· ·

Aurinkorannikolla (Costa del Sol) on kymmenien tuhansien suomalaisten talvehtimispaikka

­Espanjan Aurinkorannikolle (Costa del Sol) karkaa joka vuosi Suomen talvesta kymmeniä tuhansia matkaajia? Miksi suurin osa heistä tekee sen vieläpä useiksi kuukausiksi? Pakkohan siitä oli ottaa selvää.

Meillä oli erinomainen mahdollisuus päästä hieman aistimaan mitä on viettää aikaa Aurinkorannikon suomalaisyhdyskunnassa. Olemme usein miettineet, voisiko tuo jatkuvasti seniorien keskuudessa puheena ollut lomailumuoto tulla kyseeseen meille? Nyt siihen tarjoutui mahdollisuus, tosin aika lyhyenä ajanjaksona. Silti saimme mielestämme edes aavistuksen tuosta touhusta ja teimme omat johtopäätöksemme. Palaamme sinne jo syyskuun lopulla, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Se selviää tästä matkakertomuksestamme?

Olimme varanneet pariksi viikoksi majoituksen Costa del Solilta. Ensimmäisen viikon vietimme vähän syrjässä suomalaiskeskuksesta eli täällä:

Miraflores Beach and Country Club Mijasissa Aurinkorannikolla on kelpo hotelli

Yllä olevasta kartasta löytyvät tämän matkamme meille tärkeät pisteen eli majapaikkamme 1. viikolla (punainen piste), toisen viikon majapaikka Banalmadena, Fuengirola ja lentokenttä. Etäisyys äärestä laitaan on noin 35 km.

Ensimmäinen viikko meni kierrellessämme Aurinkorannikkoa sinne tänne. Toiseksi viikoksi olimme varanneet majoituksen Benalmadenasta ja ajattelimmekin tutustua silloin paremmin siihen kaupunkiin ja Fuengirolaan, jotka ovat ymmärtääkseni suomalaisyhdyskunnan ytimessä.

Fuengirolassa oli aistittavissa suomalaista yhteisöllisyyttä

Korostan, että nämä aistimuksemme perustuvat muutaman tunnin tutustumiseen Fuengirolaan. Tämä ei siis ole matkaopas vaan omaa reflektiota siitä mitä koimme ja näimme. Voisiko tuolla viettää kuukausia Suomen talvea ja pimeyttä paossa?

Tämän vierailun aikana vahvistui, että Fuengirola on SE suomalaispaikka, jossa sattuu ja tapahtuu. Jos haluaa elää suomalaisyhdyskunnassa kohtuullisen mukavissa sääolosuhteissa, Costa del Sol in oikea paikka.

Kartassa punaiselle pisteellä merkattu Apartomentos Nuriasol (Calle Francisco Rivera Paquirri, 23) ja sen vieressä oleva Apartamentos Costa del Sol Vacaciones (Calle Antonio Machado, 25) ovat pari tärkeintä suomalaiskeskusta. Niiden läheltä löytyy suomalaisten kulttuuritalo Seurakuntakoti, joka toimii juhlien pitopaikkana ja kokoontumispaikkana.

Aloitimme oman tutustumisen alueeseen seurakuntakodista. Siellä sattui olemaan kahvimyyntiaika menossa, joten ei kun kahaville! Vähän aikaa piti katselle naapuripöytään, jotta hokasimme: Täällähän on tuttuja! Törmäsimme Aila ja Juha Haapaniemeen vuotta aiemmin Matkamessuilla ja nyt sitten toisen kerran. Siinähän sitä meni turistessa ja Aurinkorannikko on sen verran pieni alue, että näimme heidät vielä pari kertaa lyhyen visiittimme aikana, mm. eräässä ostoskeskuksessa. Taas menimme kaffeelle.

Aila ja Juha ovat intohimoisia Espanja reissaajia. Heillä on oletettavasti paras ja kattavin Aurinkorannikkoa esittelevä blogisivusto

Espanjaan, Espanjasta, Espanjaan -matkablogi

Naapureiden kanssa  Aurinkorannikon kiertueelle

Olimme sopineet lahtelaisten, samassa taloyhtiössä asuvien naapuriemme kanssa, että tapaamme Fuengirolassa. Jätimme automme Fuengirolan keskustassa sijaitsevalle markkinapaikalle, jossa saa pitää maksutta autoa, ellei satu olemaan markkinapäivä.

Kohtasimme naapurimme siellä ja hyppäsimme heidän kyytiinsä. He kierrättivät meitä hieman keskustassa, näyttivät hieman suomalaisaluetta.

Ymmärryksemme mukaan Fuengirolassa on paljon suomalaista liiketoimintaa autopesulasta asunto-osakekauppaan, terveys- ja kauneuspalveluihin ym., kuten suomalaisyhdyskunnassa pitää ollakin. Ohitimme mm. tämän suomalaisten ”oman” leipomon Mummolan, jota vastapäätä naapurimme asuvat omassa kerrostaloasunnossaan. Näimme myös nuo äsken mainitut suomalaisalueet ja lähdimme vuoristoa kiertämään.

Olihan se ihan kiva tavata kivoja naapureita muuallakin. Suomiset kiertelevät lomiensa aikana eri puolilla Aurinkorannikoita. Kävimme mm. Mijasissa kurkkaamassa kaunista valkoista Mijas Pueblo -kylää, jossa kävimme edellisellä matkallamme:

Mijas Pueblo – Aurinkorannikon (Costa del Sol) kaunis helmi

Suomiset ovat asuneet tuon kauniin kylän reunamilla vuosikausia, joten tuttua oli se alue heille. Kiersimme Mijas-vuoren toiselle puolelle ja menimme syömään jonkin kylän ruokapaikkaan.

Kolmen ruokalajin lounaat eivät paljoa kustanna noilla seuduilla. Tonnikala ym. kävivät kyllä kaupaksi.

Suuret kiitokset naapureille lounaasta ja maaseutukierroksesta.

Lahtelaisilla on oma kokoontumisaikansa Aurinkorannikolla

Olimme saaneet Suomisilta vinkin, että Fuengirolassa asuvat lahtelaiset kokoontuvat kerran (?) kuukaudessa keskiviikkoisin Nuriasolin ravintolassa. Tällä kertaa siellä oli menossa esitelmä hunajanviljelystä.

Paikalla oli muutamia tuttuja, lähinnä golfpiireistä kuinkas muuten. Mm. Marttiloihin törmäsimme, isäntään tuolla tilaisuudessa ja emäntään samassa talossa olevassa Mercadonassa. Ja pyörihän siellä lausujamestari Haapasalo ym.

Oli kiva tavata myös Tommolat. Tein Juhanin kanssa yhteistyötä toimiessani rehtorikouluttajana 1990-luvun alussa. Hieno jälleentapaaminen. Ja siellähän olivat tietysti myös naapurimme. Isännän partakarvat olivat yllätykseksemme hävinneet jonnekin. Ei huono 🙂

Kävellessämme alueella huomasimme, että ”kaikki” on siinä lähellä. Myös tavaratalo El Corte Ingles oli laskenut, että kannattaa laittaa putiikki pystyn tuolle suomalaisalueelle.

Varpaistelua ja kaupunkikävelyä Fuengirolassa

Tokihan meidän täytyi käydä mittailemassa myös Fuengirolan kuuluisaa varpaistelurantaa. Sieltä löytyi mm. pienvenesatama ja luonnollisesti paljon pikkuravintoloita.

Viileästä marraskuun säästä huolimatta oli PAKKO käydä varpaistelemassa eli lempiharrastuksemme parissa.

Ei tehnyt mieli uimaan vaikka mitään estettä ei sille olisi ollutkaan. Aina siellä muutama urhoollinen uimaisteli.

Sen verran tuntumaa tuli otetuksi, että riittävän lämpimällä säällä tuokin ranta on varmasti oikein mukava varpaistelupaikka.

Huomaan, että kuvia ei tullut otetuksi edes rantabulevardista saati sitten kaupungista, jossa kyllä teimme muutaman kilometrin kävelyn.

Summa summarum Fuengirolasta

Oli hienoa havaita, että suomalaisilla on mukavan yhteisöllistä toimintaa Fuengirolassa ja muuallakin Aurinkorannikolla. Paljon suomalaisia asuu noissa parissa hotellissa, suuri osa lähettyvillä tai kauempana, omissa tai vuokra-asunnoissa. Tuolke alueelle he kuitenkin kokoontuvat eri syistä kuoro- tai muihin harrastuksiin. Ja juhlia pitää olla, tottakai. Näki, että porukka viihtyi tuolla ja palaavat sinne joka vuosi uudelleen, useiksi kuukausiksi.

Sen huomasimme itsestämme, että lähivuosina emme halua mennä tuolle alueelle ainakaan pidemmäksi aikaa. Odotuksemme lomamatkoista ovat toisenlaiset. Haluamme nähdä monenlaisia paikkoja, vaihtaa hotellia ja näköaloja. Olemme ilmeisesti liian levottomia. Yksi tekijä oli myös sää. Oli marraskuun puoliväli ja kohtuullisen kylmää. Auringon paistaessa oli lämmin, ellei tuullut. Lopuksi Luoja halusi vielä lyödä pisteen talvimuuttohaaveille antamalle meille pari oikein kylmää ja sateista päivää. Emme halua sellaista siitäkään huolimatta, että maastamuuttajamme väittivät juuri sään huonontuneen kun sinne menimme ja parantuneen, kun sieltä lähdimme parin viikon päästä. Mitäs kiusasi meitä!

Oleskelupaikkana Costa del Solin isohko alue on ihan kiva, jopa loistelias. Todella upeita tutustumispaikkoja riittää rajattomasti,kuten matkakertomuksistani käy ilmi. Palaamme sinne jälleen seuraavana syksynä. Olemme varanneet RCI-hotellin Benalmadenasta viikoksi. Pari yötä tulemme viettämään Granadassa Melia-hotellissa. Lisäksi käymme aistimassa  muutaman yön Esteponan kauniin vanhan kaupungin tunnelmaa ja testaamassa kil0metrien varpaistelurannat. Nyt varpaistelu jäi väliin:

Onko Estepona Andalusian paras rantapaikka?

Tuttuja , tuttuja, kaikkialla tuttuja

Bloggaajana ja himomatkaajana seurailen lueskelen ja kyselen Facebookista vinkkejä alueella liikkumiseen, jos sellainen sivusto on olemassa. Nytkin laitoin kyselyjä jo hyvissä ajoin Fuengirolan suomalaiset -Facebook-ryhmään. Sieltä saa vinkkejä ja löytää myös ystäviä.

Ensimmäisen viikkomme viimeisenä iltana olimme syömässä ylivieskalaisen Matikaisen pariskunnan kanssa. He olivat tulossa, huomanneet Facebookista, että olemme maisemissa ja ottivat yhteyttä. Sattumoisin paikkaa sopiessamme kuulimme, että he ovat tulossa Fuengirolasta silloisen hotellimme naapurissa olevaan englantilaisomisteiseen kalaravintolaan. Kävelimme illalla moikkaamaan heitä ja syömään illallista hyvässä seurassa.

Ruokapuoli ravintolassa oli ehdottomasti riittävän hyvää. Hinta ja laatu kohtasivat. Ruoka oli laitettu kauniisti esiin. Suositus tuolle The Blue Marlin -ravintolalle. Pienehkö ravintola oli täynnä ja ”TV-kokkina” toimiva isäntä vastasi ruoan tasosta rouvansa kanssa. Martti kertoili, että hän oli törmännyt tuohon herrasmieskokkiin jossain mijasilaisessa TV-ohjelmassa.

Kalliomaiden kanssa tutustumassa Benalmadenaan ja Mijasiin

Olen tutustunut Kalliomaan Mikkoon kuorohommissa Lahdessa. Teimme pitkään yhteistyötä perustaessamme Reilu Tusina -nimisen lauluryhmän Lahden mieskuoron alaisuuteen. Se homma kuihtui meidän osalta sitten siihen, kun Mikko antoi tilaa nuoremmilleen ryhmän vetäjänä. Mutta ystävyys jäi. Onneksi Reilu Tusina jatkaa vaikka hieman pienempänä ryhmänä.

Olimme soitelleet Mikon kanssa, että kun hän selviää syysflunssastaan, tapaamme. Oikea aika sattui sopivasti siihen, kun vaihdoimme hotellia ja lähdimme Benalmadenaan. Saimme Kalliomaista meille hyvät oppaat siirtyessämme uuteen paikkaan. Haimme heidät mukaan Apartomentos Costasta ja ajelimme oppaamme avulla rantatietä uudelle seudulle. Ohittelimme siinä mm. Holiday World -hotellin, jossa olimme olleen kerran viikon, RCI-paikka sekin silloin.

Aloitimme tutustumisen Benalmadenaan sen kauniista satamasta.

Sitten kaffeelle rautatieaseman lähelle. Kokeneet Banalmadenan kävijät Seija ja Mikko tiesivät hyvät paikat.

Seuraavana oli vuorossa ajelu vuoristossa. Kävimme kääntymässä Mijas Pueblossa ja lähdimme ajelemaan alas Kalliomaiden kävelyreittiä, nyt tosin pientä maalistietä autolla.

Reitin varrella on ratsutila, jonka kupeessa pieni vaatimaton ravintola. Oli oluen aika.

Helppo oli kuorokaverusten nostella olutmaljoja. Mikko tosin tyytyi jostain syystä 0 %:een olueen, joka maistui kyllä ihan hyvälle 🙂 Maisemissa ei ollut valittamista.

Kiertelimme ja kaartelimme, kunnes oli aika mennä katsomaan millainen majapaikka meille oli tarjolla. Sahara Sunset by Diamond Resort odotti. Siitä ilmestyy vielä esittelypostaus tämän kuun aikana.

Kiitos opastuksesta & hyvästä seurasta Mikko ja Seija!

Tässä oli pieni, mutta vaatimaton esittely Aurinkorannikosta. Koska sieltä löytyy materiaalia yllinkyllin netin kautta, päätän tämän kertomuksetin lainatavaraan.

Fuengirolan uutisia ja muuta tietoa

Tämä Me naiset -lehden juttu kannattaa myös lukea! Siitä käy ilmi mitä asuminen Costa del Solissa maksaa, miten sinne muuttaneita verotetaan, miten terveydenhuolto, kielipalvelut ym. toimivat jne. Siitä saa käsityksen, että kielitaidotonkin pärjää Aurinkorannikolla. Yhteisö pitää huolta ja palvelut pelaavat.

Me Naiset: Aurinkorannikon suomalaiset

Mitä muuta koimme ja näimme tämänkertaisella Andalusian matkalla, selviää tästä linkistä aukeavien lukuisten matkakertomusten avulla. Ei kun menoksi!

Samankaltaiset artikkelit

5 Kommenttia

1. Niin, onhan se hieman säälittävää, että kun lähdetään ulkomaille, mennään juurisinne missä on suomalaisyhteisö. Eikä ulkomailtanvoisi hakea ihan jotain muutankuin muita suomalaisia.Suurin osa porukasta on eläkeläisiä, mutta valitettavan paljon,tuonne Suomesta karkaa myös rikollisia. Ei se turhaa ole saanut lempinimeä costa sel crimen. Ehkä eläkeläisten kielitaidottomuus vetää heitä samalle paikkakunnalle, mene ja tiedä.
    Missä on se integroituminen paikalliseen yhteiskuntaan, jos vain pyöritään suomalaispiireissä, tai vielä pahempaa jossakin lahtelaispiirissä. Turha valittää, jossei maahanmuuttajat Suomessa integroidu yhteiskuntaan, kunmeimsitä sennparemmin osaa suomalaisetkaan tehdä ulkomailla.

1. Kiitos mielipiteestä Hasse. Mielestäni on erinomainen asia, että ihmisillä on valinnanvapaus myös siinä missä ja keiden kanssa haluaa viettää aikaansa. Totuus lienee, että tuollakin väki viettää, kuten Suomessakin, lähes kaiken aikansa kotonaan. Välillä on hienoa lähteä ystävien kanssa syömään tai harrastamaan, kuten Suomessakin. Oletan, että tuollakin tapahtuu integroitumista, mutta sekin on jokaisen päätettävissä. Iloitsen suomalaisten puolesta, että ovat löytäneet paikkansa. Minustakin oli kiva tavata tuttuja, kuten voit jutusta lukea. Se on elämän suola. Antaa kaikkien kukkia!

2. Kiitos kattavasta jutusta! Etsin tietoa isän ja äidin reissua varten. Fuengirolassa he haluaa käydä myös ihmettelemsääs miksi monet siellä viihtyy. Kun he haluaisi ottaa auton alle tällä Espanjan reissulla, lupasin etsiä heillä valmiiksi hyvät ajoreitit ja hinauspalvelut ainakin.

1. Kiitos kiitoksista. Anna vanhemmillesi luettavaksi tämä artikkeli, jonka kautta löytyy niitä hyviä ajoreittejä erinomaisiin kohteisiin. On siellä upeita paikkoja.