· ·

Tukholma on parhaimmillaan kirsikkapuiden kukkiessa

Olimme jo useana vuonna todenneet, että Tukholma on (meille) parhaimmillaan kirsikkapuiden kukkiessa. Yksi parhaista ajankohdista matkustaa Tukholmaan on huhti-toukokuun vaihteessa, kun kirsikkapuut kukkivat Kungsträdgården puistossa. Nuo pari vajaan 100 metrin pituista kirsikkakujaa ovat lumoavan kaunis näky. Sitä voimme suositella kaikille. Ei siis tarvitse matkustaa Japaniin saakka voidakseen nauttia kirsikkapuiden lumosta.

(Muokattu 11.4.2021)

Pisteillä ja rahalla kirsikkapuiden kukintaa ihailemaan

Olimme vuonna 2013 eksyneet toukokuun alussa kauniina kevätpäivänä NK-tavaratalon edessä olevaan Kungsträdgården puistoon kirsikkapuiden kukinta-aikaan. Lumous oli niin suuri, että sen näyn halusi nähdä uudelleen. Seuraavana vuonna olimme jo lähdössä sinne vapun jälkeen, mutta Marjatan sairastuminen siirsi matkaa kuukautta myöhemmäksi, jolloin kirsikat olivat jo kukkineet.

Vuonna 2015 kevät oli ollut normaalista etuajassa koko ajan, joten aloimme etsiä sopivaa matkaa niiltä muutamalta päivältä huhtikuun lopusta, jotka mahtuivat kiireisten eläkeläisten kalenteriin. Löysin sopivan tarjouksen, jossa pääsisimme hyödyntämään muutaman kuukauden päästä vanhenevia pisteitämme. Saimme hankituksi puolilla pisteillä (29000) ja 60 euron sijoituksella itsellemme De Luxe Promenade –hytin erikoisaamiaisilla. Ei huono!

Menimme Olympiaterminaaliin tällä kertaa bussilla, joka kovan kilpailun puristuksessa on pudottanut hinnat 10 euroon. Valitsimme bussin siitäkin syystä, että Kampista on suora maksuton jatkoyhteys kaikkiin satamiin. Homma pelasikin moitteettomasti. Päästyämme maanalaiselle bussiasemalle ja viereisessä ruudussa odotti toinen auto, joka vei meidät Länsisataman kautta kaunista rantareittiä Eteläsatamaan. Kätevää! Lähtee kuulemma paluumatkalla Kamppiin klo 10.15.

Hyvää ruokaa ja Saturday Night Fever

Hytti 11703 oli oikein sopiva tarpeisiimme. Ainoa puute on, ettemme nähneet merta vaan ikkuna on promenadelle. Sen kanssa saattoi elää. Kuohuviinit ja virvokkeet odottivat jääkaapissa, joten satunnaiset matkamiehet pääsivät skoolaamaan matkan alkamisen kunniaksi. Olimme eläneet aamiaisella, joten nälkä alkoi näykkiä melko pian. Päädyimme 7. kannella olevaan Lobster-ravintolaan kalaillalliselle.

Silja Symphony illallisella (1)

Valinta osoittautui täydellisen hyväksi. Minä otin alkupaloiksi lautasellisen kylmiä meren herkkuja. Silmillä söimme naapuripöytiin kannettuja 90 eu arvoisia äyriäisvateja, mutta jokin raja menee meidänkin tarpeissamme. Hummeria ja ostereita lukuun ottamatta pääsin testaamaan myös sen herkkuja. Jokirapuja, erilaisia ja –kokoisia katkarapuja ja simpukoita oli riittävä määrä tuossa 12 euron annoksessakin. Savustetut katkaravut eivät oikein kolahtaneet jotenkin kitkerän makunsa vuoksi ja jättivät vielä savukalan hajut sormiin pitkäksi aikaa.

