· · ·

Ruahan paratiisimainen kansallispuisto Tansaniassa

Ruahan paratiisimainen kansallispuisto Tansaniassa on eläinten valtakunta, jossa ihmiset pääsevät nauttimaan kauniista luonnosta ja tutustumaan villieläinten maailmaan.

Tämä matkakertomus vuodelta 2011 on ainutlaatuinen kuvaus siitä millaiseen paratiisiin pääsimme, jälleen kerran, tutustumaan Ruahassa. Tämä oli toinen vierailumme sinne eikä se onneksi jäänyt viimeiseksi vaan löysimme itsemme sieltä jälleen vuonna 2015.

Tervetuloa aistimaan mitä on elää villieläinten keskellä, jossa monenlaiset vaarat ovat alati läsnä. Kertomuksesta käy ilmi millaisessa vaarassa me olimme matkamme aikana. Silti siinä oli se jokin!

Olimme viettäneet viikon Kenian Mombasassa ja muutaman päivän Sansibarin saarella Dar Es Salaamin edustalla. Nyt olivat vuorossa aiemmilta matkoiltamme tutut seudut Tansanian keskiosassa. Aloitimme Iringan yliopistokaupungista ja jatkoimme sieltä maanpäälliseen paratiisiin, Ruahan kansallispuistoon. Edessä oli ikimuistoisia hetkiä eläinten valtakunnassa. Pala sydämestämme on jäänyt pysyvästi Tansaniaan.

Edellinen matkakertomuksemme Sansibarilta löytyy tästä linkistä.

Vaarallinen bussimatka halki Tansanian Dar es Salaamista Iringaan

Presicion Airin kone Sansibarilta laskeutui Dar Es Salaamin lentokentälle 15 min lennon jälkeen aikataulusta etuajassa noin 8.30. Laukut tulivat nopeasti eikä turvatarkastuksia yms. ollut, kun kyseessä oli kotimaan lento. Ystävämme, lastenlääkäri Leena Pasasen ja monen muun suomalaisen luottokuski Frank odotteli meitä ja matka kohti bussiasemaa alkoi. Hän oli hankkinut meille bussiliput ennakkoon, joten riitti, että ehdimme  klo 9.30 mennessä perille. Darin liikenne oli pelätyn tukossa, joten saavuimme bussille vajaat 10 minuuttia ennen lähtöä. Jos kone olisi tullut ajallaan, olisi Frankin matka kanssamme jatkunut lujaa kulkevaa bussia takaa-ajaen, mutta onneksi kävi näin.

Matka Darista Iringaan on noin 500 km, joten sen normikesto on noin 8 tuntia. Ahtauduimme viimeistä paikkaa myöten täytetyn bussin perälle kukin eri riville, sillä olimme onnistuneet saamaan hajapaikat edellisenä päivänä. Onneksi poikamme Antti ja Frank hoitivat homman. Matka sujui parin pysähdyksen (ja tarpeiden mukaisten pakollisten lisäsellaisten) taktiikalla leppoisasti. Bussit ajavat Tansaniassa lujaa ja ohitukset ovat joskus melko täpäriä. Etenkin rekkoja riittää.

Pysähdyspaikoilla käy aina tavaton kuhina, kun kymmenet kauppiaat myyvät cashew-pähkinöitä, juomia, banaaneja yms. Raha ja tavara vaihtavat omistajaa suoraan bussien ikkunoista. Jotkut kaverit tulivat bussiin ja hyppäsivät parinkymmenen km jälkeen pois mennen seuraavaan bussiin jne.

Tie kulkee Mikumin kansallispuiston läpi, joten ensikosketukset villieläimiin saatiin bussin ikkunasta. Tuolle asunnottomalle taipaleelle ei olisi kiva jäädä autorikon tms. vuoksi ainakaan pimeällä.

Paikalliset ”susivaarakepit” olivat tällaisia.
Reilun 6 tunnin matkailun jälkeen maisemat alkoivat muuttua vuoristoisemmiksi. Joki kiemurteli mukavasti alhaalla laaksossa bussin ajaessa edelleen kohtuuttoman kovalla vauhdilla, olosuhteen huomioon ottaen: tie oli osin mutkainen ja melko kapea.

Ehdin jo alkaa vähän pelätä ”rallikuskimme” ajotyyliä, kunnes vieressäni istuva ugandalainen pappi lähti rauhoittelemaan kuljettajaa. Hän kävi hyvin tiukkasanaisen keskustelun ajurin kanssa. Sen jälkeen vauhti hidastui tuntuvasti. Suojelusenkelimme kertoi minulle pitäneensä kuskille ankaran puhuttelun: ”Aiotko tappaa meidät kaikki? Jos et aja hitaammin, soitan poliisille.”

Mielenosoituksellisesti kuljettaja ajeli seuraavat 50 km todella hitaasti, alle 60 km/h päästäen rekat ym. ohi. Siitä seurasi, että jäimme aikataulusta jälkeen, mutta väliäkös sillä, kun päästään vaan perille. Loppua kohden vauhti taas kiihtyi, mutta olimme perillä Iringassa vasta 18.30, vajaat 2 tuntia myöhässä. Siitä voi päätellä, että kyllä aikataulutkin on laadittu tieolosuhteen huomioiden melko tiukoiksi.

Majoituimme paikalliseen ”huippuhotelliin” hintaan 45 euroa aamiaisineen kaksi huonetta… Siisti paikka, edullinen hinta ja hyvä palvelu.
Täältä alkoi yhteinen taipaleemme Suomen ”Äiti Teresan” Leena Pasasen kanssa. Leena on hyvä ystävämme yli 30 vuoden takaa Oulusta. Hän on ollut Tansaniassa vuodesta 1981 toimien Ilembulan sairaalassa lääkärinä. Lukekaapa hänen kirjansa ”Daktarin lapset” ja ymmärrätte millaisissa olosuhteissa hän näkynsä aloitti ja mitä hän oli saanut aikaan jo n. 10 v sitten, kun kirja ilmestyi. Olimme nyt toista kertaa tämän vuoden 2009 ulkosuomalaisena ym. kunniaosoituksilla palkitun hyväntekijän luona. Käsittämätön persoona ja hyväntekijä tuo Leena! Kiitos ystävyydestä, ja kaikesta…
Tässä hieman lisätietoa Leenasta:

Mukaan safarille oli lähdössä myös saksalais-suomalainen pappi-lääkäri Rhudi, joka oli Ilembulan sairaalassa vapaaehtoistyössä.

Ruahan paratiisimainen kansallispuisto

Starttasimme sunnuntaiaamuna kohti Ruahan paratiisimaista kansallispuistoa, joka on näiden reissujen huipentuma. Olimme menossa kylään villieläinten maailmaan.

Savimajojen raunioita näkyi matkamme varrella.
Riisin viljely tärkeä elinkeino Tansaniassa.

Noin 100 km ajelu Iringasta Ruahan kansallispuistoon palkittiin jo ennen saapumistamme majapaikkaamme, kun bongasimme ensimmäisen leopardin

Kuvassa hyvin piilossa oleva leopardi kuuluu ”Big Fiven” armoitettuun joukkoon.  Olemme aiemmilla safareillamme nähneet sen ainoastaan kerran Krugerissa Etelä-Afrikassa. Nyt sellainen otti meidät vastaan jo menomatkalla. Yllätys oli niin täydellinen, että kamerat olivat vielä laukuissa saapuessamme paikalle. Se katseli meitä aikansa tien poskessa ja päätti sitten piiloutua puiden taakse. Leopardi oli kuitenkin bongattu!

Majoittuminen luksustelttoihin Ruahan paratiisimaisessa luonnonpuistossa

Saavuimme majapaikkaamme Mwagusi Lodgeen ennen puolta päivää. Sitä ennen meidän oli täytynyt maksaa kansallispuiston portilla maksu, joka oli 20 dollaria/vrk/nenä.

Vastaanottokomitea piti ainokaisista vieraistaan hyvää huolta ensi hetkestä lähtien. Tunsimme olevamme tervetulleita.

Mwagusin lodgen majapaikat ovat luksustelttoja, joista löytyy kaikki tarvittava.

On vaikea kuvitella viehättävämpää majoituspaikkaa kuin nämä teltat.

Täällä on sisustusarkkitehdillä ollut silmää kauniille väreille…

Leenalla oli tällainen terassi.
Luonnon materiaalista tehty viimeistely on myös ekologista.

Raaskiiko tuota saippuaa edes ottaa käyttöön?
Kylpyhuoneessakin oli kaikki tarvittava.

Foxin veljeksistä Chris vastaa tämän lodgen johtamisesta. Jokaiselle kolmesta veljeksestä on oma vastuualueensa Foxien laajassa toiminnassa. Isä ja äiti vastaavat Mufindin vuoristomajoista yms., jonne matkaamme seuraavassa matkakertomuksessa.
Ohhoh! Olen katsonut tätä kuvaa useita kertoja ja vasta nyt huomasin kuinka upeat sarvet Leenalla on! 🙂

Foxien majapaikoissa on tapana, että isäntäväki syö aina vieraidensa kanssa. Paikan ”emäntä” otti tämän kuvan ja ”pienikokoinen” isäntä istui toki pöydän päässä kuten kuuluukin. Palveluskuntaa riitti pitämään huolta, että meillä on kaikkea tarvittavaa saatavilla. Lautaset hävisivät välittömästi edestä, kun ruokailija antoi ymmärtää, että annos on on nautittu. Jos lähdit hakemaan ruokaa seisovasta pöydästä, joku heistä oli varmuudella auttamassa tuolia altasi. Henkilökunnan seisoskelu ja tarkkaavaisuus hämmensi jonkin verran sellaiseen tottumatonta aterioitsijaa… Lodgella vieraileville miljonääreille sellainen lienee arkipäivää, mutta meille missionääreille vierasta.

Vesi kannettiin katolla olevaan säiliöön ja lämmin suihku oli odottamassa safarimatkalaisia.

Tällaisissa majoissa majoittuvat asiakkaat tuossa campissa.

Jokainen yksityiskohta oli tarkoin harkittua…

Norjalaisen dekkarikirjailijan Jo Näsbon kirja ”Veritimantti” ei toki ollut loppuun asti harkittu valinta, mutta maistui silti.

Ajelulle Ruahan luonnonpuistoon, eläinten valtakuntaan

Lähdimme 1. ajelullemme noin klo 16.30 lounaan ja kahvihetken jälkeen. Vanha tuttumme Moses oli jälleen kuljettajana, mutta opas oli uusi kaveri. Emme ehtineet ajella pitkään, kun SE OLI SIINÄ! Leopardi jälleen.

Katseemme kohtasivat. Tutkailimme toisiamme useita minuutteja. Kun leopardi kyllästyi, se lähti rauhallisen arvokkain askelin tien yli ja katosi savannille. Ajelumme huippukohtaaminen oli takana.

Kohtaaminen eläinten kuninkaiden kanssa Ruahan paratiisimainen kansallispuistossa

Jatkoimme pitkin kauniin vihreässä loistossaan kylpenyttä puistoa kohti seuraavaa kohtaamista. Ruaha oli täysin erilainen nyt sadekautena kuin edellisellä matkallamme 2003. Silloin marraskuussa oli kevätkausi ja kuiva luonto.
Oppailla on tapana olla puhelinyhteydessä eri firman kollegoihin. He tiedottavat toisilleen eläinten liikkumisesta. Tällä kertaa näimme ainoastaan yhden auton matkamme aikana. Heiltä saimme kuitenkin vihiä leijonalaumasta. Ruahan kansallispuiston iso pluspuoli on, että siellä ei ole koskaan paljoa väkeä. Eläimiä kyllä riittää.
Ei aikaakaan, kun saimme katsella lähietäisyydeltä eläinten kuninkaita, leijonia.

Toistakymmentä leijonanpentua leikitteli toistensa kanssa ja kiipeili puussa. Naarasleijonat makoilivat kaikessa rauhassa, osa joen penkalla poikasten turvana, osa kuivan joen pohjalla.

Vietimme eläinten kuninkaallisten perheen joukossa puolisen tuntia. Se oli ikimuistoinen tapaaminen, meille.

Voi että ossaa eläin olla iso!

Makkarapuut ovat savannien erikoisuus.

Kohtasimme ajomme aikana useita norsulaumoja. Vaikuttavia otuksia.

Paikallinen ”strutsifarmi ja paimen”.
Tämä lisko antoi kuvauttaa itseään kaikessa rauhassa.

Antti kävi vielä Rhudin kanssa kolmannellakin ajelulla, jolta tämä nuorten impaloiden kisailu on tarttui kameraan.

Hippolauman edustajan pitkään kestänyt haukottelu oli miellyttävä näytös.

Kirahveja kohtaa Ruahassa tämän tästä. Ne ovat äärettömän uljaita eläimiä, joiden katseluun ei kyllästy.

Toisena päivänä tapahtuneen aamukuudelta alkaneen, noin 6 tuntia kestäneen ajelumme kauneimpia hetkiä oli seeprojen ja kirahvien levollinen oleilu kauniissa ympäristössä.

Gnu oli harvinaista herkkua tällä kertaa.
Auringonlasku savannilla on kaunis.

Aamuajelumme sisälsi kenttäaamiaisen nautiskelun luonnon keskellä.

Pitihän ajopelinkin saada heinänsä.

Vapaaehtoisena Tansaniassa pari kertaa työskennellyt poikamme Antti ja pienet kirahvit. Isohan sen Antti on, ainakin kuvan perusteella.

Yksi värikkäimpiä otuksia oli tämä lisko.

Kukapa uskoisi, että luonnonpuistoissa norsut tappavat eniten ihmisiä!?

Onhan se niin säyseän näköinen, että… Totuus on kuitenkin, että autosta ei kannata poistua, etenkään jos sattuisi olemaan sen ja poikasen välissä. Se olisi kuulemma itsemurha.
Jokin aika sitten eräs volunteeri oli lopettamassa vapaaehtoiskauttaan Mufindin orpokylässä. Hänen vanhempansa tulivat hakemaan ja matkan päätteeksi he lähtivät unelmavierailulle Ruahaan. Liekö Chrisin vuosien saatossa syntynyt taputteluun asti johtanut tuttavuus erään norsun kanssa luonut tytölle mielikuvan, että ne ovat kilttejä, taputettavaksi suostuvia eläimiä. Nuori neiti nousi autosta, lähti kävelemään norsua kohti ja joutui sen tallaamaksi vanhempiensa silmien edessä. Ja tämä ei ollut ainoa surullinen tarina…
Tämän norsun juomatuokio oli hauska show, jota pystyi turvallisesti seuraamaan autosta.
Apinoita riitti myös paljon, mutta ne eivät halunneet tulla kovin lähelle.

Hellyttävimpiä asukkeja olivat impalat, joita oli savanneilla todella paljon. Ihania eläimiä. Voisiko kuvitella, ettei mikään halua niille mitään pahaa.

Mutta luonnolla on omat lakinsa. Impalatkin ovat tottuneet siihen, että aina tulee olla varuillaan, …
… sillä leijonienkin on saatava ruokaa itselleen ja poikasilleen.
Antti ja Rhudi todistivat tämän väijytyksen, joka johti nopeaan takaa-ajoon. Tällä kertaa impalat olivat liian nopeita ja leijona joutui nuolemaan käpäliään.

Krokotiilien kanssa ei kannata leikkiä. Tämän lammikon reunalla oli kiellettyä nousta ajoneuvosta, sillä jyrkän reunaman alla saattoi vaania vikkelä kroko.

Pitkän ajon jälkeen oli aika lounaan, lueskelun oleilun ja kahvittelun. Se OLI lenheettiä! Voiko olla levollisempaa ja miellyttävämpää tapaa lomanviettoon?

Vaarallisen typerä kohtaaminen norsun kanssa majapaikassamme

Olimme saaneet nauttia eläinten valtakunnan huikeista näkymistä ja kohdanneet jopa eläinten kuninkaan, mutta pelottavimmat hetkemme olivat edessä.

Jälleen kerran eräs norsu päätti tulla syömään päivällisruohonsa majamme nurkalle. Kivahan sitä oli ihmetellä majamme suojasta.

Tässä vaiheessa Rhudi kuvaili omalta kämpältään tulijaa eikä havainnut, että salamavalo välähtää vastavalossa kovin herkästi. Fantti oli tullut ärsytetyksi.

Ei sentään niin paljon, että välittäisi meistä katoksen alla kuiskuttelevista tunkeilijoista. Tuijotukset, …, jonka jälkeen rauhallinen tepastelu hiekkapolkumme reunustan ruohonleikkuu jatkui.

Norsu laahusti majamme taakse ja meitä tietty kiinnosti, mihin se jatkaa kulkuaan. Menimme äänettömästi perään ulos katoksen alta. Fantti pysähtyi lodgemme päädyssä olevan aurinkokennon viereen. Jännitimme, astuuko se tuon neliömetrin kokoisen lasilaatikon päälle ja tekee meidät sähköttömiksi. Samaan aikaan Rhudi tepasteli kämpältään utelemaan tilannetta.

Kun norsu huomasi Rhudin se teki äkkihyökkäyksen meitä kohti. Otimme välittömästi Usain Boltmaisen spurtin kohti majaamme. Marjatalla oli jalassa sandaalit, joita ei oltu tehty pikakiihdyksiä varten. Ne irtosivat jalasta ja Marjatta kompastui hiekkapolulle. Oli kuulemma elämä vilissyt silmissä. Noiden muutaman sekunnin aikana hän ehti tajuta, että joku vetää häntä pystyyn ja auttaa eteenpäin. Edellisen päivän ikävät tarinat tulivat mieleen ja Marjatta ajatteli, ettei vaan kukaan jäisi auttamaan ja tallautuisi hänen vuokseen. Antti oli ollut lähempänä norsua ja kiihdytti hänen takaansa, ehti kuitenkin auttaa Marjatan jaloilleen ja molemmat syöksyivät terassille. Turvassa!

Lopulta uskalsimme tutkailla tilannetta ja havaitsimme, että fantti oli vain pelotellut meitä. Se oli ottanut muutaman askeleen ja pysähtynyt. Tilanne oli ohi ja typerät matkailijat turvassa. Hulluja nuo suomalaiset!

Kaikki hyvä loppuu aikanaan

Ikimuistoisen päivät Ruahan kansallispuistossa alkoivat olla ohi. Oli jäähyväisillallisen aika.

Ennen illallista oli tapana kokoontua aperitiiville nuotion eikä sekään ollut Askompaa.
Seuraavana aamuna olisi aika lähteä paluumatkalle, valitettavasti.

Matkalla kohti Iringaa oli muutama kylä, joissa arkiset askareet olivat pääosassa.

Lehmipaimen onnistui ohjaamaan laumansa pois automme edestä.

Pieni joki oli lasten uima- ja naisten pyykkäyspaikka.
Kuljettajamme osti matkan varrelta muovikassillisen tuoreita mangoja ja muita hedelmiä. Iringassa hän jätti ne kauniille tyttärilleen talonsa kohdalla.
Masai-heimon soturit ovat haluttuja vartijoita kahviloissa, hotelleissa, kaikkialla. Värikkäät asut ovat etenkin turistien mieleen.
Paikallisen turistitoimiston sisäpihalta löytyi Leenalle niin tuttu paikka, viehättävä kahvila, jossa oli miellyttävä istahtaa maukkaille, edullisille kahveille ja leivonnaisille. Matka kohti Mufindin vuoristoa oli valmis alkamaan. Meitä odotti reissumme rankin sadekuuro, joka hidasti matkaamme alkuvaiheessa. Onneksi 20 km päässä paistoi jo aurinko. Rhudin jätimme matkan varrella linja-autoasemalle. Vapaaehtoistyöt odottivat häntä Ilembulassa, jossa Leena oli aloittanut lähetyslääkärin työnsä 1980-luvun alussa.

Matkamme seuraava kertomus löytyy tästä linkistä:
Vierailemme siinä Mufindin vuoristossa, upeiden teeviljelmien keskellä. Tutustumme samalla lastenlääkäri Leena Pasasen työympäristöön ”puskassa”. Matkakertomus tässä:
Katso myös tämän reissumme aiemmat matkakertomukset:
Aloitimme matkamme Keniasta:
Sieltä jatkoimme Sansibarille:
Jos Ruaha alkoi kiinnostaa, löydät siitä vielä seuraavankin, vuonna 2015 tekemämme matkamme kertomuksen:

Tule auttamaan Leenan ja kumppanien vapaaehtoistyötä Mufindissa!

Mikäli sinulle tuli mieleen, että voisit auttaa noita (orpo)lapsia ja kylien sairaita ihmisiä, tässä on erinomainen tapa tehdä se. Mufindin ystävien kautta rahat menevät varmuudella juuri sinne minne pitääkin. Tule avustamaan Leenan ja kumppanien alulle panemaa työtä Mufindin ystävien kautta:

Tule mukaan auttamaan! Liity jäseneksi

1.Maksa liittymismaksu 10 € ja kuluvan vuoden jäsenmaksu 20 € (eli siis yhteensä 30 €) yhdistyksen tilille FI25 1838 3000 0168 73, viitenumero 8950

2. Lähetä sähköpostitse osoitteella mufindinystavat@gmail.com yhteystietosi (sukunimi,etunimi, matkapuhelin, katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, sähköpostiosoite)

Voit lähettää tiedot myös tekstiviestillä numeroon +358 5050722336 tai postikortilla osoitteeseen Juusintie 13 A, 02700 Kauniainen.

(tietoja käytetään jäsenrekisteriä varten. Saat sähköpostitse muutaman kerran vuodessa kuulumiskirjeitä Mufindista ja kutsuja kokouksiin, mutta emme täytä sähköpostiasi roskapostilla emmekä luovuta yhteystietoja eteenpäin)

Kuukausi-, vuosi-, tai kertalahjoitus

Mikäli haluat tukea Mufindin Ystävien työtä joko kertaluontoisesti tai säännöllisesti, on se myös mahdollista. Viitenumero on tällöin 8989, ja tilinumero sama FI25 1838 3000 0168 73

Silloin voit olla varma, että tuki menee täsmälleen oikein, oikeaan kohteeseen.