· · · ·

Malagan upea automuseo kannattaa kokea!

Malagan automuseo kannattaa ehdottomasti kokea. Pääset tuossa piilotetussa helmessä aikamatkalle autohistorian maailmaan. Näyttelyssä on noin 100 autoa 1900-luvun alusta lähes nykypäivään asti. Tämän eräänlaisen designmuseon kokoelmista löytyy autojen lisäksi mm. kuuluisien suunnittelijoiden Haute Couture –pukuja, laukkuja ja hattuja.

Malagan aurinkoinen kaupunki tunnetaan upeista rannoistaan, historiallisista nähtävyyksistään ja herkullisista ruuistaan. Yksi piilotettu helmi, joka kannattaa kokea, on Malagan automuseo (Museo Automovilístico de Málaga). Tämä ainutlaatuinen museo vie kävijät aikamatkalle autojen kehityksen pariin esittelemällä yli sadan vuoden ajan autoilun historiaa ja kulttuuria.

Museo sijaitsee kätevästi lähellä Malagan keskustaa, joten se on helposti saavutettavissa kävellen tai julkisilla liikennevälineillä.

Museo sijaitsee Málagan kuninkaallisessa tupakkatehtaassa, jota paikalliset kutsuvat nimellä ”la Tabacalera”, Sor Teresa Prat -kadulla.

Malagan automuseo avattiin vuonna 2010.  Sen kokoelma on alun perin portugalilaisen Joao Manuel Magalhaesin  yksityiskokoelma. Siellä on lähes sata historiallista autoa 1900-luvun alusta 1980-luvulle asti. Niistä monet ovat harvinaisia ja ainutlaatuisia. Museo on omistettu autoharrastajille, mutta se tarjoaa myös kiehtovan katsauksen autoilun vaikutukseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.

Kaveriporukkamme Team Transitin yksi jäsen on Juha, joka on tehnyt elämäntyönsä automaailmassa. Hänen suosikkiautonsa on aina ollut Jaguar, joten olihan se pakko ikuista ystävä Jaguarin logon kanssa.

Automuseo on samalla design- ja perhemuseo

”Heti ensimetreiltä tiesin, että tulisin rakastamaan tätä museota. Sanoisinpa, että museon nimi on harhaanjohtava. Itse asiassa kyse on minusta enemmänkin design-museosta, sillä museon kokoelmat käsittävät autojen lisäksi kuuluisien suunnittelijoiden haute couture -pukuja, laukkuja, hattuja, nykytaidetta ja olipa mukana myös jokunen huonekalukin.”  (by Shampanjaa muovimukista)

Museon esittelyssä on myös autojen suunnittelua ja valmistusta käsitteleviä näyttelyitä, jotka antavat syvempää ymmärrystä siitä, miten autot ovat kehittyneet vuosikymmenten varrella. Vierailijat voivat nähdä autojen teknisiä innovaatioita ja muotoilun kehitystä, mikä tuo esiin, kuinka autoilun historia on kietoutunut yhteen aikakauden kulttuuristen ja sosiaalisten muutosten kanssa.

On hyvä huomioida, että automuseo on samalla designmuseo. Rolls-Roycet, Isotta Fraschinit, Duesenbergit, Jaguarit ja Bugatit yhdistetään Diorin, Chanelin, Guccin, Gallianon ja Nina Riccin luomuksiin täydentäen ajan kuvaa vaikkapa Art Decosta tai Belle Epoquesta.

Yksi suosituimmista osioista on lasten alue, jossa nuoremmat vieraat voivat leikkiä ja oppia autoilun perusteista.

Malagan automuseo on myös perheystävällinen kohde, joka tarjoaa aktiviteetteja kaikenikäisille. Yksi suosituimmista osioista on lasten alue, jossa nuoremmat vieraat voivat leikkiä ja oppia autoilun perusteista. Museo järjestää myös erilaisia työpajoja ja tapahtumia, jotka houkuttelevat perheitä ja autoharrastajia.

Malagan upea automuseo kannattaa kokea!

Tämän kokemuksen jälkeen voin todeta, että Malagan upea automuseo kannattaa kokea. Museon aukioloajat vaihtelevat, joten on hyvä tarkistaa etukäteen, mutta yleensä museo on avoinna päivittäin. Liput ovat kohtuuhintaisia (12 €), ja tarjolla on alennuksia senioreille (10 €), opiskelijoille ja lapsille.

Heti sisäänastuessa pääsee aistimaan, että on tultu designmuseoon.

Autojen nimien esittely olisi lähes kohtuuton urakka, joten päätin järjestää teille, arvoisat lukijat, kuvakavalkaadin. Tekoälyä ja ”linssiä” käyttäen kukin voi halutessaan tarkistaa mistä kaunottaresta/komeudesta on kyse 😉

Yksi museon suurimmista vetonauloista on sen monipuolinen kokoelma klassikkoautoja. Voit ihailla 1920-luvun elegantteja luksusautoja, kuten Hispano-Suiza ja Bugatti, sekä myöhempiä ikoneita, kuten Rolls Royge, Jaguar, Mercedes Benz ym. Museossa on myös erikoisnäyttelyitä, jotka esittelevät tiettyjä automerkkejä tai -teemoja, kuten urheiluautoja tai sähköautoja, mikä tekee vierailusta aina ainutlaatuisen.

Näyttely seuraa autoilun kehitystä kronologisesti ja valtaosaan osastoja on liitetty ajanmukainen asukokonaisuus sekä taidetta tai muuta rekvisiittaa.

Nauttikaa kauniista autoista! Tässä niitä tulee:

Siitä tämä kierros lähtee. Tämä kapistus saattaa olla 1800-luvun lopulta? En valitettavasti korvamerkinnyt syntymävuotta.
Olisi varmasti melko herraskaista ajella tällaisella.

Näissä on jotain viimeisen päälle hauskaa…
Matka-arkkuun voisi vaikka piilottaa yhden matkailijan.
Tiimikaverini Juha muisti, että hän on pikkupoikana 50-luvun alussa myynyt bensaa tällaisesta laitteesta. Minä muistan vain nähneeni noita pumpattavia tankkeja, joskus jopa tankanneeni. En vain muista mihin.

Tuosta yllä olevasta julisteesta voi päätellä, että Kate Winslet ja Leonardo DiCaprio ajelivat Titanic-elokuvassa tällaisella Jack Y Rose Titanic -autolla, joka aikuisten oikeesti on Ranault AX vuodelta 1911.

Oululaiset sanoisivat, että ”heleppo katella”.
Kissalan perhe?

Karkki se on tämäkin.
Tästä Fiatista vuodelta 1936 tuli jonkinlainen kansainvälinen menestys, kuten alla oleva teksti kertoo. Eivät ole kovin huonoja nuo lukemat, joten italialainen muotoilu, 85 km/h huippunopeus ja 6 l/100 km kulutus upposivat autoilevaan kansaan.
Autojen ja asujen historia on kuvattu lyhyesti myös englanniksi.
Muistan, että lasten leikki(puu)autot olivat aikoinaan tällaisia.
Tämä ”muna-auto” Fuldamobil (Saksa) vuodelta 1955 on jotenkin hellyyttävänä näköinen.
Keskellä tsekkoslovakialainen 3-pyöräinen kankaisella korilla päällystetty Velorex. Kaikkea ne muotoilijat luovat!

Tällaisia autoja 1936 sarjatuotantoon tulleita luksusautoja olemme kaikki nähneet Natsi-Saksaa esittelevissä elokuvissa, dokumenteissa ym. Korkea-arvoiset johtaja Hitleriä myöten ajelivat tällaisilla ja muistelen, että Suomessakin ajelivat tällaisilla? Tietotoimisto-Juhan mumaan Mannerheim ajeli mallilla MB 770, joka oli neliovinen panssaroitu Offener Tourenwagen-avoauto.
419 valmistettua autoa ei tunnu kovin suurelta luvulta, mutta liekö kallis hinta olliit rajoittimena?
Tämä Ranskassa vuonna 1936 valmistettu Bugatti Tipo 57 Galibier oli avaamassa Bugattien maailmanvalloitusta.

Jokainen autoilun ystävä tuntee tuon Flying Ladyn, josta tuli Rolls Roygen tunnus. Se on laadun ja luksuksen merkki.
Viimeisen päälle harkitut tarjoilut ja rouvien Chanel-laukut kielivät, että RR:t tehtiin alusta lähtien ylemmän luokan kansalaisille.
Tässä yhdenmoinen lasihelmipeli eli viimeisen päälle koristeltu kultainen moottori. Minkä ihmeen vuoksi tuokin on tehty?
Anteeksi tämä epäselvä kuva. Siitä voi kuitenkin kuvitella lukevansa, että museossa esillä oleva moottori olisi koristeltu kristalleilla, timanteilla ja kullalla. Tuskinpa kuitenkaan aidoilla vai tietääkö joku asiasta enemmän?
Tämä noin 6,5 m pitkä Packard Twelve 1780 vm. 1939 on kyllä todellinen karkki. Siinä on V12-moottori, jossa aikaansa nähden huimat 175 hv ja 7800 cc.
Tuonlaisessa ympäristössä presidentti Roosevelt on ehkä nauttinut kaviaaria shampanjan tai huippuviinin kanssa ja huuhdellut sitten suunsa XO-konjakilla?
Mitä tuohon sanoisi? Sano vaikka, että Excalibur IV ”Phaeton”.
Autojen muotokieli alkoi sitten muuttua linjakkaammaksi… Tässä italialaista kauneutta: Lancia Astura Cabriolet vm. 1938,
Kelpaisi varmaan minullekin, mutta ei taitaisi sopia tallimme?
Jotain viehättävää on tässä rumankauniissa autossa.

Entäpä tämä? Ruma, kaunis vai rumankaunis tämä Tatra T87.
Kertovatko auton ja puvun muotoilu jotain valmistusvuodesta?
Kaiser Darrin vm 1954
On kristalli hieno niin…
Rolls-Royce Silver Spirit
Kuvassa Porsche 356 B roadster avoauto ja Jaguar XK120 kilpa-auto.

