Sri Lanka – The Golden Temple ja Kandyn kaupunki

Tässä matkakertomuksessa piipahdamme The Golden Templen pihalla ja teemme pikakatsauksen Kandyn kaupunkiin, joka on suosittu lähtöpiste Sri Lankan suosituimmalle junareitille.

Olin viettänyt koko päivässä autossa istuen ja Sigiriyan maailmanperintökohdetta ihaillen. Oli aika jatkaa seuraavaan majapaikkaani Kandyn kaupunkiin,

The Golden Temple

Kävimme paluumatkalla kuljettajan ”lempipaikassa” syystä, että hän sai siellä (oletettavasti) maksuttoman lounaan. Otin myös ison oluen ja söin paistettuja katkarapuja riisin kera. Sen jälkeen Sam halusi näyttää minulle The Golden Templen.

Matka jatkui kohti Kandya. Ohitimme Dambullan suuren kaupungin ja pysähdyimme kuvaamassa tämän Kultaisen temppelin valtaisan korkea Buddha-patsaan. Buddha-temppelit kaikkialla Aasiassa ovat valtavan isoja eikä Golden Temple tehnyt poikkeusta. Sisälle en tällä kertaa edes yrittänyt. Oli aika jatkaa matkaa…

Sen jälkeen matkan varrella olisi mielenkiintoisia yrttipuutarhoja, joissa olisi ollut mahdollisuus tutustua Sri Lankan mausteiden viljelyyn. Jätin ne kuitenkin väliin syystä, että olin ollut vastaavalla kierroksella Sansibarissa. Pysähdyimme kuitenkin sen verran, että kävin ostamassa tuliaiset eli kanelia, garam matalaa, vaniljauutetta sekä mustapippuria. Sitten olikin kiire Kandyyn, sillä halusin ehtiä katsomaan tanssishown.

Kandy – paikka joka ei kolahtanut

Saavuimme Kandyyn neljän jälkeen sopivasti pahimpaaan ruuhka-aikaan. Liikenne seisoi. Tuktukit tööttäilivät joka välissä ja puikkelehtivat pienimmistäkin väleistä. Ylivoimaisesti kätevin kuljetusalus noissa olosuhteissa.

Olin lähettänyt kuljettalleni Samille tiedot hotellistani ja hän sanoi löytävänsä sen. Ei kuitenkaan löytynyt. Sitten hän nappasi mukaansa tuktuk-kuskin, joka opasti meidät perille. Sami oli sopinut puolestani ?, että hän lähtee kotiin ja menen tuktukilla katsomaan tanssiesitystä. Ensin ajattelin, että hänhän lupasi viedä minut, mutta myöhemmin tajusin, että se olisi ollut typerää. Kävin jättämässä käsimatkatavarani hotellihuoneeseen ja lähdimme välittömästi esitykseen.

Pysähdyimme kaupungilla vaihtamassa rahaa ja jatkoimme buddhan kultaisen hampaan temppelin ohittaen armottomassa kaaoksessa. Nyt ei ollut aikaa hampaisiin tutustumiseen.

Veikkaan, että Samin pirssillä tanssit olisivat jääneet väliin. Tämä kuski osasi asiansa ja pujotteli kuin moottoripyöräilijä jokaisesta mahdollisesta raosta kaistoja vaihdellen. Oh boy!

Olimme tanssiteatterissa 15 min ennen esityksen alkua (klo 17.30 ilmeisesti joka ilta). Sali alkoi jo olla täysi, mutta rohkeana suomalaisena menin etuosaan ja sain hyvän paikan viidenneltä riviltä. Takana ollut täti ei varmaan ilahtunut istuessani hänen eteensä, mutta yritin olla mahdollisimman pieni ja vaatimaton. Jälkimmäisen ominaisuus oli helpompaa ?

Tässä muutamia kuvia tuosta perinteisistä kansantansseista koostuneesta showsta. Värikästä ja ajoittain todella taidokasta työtä. Kannattaa maksaa 1000 rupia (n.6€) siitä esityksestä.

