· ·

USA Bahaman risteily osa 1 – luksusta ja elämyksiä halvalla (edit.)

Yksi tammikuisen vuoden 2013 Floridan matkamme päätavoitteita oli lähteä jollekin risteilylle. Se toiveemme toteutui ennenkokemattoman upealla tavalla löytäessämme huippuedullisen 4 päivän matkan Miamista Bahamasaarille. Tässä 1. matkakertomuksessamme avaan risteilyn taustoja ja saatan meidät matkaan esittelemällä upean laivamme. Kyllä kelpasi, ainakin meille. Tuosta reissusta jäi sellainen tuntu, että palaamme noille kulmille, heti vissiin niin!

Westonista Miamiin bussilla – haastava homma halvalla

Tämä oli ennakkoon tämänkertaisen Floridan matkamme jännittävin päivä: Kuinka bussiyhteydet Westonista toimivat ja miten paikat löytyvät? Aamulla lähdimme hyvissä ajoin kohti bussipysäkkiä reittiä, joka kulki osin golfkentän ajoväylää, osin päätien varressa. Noin 20 min kuluttua olimme bussipysäkillä, josta n:o 23 lähtee. Pieni bussi tuli aikataulun mukaisesti paikalle. Osoittautui, että rahastusautomaatti ei toimi, joten kuljettaja ei saanut ottaa rahaa vastaan. 3,5 dollaria siirtyi juuri vararahastoon. Ajelimme n. 15 km työläisten kuljetusvuorolla ostoskeskukset, sairaalat ja konserttitalot kiertäen ja saavuimme täsmälleen aikataulussa Pembrokeen.

Jännittävin vaihe oli seuraava vaihto: Olisiko bussi lähtemässä puiston kulmalta, kuten Googlen ja bussiyhtiön aikataulusta kävi ilmi? Kävelimme n. 300 metrin matkan risteyksen yli. Jo kaukaa näimme, että joku bussi siellä seisoo pysäkillä varoitusvalot vilkkuen. Meillä oli vielä 15 min aikaa ennen lähtöä, joten selvisi, että olemme oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Juttelimme aikamme kuluksi odottajamiehen kanssa ja kävi ilmi, että hän asustelee Karibialla Antiquan saarella. Sovimme, että tapaamme siellä n. vuoden kuluttua 🙂

Bussinkuljettajanainen yllätti meidät täydellisesti hinnalla, joka oli ainoastaan 2 dollaria 35 centtiä per naama Miamiin. Ei voi olla totta, mutta emme jääneet valittamaan. Kyllä Jenkkilässä on jotain todella halpaa. Rouva pysähtyi kerran muutaman kilometrin päässä, mutta sen jälkeen hän antoi ”hanaa”. Reilussa puolessa tunnissa hän oli siirtänyt meidät tien 75:n maksullista pikaväylää Miamiin tuhatta ja sataa ajellen.

Hyppäsimme pois sillä pysäkillä, joka oli lähinnä Port of Miamia ja kävelimme läheisen sillan kautta satamaan, reilun 2 km. Hikihän siinä tuli vaikkei meillä ollut paljoa kannettavaa. Ilma oli nimittäin aika lämmin. Mutta mikä parasta, yhteys oli pelannut loistavasti ja nopeasti, kuin amerikkalainen unelma. Hyvä Asko Tours!

Halpisristeilylle Norwegian Skylla

Norwegian Cruise Linen terminaali C on sataman lähes viimeisessä kolkassa lähinnä Miami Beachiä.

Tervetuloa laivaan!

Kuljimme läpi turvatarkastuksen check in-tiskille, saimme huonekortit ja pääsimme klo 11.45 laivaan. Kovin oli tutun oloinen paatti, sillä se muistutti monessa mielessä Ruotsin laivoja, totta kai. Vaikka tätä Norwegian Sky –laivaa ei ole tehty Suomessa, niin oletettavasti tytäryhtiö Norjassa saattaa olla rakentaja.

Olimme asettaneet risteilylle lähtömme ehdoksi sopivan hinnan ja parvekkeellisen hytin. Onnistuimme löytämään 4 vrk risteilyn 440 dollarilla eli 350 eurolla/hlö täysihoitoineen. Ei paha, kun ajattelee millaisia hintoja Suomessa pyydetään lentoineen näistä kokemuksista.

Hytti osoittautui mukavan kokoiseksi ja parveke kruunasi kokonaisuuden. Kävimme ensin naukkaamassa pizzanpalat naamariin ja sulkeuduimme sitten parvekkeelle lueskelemaan ja ihailemaan edessä aukeavaa Miami Beachin maisemaa.

Olon teki entistä mukavammaksi tervetuliaiseksi toimitettu punaviinipullo laseineen sekä huonepalvelijan tuoma herkullinen suklaakuorrutuksella päällystettyjen mansikoiden tarjotin. Hyvää matkaa!

Meillä oli muutama tunti aikaa nauttia tervetuliaisantimista ja ihailla parvekkeeltamme avautuvaa Miami Beachin silhuettia.

Tällä matkalla ei tullut nälkä. Lähes kaikki oli jo maksettu.

Ennen lähtöä pidettiin pelastautumisharjoitus eli kaikille näytettiin minne tulisi kokoontua, jos hälytys tulee.

Laiva lähti hieman myöhässä jonkin sairaustapauksen vuoksi. Sen johdosta ilta oli jo tummunut ja laivan kääntyessä satamassa saimme oivalliset näkymät valaistuun Miamiin.

Kävimme illalla syömässä 3 ruokalajin illallisen, kiertelimme laivassa esityksiä kuunnellen ja myymälän valikoimaan tutustuen. Illalla kävimme vielä katsomassa jonkin amerikkalaisen stand up- koomikon shown ennen kuin väsy yllätti ja uni voitti.

Freeport ja Nassau

Ensimmäinen aamu laivalla valkenee hieman pilvisenä, mutta aurinko nousee, kuten aina. Kello on nyt 7 ja aloin yli viikon tauon jälkeen kirjoitella päiväkirjaa. Tunnin kuluttua saavumme Freeportin satamaan, joten uusi nuppineulan paikka maailmankartalla varmistuu. Lähdimme sitä ennen etsimään sopivaa aamiaispaikkaa laivan useista vaihtoehdoista. Suurella mielenkiinnolla odotimme mitä 1. päivä Bahamalla tuo tullessaan. Se on pitkäaikaisen Karibian risteilyhaaveemme aloituskohde.

Freeportin satama osoittautui olevan syrjässä kaupungista. Turistien houkuttimeksi sinne oli kuitenkin rakennettu parikymmentä pientä rakennusta, joissa oli erilaisia myyntikojuja, joissa kaupiteltiin erilaisia käsitöitä ja matkamuistokrääsää.

Lähdimme aamiaisen jälkeen liikkeelle.

Poliisilla oli tällainen kulkuväline.

Päädyimme siihen, että otimme kimppataksin eli pienoisbussikyydin Lucayan kaupunkiin, jonne oli n. 10 km matka. Edestakaisen matkan hinnaksi tuli 10 dollaria/hlö. Maisemat olivat Dominikaanisista saadun kokemuksen perusteella tutunomaisia. Erikoisuutena se, että palmut ovat metsissä ja aluskasvillisuutta vähän samaan tapaan kuin kanervat ja sammaleet meillä. Sää oli tuulinen ja välillä ripotteli vettäkin, joten tyydyimme hinnoittelemaan lukuisat liikkeet, joita pienestä keskustasta löytyi.

Tarjolla rättien ja lumppujen lisäksi vähän paremman puoleisiakin pikkuliikkeitä, mutta ennen kaikkea kulta- ja timanttikoruja sekä kelloja. Verottomina ostoksina asiakas saa pienen alennuksen, mutta hinnat olivat kuitenkin sitä luokkaa, että edes 50 % alennukset eivät saaneet kukkaron nyörejä auki. Toki siellä olisi nyt tarvitsija voinut tehdä löytöjä. Ainoa ostos oli kaulakoru, joka sopi Marjatan tyyliin erinomaisesti.

Värimaailma oli varsin viehättävä karibialaiseen tapaan.

Nautimme Bahama-coctailit muovimukista ja palasimme laivalle. Ilma on ollut yllättävän kylmä, joten oli aikaa jälleen kirjoitella päiväkirjaa parvekkeella ja ottaa pienet nokoset.

Pienten unien jälkeen ilta meni naattiessa: kävimme jälleen syömässä illallisen a la carte- ravintolassa. Tällä kertaa se oli todella maukas kokonaisuus. Sen jälkeen kiirehdimme cha cha cha- kurssille. Nautimme, kun saimme palauttaa 45 min aikana mieleen sen, mitä jo aiemmin olimme oppineet. Seuraavana päivänä olisi vuorossa salsaa 🙂

Loppuilta meni shown merkeissä. Nautimme 4 nuoren miehen esityksestä, jossa he laulelivat paljon tuttuja säveliä vuosikymmenten takaa musikaalin muodossa. Falsetit ym. irtosivat näiltä tanssivilta miehiltä nautittavan hyvin. Hyvä poijaat!

Nassau

Keskiviikkona Marjatta heräsi voimakkaaseen aallokkoon (meikä ei reagoinut asiaan vaan nukkui poikkeuksellisen sikeästi) ja aukaisi verhot todeten, että olemme tulossa Nassaun satamaan.

Tällä kertaa alus ankkuroitui aivan Bahaman pääkaupungin rantaan niin, että parvekkeeltamme oli upea näky kaupunkiin. Söimme tällä kertaa aamiaisen a la cartessa ja se kannatti. Ympäristö rauhallisen viehättävä ja palvelu pelasi. Tänne jatkoaamuina ilman muuta.

Satamassa oli parhaillaan kolmen yhtiön laivat ankkuroituneena.

Laivojen ihmettelyn jälkeen suuntasimme kaupunkia katsomaan.

Meininki oli aivan toista luokkaa kuin edellisenä päivänä. Satuimme sopivasti todistamaan paikallista mielenosoitusta, joka liittyi lähestyviin vaaleihin. Meno torvineen ja rumpuineen oli kuin karnevaaleissa konsanaan. Hauska kokemus.

Kulkueessa oli satoja ihmisiä ja meteliä riitti.

Tämä vartiomies halusi välttämättä päästä kuvaan kanssani 🙂

On vaikea ymmärtää, miten ne kaikki kello- ja timanttiliikkeet voivat pärjätä. Niin paljon niitä tältäkin saarelta löytyi. Kiertelimme kaupungin katuja aikamme, tarkistimme sähköpostit ja ostoksina mukaan tarttui vain edullinen deodorantti Askolle suurimmasta ja kauneimmasta eli John Bullista.

Olihan se kiva kierrellä ja katsella Nassaun kaunista kaupunkia.

Ihmeteltyämme aikamme olimme klo 13 jälkeen olimme jo kypsiä palaamaan laivalle.

Hyvästä säästä huolimatta jätimme läheisen Paradise Islandin väliin ja päätimme satsata seuraavaan päivään rannalla. Söimme Il Adagiossa erittäin hyvät pitsat ja nyt sitä istutaan kirjoittamassa ja lukemassa parvekkeellä Leonard Cohenin viihdyttäessä meitä ja kaupungin avautuessa edessämme. Kyllä lomalla on mukavaa!

Ilta meni perinteisesti hyvän illallisen, tanssikurssin ja jonglööriesityksen lomassa. Ennen nukkumaan menoa innostuin liittämään kuvia tähän matkakertomukseen ja siinä se aika hupenikin rettekästi.

Tästä matka jatkui varsinaiselle paratiisisaarelle eli Great Stirrup Caylle, joka on varattu yhtiön omia risteilyjä varten. Oli tulossa matkamme kohokohta! Siitä voit lukea editoidun kertomuksen parin päivän päästä tällä samalla kanavalla. Varmimmin pysyt mukana, kun käyt tykäämässä Facebook-sivua Appa matkustaa. Saat välittömästi tiedon, kun uutta puskee eetteriin.

Samankaltaiset artikkelit

Yksi kommentti

1. Olemme risteilleet Karibialla myös tammikuussa lähtösatamana Miami. Viikon risteilyjä löytyy n.400€ hinnasta alkaen, kannattaa aloittaa etsiskely vaikka saksalaiselta matkanvälittäjältä http://www.seascanner.com tai amerikkalaiselta https://www.cruisedirect.com/. Molempien kautta on ostettu risteilyt ilman mitään kommelluksia.