· · · ·

Krabi – Ao Nang ja upea Railayn (Hat Rai Leh) ranta

Krabi – Ao Nang ja upea Railayn (Hat Rai Leh) ranta oli yksi kohde, kun toteutimme vuonna 2012 yhden unelmamme eli saarihyppelyn Thaimaassa. Se oli yksi parhaista matkoista koskaan. Tästä löydät matkakertomuksemme Krabista ja erinomaisesta Railayn rannasta, jonne teimme venematkan.

(päivitetty 11.1.2020)

Teimme parin yön stop overin Singaporeen, joka on hyvä välietappi Aasiaan matkatessa. Olimme aloittaneet saarihyppelyn, jonka muut kohteet olivat Thaimaassa.

SINGAPORE – pikaopas maailman siisteimpään kaupunkiin

Aloitimme hyppelymme Singaporen saarelta ”lentoteknisistä” syistä. Lensimme sieltä Krabille, josta siirryimme lautalla Koh Lantalle, edelleen Phi Phille, josta sitten mantereelle eli  Phuketiin. Matkakertomukset näistä muista kohteista löytyvät tämän kirjoituksen lopusta.

Olimme viettäneet pari yötä Singaporessa. Siirryimme aamulla hyvissä ajoin lentokentälle. Kävi ilmi, että Tiger Airwaysin kone Krabille lähtisi Budget-terminaalista. Paikallinen Ryanair siis. Niin oli tosin lennon hintakin (53 eu/henkilö) eli reilut 2 ”Singapore-slingiä” (= yhden tuon nimisen juoman hinta Raffles-hotellissa Singaporessa).

Terminaaliin on bussikuljetus noin 15 min välein. Matka kesti reilut 5 min. Paikka osoittautui uudeksi ja upeaksi. Kaikki hoitui hienosti, ei ollut jonoja missään ja odotusaulassa oli erinomaiset istuimet, muutamia myymälöitä ja kahviloita, ilmainen internet-yhteys ja muutenkin mukavaa odotella. Kone oli uudehko ja suurehko, homma toimi kuten missä tahansa halpalentoyhtiössä: tarjoilut olivat maksullisia, mutta aikataulu pelasi ja olimme ajoissa Krabilla. Vaihdoimme kentällä rahaa, otimme taksin ja matkasimme n. 20 km 600 bathin hinnalla (15 eu) Ao Nangiin.

Huikean hienon saarihyppelymme toinen kohde Ao Nang ei tehnyt suurta vaikutusta

Hotelliksi olimme valinneet Ao Nang Pu Phi Maan Resort & Span. Hinta aamiaisineen tuossa 4 tähden hotellissa oli 83 eu. Etenkin huone yllätti positiivisesti ja kaikki muukin oli erittäin ok. Väkeä ei ollut juurikaan vaikka hotelleja välittävät agentit ilmoittivat sivuillaan, että se olisi loppuunmyyty. Viimeistään nyt kävi ilmi, että se tarkoittaa ainoastaan kyseisen välittäjän kiintiötä.

Altaassa oli tilaa ainakin yhdelle.

Ei Askompaa ollut elämä Ao Nangissa kirjaa lueskellen.

Tuntui, että meitä oli koko suuressa mestassa ehkä 20 henkeä. Tästä seurasi, että allasalueella oli tilaa (meidän lisäksi 6) ja aamiaisella sama juttu. Käsittämätöntä, että netissä hyvät pisteet saanut (mielestämme aivan oikein) hotelli on lähes autio. No, saimmepa hyvää palvelua. Siihen kuuluu mm. hotellin tarjoamat kyydit rannalle ja takaisin. Tosin käytimme sitä vain kerran, sillä kävelymatkaa beachille oli vain noin kilometri vilkasta ostoskatua pitkin.

Kuljettajamme vei meidät kylän toiseen laitaan rannalle sea food -ravintolaan, jossa nautimme edullisen illallisen. Viimeistään nyt tajusimme, että olimme vaihtaneet maata. Koko helahoito alku-coctaileineen (Singapore Sling, tottakai) ja ruokajuomineen maksoi meiltä yhteensä 1 SS:n verran eli noin 1000 bathia (25 €). Ja jatkossa hinnat olivat vielä edullisempia.

Paluumatkan varrella pysähdyimme utelemaan Aurinkomatkojen toimistosta vinkkejä loman viettoon. Sitten rantaa mittailemaan.

Ao Nangin ranta ei ollut niitä maailman parhaita hiekkarantoja, Sileää hiekkaa siellä riittää, mutta ranta on loiva ja vesi pakenee illalla kohtuullisen kauas.

Iltakävely auringonlaskun aikaan oli sinällään elämys.

Rantaa ympäröivät upeat muutaman sadan metrin korkuiset kalkkikivivuoret, jotka ovat luonteenomaista Krabin alueelle.

Alkuasukkaat olivat varustautuneet veitsin/talttojen ja ämpäreiden kanssa rannalle. He tiirailivat tarkoin hiekkaa vesirajassa. Aina tietyin välein veitsi painui hiekkaan ja silloin tällöin mukana oli simpukka. Illallistarpeet sai haetuksi miellyttävällä, meille uudella tavalla.

Auringon laskettua oli aika ottaa vielä yhdet slingit ja painua pehkuihin.

Retki Railayn (Hat Rai Leh) varpaistelurannalle oli hieno kokemus

Pe 10.2. kävelimme rantaan ja lunastimme tiketit pitkähäntäveneeseen (200 bathia eli 5 eu edestakainen kuljetus).

Matka kohti Railayn rantaa saattoi alkaa.

Noin 10 min kuluttua olimme upealla hiekkarannalla, jonne pääsee ainoastaan veneellä.

Vietimme tuolla kauniilla saarella muutaman tunnin. Siellä on muutamia hotelleja, kauppoja, ravintoloita ja muuta palvelua. Läpäisimme kylän ja menimme itärannalle. Osoittautui, että se ei ole mikään uimaranta vaan nyt nousuveden aikaan siellä tuuli kovasti ja mangrovepuiden juuret tekivät näystä mielenkiintoisen. Jatkoimme saman tien matkaa.

Ohitimme kalliokiipeilijöiden harjoittelupaikkoja, upeita tippukivikallioita ja jopa luolia, joiden vieressä apinat odottivat turisteilta herkkupaloja.

Vajaan 1 km kävelyn jälkeen tulimme todella upealle läntiselle Hat Rai Lehille eli sen eteläiseen osaan. Paikka on todella kaunis kalkkikivikallioineen, valkoisine jyrkästi laskeutuvine hiekkarantoineen ja turkoosine vesineen. Nyt olimme tulleet oikeaan paikkaan.

Oli ihan pakko istahtaa juomaan tuplahintaiset oluet ja jäädä lueskelemaan & näkymää ihailemaan luksushotellin pehmustetuille tuoleille. Kyllä kelpasi.

Tunteroisen jälkeen alkoi ranta täyttyä turisteista ja meilläkin uimaräpylät vipattaa. Jätimme leirimme ja lähdimme uimaan ja kävelemään; tämä on sitä, mitä näiltä matkoilta haetaan. Kävin snorklaamassakin, mutta tämä ranta ei ollut siihen kovin otollinen.

Ennen lähtöä kävimme vielä ostamassa grilliruokaa pitkähäntäveneistä, joita oli muutamia kaupittelemassa hyvää, mutta edullista ruokaa ja juomaa. Onneksi rannassa oli sen verran puustoa, että pääsi lehvästön alle porottavalta auringolta piiloon ruokailemaan.

Sitten olikin tullut aika lähteä paluumatkalle. Tämä matka jokaisen Krabin kävijän kannattaa tehdä!

Tässä vielä video, jonka löysin Youtubesta:

Railaynsaarelta löytyy paratiisimainen Hat Rai Lehin ranta. Paikka on todella kaunis kalkkikivikallioineen, valkoisine jyrkästi laskeutuvine hiekkarantoineen ja turkoosine vesineen. Nyt olimme tulleet oikeaan paikkaan.

Alkoi olla aika vaihtaa saarta, vuorossa Koh Lanta

Kävimme välillä hotellissa levähtämässä. Sen jälkeen teki vielä mieli lähteä syömään, vaihtamaan rahaa, jalkahierontaan yms. Tunnin kestäneen, 250 bathia maksaneen hieronnan erikoisuus oli, että kivan näköiset hierojamme osoittautuivat molemmat miehiksi, vaikka näyttivät naisilta. Tätä se nyt on, Thaimaassa. Ei toki haitannut lainkaan tahtia ja pienet unet tuli ainakin minulla otetuksi miekkosen käsittelyssä.

Löytämämme ruokapaikka oli todella kiva ja hintataso todella taas edullinen. Nautimme sekä silmillä että suulla syötävän hyvän illallisen miellyttävässä ympäristössä.

Paluumatkalla hotelliin ostimme laivaliput Koh Lantalle hintaan 400 bathia (10 €)/nenä. Auto hakisi meidät hotellilta aamulla kello 9.30 jälkeen. Saarihyppelymme seuraava kohde odotti.

Saarihyppelymme seuraava kohde-esittely löytyy tästä alla olevista linkeistä:

Thaimaan Koh Lanta on saari, jonne voisi vaikka palata

HUOMAA, ETTÄ MINULLA ON FACEBOOK-SIVUSTO ”APPA MATKUSTAA”. Käy tykkäämässä sitä, niin näet aina, kun laitan tänne uuden kertomuksen. Niitä on vielä tulossa paljon eri puolilta maailmaa.