Skyen saari on Skotlannin ”taivaspaikka”
Otsikko Skyen saari on Skotlannin ”taivaspaikka” lupaa paljon, mutta ei yhtään liikaa. Olimme todella vaikuttuneita kiertäessämme saaren. Vaikka jouduimme skottilaiseen tapaan ajelemaan etenkin pohjoisosassa melko paljon yksikaistaista tietä asuntoautolla, ei se himmentänyt saaren loistoa. Esittelen tässä matkakertomuksessa saaren parhaimpia puolia. Jos sinulla on vain pari päivää aikaa katsella Skotlantia, mene Skyen saarelle!
(Kaupallinen yhteistyö Touring Carsin kanssa)
Aloitimme tämän matkailuautoreissun vuokraamalla auton suomalaisen Touring Carsin Englannissa Chesterissä sijaitsevasta toimipisteestä. Tulen tekemään matkalta muutamia matkakertomuksia, joista seuraava ilmestyy 25.9. ja loput reilun viikon aikana siitä. Tästä syntyy siis vähitellen 6-osainen sarja matkamme vaiheista, kokemuksita, parhaista kohteista, käytännön vinkeistä ym.
Olimme viettäneet jo 6 päivää Englannissa ja Skotlannissa ennen kuin pääsimme tämänkertaisen matkamme pääkohteeseen Skyen saarelle. Sitä olimme odottaneet ennakkoinfon perusteella. ”Kaikki” sanoivat, että kannattaa tutustua Skotlannissa sen pohjoiseen osaan ja Skyen saareen. Näin teimme.
Päätin edetä poikkeuksellisesti näissä bloggaamisasioissa eli en aloitakaan matkakertomusten kirjoittamissa aikajärjestyksessä. Kirjoitan ensin Skyen kokemuksista syystä, että löysimme muutamaa kilometria ennen Skye Bridgeä hinta-laatusuhteeltaan hyvän leirintäalueen. Vietimme siinä ensimmäisen yön ja laskimme, että meidän kannattaa varata samasta paikasta toinen yö syystä, että meillä olisi taas käytössä wifi-yhteys ja tolppasähkö. (Esittelen leirintäaluetta lyhyesti tämä artikkelin lopussa.)
Kirjoittelen tätä juttua sunnuntain ratoksi matkailuautossa pienen sateen ripistellessä kattoon ja Suomen kärsiessä kirvelevän 3 pisteen tappion Kreikalle koripallon EM-kilpailujen pronssiottelussa. Otti muuten vähän pattiin, kun TV Nelosen lähetys ei näkynyt täällä. Pari päivää ennen Saksa-ottelusta näkyi pieniä ”raivostuttavia” hetkiä, nyt ei mitään. Liekö syynä heikko netti vai jokin muu? Muut saavat selittää.
Skye[1] (gaeliksi An t-Eilean Sgitheanach) on Skotlannin Sisä-Hebridien saariryhmän suurin saari. Saaren pinta-ala on 1 656,25 km² ja asukasluku runsaat 10 000. Saaren tärkein asutuskeskus on Portree. Noin kolmasosa saaren asukkaista puhuu yhä gaelia, vaikka taitajien määrä on ollut vähenemään päin. Saari kuuluu Ylämaan alueeseen. Matkailusta on tullut tärkeä elinkeino. Saaren kallioissa on nähtävissä tuhansittain muinaisia dinosaurusten jälkiä saaren ainutlaatuisen geologisen historian ansiosta.[2] Skye – Wikipedia
Wikipedia kertoo lisäksi, että Skyen saari on noin 80 km pitkä. Saaren rantaviiva muodostuu monista lahdista ja niemimaista, eikä mikään osa saaresta ole yli 8 kilometrin päässä merenrannasta. Cuillinin kukkulat ovat vajaan kilometrin korkuisia ja hallitsevat saaren pohjois- ja keskiosan maisemaa.

Elämys alkaa kohta Skye Bridgen jälkeen
Skotlannin ylämaan maisemat avautuvat värikkäine vuonoineen, vuorineen ja lammaslaitumineen suut loksauttavalla tavalla. Kun ylittää ikonisen Skye Bridgen, tuntuu kuin astuisi toiseen maailmaan – karuun, kauniiseen ja mystiseen.

Suuntasimme asuntoautomme vuonojen ympäröimää rannikkoa pitkin tummina kohoavien vuorten siivittäessä matkaamme. Tuntuu kuin olisimme tulleet matkailun ihmemaahan. Matkanteosta ei meinannut tulla mitään, kun piti tämän tästä pysähtyä kuvaamaan ympäristöä. Toisaalta suuta ei meinannut saada kiinni, kun kaikki näytti niin lumoavalta.
Ylämailla ja näköalapaikoilla pystyi sentään pysähtelemään, mutta kylissä ja kaupungeissa se ei aina ollut niin helppoa. Sen vuoksi jotkin kohteet (mm. saaren pääkaupunki Portree) jäivät kuvaamatta, kun pysähdyspaikka ei löytynyt ja autoja oli joka puolella. Siispä kuvasato tässä artikkelissa keskittyy lähinnä paikkoihin, jossa pysähtyminen oli mahdollista. Paljon tallentui lähimuistiin, josta se valitettavasti häviää ikäihmisillä nopeasti. Tunne onneksi jäi!

Eas a’ Bhradain
Eas a’ Bhradain -vesiputous oli ensimmäinen paikka, joka sai meidät painamaan jarrua kuvauksia varten.



Luonnon luomaa taidetta
Luonnon luomaa taidetta oli tarjolla tästä lähtien niin paljon, että siihen meinasi jo turtua. Mutta ei turtunut!


Tällaista se oli melkein koko ajan.

Sligachan Old Bridge
”Sligachanin vanhan sillan rakensi vuosina 1810-1818 insinööri Thomas Telford. Silta on tarkoitettu jalankulkijoille ja pyöräilijöille vasta sen jälkeen, kun sen rinnalle on rakennettu uusi maantiesilta A87:lle. Se listattiin B-luokkaan ja se suunniteltiin vuosina 1971 ja 1974. [3]
Sligachan vanha silta on yksi alueen nähtävyyksistä. Poikkesimme vilkaisemaan miltä se näyttää. Tässä muutama otos siitä pysähdyksestä:



”Kukkuloiden sankarit” -muistomerkki on tehty kahdelle Skyen saaren historian kolossaaliselle hahmolle. Yli 130 vuotta sitten kaksi miestä lähti kiipeämään, kartoittamaan ja löytämään Skyen kuuluisan Black Cuillinin. Vuonna 2004 perustettiin Collie Mackenzie Heritage Group.”



Skyen saaren kiertomatkamme rengas tuli täyteen tämän sillan kupeessa, kuten alussa olevasta kartasta voi päätellä.
Matkamme jatkui sillan kupeesta kohti pohjoista ja maisemia riitti:

Kuten edellä jo totean, saaren pääkaupunki Portree jäi kuvaamatta, kun mihinkään ei voinut pysähtyä. Huomasimme mm. sataman pastellinväriset talot, joita olisi halunnu kuvata, mutta kun ei voinut. Siksi päätin etsiä netistä kuvan siitä

Old Man of Storr on saaren turistimagneetti
”Useita legendoja ympäröi Storr-nimellä tunnettu majesteettinen kiviryhmä. Myös Trotternishin alueelta löytyvä suuri huippu on erityisen henkeäsalpaava. Karuiden sisarustensa ympäröimää Storrin vanhaa miestä on mahdoton missata. Tämä salaperäinen ja joidenkin mielestä kummitteleva ihme on suosittu paikka ihailla upeita näkymiä, etenkin keskipäivällä. Se on myös yksi Skyen saaren tunnetuimmista nähtävyyksistä.
Jotkut uskovat Storrin vanhan miehen olevan Trotternish Ridgellä eläneen jättiläisen peukalo, toiset tyytyvät tieteellisempään selitykseen: muinainen maanvyörymä loi tämän upean ihmeen.”
LÄHDE: 11 parhaiten arvioitua nähtävyyttä Skyen saarella
Yksi vaikuttavimmista kokemuksistamme Skyen saarelle oli nousu Old Man of Storrille vaikka homma jäikin meiltä puolitiehen.

Old Man of Storrin edustalla on todella paljon parkkipaikkoja, jotka olivat lähes viimeistä paikkaa myöten varatut.

Onnistuimme kuin ihmeen kaupalla saamaan asuntoautolle paikan ihan huoltorakennuksen edestä tien varresta. Henkilöautojen paikat ovat pykälää ylempänä olevalla tasanteella. Pysäköintimaksu 5 puntaa (6 tunnin maksu) maksetaan automaattiin.
Laitoimme vaelluskengät jalkaan ja lähdimme liikkeelle. Jo ensi metreillä kävi ilmi, että kivikkoisella polulla vaelluskengät ovat must-varuste. Sandaaleilla en ainakaan kehottaisi ketään lähtä nousemaan tuota kivikkoista ja sateella osin liukasta jyrkähköä rinnettä.

Pääsyy luovuttamiseen lienee ollut kuntomme, mutta syypää alkanut tihkusade, joka sai meidät polkujen risteyksessä miettimään jatkammeko ylös vai kapuammeko toista kautta alas.


Valitsimme 20 minuutin rankahkon nousun jälkeen lyhemmän reitin, mikä ei siinä tilanteessa ollut lainkaan huono ratkaisu. Olimme arvioineet ennakkokuvausten perusteella matkan lyhyemmäksi emmekä ottaneet edes vesipulloa mukaan. Älkää tehkö samaa virhettä, sillä kunnosta riippuen ylösnousuun pitää varata vähintään 40 minuuttia ja alas voi päästä vähän nopeammin. Kun tuohon lisää pysähdykset, matka-aikaa pitenee niiden mukaan. Joku retkeilijä kertoi, että hänellä meni kolme tuntia tuohon aherrukseen pysähdyksineen ja maisemanihailuineen. Sellaiseen kannattaa varautua.


Eivät kalpene paljon näkymät tuolta lyhyemmältäkään reitiltä, kuten tässä alla olevista kuvista voit päätellä:






Yhteenvetona voin todeta, ettei jäänyt huonoksi tuo lyhyempikään reissu. Voisin veikata, että mikäli epäilet kuntosi riittävyyttä, lähde ylöspäin vasemmalle lyhyempää reittiä. Elleivät polvesi kestä jyrkkää alamäkeä, tule samaa reittiä takaisin. Paljon loivempi on se reitti!
Tässä vielä hyvä opas tuosta luonnon luomasta kummajaisesta:
Storrin vanha mies -opas | Skyen saari
Matka jatkui kohti pohjoissaarta
Pienen ”otetaan henkilöistä mittaa” -jakson jälkeen jatkoimme kohti pohjoissaarta. Maantie jatkui vielä normileveänä, joten matkanteko oli helppoa. Näköalapaikkoja riitti ja kaikkien nimiä emme edes muista. Tässä kuitenkin rannikolta muutama mukava paikka:



Tämän upean näköalasillan ja sieltä aukeavan rotkon ja vesiputousten nimeä emme muista, mutta se oli ennen Kilt Rockia hyvän tien varressa.




Muutaman kilometrin päässä oli taas näköalapaikka, jonne oli pakko pysähtyä:

Kilt Rock
Yksi saaren tunnetuimmista vesiputouksista on Kilt Rock, joka pitää kuulemma mielenkiintoista ääntä. Emme joko osanneet kuunnella sitä tai emme kuulleet.

”Trotternishin niemimaalla Skyen pohjoispuolella sijaitsee upea Kilt Rock (gaeliksi Creag an Fheilidh), 90 metriä korkea seinämä, joka koostuu monivärisistä kuusikulmaisista basalttikivipylväistä ja doleriittikynnyksistä, jotka muistuttavat tartaanikiltin laskoksia. Se on yksi Skyen upeimmista näkymistä, ja paikka on erittäin kiireinen kesäkuukausina.” (Lainaus täältä)


Kohta Kilt Rockin jälkeen tie muuttui yksikaistaiseksi ja sitä kesti yli 20 km. Tien kunto on ihan hyvä, mutta ohituspaikkoja on pakko pitää silmällä. Onneksi niitä on tehty kohtuullisen tiheään ja autoilijat sen tiedostavat. Kohteliaisuus oli valttia tuolla eikä ongelmia ollut. Tarkkana pitää kuitenkin olla koko ajan.



Ajelimme takaisin saaren länsireunaa. Koska kuvia ei sieltä enää ole tullut otetuksi, kertoo se joko siitä, että ähkyraja on saavutettu tai sitten siitä, että parhaat maisemat olivat aluksi.
Mikäli tavoitteesi on nähdä upeita maisemia ja aikasi on kortilla, uskallamme todeta, että jätä kartalla oleva läntinen koukkaus väliin ja ajele leveämpää tietä A87 pitkin suoraan Portreen kaupunkiin. Take it easy!
Todettuamme, ettemme välitä käydä matkan varrella olevissa linnoissa ym. aloimme etsiä yöpaikkaa. Matkan varrella olisi ollut leirintäalueitakin, mutta koska olimme varanneet seuraavaksi yöksi paikan alla esiteltävästä paikasta, etsimme puskaparkkia.

Puskaparkin löytäminen olikin yllättävän vaikeaa tuolla osuudella. Sitkeytemme palkittiin ja löysimme Coilloren jälkeen oikein hyvän levähdyspaikan 20 m tiestä, joten hyvää yötä.

Heräsimme kauniiseen aamuun ja lähdimme pariviikkoisen reissumme toistaiseksi lyhyimmälle päivämatkalle. Meillä oli edessä ainoastaan 60 km ajomatka ja sitten voisimme heittäytyä viettämään lepopäivää sunnuntain kunniaksi.

Eivät kauniit näkymät olleet tosin vieläkään ohi vaan niitä riitti, kuten lähes koko matkan ajan.

Reissumme Skyen saarelle kesti vähän toista päivää. Sen perusteella voimme todeta, että tuolla ainutlaatuiselle saarella yhdistyvät luonnon karheus ja kauneus, sekä kirjallisuuden mukaan legendojen ja historian voima. Ei ihme, että jotkut kutsuvat sitä Skotlannin kruununjalokiveksi.
Ettei totuus unohtuisi, on pakko tunnustaa, että 7 m pitkä ja 2,3 m leveän asuntoauton kanssa kruisailu ei ole Syen saarella aina herkkua, mutta hyvin selvisimme huolimatta 1-kaistaisista teistä, joita siellä riittää muun Skotlannin tavoin. Tuohonkin reittiin niitä osui kymmeniä kilometrejä.
Tarjoan lopuksi teilla videokoosteen tästä huikean hienosta saarimatkastamme tämän videon avulla:
Tässä vielä muutama vinkkilinkki, joiden kautta pääset valmistautumaan omalle matkallesi. Siitä löytyy myös juttua Skyesta.
Ja vielä tämä:
11 parhaiten arvioitua nähtävyyttä Skyen saarella
LEIRINTÄALUEVINKKI KARAVAANAREILLE YM.:
Skotlanti on kallis matkailumaa. Se varmaan on syynä siihen, että saarella käyneet tuttavat yöpyvät ajoittain henkilöautossa. Minua alkoi ihan kiinnostaa paljonko yöpyminen Skyen saarella maksaa. Otin kokeeksi Trivagon auki ja katson mitä maksaisi majoittuminen seuraavaksi yöksi. Tuota taktiikkaa käytimme viimeksi poikani kanssa Moselin varrella ja aina löytyi edullinen, alle 100 € majapaikka. Mutta nyt! Halvinkin majatalo rokottaa yhdestä yöstä vähintään 250 €. Mitä??? Ja kalleimmillaan hotelliöiden hinnat pyörivät lähellä 1000 €:a. Kenellä on varaa reissata sellaisilla hinnoilla?
Onneksi karavaanareita kohdellaan vähän paremmin. Asuntovaunuhinnoista en tiedä, mutta 7 m pitkän matkailuauton hinta valitsemallamme Reraigin leirintäalueella oli 33 puntaa eli 38 €. Varsin kohtuullinen hinta, kun hintaan kuuluu autopaikan lisäksi suihku, WC, sähkö, veden ja WC:n tyhjennys sekä juomavesitankin täyttäminen.




Kiitos isäntäpariskunnalle ystävällisestä, hyvästä palvelusta ja joustamisesta varauksessa ym.
HUOM!!!
Tulen tekemään Skyen saaresta ja muistakin osioista myös videon pätkiä. Niitä onkin tullut kuvatuksi normaalia enemmän, joten editoiminen vie aikaa ja taitaa jäädä kotimaahan. Julkaisen niitä sitä mukaan, kun videokoosteet valmistuvat. Sanoisin, että kannatta pysyä aalloilla!
Lisää matkakertomuksia Iso-Britannian matkastamme tulee lähiviikkoina useita. Nyt aion keskittyä taas matkailuautoilemaan ja palaan viimeistään ensi viikolla taas asiaan Suomessa.
HUOM 2.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan erittäin tuoreita kokemuksiamme Skotlannista (ja vähän myös Englannista) matkailumaana, tule kuulolle Lahden Caravan -messuille. Olen siellä kertoilemassa tästä matkastamme otsikolla Iso-Britannia matkailuautokohteena torstaina 25.9. klo 14 ja perjantaina 26.9. klo 13. Nähdään siellä!

Skotlanti on pitkään ollut kohde, jonne haluan matkustaa, mutta vielä ei ole siellä tullut käytyä. USkomattoman kauniitahan nuo maisemat ovat, niin kyllähän tuolla viihtyisi jopa pidemmänkin aikaa!
Totta haastata veliseni. Laittakaahan te luonnon ystävät Skotlanti sinne to-do-listan kärkeen. Viihtyisitte samoilijoina noissa maisemissa.
Vau, miten komeat maisemat. Jonakin päivänä haluan itsekin lähteä roadtripille Skotlannin maisemiin.
Kannustan ehdottomasti Sanna! Yksi kauneimmista maista. Aloin tässä vääntää muita artikkeleita Englannista ja Skotlannista. Ilmestyvät kaikki kuukauden sisällä. Saat lisää houkuttimia ja myös paljon infoa.