· ·

Automatka Kroatian Slanosta Cavtatiin on yksi maailman kauneimmista autoilukohteista

Autoilureitti Dalmatiassa, Adrianmeren rannikolla, on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Tässä matkakertomuksessa luomme katsauksen Slanon pikkukaupungista Dubrovnikin kautta Cavtatiin. Teemme myös elämämme lyhimmän valtiovierailun piipahtaessamme kävellen (!!!) Montenegrossa.

Vuonna 2012 toteuttamamme lomareissu Kroatiaan alkoi olla lopuillaan, mutta vielä oli paljon kaunista nähtävää ja mukavaa koettavaa edessä. Pari yötä Korculan kauniilla saarella oli koettu ja nyt oli aika suunnata auton keula kohti etelää. Edellinen matkakertomuksemme Korculan saarelta löytyy tästä:

KROATIA Dubrovnik – suomalaisten suosikkikohde jo vuosikymmenten ajan

Kauniissa säässä merimatka mantereelle näytti upealta. Jatkoimme saman tien matkaa kohti Mali Stonea, joka jäi viimeksi vähälle katselulle pilvisestä säästä johtuen.

McLaren-perheen kokoontumisajot Mali Stonessa

Nyt Mali Stonen ranta oli täynnä porukkaa ja UPEITA AUTOJA! Mersedes Benzin McLaren-omistajat olivat lähteneet kierrokselle. Paikalla oli noin 20 ökyautoa ja kaiken kruunasi Maybach, joka oli retkueen mukana. Väki oli tullut syömään meren herkkuja satamaan ja pysäköi menopelinsä ravintolan eteen. Olihan noita miljoona-autoja kiva ihastella.

Tuollaisen avoauton voisi ottaa kakkosautoksi. Ykköseksi niissä ei olisi tilaa.

En vain ymmärrä, eikö autoa ole varaa rakentaa kunnolla sellaiseen hintaan. Muutamasta nimittäin puuttui tuulilasi ja kuljettaja joutui käyttämään kypärää 🙂 Huh huh!

Tässä vielä pari tunnelmapalaa Mali Stonen vanhasta kaupungista.

Kroatian Mali Stonesta Slanoon

Lähtiessämme kohti Slanon kaupunkia jouduimme tuon McLaren-luksusletkan jalkoihin. Ei tarvinnut paljoa kaasua käyttää, kun auto kerrallaan ne ohittivat meidät. Satojen heppojen tehot murisivat ”ihanasti” niiden painaessa vähän kaasua. Noiden parinkymmenauton syvän brmmm-ohituksen jälkeen vähän paremmin ymmärrän, miksi siinä moottorissa pitää olla voimaa 🙂

Edellisenä iltana olimme jo varanneet hotellin Cavtatista lentokentän läheltä viimeiseksi yöksi. Puuttui vielä edeltävä yö. Yllättäen nettiarviot ja hinta huomioiden löysimme toisenkin Vila Anka-hotellin, tällä kertaa Slanon kaupungista, kohtuullisen läheltä Mila Stonin ravintoloita. Ehkäpä lauantai-iltana voisi vaikka käydä illallisella alueen gourmet-ravintolassa?ä

Pysähdyimme muutaman kerran ihastelemaan kauniita näkymiä. Niitä riitti jo tuolla alkupätkällä vaikka parhaat olisivat vielä edessä.

Kaarroimme Slanon kaupunkiin noin 30 km ennen Dubrovnikia. Meitä odotti Vila Anka aparthement, josta olimme varanneet huoneen nettisuositusten perusteella. Suuret asiakastyytyväisyyspisteen ja 35 euron hinta oli hyvä yhdistelmä huoneistolle, joka sijaitsi lähes rannassa. Tunnelmaa huononsivat hieman pienet sokerimuurahaiset, joita liikkui siellä ja täällä. Toisaalta isännän ystävällisyys voitti pienet puutteet. Saimme tervetuliaisjuomaksi oluen ja veden sekä myöhemmin illalla vielä suuren kimpun ihanan makuisia rypäleitä talon puutarhasta.

Viinirypäleterttujen alla istuskelimme myös terassilla viiniä juoden ja maisemia ihaillen. Hintansa haukkui tuo vaatimaton, mutta siisti paikka, jossa oli erillinen makuuhuone olohuone-keittiön lisäksi. Kävimme mukavan kävelylenkin rannassa ja illalla teimme vielä toisen käydessämme kylässä syömässä sinisimpukoita yms., kuinkas muuten.

Sunnuntaina 16.9. lähdimme jo 9 maissa jatkamaan matkaan Cavtatiin.

Tuo pätkä on maailman kauneimpia maantiereittejä, joten pikkupysähdyksiä piti tehdä tämän tästä.

Pysähdyimme myös ihailemaan Dubrovnikia korkeata vuorelta. Kauniilta näytti. V

Vaikutuksen tekivät myös valtavan suuret risteilyalukset, joita noilla seudulla riittää vierailijoina. Aurinko porotti täydellä teholla, joten lämmintä piisasi.

Cavtat yllätti positiivisesti

Pääsimme lopulta Cavtatiin majapaikkaamme. Saimme huoneen, joka piti sisällään kaiken tarvitttavan, mutta eipä 32 eurolla voi luksusta odottaa. Ystävällinen henkilökunta vetää tuonnekin samoja asiakkaita vuodesta toiseen. Tervetulojuomat ja lautasellinen viinirypäleitä oli isäntäväen kädenojennus vieraille.

Isäntäväen vinkistä ajelimme lentokentän kupeessa sijaitsevaan kylään kansanmusiikki- ja tanssiesityksiä kuuntelemaan ja katselemaan.

Pikkukylässä oli runsaasti väkeä seuraamassa tuota perinnetapahtumaa auringon kunnioittaessa läsnäolollaan kylälle tärkeää hetkeä.

Elämämme lyhin valtiovierailu kohteena Montenegro

Jatkoimme matkaa esityksen päätteeksi kohti Montenegroa. Päätimme piipahtaa tuossa valtiossa, jossa emme ole koskaan käyneet.

Matka sinne ei ollut mikään maisematie ja päätimmekin koukata lähempänä merta olevaa tietä, jotta näkisimme vaihteeksi merta. Loppumatka tiestä oli korjauksen alla, joten muutama km. ennen rajaa ajettiin todella hitaasti.

Päätimme sitkeästi käydä Montenegron puolella. Koska autolla ei ollut lupa ajaa rajan yli, kävimme piipahtamassa siellä ja palasimme takaisin. Samalta tuo näytti kuin Kroatiakin, mutta onpahan hankittu yksi neula lisää karttaamme 🙂 Palasimme edelleen rannan puoleista tietä, jossa näkymät olivat aivan toista kuin päätiellä.

Kiertelyä jetset-kaupunki Cavtatissa

Veimme auton kämpille, joimme lasit roseeta ja suuntasimme tutustumaan Cavtatiin. Tuo pikkukaupunki osoittautui todelliseksi helmeksi. Kaunis rantabulevardi ökyjahteineen yllätti todella positiivisesti.

Kelpasi sitä ”kuolata” huikean näköisiä aluksia.

Maistuis varmaan sullekin?

Uimapaikkojakin oli niemen molemmin puolin ja kansaa riitti osin sunnuntaista johtuen. Lorvailimme ja kuljeskelimme aikamme jahteja ja kaupunkia ihaillen. Päätimmekin ottaa rennosti ja lueskella rantakivillä ja nauttia eläkeläiselämästä.

Kävimme sitten vielä päivällisellä. Ostereita oli vielä pakko maistaa enkä voinut vastustaa paistettuja mustekalojakaan: Marjatta nautti paikallisia friteerattuja muikkuja.

Marssimurtuman Prahassa saanut jalkani alkoi oireilla oikein kunnolla, joten lisälenkki jäi käymättä vaikka kuinka olisi mieli tehnyt.

Tulimme huoneistoomme ja istahdimme parvekkeelle vaihteeksi lueskelemaan ja tarkastelemaan sähköposteja yms. Oli edessä tämän upean Kroatian matkan viimeinen yö.

Aamulla lentokentälle ja matka jatkuisi Lontoon kautta Skotlantiin… Siitä löytyy erillinen matkakertomus, tottakai!

Tässä lopuksi vielä videokooste Kroatian matkastamme.

Ettäkö miksi Skotlannin kautta Suomeen? No ihan vaan siksi, että se tuli niin halvaksi. Paremmat perusteet löytyvät alta aukeavasta matkakertomuksesta, joka on vanhakantaisesti pdf-muodossa. Mutta toimii niinkin ja tunnelmaan kyllä pääsee. On sekin kaunis maa!

Skotlanti – kauniiden ylänköjen ja vesien maa