· ·

Lazy Lagoon – Tansanian kätketty paratiisisaari

Tansaniaa ei ensimmäisenä mielletä rantapaikaksi eikä se sellainen olekaan. Silti sieltä löytyy myös upeita hiekkarantoja. Tämä oli toinen kerta, kun pääsimme varpaistelemaan maan ehkä parhailla rannoilla Lazy Lagoonilla. Siellä oleva lodge kuuluu englannista 1950-luvulla lähteneiden Foxien suvun Safari Campsien joukkoon, Majoittuminen tuolla paratiisisaarella oli erinomainen päätös upealle matkalle. Lazy Lagoon kuuluu niiden rantojen joukkoon, joissa ei tarvitse kävellä tungoksessa, sillä tällä yksityissaarella on ainoastan 12 mökkiä.

Oli varsin lenheettiä kuljeskella rannoilla, joilla seuranamme oli vain hotellin vahtikoira. Tuollaista kokemusta voisi kutsua paratiisimaseksi ja sitä se olikin. Olisiko tämä matkakohde sopiva lisä safareille ym., kun lähdet käymään Tansaniassa?

(Tämä postaus on editoitu 22.3.2020.)

Meillä on ollut etuoikeutettu mahdollisuus vierailla Tansaniassa kolme kertaa. Vakiokohteemme ovat olleet Mufindin vuoristo ja Ruahan kansallispuisto, joista muutama upea postaus tämän jutun lopussa. Emme poikenneet kaavasta tälläkään reissulla.  Matkakertomus edellisestä päivästä ja illasta löytyy täältä:

Matka halki Tansanian ja yöpyminen Dar es Salaamissa

Vaikka olimme käyneet Marjon ja Mikaelin kanssa illalla Dar es Salaamissa syömässä viereisessä Tiffany-hotellissa illalliseksi mereneläviä hummereineen, aamulla maistui taas aamiainen, joka oli ihan ok. Olimme valmiit lähtemään matkamme viimeiseen kohteeseen. Kuljettajamme saapui täsmälleen klo 9 hakemaan meidät hotellista ja matka Lazy Lagoonille alkoi.

Aamuruuhka ei ollut ollenkaan illan veroinen, joten selvisimme 50 km matkan Lazy Lagoonille perille 1,5 tunnissa. Taksimatkan hinta oli vaatimaton 60 € eli euron kilometriltä.

Rannalla odotti kuljetusvene, joka vei meidät 20 min päähän, huikean kauniin hiekkaniemen päässä sijaitsevaan Foxien Lazy Lagoon Lodgeen, jossa kävimme edellisen kerran vuonna 2003.

Lazy Laggon oli tehnyt meihin niin lähtemättömän vaikutuksen, että halusimme jakaa tuonkin kokemuksen ystäviemme Marjon ja Mikaelin kanssa.

Helteinen joulukuu nosti tunnelman kattoon. Alkudrinkit olivat hyvä avaus parin vuorokauden visiitille, joka päättäisi huikean lomamme.

Sattumoisin ystävämme Kaija ja Pauli Heikkinen olivat nostalgiamatkalla Tansaniassa samaan aikaan kanssamme, joten houkuttelimme heidät LL:lle. Aikataulullisista syistä he joutuivat tulemaan jo vuorokautta aiemmin ja saivat olla silloin campin ainoat asiakkaat. Nyt meitä oli sentään peräti 6 suomalaista jakamassa Lodgen 12 majaa. Lenheettiä!

Päivitimme Kaijan ja Paulin kanssa kuulumisia.  Oli kiva tavata Heikkisiä pitkästä aikaa. Tämä oli kolmas kertaa, kun kohtasimme heidät Afrikassa. Ensimmäinen kohtaaminen oli Etelä-Afrikassa Paulin 50-vuotispäivillä, seuraava Keniassa Kaijan 60-vuotispäivillä. Asian ymmärtää, kun paljastan, että he ovat olleet vuosikausia Tansaniassa ja Keniassa työhommissa.

Matkakertomus Kaijan juhlista löytyy täältä:

Kenia – Kaijan 60-vuotispäivät Tamaring Dhow-laivalla Mombasassa

Elämisen sietämätöntä keveyttä Lazy Lagoonilla,Tansanian kätketyllä paratiisisaarella

Lazy Lagoon on kokemuksemme Tansanian kätketty paratiisisaari. Siksi tässä vähän tunnelmapaloja siitä mitä sieltä löytyy.

Teimme tunnin kävelyn Marjon ja Mikaelin kanssa paratiisisaaren rantoja mittaillen.

Auringonlaskua odotellessa oli aika siirtyä asemiin…

Kohtasimme ravintolan vintillä auringonlaskun ja drinkkien parissa.

Ilta jatkui meren rannalla illallisella, joka oli katettu hiekan päälle. Kelpasi siinä istua palveltavana nousuveden tuodessa aallot parin metrin päähän illallispöydästämme. Kirkas tähtitaivas kruunasi nostalgiaillan.

Ennen nukkumaanmenoa yllätimme vielä seuraavana päivänä 59-vuotispäiväänsä viettävän Paulin kuoharilla ja Poijaat-laululla. Oli aika siirtyä majoihimme lueskelemaan ja nukkumaan.

Aamiaisen jälkeen saattelimme Heikkiset veneeseen ja lähdimme pitkälle kävely- ja uintilenkille nauttimaan valkoisen, turhankin pehmeän hiekan pohjejumpasta. Kristallinkirkas vesi houkutteli meidät tämän tästä pulahtamaan vajaan 30 asteen lämpöiseen veteen. Sopiva suola-annos sai aikaan sen, että kelluminen oli helppoa kuin … Mieletön kävelyreissu, jonka jälkeen oli aika ottaa jälleen kunnon päivälevot ennen kuin teimme vielä uuden uintimatkan niemen nokan hienohiekkaiselle paratiisirannalle. Suomi-poikia ja –tyttöjä hellittiin!

Kurkkaus Lazy Lagoonin majoitustiloihin

Vaikka olimme paratiisisaarella, emme suinkaan nukkuneet missä luksusmajoissa. Silti siellä viihtyi.

Yllä olevat kuvat kertovat millaisessa miljöössä nukuimme tällä kertaa.

Tämä kaveri oli seuranamme retkillä ja joka puolella. Se tuli ajoittain vartioimaan oloamme myös majaamme. Tässä alkamassa ”esiaamiainen”, joka kannettiin aina huoneisiimme. Huomenta Tansania!

Yhteiset illalliset on se juttu!

Kaikissa Foxien majoituspaikoissa on satsattu siihen, että porukka viihtyy. Etenkin illalliset ovat se juttu. Ne nautitaan milloin kuivana olevan joen pohjassa Ruahan kansallispuistossa. milloin rantahietikolla Lazy Lagoonilla. Aina niissä on tunnelmaa.

Illallisen nautimme jälleen hiekkarannalla.

Lastenlapsia oli tulossa Marjon ja Mikaelin klaaniin, joten illallisen jälkeen vielä kantokassin ostoon.

Saarella oli mitä ihmeellisempiä olioita. Rapu oli valinnut simpukan kuoren kodikseen ja kulki sitä kuljettaen ympäriinsä.

Tämä possuolio oli päätynyt paistinrasvaan ja siitä ei ollut enää kuin yksi suunta. Näköä kohti!

Olimme ensimmäiset koeistujat uusilla huonekaluilla, jotka kannettiin kunniaksemme yläkerran parvekkeelle.

Ravintolarakennuksessa oli katto korkealla ja tilaa muutenkin.

Loppuloman ohjelma oli ”sitä samaa” 🙂  Perjantaina tosi ongelmaksi nousi Marjatan vatsakipu. Liekö sama pöpö, joka veti hänet petiin viikkoa aiemmin? Hän jätti lounaan väliin ja yritti nukkua.

Me muut kävimme lounaalla, joka sisältyi lisämaksulliseen myöhäisempään huoneen luovutukseen. Olipa onni, että sellainen oli mahdollista, sillä Marjatta pystyi lepäämään lähtöömme saakka. Maksoimme all-inclusive-laskumme ja lähdimme kotimatkalle.

Henkilökunta saatteli meidät ystävällisesti veneeseemme klo 14 ja reilun 20 min kuluttua olimme mantereella. Ehdimme istua puun varjossa vartin, kun vakiokuskimme  tuli hakemaan meidät. Tämäkin matkamme todisti, että Lazy Lagoon todellakin on Tansanian kätketty paratiisisaari.

Takaisin kotiin…

Ajomatka lentokentälle oli tuskastuttavan hidas kokemus. En kehdannut ihmetellä miksi hän halusi välttämättä ajaa Darin keskustan kautta, kun navigaattorin mukaan parempi reitti olisi ollut sen sivusta ajeleminen. Kaveri oli kehunut hyviä reittejään aiemmin, joten uskoin enkä puuttunut. Jälkikäteen uskallan kyllä vahvasti epäillä hänen valintaansa, sillä matka Darista kentälle kesti tunnin. Aivan älytön ruuhka, jonka syy ei minulle selvinnyt. Se on toki osa paikallista kulttuuria ja aina sitä samaa.

Piipahdimme vielä ensimmäisessä hotellissamme Transit Motellissa syystä, että he olivat, ilmeisesti vahingossa, ottaneet meiltä maksun kahteen kertaan. Oma vikani siksi, etten ollut huomannut maksaneeni hotellin ennakkoon eikä paikallisista tietokoneista asia selvinnyt yövahtinaiselle (jonka asiakaspalvelu oli muutenkin kehnoa). No, nyt oli hyvä asiakaspalvelija paikalla ja saimme rahat takaisin, tosin paikallisessa rahassa, jotka kuluivat sopivasti lentokentällä teehen ja mausteisiin yms.

Kolmas visiittimme Tansaniaan oli lopuillaan. Teimme välilaskun Zurichiin, jossa odottelimme tovin ja jatkoimme kotiin.

Kiitos mahtavalle matkaseurallemme Marjolle ja Mikaelille!

Jos jäit vielä kaipaamaan lisää kuvajaisia Lazy Lagoonilta, löydät niitä täältä:

kuvia Lazy Lagoonilta

Tässä vielä linkit vuoden 2015 Tansanian matkamme muihin matkakertomuksiin.

Tansanian parhaita kokemuksia: Matka Mufindin vuoristoon (2015)

Tansanian Mufindissa vähäosaiset saavat uuden elämän (osa 1/2015)

Tansanian Mufindissa vähäosaiset saavat uuden elämän (osa 2/2015)

Millaista on eläinten valtakunnassa? – Ruaha, Tansania (vuosi 2015)

Muut matkapäiväkirjat tästä ja edellisestä Tansanian matkastamme löytyvät, kun valitset sivustollani www.appamatkustaa.fi kategorian ”Tansania” tai laitat sen hakusanaksi. Silloin sieltä avautuu tästä linkistä tukku matkakertomuksia.

Matkakertomuksia Tansaniasta

Samankaltaiset artikkelit

2 Kommenttia

1. Näyttääpä rauhalliselta ja viihtyisältä paikalta! Hyvä muistutus, että Tansaniassa ja oikeastaan koko Afrikan Intian valtameren puoleisella alueella löytyy Sansibarin lisäksi varmasti useita viihtyisiä paratiisi rantoja eikä Sansibar.

1. Näinhän se on Mikko! Pitäisi joskus ottaa kohteeksi Tansanian rannat kunnolla. Varmaan niitä siellä riittää?