pitää itse testata ja arvioida sitten 🙂

  13. Tallinnassa ei ole aikoihin käyty ja Tukholmaankin tapaamme mennä lentäen, kun nämä taxfree-laivat eivät miljöinä ole oikein innostaneet. Jos Tallinnaan tässä joskus taas päädymme, niin voihin alla, että jollain todennäköisyydellä sitten päädymme tälle laivalle – ellei sitten todeta, että jos tämä vetää massat, niin parempi hakeutua vanhemmalle ja rauhallisemmalle laivalle 🙂

  14. Hienoltahan tuolla näyttää vaikken risteilyistä välitäkään. Täytyy yrittää päästä seuraava reittimatka Tallinnaan tuolla niin pääsee itsekin tutustumaan. Mitä blogiin tulee niin komppaan Heidiä, eli vähempikin kuvamäärä riittää, muuten ihan selkeä sivusto ja persoona tulee tekstistä esiin.

    1. Kiitos palautteesta. Optimaalisen kuva- @ sanamäärän löytyminen on ammattitaitokysymys. Taustalla lienee se, että kirjoitan nämä yleensä lähinnä itseäni varten ja tykkään kuvista ?. Pituuden suhteen olen tullut koko ajan alaspäin ja pätkin kirjoituksia useammaksi tekstiksi. Kun tein aluksi vain itselleni, ne olivat megapitkiä kuten vanhimmista, PDF-muodossa olevista kirjoituksista voi todeta. Ehkä se kultainen keskitie vielä löytyy.

  15. Tämä paatti täytyy kyllä käydä testaamassa. Ennemmin tai myöhemmin osunee kohdalle. Sen verran usein tuonne Tallinnaan tulee vuodessa matkattua.

  16. Mä tykkään matkustaa rauhassa, joten lounge on ihan ehdoton valinta. Niin myös seuraavalla Tallinnan matkalla, joka tosin tulee tehtyä toisen yhtiön aluksella. Tallinnaan meno on siitäkin kiva, että matka on lyhyt. Risteilyjä varsinkaan en jaksa nykyään yhtään.

  17. Itse kun kävin Megastaria katsomassa Tallinnan satamassa ennen neitsytristeilyä, niin komialtahan tuo näytti. Tästä lähtien on Megastar valintani Helsinki-Tallinna -välille, kun muutenkin olen pika-aluksilla jo vuosia matkoja tehnyt. Aloitin aikoinan Nordic Jet Linella, mutta TallinkSilja on viime vuodet ollut valintani. Upea juttu, että Megastar tuo pikamatkojen viihtyvyyden uudelle tasolle.

    Tempaisen tähän postauksen, miltä laivalla näytti ilman asiakkaita 🙂 http://kohteenamaailma.fi/risteilyt/tallink-megastar-itameren-tahti/

    1. Kiitos Rami, kun vihjaisit, etten ole hyväksynyt. Ongelma oli siinä, etten päässyt iPadilla hallinnointiin lainkaan pariin päivään. Mistähän voi olla kyse?

      Törmäsin samalla ilmiöön, että täällä oli monta roskaviestiä. Ilmeisesti jokin hakukone laittaa automaatisia vastauksia. Laitoin ne roskapostiksi. Miten itse toimit?

      1. Hei Asko,

        suurin osa menee suoraan spamiin. Jotkut voi mennä vahingossa, mutta ei niitä oikein havaitse, jos asianomainen ei itse ota yhteyttä – valitettavasti se näin menee – roskapostittajia on liikaa 🙁

        -Kohteena maailma / Rami

        P.S. Kokeile mennä hallintointiin hieman eri osoitteella. Saattaa joskus kysellä käyttäjätunnusta & salasanaa, mutta ei päästä sisään, vaikka ne on siinä ”näkyvissä”. Mutta kun klikkaa vaikka samaan osoitteeseen poistamalla kaikki loput url:n turhat merkit pois, niin pääsee. Ainakin itsellä välillä näin.

        1. Tämä on ainakin tullut perille. Eivät tosin näy tuolla sivustolla nämä kommentit lainkaan??? Mistä muuten saa näkymään ne paljonko artikkelia on luettu? Aiemmin mielestäni näkyi, enää ei. Ja toisaalta haluaisin asko.leppilampi.com-sivulle saman ominaisuuden. Loin ne vasta, mutta tuota en osaa laittaa. Palaan koneen ääreen illalla.

  18. Hieman jäi kaivelemaan, kun en päässyt tuonne osallistumaan. Olen kyllä ollut tutustumassa Ruotsinlaivoihin, mutta en koskaan neitsytmatkalla. Tuo alus on kyllä vahva ehdokas kesällä, josko silloin Tallinnaan jälleen suuntasimme.

    1. Olisipa ollut kiva, jos olisit ollut mukana. Ehkä jatkossa kohtaamme jossain vastaavassa.

  19. Itsellä eivtä aikataulut antaneet myöten osallistua reissuun, mutta hyvältä näyttää. Vertti Kiiv & co tekee kyllä hyvää jälkeä, oli kyseessä sitten hotellit tai nuo laivat. Heidän kädenjälkeään on oma Suomensuosikkinikin: MS Grace.

  20. Tyylikäs paattihan se on! Erityisesti tykkään viherkasveista, talvipuutarhasta/ katetusta terassista ja tietysti maakaasun käytöstä polttoaineena. Enpä ole ennen tainnut nähdä hampurilaisketjua laivalla.

  21. Megastar houkuttelee kyllä kovasti, kun seuraavaa Tallinnan matkaa suunnitellaan. Minäkin jätän todennäköisesti maksulliset lounget väliin ja tyydyn karvalakkipuoleen. Matka on sen verran lyhyt, että sen voi käyttää muuhunkin kuin loungefiilistelyyn.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *