· · ·

Asuntoautolla Alpeilta Metzingenin outlet-kylän kautta Hofbräuhausin oluttupaan

Tässä matkakertomuksessa ajelemme asuntoautolla Alpeilta Metzingenin outlet-kylän kautta Müncheniin Hofbräuhausin oluttupaan ”suurille”. Esittelen tässä matkakertomuksessa parhaita paloja matkamme varrelta. Sitten pistäydymme Münchenin keskiössä Marienplatzilla ennen kuin tartumme litran olutkolpakoihin.

Kerron postauksen lopussa vielä seikkailuistamme Tom-Tomin kanssa. Meinasimme nimittäin myöhästyä lentokoneesta, kun en ollut riittävän tarkkana. Summaan vielä lopuksi viikon asuntoautomatkamme, jossa kuljimme Itävallan kautta Sveitsiin ja sieltä sitten takaisin Saksaan autoa palauttamaan. Kerron mitä kannattaa ottaa huomioon, kun lähtee asuntoautoilemaan Keski-Eurooppaan.

Olimme viettäneet muutaman päivän ”maailman kauneimmassa kylässä” Grindelwaldissa Sveitsin Alpeilla. Siitä löydät postaksen tästä:

Asuntoautolla Alpeilta Metzingenin outlet-kylän kautta Hofbräuhausin oluttupaan

Kun tuo tämänkertaisen asuntoautomatkamme paras osuus oli takana, lähdimme sunnuntaina liikkeelle voidaksemme ajella kaikessa rauhassa maisemia ihaillen. Poikkesimme ensi Lauterbrunnenin kylässä, jossa olimme vaihtaneet junaa matkalla kohti Jungfraujochia Annen ja Maijun kanssa 1980-luvun lopulla. Vierailimme silloin Euroopan korkeimmalla rautatieasemalla (3454 m). Nyt tyydyimme selvittämään, millä hinnalla tuon silloin 600 markkaa (Maiju ilmaiseksi) maksaneen matkan tekisi tänä päivänä. Totesimme, että hinta olisi suunnilleen sama, mutta euroissa. Tähän on tultu rahan arvon kanssa. Kylältä olisi päässyt hammasratajunilla ja kaapelihisseillä kauniisiin Wengenin ja Mürrenin autottomiin kyliin, mutta päätimme jättää väliin.

Ajelimme hissukseen eteenpäin kauniita järvenrantamaisemia. Vihreänä kutsuvasti houkutteleva, kaunis Brienzersee lumosi meidät, mutta päätimme silti jatkaa kohti uusia seikkailuja.

Ajelimme Sveitsin opaskirjan houkuttelemana järvien rantoja pitkin. Piipahdimme entisten julkkisten suosimalla hotellialueella. Petyimme aluksi, sillä hotellit oli päästetty ränsistymään. Tosin alueelle oltiin tekemässä ainakin kuvista päätellen upeaa resortia. Rakennustyöt olivat jo täydessä vauhdissa. Paikka sijaitsi yli 500 m korkeudella haasteellisen tien takana.

Kävely alueella kannatti, sillä näkymät olivat todella kauniit yli järven Luzerniin päin ja riittävän siistit myös vuoriston puolelle. Veikkaanpa, että parin vuoden kuluttua alue on saanut aivan toisenlaisen ilmeen, jota kannattaa käydä katsomassa. Sitten kaartelimme jyrkkää rinnettä alas ja jatkoimme järvikierrosta. Olimme lukeneet, että alueelta löytyisi uimarantoja.

Sää oli sitä luokkaa, että menimme ensimmäistä kertaa tällä matkalla uimaan ja rannalle lueskelemaan. Hämmästys ja kummastus, että vaikka Sveitsistä löytyy järviä ei sieltä löydy uimarantoja. Tämäkin oli kivikkoranta, josta oli lähes haasteellista luikerrella isojen kivien päältä uimaan. Virkistävä, vihreän kirkas vesi palkitsi taiteilun: olipa turkki heitetty nyt myös Sveitsissä. Valtavat korkeusvaihtelut joka puolella ja kapeat rantakaistaleet selittänevät sen, että asukkailla on todella vähän mahdollisuuksia asustella kauniiden järvien rannoilla. Yleensä ne on pyhitetty teille ja rautateille.

Poikkesimme illan suussa vielä kauniissa xxx kaupungissa haistelemassa sen rantakadun elämää.

Kaunista oli, väkeä paljon liikkeellä, maisemat sveitsimäisen kauniit. Se oli pieni pilkahdus välimeren maiden upeita rantabulevardeja. Jatkoimme tunnin kävelyn jälkeen matkaamme ja suuntasimme kohti Saksaa. Yövyimme tutuksi tulleella alueella eli urheilupuiston parkkipaikalla pikkukylässä ennen Staffshausenia. Aamulla ajelimme katsomaan kuuluisia putouksia Staffshausenin kupeeseen, mutta yöllä alkanut sade ei innostanut meitä kävelemään puistoon vaan päätimme jatkaa matkaa.

Pakollinen pysähdys outlet-kylässä Metzingenissä

Ajoimme suoraan Metzingeniin tekemään vaatelöytöjä kuuluisaan outlet-kylään. Löysimme suurehkolle autollemme parkkipaikan rautatieaseman parkkipaikalta 3 euron päivähintaan. Suunnilleen samalla taksalla olisi selvinnyt ostosalueen parkkitaloistakin, mutta havaitsin vasta kävellessämme, että sinne olisikin sopinut alle 4 m korkea asuntoauto. No, hyödynsimme paikan vielä yölläkin sillä nukuimme aseman parkissa.

Outlet-kylä oli kasvanut kovasti reilun 10 vuoden aikana ja tuntui laajenevan entisestään. Vietimme shoppaillen muotiliikkeissä muutaman tunnin ja teimmekin joitain ”löytöjä”. Ainakin matkakassa keveni kummasti, mutta ehkä takeista ym. on iloa pitkäksi aikaa.

Münchenissä Hofbräuhausissa ym.

Jatkoimme aamulla matkaa kohti Müncheniä, aamiaistimme matkalla kauniilla levähdysalueella ja saavuimme leirintäalueelle ennen puolta päivää. Eläintarhan vieressä sijaitseva camping osoittautui edulliseksi, siistiksi (n. 20 eu) paikaksi, josta oli hyvät yhteydet keskustaan. Receptionista sai ostaa päiväkortin (a´5,20 eu), joka kelpasi kaikkiin julkisiin keskustan alueelle. Bussi kuljetti meidät reilun km päässä olevalle metroasemalle, josta U3-linja vei meidät 8 minuutissa Marienplatzin  aukiolle keskelle kaupunkia.

Ihmettelimme aikamme ydinkeskustan nähtävyyksiä, söimme erinomaisen maukasta 4 juuston piirakkaa, jonka jälkeen olikin pakko lähteä Hofbräuhausin oluttupaan ottamaan yhdet.

Hinta oli kohtuullinen, kun litra olutta maksoi 7,30 €.

Otimme Hofbräuhausessa ”pienet”.

Sitten lähdimme vielä kaupunkia katselemaan.

Ostimme iltapalaksi ruokatorilta juustoja ja oliiveja kera leivän.

”Illallinen” asuntoauton edessä kera viinin maistui yllättävän hyvältä. Sen jälkeen olikin aika pakkaamisen ja auton siivouksen. Mm. WC-astia piti tyhjentää ja pestä ellei halunnut maksaa aamulla siitä hyvästä 150 euroa. Valitsimme mielellään tuolla hinnalla siivousvaihtoehdon.

Seikkailu Tom Tomin kanssa

Jouduimme nousemaan aamulla hyvin aikaisin ja olimme sopineet, että vastaanottovirkailija päästää meidät alueelta jo 6.30. Meillä oli  auton palautuspaikassa treffit puoli tuntia ennen avaamista klo 7.30, joten aikaa oli mukavasti. Olin laittanut illalla Tom Tomiin osoitteen valmiiksi ja lähdimme rauhassa liikkeelle. Määränpäätä lähestyessämme aloimme ihmetelle, että kovin on kaupunkimaista aluetta, kun otimme auton kuitenkin pikkukylästä. Olin tehnyt sen mokan, että etsin kadun Münchenistä enkä Markt Schwabenista. En älynnyt edes tarkistaa asiaa kartalta vaan ajelimme strasselle, kun piti mennä wegille. Tyhmä minä!