Homma päättyi paikallisen N.M.K.Y:n pihalla tulishowhun, jossa oli nähtävää noin 10 min ajaksi, mm. tulen nielemistä ja tulen päällä kävelyä. Tuktuk-kuski tuli vartin sovittua myöhemmin paikalle, mutta en kauheasti alkanut valitella. Emmehän me suomalaiset valita vaan tyydymme olemassa olevaan, etenkin kun asialle ei enää mitään voi. Pyyteli anteeksi hän.

Siirryimme hotelliin, tilasin sovitun illallisen ja menin asettautumaan taloksi.

Huoneen hinta hotelli Tourist Inn Royalissa oli 28 dollaria aamiaisen kanssa. Olin lukenut Bookingista, että se on ihan asiallinen paikka, joten ajattelin sen riittävän nukkumiseen. Sitä isännöi 79-vuotias entinen, 45-vuotiaana eläkkeelle jäänyt laivaston upseeri. Hän ilmoitti jo sähköposteissa näkevänsä ja kuulevansa huonosti, joten pyysi kommunikoimaan vaimonsa kanssa. Todellisuus oli, että hän tuli seurustelemaan illallisen ajaksi ja kaikki sujui ihan hyvin. Vaimo oli hiljainen, mutta kyllä sieltä kaikki tarpeellinen irtosi.

Olin pyytänyt srilankalaisen illallisen ja sitä tuli, mitä tilasi. Pöytään tuotiin kanan ympärille rakennettu monipuolinen illallinen, josta löytyi makua hikipisaroihin asti. Hyvää oli tuo minua varten rakennettu kokonaisuus, joka päättyi jäätelöön ja teehen. Kyllä kannatti maksaa 7 euroa siitä maukkaasta kokonaisuudesta. Pikkuisen häiritsi se, että emäntä aluksi seisoskeli, myöhemmin istuskeli katselemassa kun meikä syö. Yritin pyytää seuraksi heitä, mutta eivät kuulemma syö enää klo 20 aikaan.

Hotellihuone oli siisti, mutta vaatimaton. Kaikki oleellinen kuitenkin löytyi lämmintä vettä myöten, jota ei juuri tullut Arie Lagoonissa. Siellä sitä ei tosin kaivannutkaan, kun suihku oli ihanasti ulkona lämpimässä.

Olin tilannut aamiaisen klo 7:ksi. Yö tuli nukutuksi ihan kohtuullisesti ja internettikin pelasi jotenkin. Tosin Kotiin takaisin -sarjan päivän jakso jäi seuraavaan iltaan ?

Erittäin kohtelias pariskunta tuli vielä saattelemaan tuktukiin ainoan vieraansa. Kiitos heille!

Tuktuk tuli nyt vartin myöhässä. Kuski oli vaihtunut. Hän vei minut asemalle, jossa olin vielä pitkässä lippujonossa toiveikas, että saisin ostetuksi paikkalipun. Se ei kuitenkaan kuulu maan tapoihin, mutta 1,5 euron lippu Ellaan tuli hankituksi. Ilmaista on ajelu Sri Lankan rautateillä. Tässä mielessä valtion valtaisa subventointi auttaa turistejakin, mutta veikkaan, että useimmat maksaisivat mielellään muutaman euron lisää taatakseen istumapaikan 6 tunnin junamatkalle.

Olin tullut ajoissa asemalle saadakseni istumapaikan. Nyt kävi niin, että juna lähti vielä reilun tunnin myöhässä, kansa ohjattiin ensin väärään junaan taistelemaan istumapaikoista jne. Näistä ja muista mielenkiintoisen junamatkan vaiheista voit lukea postauksissani, jotka löytyvät sivuiltani kategoriasta Sri Lanka.

Tässä vielä postaukset edellisestä kohteestani, erinomaisesta Sigiriyasta:

Sigiriya Lion Rock -vuori Sri Lankalla on kohde, jota ei kannata ohittaa

Johdattelenpa teitä samalla seuraavaan vaiheeseen eli junamatkalle Sri Lankaan upeaan vuoristoon:

Sri Lanka – junareitti Kandysta Ellaan on ihastuttavan kaunis

Sri Lanka – junamatka Kandysta Ellaan on huikaisevan kaunis (VIDEO)

Pysyt parhaiten perillä mielenkiintoisen matkani vaiheissa käytyäsi tykkäämässä Fasebook-sivua Appa matkustaa. Tule ja kutsu ystäväsikin mukaan.