· · · · ·

Suurperheen aktiiviloma Holiday Club Saimaalla (vieraskynäilijä Anne osa 1)

Saimme viettää 15-päisen ”klaanimme” kanssa ikimuistoisen loman Holiday Club Saimaalla. Tämä oli 14. kerta, kun lomailimme yhdessä joko Katinkullassa tai Saimaalla. Jälleen jäi tunne, että haluamme kokea yhä uudelleen sen riemun, mitä on kokoontua isolla porukalla ympäristöön, jossa kaikki ovat vieraana, mutta kuin kotonaan.

Esittelen tässä matkakertomuksessa kokemuksiamme meidän perheemme näkökulmasta. Tervetuloa huippulomalle!

t.  vieraskynäilijä Anne

(Kaupallinen yhteistyö Holiday Club Resorts Oy:n kanssa)

Espanjan helteistä Holiday Club Saimaan harraste-elämyksiin

Olimme juuri viettäneet siskoni perheen kanssa loman helteisillä Espanjan Aurinkorannoilla. Harrastusten täyteisen ja riemukkaan loman jälkeen pohdiskelimme, miltähän tuntuu palata kylmähköön Suomeen jatkamaan kesälomaa.

Lentomme Espanjasta laskeutui tiistaiaamuna. Parin tunnin unet, nopea pakkaaminen ja autojen nokat kohti Holiday Club Saimaata Lappeenrantaan. Sekä meidän että Maijun perheen piti lähteä liikenteeseen kahdella autolla, koska matkalaisia oli yhteensä 12 ja tavaroita sen mukaisesti. Meidän molempien perheissä on aikuisten lisäksi 17-, 16- ja 10-vuotiaat lapset. Mukaan lähtivät myös vanhimpien lastemme tyttö- ja poikaystävä. Luvassa olisi todellinen aktiiviloma kolmen sukupolven kesken!

Perillä Holiday Club Saimaan Villas Pearl -huoneistossa meitä odottivat Appa-iskä, Mammu-äiti ja pikkuveli Antti sekä ihana, kesäisen aurinkoinen sää.

Me kuusi aikuista ja 10-vuotiaat Nooa ja Aamos majoituimme kolmen makuuhuoneen villas-huoneistoon (olohuoneessa on levitettävä sohva).

Fiona, Aada, Teemu ja Rasmus Villas Pearlin parvekkeella.

Teiniosastolle oli varattu kolme huonetta hotellin puolelta. Kolmekymppinen pikkuveli passitettiin hotellisiipeen kurinpitäjäksi.

Holiday Club Saimaan monipuoliset harrastus- ja ruokailumahdollisuudet

Olimme hädin tuskin ehtineet majoittua, kun olimme jo harrastusten kimpussa. Pienimmät syöksyivät oitis kylpylään. Me muut päätimme jatkaa padelin parissa, johon olimme saaneet ensikosketuksen Espanjassa. Holiday Club Saimaan katolla on padel-kenttä, jota voi vuokrata pohjakerroksen varauspisteestä. Sieltä voi ostaa myös lippuja kylpylään, keilahalliin ym. Samasta paikasta saimme myös pelivälineet.

Liekö Espanjan treenien ansiota, sillä pelit lähtivät nopeasti käyntiin. Huomasimme tosin, että Appalla ja Antilla oli ollut ihan omat säännöt :). Intoa riitti uuden harrastuksen parissa enemmän kuin taitoa. Onneksi kentän verkko oli korkea, ja pallot pysyivät pääsääntöisesti kentällä!

Helppoa kuin jongleeraus? Haha, no.

Urheilun jälkeen oli mahtavaa päästä uimaan ja saunomaan! Nuoriso jaksoi hyppiä syvään altaaseen vaikka kuinka kauan: mansikoita, kartsoja, pääkkejä, pellehyppyjä, mitä niitä onkaan! Välillä kävimme saunamaailmassa lepäilemässä erilaisissa saunoissa suolamaailmasta eksoottisempiin kokemuksiin. Padelkentän vierestä katolta löytyi myös savusauna.

Cirque de Saimaa -kylpylässä on tunnelmallisen pimeää, ja tunnin välein toistuva vesishow saa varsinkin perheen pienimmät riehaantumaan. Musiikki on ollut sama jo vuosien ajan, kun olemme Saimaalla lomailleet. Ehkä siksi Joutsenlammesta tuttu kappale saa vähän herkistymään, vuodesta toiseen. Hyviä muistoja!

Saimaa Holiday Club kylpylä

Aamos ja Nooa iloitsivat myös hotellin katolla olevasta uima-altaasta.

Uinnin jälkeen haimme hotellin yhteydessä olevasta Classic Pizzasta pitsat Villas Pearl -huoneistoomme.

Näin isolle 15 hengen porukalle ei riittänyt astioita ja aterimia kaikille, mutta pitsojen syönnissä se ei haitannut. Jatkossa porrastimme hieman ruokailua ja ostoslistalle kirjattiin kertakäyttöastioita.

Skumppaa ja humppaa

Appa ja Mammu olivat bonganneet, että rantaravintolassa on kahden euron skumppaa joka ilta. Sinne siis ihailemaan auringonlaskua Saimaan järven taakse!

Ystäväpariskuntamme (Toni etualalla ja Anu raitapaidassaan) oli sattumoisin samaan aikaan lomalla Saimaalla perheensä kanssa, joten he liittyivät lystinpitoon.

Yläkerrasta löytyi omatoimikaraoke ja laulava ”Trappin suku” kun ollaan, vedimme monta biisiä yhdessä ja erikseen. Erityisesti Fiona ihastutti kappaleellaan niin, että tarjoilijakin tuli alakerrasta ihmettelemään, mitä täällä oikein tapahtuu!

Uusi harrastustentäyteinen päivä alkoi täpötäydessa aamiaisravintolassa

Yksi parhaista asioista lomalla on hidas aamiainen, mieluiten jonkun muun tekemänä. Söimme päivittäin aamiaisen hotellin puolella, mikä oli loisto ratkaisu näin isolla porukalla.

Hotellin aamiainen oli runsas, kaikille löytyi jotain! Karjalanpiirakat ja tuoreet marjat luonnonjugurtin kanssa kuuluvat hyvään suomalaiseen hotelliaamiaiseen, ja niitä oli onneksi täälläkin tarjolla :).

Aamiaisravintolassa riitti lomalaisia. Onneksi viereisen Le Biff -ravintolan perältä löytyi rauhalliset ruokailupaikat. Nyt oli aamiaisravintolan takaosakin täynnä!

Golfia isolla porukalla

Holiday Club Saimaalla on täysmittainen golfkenttä Golf Saimaa.

Pesueestamme löytyy useampi golfaaja, joten suuntasimme rangen kautta 18-reikäiselle kentälle. Appa, Maiju ja Eemil huristelivat matkaan etujoukoissa, Janne ja Mikko seuraavassa lähdössä ja viimeisenä Rasmus, Teemu ja Antti.

Lähdimme naisporukalla jälkijoukon caddieiksi, pienimmät jäivät villaan. Kentällä oli upeaa ihan vaan kuljeksia mukana ja nauttia auringosta. Yritimme olla häiritsemättä, saati neuvomatta, ja etsimme puoli-innoissamme pusikkoihin lentäneitä palloja.

Koska seurueemme pelasi peräkkäisissä lähdöissä, kohtasimme välillä risteävillä väylillä.

Greenit olivat loistavassa kunnossa!

Teemu ja Rasmus taukopaikalla

Energiset caddiet 😉

Ei lomareissua Holiday Club Saimaalle ilman Lammassaarikävelyä

Caddiet olivat kentän nähneet ysin jälkeen, ja palasimme villalle. Pienimmät halusivat Angry Birds -puistoon, joten veimme Nooan ja Aamoksen riehumaan ja ajelimme ruokaostoksille Imatralle (alle 10 min. ajomatka). Kun golffarit palasivat kierrokselta, lähdimme läheiseen Lammassaareen makkaranpaistoon. Pojille golfkierros ei riittänyt treeniksi, joten lätkänpelaajat polkivat saareen. Suurimpien villojen vuokraan kuuluu kaksi polkupyörää, joita saa vapaasti käyttää koko loman.

Lammassaaren ympäri kulkee ihastuttava pieni lenkkipolku, jonka varrella on muutama makkaranpaistopaikka.

Keräsimme puita ja risuja maastosta, ja kuivien havujen ansiosta nuotio saatiin saman tien syttymään.

Makkara maistuu kyllä parhaalta ulkona ja vähän nokisena!

Onni on hyvä ystävyys…

… ja leipäkivien heittely veljen kanssa.

Jäätävät treenit

Melkeinpä koko porukkamme harrastaa joko jääkiekkoa tai muodostelmaluistelua, joten olemme aina Saimaan lomilla ottaneet mukaan luistimet ja muut varusteet. Hotellin yhteydessä on upea jääkaukalo, jossa tuntee olevansa kuin keskellä suurta näyttämöä. Viereisen ravintola O’Learysin pöydistä voi ruokaillessa katsella ”jääshowta”. Kaukalo on kesälläkin käytössä, ja vuorot on jaettu ei-mailallisiin ja mailallisiin. Luistimia ja mailoja voi myös vuokrata.

Maiju, Aada, Fiona ja minä menimme rohkeasti temppuilemaan mailalliselle vuorolle, mutta aika nopeasti huomasimme olevamme kiekkojen ristitulessa.

Serkukset Eemil ja Joosa

Katselimme hetken poikien lämimistä ja lähdimme suosiolla villalle rauhallisemman pelin, Scrabblen, pariin.

Kiekkoilun jälkeen nuoriso kävi vielä uimassa, ja naisväki valmisti ruokaa nälkäiselle joukolle. Villassa on se mainio puoli, että ruuat voi tehdä itse, eikä tarvitse koko ajan etsiä ruokapaikkaa. Näin isolla porukalla lomareissun kustannukset hilautuvat helposti tosi korkeiksi, jos syö aina vaan ulkona.

Nam, kalakeittoa!

Me isoimmat sisarukset – Antti, Maiju ja minä – jatkoimme iltaa rantaravintolan laiturilla musiikkia kuunnellen ja kaunista kesäiltaa fiilistellen.

Onneksemme lomamme oli vasta alussa. Seuraavan Annen kirjoittama vieraskynäosio löytyy tästä:

Suurperheen hulluttelua Holiday Club Saimaalla (vieraskynäilijä Anne osa 2)

Voit matkata kanssamme Saimaalle myös tämän tyttäreni Aadan tekemän  riemukkaan videon mukana.

Lomaterveisin

Anne Lind

Tässä vielä isäni Askon kirjoittama matkakertomus samasta viikosta:

Miksi Holiday Club Saimaa vakiintui klaanimme lomapaikaksi?