Silja Symphony illallisella (2)

Olimme tilanneet juomaksi pullon laivan valkoviiniä ja pääruoaksi nieriää valkoviinikastikkeella ja korvasienillä höystettynä. Tuo kokonaisuus oli täydellisen hyvä valinta. Reilulla 80 eurolla saimme molemmat syödä hyvää riittävästi. Tänne tulemme takaisin.

Ruokailun jälkeen ehdimme vähäksi aikaa katselemaan Kärppien ja Tapparan viidettä loppuottelua, jossa Tappara kavensi sarjan 3-2:een. Seikkailin katsomassa pelin lopun kesken Saturday Night Fever –musikaalia, joka oli tuon risteilyn ja koko kevään vetonaulana. Musikaali oli pienoinen pettymys odotusarvoihimme nähden, mutta katsoihan sen. Ennen nukkumaan menoa kävimme vielä tanssimassa samaisessa yökerhossa cha cha chaat, rumbat ja vähän muutakin. Hien eritys heikkokuntoisella eläkeläisellä oli ainoa hidaste sille, että lavalla olisi viihtynyt pidempäänkin.

Tukholma on parhaimmillaan kirsikkapuiden kukkiessa

Nautimme erikoisaamiaisen kuohuineen uudistetun laivan italialaisravintolassa, jonka sisustus ei yllättänyt positiivisesti. Onneksi tarjoilut olivat totutun maukkaat ja palvelu pelasi. Olimme lunastaneet laivan infosta 3,80 euron liput ja hyppäsimme bussiin n:o 76, joka vei meidät suoraan NK:n eteen kirsikkapuita katsomaan.

Tukholma 230415 (25)

Olimme nähneet Maria Ylipään FB-päivityksestä, että ainakin Göteborgissa ne kukkivat ja kuulleet illalla tarjoilijalta, että niin olisi tilanne myös Tukholmassa. Näky oli jälleen taivaallisen kaunis.

Tukholma 230415 (17)

Tukholma 230415 (67)

Tukholma 230415 (59)

Tukholma 230415 (68)

Vietimme puistossa reilun tunnin ihmetellen, ihaillen, kävellen ja välillä istuskellen. Kuvia tuli otetuksi perinteisen paljon. Mahtava hetki, joka valitettavasti toistuu harvoin ja kestää vain vähän aikaan. Säästä riippuen kukinta kestää noin viikon verran. Kova tuuli ja kuuma auringonpaiste eivät ole hyvä juttu noille hennoille, kauniille terälehdille, jotka täyttivät jo nytkin lammen pinnan.

Jos ihastuit kirsikkapuista, mutta koronarajoitteet estävät matkailun, tässä on oivat vaihtoehto. Toukokuulla kannattaa seurata sosiaalisesta mediasta milloin Roihuvuori puhkeaa kukkaan. Siellä riittää nähtävää yllin kyllin:

Kukat valloittivat Roihuvuoren kirsikkapuiston

Desingin ihailukin on osa Tukholman reissua

Perinnepaikaksi meille on tullut myös puiston vieressä oleva N.o1:n desingliike Illums Bolinghus, jollaisen soisi löytyvän Suomestakin, mutta ei löydy. Tavaratalo on tyylikkyydessään huippua ja valikoimat todellista designia. Herkkupala katseluhaarukkaan! Tästä samaisesta paikasta raahasimme aikoinaan mielettömän ison metallisen kynttilänjalan, joka on olohuoneessamme kunniapaikalla.

Tukholma 230415 (47)

Nyt pääsimme tuskin sisään, kun silmämme nauliutui erikoiseen, Eva Solon kaasugrilliin, jota emme ole nähneet aiemmin edes kuvissa. Kun se oli sopivasti vielä pienessä tarjouksessa ja loistavaa englantia puhuva miellyttävä miesmyyjä pystyi hoitamaan asian niin, että sellainen toimitetaan meille kotiin hintaan 770 eu, olimme ostaneet grillin. Se oli ollutkin hakusalla jo reilut puoli vuotta, jolloin luovuimme ikivanhasta Lantmannistamme. Pienehkö Weber oli ollut tähtäimessä, mutta tuo grillien koru myi itsensä ensikohtaamisella.

Tukholma 230415 (51)

Tukholma 230415 (69)

Kävelimme kaupungilta satamaan ja matkan varrella oli myös nähtävää…

Silja Symphony illallisella (6)

Tämäkin matka päättyi illallisiin, yllättäen samaisessa paikassa kuin edellisenä iltana. Pakko sanoa, että aina ei vaihtamalla parane: se edellisen illan nieriä kera sienikastikkeen oli ehdoton huippu. Mutta ellei mitään ihmeellistä tapahdu, ensi vuonna yritetään ajoittaa Tukholman reissu jälleen huhtikuun lopulle…

Tästä aukeaa linkki tuoreempaan risteilyyn, jonka teimme keväällä 2017.

Ellet ole vielä käynyt tykkäämässä Facebook-sivustoa ”Appa matkustaa”, tee se nyt. Saat tuoreeltaan tiedon uusista matkakertomuksista.

Samankaltaiset artikkelit

40 Kommenttia

1. Kiitos vinkistä. Enpä ole moisesta kuullut. Mihin aikaan Suomessa kukinnat yleensä ovat? Täytyy ottaa tavoitelistalle tänä vuonna.

1. En olekaan hoksannut, että noin lähellä voi päästä katsomaan noin upeaa kirsikkapuiden kukintaa! Harmi, että ilo kestää lyhyen aikaa; hankala siis varata reissua juuri oikealle ajankohdalle, kun kukinta-aika tietysti vaihtelee vuosittain. 🙂

1. Niin se menee. Huhtikuun viimeinen viikko on kokemustemme mukaan ”se aika”, mutta kukapa sen tietää?

2. Hyvä vinkki mennä Tukholmaan kukkivia kirsikkapuita ihastelemaan. Näyttää todella maagiselta! Ja muutenkin keväinen Tukholma on aina hyvä idea. 🙂

Minäkin suosittelen piipahtamaan Roihuvuoren kirsikkapuistossa. Siellä on kiva Hanami-juhla keväisin.

1. Kirjoitin tuossa jo Pirkolle, että pitää yrittää olla kuulolla, kun tuo aika koittaa. Onhan se vähän lähempänä kuin Tukholma 🙂

2. On siinä jotain, kun sinne haluaa mennä aina uudestaan. Ne kujat ovat uskomattomia, ainutlaatuisia.

1. Saas nähdä miten on tilanne, kun menemme sinne huhtikuun viimeisellä viikolla muutama päivä ennen vappua.

3. Tekisi mieli mennä Tukholmaan parin päivän hotellilomalle. Muutama vuosi sattui työmatka sinne sattumalta juuri silloin, kun oli nuo kirsikan kukinnat. Oli kyllä varsin upeaa tallustella siellä työmatkaa, kun oli sopivasti asiakkaan ja hotellin välillä 🙂

1. Meidän tyyli on ollut käyttää Tallink-Siljan pisteet ja ottaa luksushytti niillä pilkkahintaan juuri tuolloin.

4. Kukkivatko kirsikat nyt jo? Täällä kun on vielä talvi. Enpä ole tiennyt, että kampista on ilmainen kuljetus terminaaleihin. No nyt tiedän.
    Ja että roihuvuoressakin on? Kummassakin voisi käydä.

5. Ihania kuvia noista kirsikkapuista! Tukholmaan pitäisi muutenkin päästä tutkiskelemaan näkemättä jääneitä paikkoja, ehkä joskus siihen saisi yhdistettyä nuo kirsikkapuutkin. 🙂

6. Me oltiin muutama vuosi sitten Japanissa kirsikankukka-aikaan. Ne on kyllä tosi kauniita. Onneksi kukat sattuivat puhkeamaan juuri matkamme aikaan. Olimme perillä vain viikon, ja paras aika olisi hyvin voinut mennä ohi.

1. Ei olekaan helppoa osua oikealla viikolla kirsikkapuiden maahan. Milloin siellä on ”laskettu” aika?

7. Saittepa hyvällä hinnalla luxus-luokan hytin! 🙂 Kirsikkapuita ja varsinkin niiden kukkia tuli ihailtua Pekingissä viime keväänä, vaikka eivät sellaisena merenä kukkineetkaan kuin Japanissa. Luonnonihmeet ovat kyllä parasta nähtävää.

1. Jotain hyötyä on siitä, että on Club One -jäsenyys. Pääsemme kerran vuodessa nauttimaan luksusristelystä Tukholmaan muutamalla kympillä. Mutta tuo Japani…

8. Olen suunnitellut seuraavaa Tukholman reissua tähän vielä keväälle, joten sitähän voisi yrittää ajoittaa tuohon huhtikuun loppuun. Näyttää kyllä kauniilta!

9. Sattuipa hyvin postaus tähän saumaan, kun haaveilemme juurikin huhtikuussa Tukholmasta, laivasta ja Junibackenista:) mukava nostattaa Tukholman kuumetta!

1. Reissuhan on sitten tekemistä vaille valmis. Toivottavasti ajoitus osuu kohdalleen. On tuo niin uskomaton kokemus.

10. Tässä vähän ollaankin suunniteltu Tukholmassa käyntiä ihan koko perheen voimin. Kirsikankukinta-aika voisikin olla aika hyvä tuollaiselle reissulle. Täytyy pitää mielessä.

1. Suosittelen, mutta varmista, että osuu ja uppoaa ajoitus.

1. No onpahan syytä mennä käymään jo tuon vuoksi. Kannattaa vaan varmistaa, että kukinta on päällä. Se on jotain käsittämättömän hienoa. Kiitos palautteesta.

11. Onpa kauniit puurivistöt kukkineen, kyllä noita kelpaisia lähteä ihailemaan 🙂 Vielä kun matkan varaus osuisikin juuri sopivaan aikaan. En ole tainnut koskaan käydä Tukholmassa keväällä, mutta ei se näköjään hullumpi idea olisi.

12. Kirsikankukat ovat kyllä niin kovin kauniita. Tukholman kirsikankukkaloistoa en ole vielä päässyt näkemään, mutta vielä joku kerta, ehdottomasti.

13. Hieno kirsikkapuisto!

Tosiaan kuten aiemmat jo kommentoivat, ei kirsikankukinnan takia tarvitse lähteä Helsinkiä edemmäs. Roihuvuori on aika hieno myös. Ja Lauttasaaressakin on koristeomenapuiden kukinnan aikaan hieno katunäkymä, mutta puisto se ei ole. Kukkivia koristepuita, sekä omenapuita että kirsikoita, pitäisi istuttaa paljon enemmän. Etenkin rusokirsikka on kaunis sekä kukkiessaan että upeassa syksyisessä leiskuvassa punaisessaan.

14. Kirsikankukat ovat niin kauniita. Olisi mahtavaa päästä joskus Japaniin niitä katsomaan, mutta sitä odotellessa voi piipahtaa Tukholmassa tai Roihuvuoressa (kiitos tästä vinkanneille, uusi tieto mulle)

15. Tukholma on kiva kaupunki, jonne ollaan useampaan kertaan tehty muutaman yön matkoja. Marikan sukulaisia asuu Tukholman lähistöllä, niin senkin vuoksi siellä tulee aika-ajoin käytyä. Emme kuitenkaan ole tainneet käydä siellä toistaiseksi kirsikkakukkien aikaan, joten sitä voisi yrittää vaikka ensi keväänä. Kauniilta näyttävät.

16. Niinpä Mikko! Jos uskaltaa lähteä tänä keväänä niin kannattanee seurailla somesta milloin kirsikat puhkeaavat kukkaan. Juuri kuulin uutisista, että ovat nyt jo Bonnin seudulla makkeimmillaan. Ja ellei uskalla (voi olla järkevää) mennä merta edemmäs kalaan, Roihuvuoren kirsikkapuut riittävät kyllä pahimpaan kaipuuseen 🙂