· ·

Madridin parhaita paloja (osa 2)

Tämä matkakertomus esittelee Madridin parhaita käyntikohteita. Vierailemme mm. kuuluisassa Reina Sofian taidemuseossa sekä kaupungin ehkä suosituimmassa kävelykohteessa, sen vihreässä sydämessä Retiron puistossa. Käväisemme myös Oopperan ja Kuninkaallisen palatsin välissä olevassa Plaza de Oriente –puistossa sekä ihmettelemme Madridin (turhankin) vilkasta iltaelämää:-)

Olimme kävelleet edellisenä päivänä läpi Madridin kuuluisimpia matkailukohteita. Tuo yhteenveto suosituksineen löytyy täältä:

Upean Madridin parhaita paloja parissa vuorokaudessa 1. osa

Toinen päivämme Madridissa oli Espanjan kansallispäivä, joten odotettavissa oli ruuhkaa. Katselimme netistä, että päivä toisi tullessaan mm. maksuttoman museokierroksen, joten ei kun menoksi.

Päätimme testata erittäin edullisen metron, jonka yksi asema oli lähellä hotelliamme. Siinäpä tuli samalla tutustutuksi miten homma pelittää, sillä seuraavana päivänä oli tarkoitus matkata sillä lentokentälle. Kartta näyttää kävelyreitin museoon, mutta me ajelimme herroiksi yhden pysähdyksen taktiikalla.

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

Muutkin olivat huomanneet, että nyt olisi kansallispäivän johdosta ilmainen sisäänpääsy Reina Sofian museoon. Ehdimme seistä tässä pari minuuttia, kun joku naisvirkailija tuli kertomaan meille, että talon toiselta puolelta pääsee myös sisään eikä siellä ole jonoa. Muut saa selittää, miksi hän kertoi sen meille ja miksi muut jäivät jonoon. Piti nimittäin paikkansa se tieto!

Se siipi, johon meidät ohjattiin, oli uudempi ja siellä oli modernia taidetta, jos kaikkea sellaiseksi voi edes kutsua. Halusimme nähdä ”kunnon taidetta” ja etsiydyimme sen vuoksi vanhalle puolelle. Huoneita ja taidetta riittää monessa kerroksessa ja ajoittain oli vaikea hahmottaa missä olemme käyneet missä emme. Kilometrit alkoivat joka tapauksessa karttua.

Bongasimme mm. meille entuudestaan tuntemattoman espanjalaisen Madridissa syntyneen taiteilijan Juan Grisin töitä (niitä oli paljon ja hyvin monessa kitarat toimivat maksuttomina malleina), jotka toivat mieleemme Picasson ja kubismin.  Wikiart kertoo hänestä mm. seuraavaa:

José Victoriano (Carmelo Carlos) González-Pérez (March 23, 1887 – May 11, 1927), better known as Juan Gris (Spanish: [ˈxwan ˈɡɾis]; French: [gʀi]), was a Spanish painter and sculptor born in Madrid who lived and worked in France most of his life. Closely connected to the innovative artistic genre Cubism, his works are among the movement’s most distinctive.

Olemme vierailleet lukuisissa taidemuseoissa ympäri maailmaa ja törmänneet Pablo Picasson maalauksiin. Tällä kertaa niitä oli PALJON!

Pablo Picasso syntyi Malagassa vuonna 1881 ja kuoli vuonna 1973 Ranskassa. Picasso taiteili elämänsä loppuun saakka. Tietoa hänen toiminnastaan löytyy samaisesta sivustosta

Koska kuvia löytyy tuosta linkistä yllin kyllin (1158), tyydyn näihin pariin otokseen.

Tämä valtaisa maalaus herätti yleisön kiinnostuksen ja tuossa huoneessa oli jatkuvat tungos. Koska siellä ei saanut kuvata, tein tämän pienoisen synnin naapurisalista. En siis muista mikä on teoksen nimi, mutta löytyyhän se noiden yli 1000 kuvan joukosta, jos kiinnostaa 🙂

The Great Masturbator (1929)

Löytyihän sieltä myös useita Salvador Dalin töitä, mutta jos taide kiinnostaa, katsele niitä lisää tästä:

Koska päiväämme oli käsikirjoitettu muutakin ohjelmaa, lähdimme jatkamaan matkaa… Taidetta oli nähty yhden päivän annos.

Retiron puisto on Madridin sydän

Retiron puisto 130-hehtaarinen puisto on sekä madridilaisten että turistien suosima piknikpaikka ja ulkoilualue. Patsaineen ja suurine monumentteineen puisto on mielenkiintoinen tuttavuus.

Tämä ”parsakaalipuu” oli hauska tuttavuus Retiron puistossa. Tosin tykkään enemmän tuosta jota vasten puu lepää.

Puiston lukuisat puutarha-alueet ja Kristallipalatsi liikuttavat matkailijoita kuntosuorituksen arvoisesti. Sen keskellä on lampi, josta voi nauttia myös soutuveneestä käsin. Lammella olikin kymmeniä veneitä ja rannalla jonoa. Suosittu urheilulaji tuo soutu Madridissa 🙂

Retiron puiston suosituin nähtävyys on kuningas D.Alfonso VII:n kunniaksi pystytetty muistomerkki.

Tuo muistomerkki tuli katsotuksi joka suunnasta.

Lähdimme kävelemään puistosta kohti keskustaa. Matkalla törmäsimme voiton kaareen. Tämä Puerta de Alcala on valmistettu graniitista.

Kävelimme Solin aukion kautta kämpille ja valmistauduimme seuraavaan kävelyretkeen kahvittelemalla ja lepäämällä.

Jatkoimme pienen lepotuokion jälkeen kävelykatua pitkin ja päätimme käydä vilkaisemassa oopperataloa. Samalla voisi tarkistaa olisiko siellä jotain tarjolla. Ei ollut!

Plaza de Oriente on erittäin suosittu oleskelualue. Tämän englantilaisherran takana näkyy oopperatalo. Tässä vielä lisää infoa:

Jatkoimme matkaa ja poikkesimme tapamme mukaan kirkkoihin. Valitettavasti en enää muista mistä kirkosta nämä kuvat ovat. Tarjontaa oli liikaa… Jos osaat nimetä tämän kirkon, kerro se alla kommenttipalstalla niin lisään nimen tekstiin.

Ilta pimeni ja ”pakastui”. Koska oli Espanjan kansallispäivä, kadut olivat TÄYNNÄ ihmisiä. Miellyttävää oli, että katusoittajiakin riitti Madridissa keskimäärin 100 m välein.

Tein katusoittajista erillisen videokoosteen. Tässä on mielenkiintoinen kavalkadi siitä mitä kaikkea kuulee ja näkee Madridissa parin päivän aikana:

Loungea testaamassa

Paljon matkaavien taskusta on hyvää löytyä Priority Pass tai jokin muu loungeen oikeuttava kortti. Meillä on sellainen ollut jo yli 15 vuotta emmekä ”osaisi” enää matkailla ilman sitä. Tälläkin kertaa menimme hyvissä ajoin lentokentälle aamiaiselle. Joimme aamulla kahvit, mehut yms. hotellilla ja siirrätimme itsemme metrojunilla kentälle. Ensin parilla eurolla vaihtopisteeseen ja sitten vielä noin 5 € siitä perille toisella junalla.

Tässäkin loungessa tilat olivat erittäin ok.

Tarjoilu riitti meille myös mainiosti. Aamiaistarve tuli tyydytetyksi.

Aito shampanja kruunasi matkailijoiden loisteliaan loman. Kiitos Teneriffa ja Madrid!

Edellisen lomaviikkomme majoituspaikan esittely löytyy tästä:

Regency Country Club hotelli Teneriffalla

Samankaltaiset artikkelit

2 Kommenttia

1. Yleensä en museoissa oikein viihdy, mutta tuo Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía vaikuttaa kyllä kiinnostavalta, väenpaljoudesta huolimatta. Niin ikään Retiron puisto kuulostaa paikalta, jossa mielellään viettäisin useammankin tunnin.

1. Se voi Mikko olla hieman myös ikäkysymys. Tosin mekään emme korkeasta iästämme huolimatta ole mitään museoihmisiä, mutta taidemuseoita käymme mieluusti katsomassa. Retiro on mukava rentoutumispaikka, jossa sadat ihmiset viettävät päivittäin aikaansa.