Ei auttanut kuin laittaa Tom Tom uudelleen töihin ja menoksi. Osoittautui, että oikea paikka olisi noin 30 min päässä ja kello kävi. Koimme matkamme hikisimmät hetket tuossa vaiheessa, kun karttakin oli jo pakattu laukkuun ties minne ja olimme herrojen Tom & Tom varassa. Kun vielä harhauduimme yhdestä tunnelista ulos väärälle kaistalle saimme 3 lisäkilometriä. Onneksi loppu sujui mainiosti ja olimme paikalla 7.40 eli vain 10 min myöhässä. Tosin, virkailija, joka oli luvannut nukkua toimistolla ja päästää meidät sisään ennen aukioloaikaa, loisti poissaolollaan. Hakkasimme turhaan ovia ja ikkunoita. Väkeä alkoi lappaa paikalle vähän ennen klo 8:aa, joten homma eteni. Luvattu taksikaan ei tullut klo 8, joten jouduimme odottamaan uutta vielä 15 min. Onneksi aamuruuhkat kentälle olivat  pieniä, joten olimme jo ennen 9:ää laukkuinemme kentällä. Rutiinit sujuivat ripeästi ilman jonoja, joten jo 9.10 istuimme loungessa juomassa kuohuviiniä ja syömässä aamiaista. Upea loma oli kotimatkaa vaille valmis.

Miten valmistautua asuntoautomatkalle?

Seuraavaa asuntoautomatkaa ajatellen on hyvä huomioida seuraavat seikat:

• autossa ei ollut mitään keittiövälineitä eikä vuodevaatteita/pyyhkeitä
  • kyseinen vuokraamo hoiti hommansa hienosti ja lopullinen kustannus ylimääräisine vakuutuksineen oli vain hieman yli 800 eu
  • leirintäalueet ovat melko halpoja, etenkin Saksassa
  • asuntoautolla oli todella mukava matkustaa, jälleen kerran
  • Tom Tom oli matkalla aivan välttämätön apu! Nokialaisen kartta ei toiminut joka paikassa.
  • Ota silti kunnon kartta mukaan joka maasta, kaiken varalta.

Huikean hienon matkamme 1.osio löytyy alla olevasta linkistä.

Asuntoautolla Itävallan kautta Sveitsiin

Mikäli haluat tuoreeltaan tutustua uuteen matkakertomukseen, käy tykkäämässä Facebook-sivustoa Appa matkustaa.

Samankaltaiset artikkelit

6 Kommenttia

1. Münchenissa tuli käytyä kesällä. Tosi kiva kaupunki kyseessä ja oluthuoneilta on vaikea välttyä. Vietimme kaupungissa vain pari-kolme päivää, vaikka aikaa olisi saanut kulumaan enemmänkin. Parkkimittarit tosin aiheuttivat hämmennystä, kun palauttivat kaikki rahat ”ajan mennessä yli”.

1. Mielenkiintoinen tuo parkkimaksukuvio. Tuolla logiikalla kannatti siis antaa aina maksun mennä hieman yli, joten koko kaupunki oli maksuton vyöhyke 🙂 Oliko parkkipirkkoja liikenteessä?

1. Ei, kun aika siis nollaantui myös. Eli ainoa keino oli jättää hieman vajaaksi verrattuna aikaan, jonka jälkeen parkkimaksua ei enää tarvitsisi maksaa. Parkkipirkkoja näkyi olevan liikenteessä ainakin keskustan alueella todella runsaasti. Kysyttiinkin asiaa yhdeltä, niin tämä sanoi, että jos jää muutamien minuuttien ero, niin parkkisakkoa ei tulisi. Suomessa tulisi.

2. Ihana reissu! Mekin olemme puolison kanssa matkailleet paljon autolla ympäri Eurooppaa, viimeksi juurikin tuolla Münchenin tienoilla. Autoilu on kyllä paras tapa nähdä erilaisia paikkoja. Tänä kesänä keskityimme sitten kotimaanmatkailuun koronan vuoksi, mikä oli myös mielenkiintoista. Tosin öljynsuodatin hajosi Kajaanin kohdalla ja aikamme siellä venähtikin pitkäksi, onneksi siellä on sukulaisia keiden luona vierailla.

1. Niin oli! Kyllä autoilu on hienoa, etenkin asuntoautoilu. Harmittavasti tuonne Keski-Eurooppaan on sen verran pitkä matka, että viikon reissulle auto kannattaa vuokrata sieltä. Olisipa oma asuntoauto!