Kukapa olisi uskonut, että nämä lokinsiivet ((Gullwing) ovat tulleet autoihin jo kymmeniä vuosia sitten. Mercedes Benz 300 SL Coupe -mallin kokeilu jäi lyhyeksi. Niitä valmistettiin vuosina 1954-57 1400 kappaletta.Tässä lisää infoa tuosta erikoisesta autosta:

https://www.apu.fi/artikkelit/talta-nayttaa-1-5-miljoonan-mersu-vm-1956-katso-upeat-kuvat

Tällaiset ovat olisivat kätevät kapeissa parkkiruuduissa, mutta katon pitäisi olla korkealla.
Hopeanhohtoisen kaksikon toinen osapuoli on Aston Martin DB4
Maserati Berlinetta vm. 1950. Tällaisella ajeltiin kaiketi aikoinaan Le Mansin autokilpailuissa, jos noista julisteista voi jotain päätellä.
Huippumuotoitoilija Enzo Ferrari sanoi aikoinaan, että tämä  Jaguarin E-type vuodelta 1961 on kaunein auto mitä on koskaan tehty. Siksi minun oli pakko päästä kuvaan sen kanssa.
Jaguar XK120 Coupe
Mitä tuohon muotoiluun oikein sanoisi? Kuvassa Ford Model B.
Tämän Rolls Roygen hippietyylinen värimaailma on John Lennonin käsialaa, todellista kukkaisvoimaa. (Tuo auto on tarkka kopio alkuperäisestä.)

”Mä on Jaguaari-mies!” Juhan silmät loistivat jostain syystä aina, kun hän näki Jaguarin 🙂

Taistelua ilmastonmuutosta vastaan 

Autonäyttelyyn on tuota ajan henkeä kunnioittaen  mukaan esimerkkejä taistelusta ilmastonmuutosta vastaan.

Tämänsorttisia taideteoksia löytynee maailman metsistä ja pelloilta aivan liiankin paljon?
Että mitä? Tuskin suunnittelijalla on vielä ollut mielessä lentävä auto, joten kertokaa miksi tällainen on tehty? Wikipedian tiedon mukaan tässä on kyse kilpa-autosta, jonka huippunopeus oli 121 km/h. Auto on Helicron 2 vuodelta 1932,
Aurinkovoimalla liikkuva auto Solarworld N.o 1
Maailman 1. sarjatuotannossa ollut sähköauto  Milburn Electric vuodelta 1916.
Tilastojen mukaan ei mikään huippunopea, mutta olihan tuo range hybridiautoihin verrattuna ihan hyvää tasoa.

 

Muotia 1900-luvun alkupuolelta

Tässä automuseossa on annettu suuri rooli myös muodille. Useiden autojen viereen on aseteltu asu, jonka on samalta ajalta kuin esiteltävä auto. Hieno ratkaisu, etenkin muotitietoisia  puolisoitamme ajatellen. No, tällä kertaa he kyllä jäivät kämpille, kun me äijt lähdimme katsomaan muotiasuja.

Minä en tiedä paljoa muodista, vaikka äidilläni oli muotiliike parin vuosikymmenen ajan 😉 Sen verran kyllä otin selvää, että museossa on esillä muodin taideteoksia mm. Diorilta, Nina Richiltä, Chanelilta, Yves Saint Laurentilta, Gaultierilta, Givencyltä ja mitä noita onkaan…

Kannattaa lukea myös bloggaajakolleegamme näkemys upeasta automuseosta ja saada vinkki myös lähistöllä sijaitsevista muraaleista:

Malagan automuseo

Millä mielellä museokäynnin jälkeen?

Malagan automuseo on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka, riippumatta siitä, oletko autoharrastaja tai et. Se tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua autoilun historiaan ja sen merkitykseen kulttuurissamme. Siispä ladyt mukaan vai oliko se päinvastoin, että miehet mukaan, jotta pääsee muotinäyttelyyn?

Museo on täydellinen lisä matkasuunnitelmaasi, ja voit yhdistää vierailun muihin Malagan nähtävyyksiin, kuten historiallisten rakennusten tai upeiden rantojen tutkimiseen.

Älä jätä väliin tätä mahdollisuutta astua autohistorian kiehtovaan maailmaan!

 

Tässä vielä bonuksena vinkkejä muihin kohteisiin Malagan seudulla:

Malaga – Picasson syntymäkaupunki lienee Aurinkorannikon suurin, muttei kaunein

Näin koet Aurinkorannikon viikossa – Parhaat vinkit!

Samankaltaiset artikkelit

6 Kommenttia

  1. Hienoja kuvia olet ottanut Asko tästä niin kiinnostavasta ja yllätyksellisestä museosta. Tosiaan, itse en ole juurikaan kiinnostunut autoista, mutta tämä museo olikin niin paljon muutakin kuin autoja. Oikea visualistin keidas. Ja kiitos blogini linkistä jutussasi 🙂

  2. Kiitos Annemaria!
    Annoit hyvät pohjat tutustumiselle. Ja ollos hyvös vaan. Mieluusti sellaisen jutun avulla laittoi hyvän kiertoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *