Matkaopas Guangzhouhun (Kanton) vie kulttuurimatkalle Kiinaan

Guangzhou (Kanton) on miljoonakaupunki, jossa pääsimme ensimmäisen kerran vilkaisemaan kiinalaista elämänmenoa. Siellä tunsin oloni ajoittain lähes jättimäiseksi kävellessämme paikallisten ihmetysten kohteena meikäläinen päätä muita korkeammalla. Tämän kokemuksemme tuloksena syntyi pieni matkaopas Guangzhouhun (Kanton), joka vie meidät kulttuurimatkalle Kiinaan

Tervetuloa tutustumaan Kiinaan ja Hongkongiin, jotka olivat tämän kiertuuemme kohteet. Tästä matkakertomuksesta voit lueskella tuntemuksiamme Guangzhoussa.

Tämä Aurinkomatkojen järjestämä  matka oli ensimmäinen kerta, kun kävimme Kiinassa. Kohteenamme olivat suurkaupunki Guangzhou (Kanton), varpaisteluparatiisisaari Hainan ja Kiinan alusmaa Hongkong.

Tämän ensimmäisen matkakertomuksemme myötä pääsette katsomaan kiinalaista elämänmuotoa sellaisena kuin se näyttäytyy suurkaupungissa. Ilmeisesti turismi ei ole Kantonin pääelinkeinoja, jos kriteerinä on tapa, jolla paikalliset suhtautuivat tällaiseen yli 190-centtiseen hongankolistajaan. Oli lähinnä huvittavaa, kun paikalliset nuoret yrittivät hyppiä voidakseen nähdä miltä elämä näyttää yläilmoista.

Tämän kokemuksemme mukaan kiinalaista kaupunkilaiselämään kuuluvat, meidät yllättäen, liikunta, tanssi ja laulu. Toki valtavasta väkimäärästä ja liikenteestä johtuva melu luovat leimansa kaupunkikuvaan. Monenlaista kulttuuriakin mahtui päiviimme. Voimme todeta, että varsin mielenkiintoinen ja opettavainen oli tämä matkamme.

Matkalla Kiinaan ja Hongkongiin

Helsingin lentokentällä toistui marraskuussa 2008 kymmeniä kertoja toistunut kuvio pienin muunnelmin: Marjatta ja laukut lähtöaulaan, auto halliin 5 (lumisateen varalta sisälle), lähtöselvitys- ja tullimuodollisuudet ja passintarkastuksen kautta loungeen nauttimaan sen antimia. Etenkin nyt, kun lounaat olivat jääneet syömättä, tulivat pikkupurtavat ja viinit ym. todella tarpeeseen. Koneemme lähtöportti 31 oli jälleen aivan loungea vastapäätä, joten saimme nauttia tarjoiluista ja iltapäivälehdistä loppuun saakka.

Sitten olikin aika siirtyä upeaan Airbus-koneeseen, jossa jokaisella oli oma dvd/musiikkitarjotin (tuolloin ei-niin-tavallista) nenän edessä. Elokuvia oli tarjolla 20-30 kpl, lisäksi TV-sarjoja, dokumentteja ym. Johtuiko tästä vai mistä, mutta matka (n.10 h) meni nopeasti. Ei haitannut hirveästi vaikkei unta tullutkaan, sillä lomalla voi sitten nukkua. Mamma Miat (taas!) ym. leffat veivät voiton.

Junalla Hongkongista Kantoniin

Olimme aamulla n. klo 10 Hongkongissa, josta menimme bussilla rautatieasemalle. Matkalla saimme ensimmäisen käsityksen tästä entisestä Britannian siirtomaasta, joka 1997 luovutettiin Kiinalle.

Pilvenpiirtäjiä ja huipputiheää asutusta korkeissa, osin huonokuntoisissa kerrostaloissa, pitkiä vuonojen yli johtavia siltoja, hirveästi väkeä.

1.5 tunnin odotus asemalla, rahan vaihto pikkupurtavan ostamista ja loman viimeistä Hongkongissa vietettävää päivää varten. Sitten klo 12.30 lähtevään junaan passintarkastuksen ja tullien kautta menoksi, parin tunnin matka Kantoniin ja taas tullit yms.

Kantonissa bussi kuljetti meidät hotelliimme, Holiday Inn Shifuun. Tämä neljän tähden hotelli osoittautui erittäin hyväksi majapaikaksi.

Kaikki pelasi loistavasti, huoneet olivat älyttömän isoja, aamiainen ”vimpan päälle”.

Matkaopas Guangzhouhun (Kanton) vie kulttuurimatkalle Kiinaan

Lähdimme hetimmiten aamiaisen jälkeen tutustumaan ympäristöön ja odotuksemme olivat korkealla. Ne täyttyivät hyvin ja äiden kävelyjen seurauksena syntyi lopulta matkaopas Guangzhouhun (Kanton), joka vie kulttuurimatkalle Kiinaan.

Hotelli sijaitsi vilkkaan ostoskadun varrella kiinalaisten asuttamassa kaupunginosassa, ydinkeskustassa, lähellä Shamian saarta.

Ei ollut näkymä hotellin ikkunasta mitenkään mieltä kohottava.

Alla olevan koulu pihalla oli menossa aamuvoimistelu koko porukalle. Se oli mielenkiintoista nähtävää.

Se tunne, kun on jotenkin erilainen…

Kävelystämme tuli matka meille entuudesta tuntemattomaan kulttuuriin.

Aika pian huomasimme olevamme Kiinassa. Sitä värien hehkua ja rihkaman määrää…

Hauskat metalliveistokset saivat hymyn naamalle.

Jotenkin tuon pikaruokalan antimet eivät nyt saaneet ruokahalua heräämään. Turhia ennakkoluuloja? Varmaan noilla mustekaloilla, käärmeillä ym. ökkömönkiäisillä saisi vatsan täyteen ja ihan herkullisella tavalla, mutta silti!

Olimme erittäin harvinainen näky noiden pienten ”vilikkilän kissojen” joukossa. Saimme osaksemme paljon hymyä ja naurua, tervehdyksiä ja ihmetystä. Meikäläinen oli lähes jättiläinen tungoksessa kulkiessamme. Osa nuorista yritti hypätä saavuttaakseen saman korkeuden, pääosa tyytyi ihmettelemään.

Meteli ja tungos kävelykadulla oli valtaisaa. Räikeät mainosvalot (joita oli PALJON!) olivat outo erityispiirre ja löi leiman koko keskustalle. Kyllä palaa paljon sähköä! Etsimme käsiimme reilun kilometrin päässä sijainneen silmälasitavaratalon todetaksemme, että se oli jo mennyt kiinni. Paluumatkalla etsimme ”koko kansan” (pika)ruokapaikan, josta tilasimme lämpimät ruoat ja riisiherkkua. Nälkä jäi sinne, vaikkei hinta huimannutkaan: juomineen meiltä yhteensä n. 20 euroa.

Metrolla YueXius -liikunta- ja laulupuistoon tutustumaan kiinalaiseen kulttuuriin

Seuraavana aamuna loisteliaan aamiaisen jälkeen olimme valmiit kaupunkikierrokselle. Päätimme matkata metrolla. Se osoittautui erittäin moderniksi kulkuvälineeksi. Ainoa ongelma oli selvittää kiinalaisten kirjaimien joukosta oikeat kulkusuunnat. Onneksi aina löytyi joku englanninkielentaitoinen. Junaan nousemista oli valvomassa opastaja/tarkastaja-armeija, joilla oli myös välttävä kielitaito.

Matkalippu n. 3 km:n päässä sijaitsevaan puistoon (YueXius) maksoi vuonna 2008  3 yania (35 senttiä). Ensin piti ostaa poletti lippuluukulta ja sillä sai sitten automaatista oikeutuksen matkaan. Poletin leimaaminen oli edellytys poispääsyyn. Henkilökuntaa oli niin paljon kaikkialla, ettei kukaan pääse varmasti ulos ilman maksettua matkaa.

YueXius -puisto osoittautui kantonilaisten kokoontumis- ja vapaa-ajanviettopaikaksi. Siellä oli valtava määrä väkeä tanssimassa, joogaamassa, laulamassa, liikkumassa. Meininki sai hyvälle mielellä jopa sivusta seuraajat.

Erilaisia joogaajia, voimistelijoita, miekkailijoita, venyttelijöitä, tanssijoita, jalkasulkapalloilijoita, lorvijoita, ruokailijoita yms.yms riitti tuossa valtavan isossa puistossa yllin kyllin. Kuljimme montut auki ihmetellen touhua. Piristävää jo pelkkä tarkkailu.

Kävinpä välillä laulamassa yhteislaulupisteelläkin ”kukkuu”-laulua. Noita ryhmiä riitti eri puolelle puistoa. Johtaja osoitti fläppitaululta etenemistä toisella ja heilutti tahtipuikkoa toisella kädellä. Hauska kokemus!

Risteilimme ympäri puistoa nauttien luonnon kauneudesta ja rauhasta. Tämä vapaa-aikapuisto oli kaupungin vaikuttavampia nähtävyyksiä.

Zhenhai Tower on pala kiinalaista rakennusarkkitehtuuria ja matka Guangzhoun historiaan osana kuuluisaa silkkitietä

Zhenhai Tower oli seuraava tutustumiskohteemme. Se on rakennettu 1300-luvulla.

Asiasta en mitään ymmärrä, mutta…

Kävimme museossa tutkailemassa Kiinan eri aikakausiin (dynastiat) liittyvää näyttelyä. Osoittautui, että erilaiset jang- ym dynastiat ovat levittäytyneet laajalti Aasiaan, osin Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan.

Palautuipa mieleen myös Silkkitien valtaisan pitkä reitti.

Dr. Sun Yat-sen’s Memorial Hall

Matkalla keskustaan kävimme katsastamassa pakolliset nähtävyydet eli Kiinan ensimmäisen presidentin Sun Yat-Senin muistohalli (n. 5000 ihmistä mahtuu). Siitä alla jokunen kuva.

Temple of the Six Banyan Trees

Seuraava kohteemme oli upea temppeli Temple of the Six Banyan Trees. Koska Wikipedia kertoo siitä kaiken oleellisen, herätän mielenkiintoa näiden muutaman kuvan avulla:

Kuuden banyanpuun temppeli suurine jumalhuoneineen oli käynnin arvoinen.

Myös muistoholvit, joissa seinillä oli kuolleiden kuvat ja nimet ja jonne tuotiin päivittäin tuoreita hedelmiä ja vettä, olivat mieleenpainuva kokemus.

Muutaman tunnin historiapläjäyksen jälkeen kävimme vielä kyselemässä silmälasitavaratalosta 2-tehoisten lasien räätälöinnistä, mutta 2 pv oli liian lyhyt aika. Seuraava yritys jäi Hainanin saarelle.

Päivän kävelykiintiöksi tuli reilut 18 000 askelta. Ennen nukkumaanmenoa etsimme vielä näyttävimmän ravintolan. Ruokajuomaksi automaattisesti kuuluva tee oli mieleenpainuvin kokemus. Sitä oli koko ajan tarjolla ja kannu pysyi kuumana liekin päällä saaden veden jopa kiehumaan. Ruoka osoittautui vaatimattoman makuiseksi, jälleen kerran. Ja tarjoilijat kielitaidottomiksi, mm. kuumaksi vannotettu kala oli kuitenkin kylmää. Kaksi kokemusta kantonilaisesta keittiöstä riitti ja seuraavana iltana päätimme etsiä jotain muuta.

Qingping Medicine Market oli tajuntaa täräyttävä kokemus

Seuraavan päivän päätimme viettää kaupungin toisessa osassa, Shamianin saarella. Kävelimme sinne läpi hotellimme vieressä majailevan markkina-alueen eli Qingping Medicine Marketin läpi.

Tämän todella rötisköistä koostuvan suurehkon lääkemarkkina-alueen kujilla myydään lähinnä mausteyrttejä, vihanneksia. bambuja,  ruokoja yms., joiden kaikkien käyttötarkoitus ei selvinnyt.

Se ei mennyt jakeluun, että miten kymmenien pienten putiikkien säkit tyhjentyvät koskaan, kun kauppiaita tuntui olevan enemmän kuin asiakkaita.

Sama tahti jatkui markkinoiden toisessa laidassa olevassa monikerroksisessa, uudehkossa kauppahallissa, joka oli liukuportaineen todella siisti.

Markkinakujien yksi erikoisuus olivat kissan- ja koiranpennut, jotka olivat pienissä häkeissään hellyyttävä näky.

En jäänyt kyselemään mihin tauteihin näitä käytetään lääkkeenä.

Myös kilpikonnia ja valtavat määrät akvaariokaloja olivat tarkan kaupankäynnin kohteena. Todella pienten kalojen ostaminen tuntui välillä tieteeltä. niin tarkoin niitä yksittäisiä kappaleita tutkittiin läpinäkyvissä muovipusseissa, vedessä toki.

Kovin suurta houkutusta ei tullut myöskään kuivattujen sammakoiden, käärmeiden, skorpionien, merihevosten ym. ostamiseen. Meille ei vieläkään selvinnyt mihin näitä kuivattuja käärmeitä ym. käytetään. Halpa kävely!

Shamianin saari

Jatkoimme matkaa kohti Shamianin saarta ja siellä olevaa puistoa.

Kovin pieneltä näytti rakas vaimoni tämän alkuasukkaan rinnalla. Saa se olla joskus näinkin päin 🙂

Matkalla ihailimme kauniita hääpukuja ja –malleja kuvauksissaan.

Matkalla toljotimme vähän aikaa myös (mainos?) elokuvan tekemistä kauniissa puistossa.

Päivätansseihin puistoon

Seuraavana oli vuorossa jälleen puistokävelyä.

Ajauduimme Helmijoen rantaan, jossa laitoimme tanssiksi muiden liikkujien sekaan. Onpahan tanssattu Kantonissakin, vaikka emme vielä tuolloin ymmärtäneet selfiekuvien perään!

Yllä olevat herrat harjoittelivat jotain miekkatanssia.

Matkaopas Guangzhouhun (Kanton) Kiinassa päättyy illalliseen ja puoli-ilmaiseen jokilaivaristeilyyn

Ihmeteltyämme hetken erilaisia liikunnallisia virityksiä kävelimme joen vartta jonkin matkaa tsekataksemme jokilaivaristeilyjen lähtöpaikan.  Sitten taksiin ja reilulla parilla eurolla muutaman kilometrin matka kangasmarkkinoille.

Jonkinmoisen kiertelyn jälkeen löysimme haluamamme: 10 metriä joulunpunaista silkkiä 50 yanin metrihintaan (n. 6 €) olohuonettamme koristamaan joulun ajaksi. Sitten ananaspiirakka kahvit paikallisessa Mäkkärissä ja taksilla hotelliin. Lepohetken jälkeen lähdimme taas liikkeelle. Olimme bonganneet Shamianin saarelta thaimaalaisravintolan.

Sen maustetut ruoat saivat meikäläisen hikoilemaan perinteisesti. Matkan toistaiseksi paras ruokapaikka!

Mitäpä olisi Matkaopas Guangzhouhun (Kanton) Kiinassa ilman jokimatkaa? Riensimme illalliselta vauhdilla jokilaivaristeilylle. Ehdimme laivaan minuutti ennen sen lähtöä. Saimme hyvät numeroidut paikat yläkannelta, hintaan 48 yania/nenä (n. 5.5 €). Eväiksi antoivat vielä keksejä ja juomapullon, joten halvalla meni..

Pääsimme nauttimaan 1.5 tuntia kiinalaiseen suurkaupunkikulttuuriin oleellisesti kuuluvasta valoshowsta.

Hotellien seinät, rakennuksien harjat ja nurkat, kanavanvarsi, kaikki kylpi neonvalojen ja valonheittimien loisteessa.

Jokilaivat olivat varsinaisia liikkuvia valotaideteoksia kirkuvine väreineen ja jättikokoisine tv-tauluineen. Olihan se varsinainen spektaakkeli, joka kyllä kannatti kokea! Sitten kävely hotellille ja pakkaamaan.

Edessä oli matka Hainanin varpaisteluparatiisiin, josta matkakertomus löytyy tästä:

Sanya Hainanin saarella Kiinassa on hyvä lomakohde

Matkamme viimeinen, Hongkongia esittelevä osio on luettavissa täältä: