·

Turvallisesti Sinfonia Lahden konserttiin korona-aikana

Konserttivieras haluaa päästä turvallisesti Sinfonia Lahden konserttiin korona-aikanakin. Järjestäjille on kunnia-asia, että konserttivieras kokee olonsa turvalliseksi voidakseen nauttia musiikkielämyksestä kaikin tavoin, koronaa pelkäämättä.

Meillä oli kunnia-asia päästä syyskuussa 2020 mukaan kaupunkimme ylpeyden Sinfonia Lahden järjestämän erittäin suositun Sibelius-festivaalin avajaiskonserttiin todistamaan miten hienosti koronaan liittyvät riskitekijät on huomioitu kaikissa järjestelyissä.

Nyt on jälleen seuraavan Sibelius-festivaalin aika. Se toteutuu 2.-5.9.2021 ja näet sen ohjelman tämän kirjoituksen lopussa olevasta linkistä. Nähdään festivaalikonserteissa.

(Tämä kirjoitus on päivitetty 26.8.2021 vastaamaan nykytilannetta. Alkuperäinen julkaistiin 16.10.2020)

Saimme mieluisan kutsun käydä testaamassa miten turvajärjestelyt on huomioitu Sinfonia Lahden konserteissa. Kuvailen tässä postauksessa niitä toimenpiteitä, joita on tehty ja kertoilen muutamien avainhenkilöiden näkemyksiä ja kokemuksia tästä nykyhetkessä niin tärkeästä asiasta, turvallisuudesta.

 

Sibelius-festivaalilla tuli ventti täyteen vuonna 2020

 

Vuoden 2020 Sibelius-festivaali oli jo 21. kerta, kun tämä vuotuinen lahtelaisen musiikin kohokohta järjestettiin eli ventti tuli täyteen.

Säveltäjä Jean Sibeliuksen (1865−1957) asema maamme kansallissäveltäjänä lienee kiistaton; hänen merkityksensä on ollut suuri Suomelle ja suomalaisille historiamme ratkaisevissa vaiheissa. Sibelius on myös maamme tunnetuin säveltäjä maailmalla, hänen musiikkinsa ihailijoita löytyy aina Tukholmasta Tokioon. Vuosittain järjestettävällä Sibelius-festivaalillaan Sinfonia Lahti haluaa koota nämä kaikki Sibeliuksen ystävät yhteen ja tarjota heille elämyksellisen viikonlopun Sibeliuksen musiikin parissa.

Meillä on ollut mahdollisuus osallistua useana kertana Sibelius-festivaaliin, mutta tällä kertaa odotukset olivat todella korkealla. Avajaiskonsertin ohjelmassa oli mm.  Jean Sibeliuksen äärettömän vaikea Viulukonsertto.  Viulukonserton solistina esiintyi vuoden 2000 kansainvälisen Sibelius-viulukilpailun Helsingissä ja vuoden 2005 Kuningatar Elisabet -viulukilpailun Brysselissä voittanut armenialaisviulisti Sergei Hatšatrjan

En ole mikään musiikkiarvostelija, mutta 69 vuoden kokemuksella voin todeta, että tämän armenialaissyntyisen viulistin taituruus ja herkkyys tekivät ainakin minuun unohtumattoman vaikutuksen. Kun hän pääsi yhteistyöhön Sinfonia Lahden ylikapellimestari Dima Slobodenioukin johtaman maailman parhaan (?) Sibelius-orkesterin kanssa sen kotipesässä, eivät edes koronasta johtuvat soittajien etäisyydet voi estää täydellistä musiikki-iltaa ja -elämystä. Eivätkä estäneet.

Yleisön bravoohuudot, taputukset ja kenkien koputukset olisivat olleet illan vaarallisin koronahetki elleivät maskit olisi estäneet riemuhuutojen aiheuttamien pisaroiden leviämistä ympäristöönsä 🙂

Jos joku ihmettelee miksi kuvasin salissa, jossa ei saa kuvata, rohkenin tehdä sen tämän lupalapun ansiosta. Meitä oli salissa maksimimäärä väkeä eli kolmannes siitä, mitä siellä on paikkoja. Konsertti oli käytännössä totutusti loppuunmyyty jo keväällä, kun Sibeliustalon paikat supistuivat 1229:stä reiluun 400 istumapaikkaan.

 

Turvallisesti Sinfonia Lahden konserttiin korona-aikana

 

Yksi tämän upean illan tavoitteista oli käydä tutkimassa, kuinka turvallisesti Sinfonia Lahden konserttiin voi mennä korona-aikana? Selvitin tilannetta ennen ja jälkeen konsertin.

Selvitin asiaa Sinfonia Lahden markkinointipäällikkö Taina Rädyn kanssa. Jokainen konserttiin tulija sai muutamaa päivää ennen konserttia ja konserttipäivän aamuna palveluviestin, josta nappasin tärkeimpiä turvallisuuteen liittyviä kohtia ja tein niistä koosteen:

Minua miellytti kovasti kuinka perusteellisesti asiaa oli valmisteltu jo ennakkoon. Tuon jälkeen oli entistä mukavampi mieli lähteä konserttiin.

Turvallisesti Sinfonia Lahden konserttiin

Tilanne Sibeliustalon Metsähallissa näytti puoli tuntia ennen konserttia tältä. Väljyyttä ja tunnelmaa oli.

Lippupisteellä oli pitkähkö jono, kun osa väestä odotti, että saisi lipun kouraansa. Onneksi porukka piti riittävät turvavälit odottaessaan. Liityimme jonoon ja huomasimme, että se liikkui melko hitaasti. Tämä oli ainoa pieni miinus koko iltana. Keskustelin asiasta Taina Rädyn kanssa ja hän lupasi tutkia pitäisikö seuraavina iltoina lisätä henkilökuntaa lippuluukulla. Tainan viesti oli, että

”olisi toivottavaa, että asiakkaat ostaisivat liput etukäteen joko verkosta tai Lippu.fi myyntipisteistä. Myös R-Kioskeilta voi ostaa sekä lunastaa varatut liput ja näin vältyttään jonottamisilta.”

PS. Olemme olleet tuon illan jälkeen Sinfonia Lahden konserteissa muutaman kerran eikä jonoa ole enää ollut!

 

Salin täyttäminen ja tyhjentäminen hoidettiin ammattimaisesti

Kuten ennakkotiedotteessa kerrottiin, saliin alettiin päästää asiakkaita normaalia aikaisemmin eli jo 30 minuuttia ennen konserttia ettei tulisi tungosta. Tämä tuntui tehoavan, etenkin kun väkeä oli vain kolmannes maksimista eli reilu 400 henkeä.

Kesän aikana remontoidun salin uudet istuimet eivät olleet nyt tehokäytössä. Vain joka kolmannelle istuimelle sai istua ja siitä pidettiin tiukkaa huolta. Edes avioparit eivät saaneet istua vierekkäin, jotta diagonaalikuvio säilyisi. Tämä oli meille uutta, mutta varmasti perusteltua.

Lopputulema oli, että koko salissa väki oli hajautettu diagonaalimuotoon suunnitelmien mukaan. Yläparvet ja jopa urkuparvi oli otettu käyttöön ja vain joka kolmas tuoli käytössä. Kaikilla oli maski mukana ja suun edessä liikuttaessa saliin. Suosituksia noudatettiin siis hyvin, lähes 100 %:sti.

Tiukka turvallisuuslinja jatkui tauolle mentäessä ja konsertin lopuksi. Olimme istumassa 1. parven eturivillä. Vahtimestari ilmoitti selkeästi, että ensin poistuvat rivit 3-4 ja sitten 1 ja 2. Näinhän siinä sitten kävi ja hyvin meni.

 

Kokemuksia turvallisuusjärjestelyistä

 

Meillä on viimeisten viikkojen aikana pari vastaavaa konserttikokemusta, joten vertailupohjaa löytyi. Muuallakin oli panostettu asiakkaiden koronaturvallisuuteen, mutta nyt mentiin vielä astetta pidemmälle. Maskien, käsidesin ja etäisyyksien suhteen joka paikassa on nähty riittävästi vaivaa. Eräässä konsertissa niitä oli myynnissä, toisessa ne annettiin automaattisesti jokaiselle halukkaalle maksutta. Tällä kertaa niitä ei voinut ostaa, mutta kaikille oli kyllä annettu selkeä ohje tuoda maski mukana. Panin merkille, että joillain oli mukana ylimääräisiäkin, jos joku olisi unohtanut sen kotiin.

Sibeliustalo vei tällä kertaa voiton siinä, että ketkään eivät saaneet istua vierekkäin. Turvaväleistä pidettiin tiukasti kiinni myös pariskuntien kohdalla, jotta diagonaalimuoto säilyisi ja sitä kautta maksimietäisyydet. Muut saavat selittää onko sellainen tarpeellista, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Ainoa suositus, joka ei täysin pitänyt oli maskin käyttö konsertin aikana. Silmälasit hiostava maski ei ole kovin miellyttävä, joten osa porukasta  poisti sen istuessaan. Turvavälit olivat tosin kunnossa, joten tältä osin jokaisen kannattaa miettiä missä oma raja menee.

Oman ymmärrykseni mukaan on yksi asia, jonka kieltäisin kokonaan. Vaikka konsertti olisi kuinka hieno, bravo-huudot voisi jättää väliin, kaiken varalta, etenkin ellei maski ole suun edessä. Ehkä taputukset ja jos esitys on oikein hyvä, seisomaan nousu, riittäisivät osoittamaan, että hienosti meni.

Törmäsimme Metsähallissa ystäviimme Yrjöön ja Liisaan. Kysyimme heidän mielipidettä asiasta ja molemmat olivat täydellisen tyytyväisiä. Ja mikä parasta, nautimme kaikki myös Viulukonsertosta sekä Sibeliuksen 1. ja 3. sinfoniasta. Todella hieno ilta.

Kyselin samaa myös naapuriltani, joka on pitkäaikainen kausikorttilainen. Hänkin oli tyytyväinen turvallisuusjärjestelyihin ja konserttiin.

Halusin tietysti udella myös orkesterin pomolta, intendentti Teemu Kirjoselta miten hän on kokenut korona-ajan ja siihen liittyvät poikkeusjärjestelyt. Olin jo aiemminkin jutellut hänen kanssaan puolen vuoden kriisiajasta enkä olisi todellakaan halunnut olla hänen asemassaan. Mikään ei ole välttämättä varmaa vielä muutamia päiviä ennen konserttia, jota on valmisteltu pitkään ja jonka toteutuminen voi olla pienestä kiinni. Ja mielenkiintoisia oli kuulla mitä kaikkea on pitänyt keksiä. että on saanut ulkomailta edes oman kapellimestarinsa Suomeen, saati sitten huippusoittajat, kuten illan tähti Sergein. Mahtavaa, että pahin on ohi ja konserttikausi pääsi lopulta vauhtiin lokakuun alussa.

Teemu Kirjonen, kuten koko henkilökunta näytti esimerkkiä siitä miten Sibeliustalossa liikutaan maski kasvoilla. Hän oli luonnollisesti kiinnostunut kuulemaan miten turvallisuusjärjestelyt olivat toimineet? Oli helppoa antaa positiivista palautetta. Samaa oli Teemukin aistinut juteltuaan konserttivieraiden kanssa. Hän oli silminnähden tyytyväinen näkemäänsä, kokemaansa ja kuulemaansa. Tässä Teemun terveiset tuleville konserttivieraille:

Sinfoniaorkesterit ja monet muut konsertti- ja tapahtumajärjestäjät kautta maan ovat käärineet hihansa turvallisen kulttuurikokemuksen mahdollistamiseksi. Sinfonia Lahtikin tarjoaa ihmisten elämänlaatua kohottavia kokemuksia myös näinä erikoisina aikoina, ja toivottavasti yleisö uskaltaa lähteä liikkeelle erilaisiin turvallisesti järjestettyihin tilaisuuksiin.

Tuon illan jälkeen oli astetta helpompaa odottaa seuraavaa haastetta, joka oli edessä jo seuraavana ja sitä seuraavana iltana, kun Sinfonia Lahti esitti loput 5 Sibeliuksen sinfoniaa. Onneksi olkoon erinomaisen onnistuneesta Sibelius-festivaalista 2020 Teemu & co!

 

Orkesterikin istui totuttua väljemmin

Meikäläistä laulumiehenä (Laulan helsinkiläisessä Laulu-Miehet-kuorossa 🙂 ) kiinnosti onko orkesterin poikkeuksellisen väljällä istumajärjestyksellä vaikutusta orkesterin sointiin. Päätin vähän kysellä.

Törmäsimme konsertista poistuessamme erääseen  muusikkoon ja kysyin asiasta. Hän kertoili, että pidemmät etäisyydet lisäävät haastetta, kun kollegat ovat kauempana ja kuuluvuus heikkenee. Oletukseni on, että kokemus ja ”läheisyyden tarve” on kiinni osin soittimesta, sillä miksipä orkesteri istuisi tavallisissa oloissa niin lähekkäin ellei etäisyydellä olisi merkitystä?

Oli miten oli niin tänä kyseisenä iltana etäisyyksistä ei ollut haittaa, ainakaan lopputuloksen kannalta. Toki Sinfonia Lahti on soittanut näitä sävellyksiä niin monta kertaa, että toveriapua ei kaivata.

Koska en ole koskaan soittanut sinfoniaorkesterissa, päätin kysyä asiasta asiantuntijalta. Soitin orkesterin kontrabasson äänenjohtajalle Eero Munterille. Tämä pitkän uran Sinfonia Lahden riveissä tehnyt muusikko kertoi, että etäisyyksillä on todellakin vaikutusta. ”Väljä istumajärjestys vaikuttaa ennen kaikkea soiton kuulokuvaan. Etenkin taaimmaisena istuville ”brasseille” (eli vaskipuhaltimille) etäisyys on haaste juuri tuon erilaisen kuulokuvan vuoksi.”

Eero kertoili, että hänen kokemuksensa mukaan etenkin avajaisilta oli ollut onnistunut etäisyyksistä huolimatta. Veikkaan, että koko orkesteri kapellimestaria ja solistia myöten oli kuin äärimmilleen pingoitettu viulun kieli valmiina soittamaan huikean konsertin näyttääkseen, että täältä tullaan!

Kysyin samaa asiaa Teemu Kirjoselta. Hän kertoi, että uusi väljempi lavajärjestys aiheuttaa tottakai uusia haasteita, mutta luotti orkesterinsa osaamiseen eikä ollut pelännyt sitä puolta. Ammattilaiset selviävät kyllä tilanteesta kuin tilanteesta.

 

Korona otti ja antoi!

Erinomainen esimerkki ammattiorkesterin toiminnasta ja sitoutumisesta oli koronakevään alku, kun kaikki pysähtyi. Mutta eivät pysähtyneet Sinfonia Lahden soittajat. Ei mennyt kauaakaan, kun orkesteri oli luonut uuden arjen ja järjesti pienimuotoisia konsertteja ja esiintymisiä pienemmillä kokoonpanoilla eri puolilla Lahtea. Orkesteri oli ensimmäisten joukossa nauhoittamassa virtuaalikonsertteja erilaisissa koostumuksissa niin, että kukin soitti kotonaan ja videoi soittonsa. Nauhoitukset koottiin ja koronakaranteenissa olleet fanit saivat nauttia huippuorkesterin huippuesityksistä.

Koronakevään kliimaksi oli tämä Sinfonia Lahden ”Finlandia”, joka hämmästytti ja kummastutti kulkijoita eri puolilla maailmaa. Tiedän omasta laulajakokemuksesta kuinka haastavaa tällaisen videokoosteen tekeminen on. Työyhteisövalmentajana tiedän senkin kuinka hyvää tällainen tekee työyhteisölle. Yhteisöllisyyden ja positiivisen riippuvuuden kehittyminen on seuraus, joka kantaa kriisien ohi. Näin näyttää käyneen myös tämän huippuorkesterin kanssa.

On mahtava juttu, että klassisen musiikin videonauhoitus on saanut Youtubessa ja orkesterin omilla Facebook-sivuillaan yhteensä 350 000 katsojaa. Tämä video saavutti huimat luvut muutamassa päivässä. Tykkäyksiäkin videolla on Facebookissa yli 5200 ja jakoja 3200 kertaa, joten Finlandia-videosta tuli varsinainen legenda jo syntyessään.

Kiitos Sinfonia Lahti tästä ja siitä kaikesta, mitä olette meille faneille antaneet vuosikymmenien kuluessa. Ja elämysmatkat jatkuvat.

 

Summa summarum

 

Tämän ”testin” tavoite oli tutkia voimmeko mennä turvallisesti Sinfonia Lahden konserttiin korona-aikan?  Tämän joka suhteessa erityisen illan jälkeen haluan haluan kannustaa jokaista klassisen musiikin ystävää rohkaisemaan mielensä ja palaamaan konsertteihin turvallisin mielin nautiskelemaan täysipainoisesta musiikista Sinfonia Lahden konserteissa. Tosin tässä pätee se meihin konsultteihin usein yhdistetty toteamus, että ”kun konsultti puhuu, vastuu siirtyy kuulijalle”.

Mitä tulee bravo-huutoihin, järjestäjien kannattaa miettiä pyydetäänkö kuulijoita pidättäytymään niistä vai ei etenkään ellei käytä maskia. Olisiko pyyntö jatkossa osa alkukuulutusta, jossa intendentti kiitteli yleisöä oikeasta suhtautumisesta turvajärjestelyihin ja muistutti vielä rauhallisesta, vahtimestarin ohjeiden mukaista poistumista salista? Tällaiset pienet eleet luovat hyvää tunnelmaa saliin ja auttavat yleisöä nauttimaan siitä tärkeimmästä, kauniista musiikista.

 

VUODEN 2021 SIBELIUS-FESTIVAALI

Nyt jos joskus kannattaa pitää kiirettä. Vielä ehdit ostamaan liput vuoden 2021 Sibelius-festivaalien konsertteihin (paitsi Janne-konserttiin, joka on loppuunmyyty:

https://www.sinfonialahti.fi/konsertit-ja-liput-arkisto/sibelius-festivaali-kullervo/

Tervemenoa Sinfonia Lahden konsertteihin. Löydät muut tulevat konsertit täältä:

Sinfonia Lahden tulevat konsertit

Samankaltaiset artikkelit

4 Kommenttia

  1. Upeaa toimintaa, kiitos Sinulle.
    Nim. Tiina sisäinen kehittäjä Lahden sotesta (nykyään työskentelen Työterveys Wellamon työterveyssihteerinä).
    Kaikkea hyvää Teille ja lisää näitä tsemppauksia. t. Tiina🙋‍♀️

    1. Kiitos Tiina! Lämmittää. Olipa kova kuulla sinusta, pitkästä aikaan! Ja kiitos palautteesta. Minulle on etuoikeus päästä auttamaan edes tällaisella pienellä eleellä kaupunkimme kruununjalokiveä. Sinfonia Lahti on kaupunkimme ylpeyden aihe. Toivon kovasti, että väki lähtee liikkeelle auttamaan orkesteriamme tässä vaikeassa vaiheessa. Toivon, että ihmiset myös jakaisivat postaustani eteenpäin, jotta mahdollisimman noni löytäisi tiensä konsertteihin. Olemme kaikki etuoikeutettuja, että meillä on tuollainen huippuorkesteri! Nauttikaamme siitä!

  2. Olipa hyvä kuvaus siitä, miten turvajärjestelyt hoidetaan ammattimaisesti. Kun kaikki tekisivät näin, kuten suurin osa jo tekeekin, leviäminen estettäisiin täysin, eikä ollenkaan niin paljon tarvitsisi rajoittaa kulttuuritapahtumia kuin nyt tehdään. Mitenkähän pystyisimme pitämään tätä vielä enemmän esillä, jos tilanne jatkuu? Aila

    1. Me bloggaajat voimme omalla toiminnallamme tehdä edes hitusen asian edestä. Pienistä puroista ne joetkin lähteävät. Keep going!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *